Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-25, 22:23
  #121
Medlem
elbels avatar
Vilken brottsrubricering är det om man följer alla lagar och hastigheter utom just att stanna för polisen?
Citera
2017-08-26, 07:56
  #122
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Vilken brottsrubricering är det om man följer alla lagar och hastigheter utom just att stanna för polisen?
Underlåtenhet att stanna på polismans tecken. Inget allvarligt brott i sig, det ger penningböter.

Här har du nog de flesta trafikbrottsrubriceringarna, inklusive bötesbeloppen:

https://www.aklagare.se/globalassets...rordningen.pdf
Citera
2017-09-01, 11:14
  #123
Medlem
Sant att polisen bilar är extrautrustad säkert 500kg extra. men är även optimerade också och går inte lika dåligt som en vanlig v70 direkt. Chassiförstärkt och sånt för att kunna klara av kränga fort i kurvor. där vinner dom nog.
Citera
2017-09-03, 12:19
  #124
Medlem
Det handlar ju inte bara om hur kralligt fordon Aina har.. 90% ligger i hur man kör.
En snubbe som tex kört budbil i typ 10 år, ca 40 mil / dag.. kan lätt sitta i en Daihatsu från 84 och köra ifrån någon som "har snabb bil"..

Btw, är ni 2 pers i bilen så räcker det med 100m försprång, sväng in bakom ett hus/mack/vägg eller vad fan som helst, stanna, hoppa ur o ställ er bredvid bilen, på SAMMA sida. När snuten sen kommer fram så kan dom omöjligen veta vem som körde.
Citera
2018-01-08, 20:12
  #125
Medlem
Vart har ni fått att polisbilar maxar strax över 200 km/h? Finns ju flera biljakter som går över 250 km/h där polisbilen inte verkar ha några problem att hänga på. Exempelvis i Kanal 5s serie Trafikpoliserna S01A03 ca 30min in i videon. Finns även flera biljakter på Youtube där det går undan.

Jag har hört (kan inte hitta källa, orkar inte leta) att polisbilarna är extrautrustade med starkare motor just för att komma upp i hastighet. De lär ju maxa någonstans runt 270 km/h, så ska ni komma undan polisbil på motorvägen måste ni ju ha en monsterbil som accelererar ifrån polisen utan problem. Porschen i videon lyckades ju inte i alla fall.
Citera
2018-01-09, 07:16
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KriIIe
Vart har ni fått att polisbilar maxar strax över 200 km/h? Finns ju flera biljakter som går över 250 km/h där polisbilen inte verkar ha några problem att hänga på. Exempelvis i Kanal 5s serie Trafikpoliserna S01A03 ca 30min in i videon. Finns även flera biljakter på Youtube där det går undan.

Jag har hört (kan inte hitta källa, orkar inte leta) att polisbilarna är extrautrustade med starkare motor just för att komma upp i hastighet. De lär ju maxa någonstans runt 270 km/h, så ska ni komma undan polisbil på motorvägen måste ni ju ha en monsterbil som accelererar ifrån polisen utan problem. Porschen i videon lyckades ju inte i alla fall.

Jag tror jag vet vilken video du menar när dom kör efter en Porsche.
https://www.youtube.com/watch?v=gA1lK9Dk79E

Polisernas mätare visade ju 252 km/h - men det var ju bara några enstaka sekunder. Det är ju inte detsamma som att ligga "stadigt" i den farten. Dom låg inte i mycket mer än 200 det mesta av sträckan. Porschen kom ju dessutom en bra bit före innan jakten börjar. Det betyder ju att den körde betydligt långsammare än 250 - annars skulle dom ju inte kommit ikapp. Kollar man på deras snittfarts-mätning står det ju bara 173
Dessutom tar motorvägen slut där och övergår i 1-filigt på 2 + 1 och dom fick en jävla buss framför sig som blockerar avfarten som dom försökte ta istället - tror fan dom inte kommer undan då. Hade motorvägen fortsatt kanske dom skulle klarat det.

Snut-föraren körde ju som en jävla sopa och kan inte ens hålla sig i körfältet (säkert en sån som spenderar det mesta av sin körning i laglig fart eller obetydligt över). Jag kollade upp dom där svängarna på satellitbilder - dom har drygt 2 km radie. Detta är inte särskilt kraftiga svängar ens i den där farten. När dom vinglar som värst går det inte mer än 190-220 (accelererande). Jag har kört 180-200 km/h (ungefär max med dom bilar jag haft tillgång till för det mesta) i kurvor med mindre än halva den radien och legat kvar fint i mitt körfält. Porschen vinglade ju också mindre än dom gjorde.
Undrar vem som utgjorde störst risk för andra trafikanter under den där jakten.

http://omni.se/polis-dod-efter-bilja...8-3231a3e40d4e
http://www.kristianstadsbladet.se/ny...sbil-i-olycka/
https://www.svd.se/lastbil-och-polisbil-i-olycka
https://www.svd.se/kvaddade-polisbil...er-an-nagonsin

Dessutom om dom nu jagar en dålig förare, så är ju risken att denna förare kraschar väldigt stor - inte heller värst lyckat om det nu är andras säkerhet dom bryr sig om. Jävla hycklare, säger jag bara!

Det är nog inte särskilt svårt att dra ifrån dom ifall man har en potent bil och är van att gasa. Grejen är ju bara det är riskabelt att försöka om man inte har verkligen som bästa förutsättningarna - typ en bil med 400+ hk som toppar minst 280 och nästan tomt på trafik (så man inte riskerar "fastna" bakom långsam trafik).
Om man misslyckas med att komma undan så åker man ju dit så inihelvete. Då är det ju bättre att stanna.
__________________
Senast redigerad av C20 2018-01-09 kl. 07:45.
Citera
2018-01-09, 12:56
  #127
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KriIIe
Vart har ni fått att polisbilar maxar strax över 200 km/h? Finns ju flera biljakter som går över 250 km/h där polisbilen inte verkar ha några problem att hänga på. Exempelvis i Kanal 5s serie Trafikpoliserna S01A03 ca 30min in i videon. Finns även flera biljakter på Youtube där det går undan.

Jag har hört (kan inte hitta källa, orkar inte leta) att polisbilarna är extrautrustade med starkare motor just för att komma upp i hastighet. De lär ju maxa någonstans runt 270 km/h, så ska ni komma undan polisbil på motorvägen måste ni ju ha en monsterbil som accelererar ifrån polisen utan problem. Porschen i videon lyckades ju inte i alla fall.
Ibland vill jag säga emot C20. Men inte här o nu.
Har själv kollat under huven på två polisbilar o i båda satt det en D5a under huven. Antagligen lagligt Polestaroptimerade. För polisen får inte köra med olagliga bilar vilket trimmade bilar är.
Polisen har inte ens behov av att ha höga toppfarter då de bla måste avbryta förföljande om det blir farligt o då både för allmänheten samt deras egna säkerhet även om de ibland, skiter i det.
Det polisen behöver är bilar som accelererar fort då ett förföljande ofta sker bland övrig trafik vilket innebär mkt inbromsningar.
Polisen har även andra verktyg såsom kompisar som kan lägga ut spikmattor längre fram på vägen samt till viss del helikoptrar om de inte är upptagna med att spana på människor som säljer hasch.

Sedan säger ryktet att polisen har vissa specialfordon. Men dessa får knappast framföras av en polisman utan specialutbildning.
Citera
2018-01-10, 20:31
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Ibland vill jag säga emot C20. Men inte här o nu.
Har själv kollat under huven på två polisbilar o i båda satt det en D5a under huven. Antagligen lagligt Polestaroptimerade. För polisen får inte köra med olagliga bilar vilket trimmade bilar är.
Polisen har inte ens behov av att ha höga toppfarter då de bla måste avbryta förföljande om det blir farligt o då både för allmänheten samt deras egna säkerhet även om de ibland, skiter i det.
Det polisen behöver är bilar som accelererar fort då ett förföljande ofta sker bland övrig trafik vilket innebär mkt inbromsningar.
Polisen har även andra verktyg såsom kompisar som kan lägga ut spikmattor längre fram på vägen samt till viss del helikoptrar om de inte är upptagna med att spana på människor som säljer hasch.

Sedan säger ryktet att polisen har vissa specialfordon. Men dessa får knappast framföras av en polisman utan specialutbildning.

Trimmat olagligt? Ja om den inte typbesiktas i det utförandet som polisbilar troligtvis är, speciellt då det är tillverkaren själv som utför det.
Citera
2018-01-10, 21:06
  #129
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Trimmat olagligt? Ja om den inte typbesiktas i det utförandet som polisbilar troligtvis är, speciellt då det är tillverkaren själv som utför det.
O hur stämmer det överens med bilens helhetsgodkännande?
Jo, det är olagligt med trimmade bilar bortsätt de varianter som tillverkaren tillhandahåller.
Citera
2018-01-10, 23:43
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Jag tror jag vet vilken video du menar när dom kör efter en Porsche.
https://www.youtube.com/watch?v=gA1lK9Dk79E

Polisernas mätare visade ju 252 km/h - men det var ju bara några enstaka sekunder. Det är ju inte detsamma som att ligga "stadigt" i den farten. Dom låg inte i mycket mer än 200 det mesta av sträckan. Porschen kom ju dessutom en bra bit före innan jakten börjar. Det betyder ju att den körde betydligt långsammare än 250 - annars skulle dom ju inte kommit ikapp. Kollar man på deras snittfarts-mätning står det ju bara 173
Dessutom tar motorvägen slut där och övergår i 1-filigt på 2 + 1 och dom fick en jävla buss framför sig som blockerar avfarten som dom försökte ta istället - tror fan dom inte kommer undan då. Hade motorvägen fortsatt kanske dom skulle klarat det.

Vi pratar inte om snittfart utan maxfart. Någon hävdade att en polisbil maxar strax över 200 km/h, vilket uppenbarligen inte stämmer.
Porschen hade 2 minuter av 2-filig väg att köra ifrån polisen ändå lyckades den inte. Givetvis kör ju porschen ifrån polisen på lång sträcka, men man lär ju ha ganska tajt om tid innan det kommer förstärkning/spikmattor/etc.

Sen tramset om att det är polisen som utsätter medtrafikanter för fara är bara löjligt. Det är porschen som gör det olagliga. Vad är din lösning till problemet med fortkörare? Att polisen platt ska lägga sig och låta alla köra som dom vill? Givetvis måste polisen ta upp jakten och med tanke på den otroligt lugna trafiken som var i klippet har jag svårt att se hur polisen utsatte någon för fara. Dessutom tappade ju porsche-föraren körkortet för denna lilla åktur och det lär väl ha gjort att han tänker till en extra gång i framtiden, så uppenbarligen var det värt att ta upp jakten
__________________
Senast redigerad av KriIIe 2018-01-10 kl. 23:45.
Citera
2018-01-11, 01:26
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KriIIe
Vi pratar inte om snittfart utan maxfart. Någon hävdade att en polisbil maxar strax över 200 km/h, vilket uppenbarligen inte stämmer.
Porschen hade 2 minuter av 2-filig väg att köra ifrån polisen ändå lyckades den inte. Givetvis kör ju porschen ifrån polisen på lång sträcka, men man lär ju ha ganska tajt om tid innan det kommer förstärkning/spikmattor/etc.

Sen tramset om att det är polisen som utsätter medtrafikanter för fara är bara löjligt. Det är porschen som gör det olagliga. Vad är din lösning till problemet med fortkörare? Att polisen platt ska lägga sig och låta alla köra som dom vill? Givetvis måste polisen ta upp jakten och med tanke på den otroligt lugna trafiken som var i klippet har jag svårt att se hur polisen utsatte någon för fara. Dessutom tappade ju porsche-föraren körkortet för denna lilla åktur och det lär väl ha gjort att han tänker till en extra gång i framtiden, så uppenbarligen var det värt att ta upp jakten

Det är ju bara räkna, så ser man ju att 2 minuter är helt enkelt för kort tid. Om man säger att dom behöver ligga ca 30 sek före snuten, för att hinna bromsa, svänga av någonstans och sen (medan dom fortfarande är utanför snutarnas siktfält) snabbt gå ur bilen och ställa sig bredvid - så att när snuten kommer fram kan dom inte avgöra vem som kört. Detta räcker ju - för om dom inte vet vem som kört kan dom inte dra in körkortet (ska dom gömma sig så dom kommer helt ifrån snuten, behövs garanterat mer än 30 sek).
Då betyder det att den sträcka polisen kör på 2 min måste Porschen alltså köra på 1,5 min.
Dvs hela 33% snabbare än snuten - och det är ju fan inte lätt när snutbilen gasade så pass som den ändå gjorde.

Sen bor vi inte i USA. Här finns det inte snutar med spikmattor runt varje hörn - oftast är förstärkningen en bit bort. Det ska till rätt mycket otur om det finns någon längre fram på samma väg typ.

Och sen HATAR jag den där jävla "rätt ska va rätt-mentaliteten" som såna som dig uppvisar.
Snutarnas argument till att trakassera bilister, är att öka trafiksäkerheten - då är det ett jävla hyckleri att själva utsätta andra för mycket större risker än dom skulle gjort om dom bara lät det gå.
Uppenbarligen var det ju också snutarna som körde sämst (och vågar inte ta kurvorna utan att "skära" dom - även fast det inte på långa vägar behövdes) och har dessutom med en bil som är tyngre med mycket sämre vägegenskaper än Porschen.
Så vem utgjorde största risken egentligen?
__________________
Senast redigerad av C20 2018-01-11 kl. 01:31.
Citera
2018-01-11, 08:17
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C20

Och sen HATAR jag den där jävla "rätt ska va rätt-mentaliteten" som såna som dig uppvisar.
Snutarnas argument till att trakassera bilister, är att öka trafiksäkerheten - då är det ett jävla hyckleri att själva utsätta andra för mycket större risker än dom skulle gjort om dom bara lät det gå.
Uppenbarligen var det ju också snutarna som körde sämst (och vågar inte ta kurvorna utan att "skära" dom - även fast det inte på långa vägar behövdes) och har dessutom med en bil som är tyngre med mycket sämre vägegenskaper än Porschen.
Så vem utgjorde största risken egentligen?

Återigen så visar du hur oerhört naiv och rent ut sagt korkad du är med hur du ser på trafikregler, varför de finns, och varför de skall efterföljas, och vilka konsekvenser det får om man inte följer reglerna.

Vi har nyss fått beskedet att vi haft ett år med lägsta antalet dödade i trafiken sen WW2. Tror du detta är bara en slump? Tror du det är de som mer eller mindre skiter i trafikregler och kör som de vill som hjälpt till att få detta resultat, och att statistiken kommer att bli ännu bättre om ännu fler gör dom du och skiter i trafikreglerna när du tycker det passar dig?

Ditt påstående att poliser trakasserar trafikanter, och utsätter dem för större risker när de jagar någon trafikbrotsling, än om de låter bli att jaga, är så kortsiktigt korkst att man kan tro att lobotomeringen inte är nedlagd....

Det ska naturligtvis inte vara fullständigt fritt fram för polisen oavsett läge att jaga hur de vill, men måste vara tillåtet att jaga och stopp generellt sett. Därför att signalerna till allmänheten om de inte skulle försöka stoppa och jaga alls skulle på sikt få mycket värre konsekvenser.

Inser du inte att länder med strikt och ordentlig lagtext för trafikregler, och seriös bestämd och närvarade polisiära resurser, direkta eller indirekta, är de som generellt sett alltid har bäst statistik vad gäller dödade/skadade i trafiken?

Vi ser ju redan att t ex kameraskåp i mängd (indirekt polisiär närhet) gör stor nytta, vare sig vi gillar det eller inte. Därför att i princip alla väljer att ta det lugnare med trafikhets och hastigheter om det är gott om skåp på en vägsträcka. Och ju fler som gör det, sänker farten etc, ju säkrare blir det i slutänden.

Om folk får veta att polisens inte kommer att jaga/stoppa, att det generellt sett är oerhört liten risk att bli ertappad och straffad, eller att straffet är löjligt lågt, så kommer fler och fler på sikt att skita i att följa lagar och regler. För det blir ju ändå inga kännbara konsekvenser. Tror du det skulle leda till bra olycksstatistik...?

Att var och en skulle få framföra sina fordon bäst de vill efter det egna sunda förnuftet är nåt som omöjligt kan fungera, därför att det sunda förnuftet och riskmedvetandet och vilka konsekvenser det egna agerandet kan ge är oerhört individuellt. Så det jag och andra tycker och förstår är en vettig gräns i en given situation, kanske du och andra tycker gränsen kan flyttas upp rejält. Och vad blir då följderna om den fria bedömningen är fel? Ökar eller sjunker riskerna?

Därför skall det vara mer sakkunniga som sätter dessa regler, och straffen om de inte följs. Där de kan väga in betydligt fler saker än folk vanligen kan tänka sig men som ändå kan påverka utfallet.

Det borde vad gäller polisjakter vara som i USA, där de som inte stannar på polisens uppmaning, utan försöker köra ifrån, blir helt skyldiga till allt som händer efter att de anmodats att stanna. Skyldiga för alla skador etc, även till de som sker för att t ex polisbilen kör på nåt. Sådana hårda regler brukar få de flesta mer normalt funtade människor att tänka till och välja att stanna. Och kvar blir oftast bara sjuka eller drogade personer som skulle skitit i vilka regler som helst. Det vill säga att majoriteten kommer att stanna. Vilket är säkrare än att inte ha några regler eller hårda följder vilket skulle göra att flera skulle välja att chansa att inte stanna.

Så, det är egentligen inte polisen som trakasserar trafikanterna, eller riskerar skador vid förföljande, utan den stolle som väljer att inte stanna på polisens uppmaning. Har man rent mjöl i påsen så finns ingen som helst vettig anledning att inte stanna. Så bara det att man väljer att försöka köra ifrån är som ett erkännande att nåt är fel och man har nåt man vill dölja. Bara idioter och sjuka personer gör det valet och riskerar andras säkerhet.

Att du sen sitter och försöker rättfärdiga dina åsikter genom att klaga på hur polisen körde, att de skar kurvorna etc, blir fånigt. Du var inte med i bilen, så du vet inte allt. Bara för att man kan ta en kurva utan att skära den, betyder inte att man är kass om man skär kurvan då det kan göras för att få mer säkerhetsmarginaler utifall. Menar du att polisen alltid ska kika på den andra bilen och så fort det är en lite vassare modell så ska de automatiskt ge upp direkt? Vilka signaler skulle det ge tror du?
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-01-11 kl. 08:23.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback