Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-13, 13:17
  #1
Medlem
Jag bor utomlands på pappret och på riktigt. Har gjort det i snart 10 år, men har fortfarande mitt gamla sparbankskonto kvar. Det har kommit och gått lite pengar, aldrig jättestora belopp, men betalningar över 50 000 SEK i alla fall och har aldrig hört något gnäll eller tjafs på förklaring eller papper eller liknande. Jag bryter naturligtvis inte mot några lagar heller, jag är ju oavsett rent monetära tillgångar inte skattepliktig i Sverige (sen har jag inga fastigheter eller annat heller, så). Landet jag bor i har territoriell skatteplikt, dvs., jag betalar inte skatt på pengar som inte kommer från det landet om jag inte tar in pengarna i det landet, så det är ett smidigt sätt att inte betala för mycket skatt. Anta att det är typ Malta. Eller Taiwan. Spelar väl ingen större roll.

Jag vill nu föra över lite större summor till Sverige, typ några miljoner kronor, men jag känner mig lite otrygg. Trots att jag har rätten på min sida och att även om Skatteverket ville mucka vore det omöjligt för dem att bevisa såna band till Sverige som kan göra mig skatteskyldig där, för några sådana har jag verkligen noll av. (inget hus, inget företag, äger inget alls i Sverge, min pappa och syster bor där fortfarande, visst, men det är allt).

Finns det någon anledning till att jag bör låta bli? Finns det något som kan hända?
Citera
2017-12-13, 15:15
  #2
Medlem
De rackarna kan hålla på pengarna tills dess att du skickar in papper som visar på var de kommer ifrån. Tror faktiskt det var den svenska banken som höll på dem innan de kom in på mitt konto.

Var tvungen att skicka in anställningsbevis där min lön framgick samt papper från landets skatteverk för att bevisa att pengarna var beskattade... irriterande men allt gick väl till slut.

Ett alternativ är ju att flyga med cash, om du växlar till Euro i höga valörer så blir inte tegelstenarna så stora. Enda problemet kan vara tullen i landet du bor i, då de brukar ha begränsning för hur mycket man får ta med ut... har själv aldrig haft problem men summorna har varit mindre, aldrig mer än motsvarande 500 000 kr. Svenska tullen kontrollerar i sin tur aldrig någonting.
__________________
Senast redigerad av 666ten 2017-12-13 kl. 15:23.
Citera
2017-12-18, 04:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
De rackarna kan hålla på pengarna tills dess att du skickar in papper som visar på var de kommer ifrån. Tror faktiskt det var den svenska banken som höll på dem innan de kom in på mitt konto.

Var tvungen att skicka in anställningsbevis där min lön framgick samt papper från landets skatteverk för att bevisa att pengarna var beskattade... irriterande men allt gick väl till slut.

Det var som fan. Du bodde utomlands då alltså?

Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Ett alternativ är ju att flyga med cash, om du växlar till Euro i höga valörer så blir inte tegelstenarna så stora. Enda problemet kan vara tullen i landet du bor i, då de brukar ha begränsning för hur mycket man får ta med ut... har själv aldrig haft problem men summorna har varit mindre, aldrig mer än motsvarande 500 000 kr. Svenska tullen kontrollerar i sin tur aldrig någonting.

Är nästan aldrig i Sverige, men tack för förslaget.
Citera
2017-12-18, 08:37
  #4
Medlem
Japp, har bott utomlands i närmare femton år.
Citera
2017-12-19, 09:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Japp, har bott utomlands i närmare femton år.
Kommer du ihåg hur mycket pengar det var som fastnade? (om du inte har emot att dela med dig)
Citera
2017-12-19, 09:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borglab
Kommer du ihåg hur mycket pengar det var som fastnade? (om du inte har emot att dela med dig)

Strax över miljonen.
Citera
2017-12-20, 00:13
  #7
Medlem
Ring din svenska bank och be dem assistera vid överföringen. Då har du åtminstone banken på din sida om Skatteverket plötsligt vill lägga sig i.

Saknar du boende i Sverige, samt är korrekt utskriven ur den svenska folkbokföringen sedan åtminstone ett par, tre år tillbaka, ska du inte behöva oroa dig alltför mycket.
Det kan dock underlätta om du har papper på att du bor och verkar i det land du nu finns (boende, försäkring, utility bills, etc).
Citera
2017-12-20, 14:33
  #8
Medlem
blobben!!!s avatar
Köp en kryptovaluta.

Skaffa ett debitkort till krytovalutan. Finns att köpa för någon hundring per år. Andra kort är årsavgiftsfria med gratis utag i alla ATMs globalt. Finns hundratals olika nicher att välja mellan.

Att smuggla kontanter är nog det sämsta du kan göra. Skulle TS stoppa allt i madrassen resten av livet sedan? Det finns ju knappt någon som tar större belopp i kontanter idag. Dessutom är det olagligt och kan medföra både böter och konfiskering av pengarna. Överför du till en svensk bank så kommer du garanterat åka på någon sorts schablonskatt, frysta tillgångar och pappersarbete upp över öronen! Dessutom slipper du ha allt i en dykande SEK.
Citera
2018-01-09, 22:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Om du inte har starka bevis för att Skatteverket inte har rätt till att beskatta dig här.

Jag har bott utomlands länge nog att det faller på Skatteverket att bevisa att jag bor i Sverige, inte tvärtom.
Citera
2018-01-09, 22:16
  #10
Medlem
Letrangeres avatar
Skatteverket kommer säkerligen intressera sig för det plötsligt insatta kapitalet i en svensk bank, detta för att det förekommer oändligt mycket pengatvätt även inom EU.
Kan du bevisa (det måste du) att du kommit över kapitalet på laglig väg (försäljning av fastigheter, bolag etc) så släpper dom pengarna, annars får du det knepigt.
Förde själv över 8 siffror från Frankrike till Sverige nu under 2000-talet och det blev en del frågor men då jag kunde visa hur jag förskansat mig kapitalet så var det inga problem.

Är pengarna vita och lagliga och du har en tydlig spårbarhet så är det inga problem alls att flytta hem lite pengar om det inte är från något obskyrt land i ex. Asien, Afrika eller Sydamerika.
Citera
2018-01-09, 22:17
  #11
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borglab
Jag har bott utomlands länge nog att det faller på Skatteverket att bevisa att jag bor i Sverige, inte tvärtom.

Vad har det med saken att göra? Du kan bo i ex. Portugal och ändå ha en stor förmögenhet i Sverige, det skiter skatteverket i, bara pengarna är vita.
Citera
2018-01-12, 22:02
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Vad har det med saken att göra? Du kan bo i ex. Portugal och ändå ha en stor förmögenhet i Sverige, det skiter skatteverket i, bara pengarna är vita.

Jag forklarade for blobben att denne hade fel nar denne havdade att man maste bevisa var man bor for skatteverket...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback