Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-08, 22:07
  #157
Medlem
UNPROFORs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av entomenisse
Jobbar på en kvinnodominerad arbetsplats, nämligen rikshospitalet, och där finnes mången småbarnsmamma. Till mitt stora förtret saknar dessa individer totalt det som i folkmun kan benämnas som arbetsmoral. Bemanningsläget är minst sagt ansträngd redan vid full personalstyrka och arbetsbelastningen är hög. När jag anländer till jobbet i arla morgonqvist är det inte utan en viss irritation som jag upmärksammar att någon av min kollega har sjukanmält sig eller "vabbat". Det vabbas i tid och otid, minst en gång i veckan saknas det mammor på jobbet. Detta innebär att jag måste göra deras jobb, för det är inget jobb som kan skjutas upp och mina patienter lider nöd. Ofta är jag utmattad när jag kommer hem från jobbet, och totalt ur stånd att till exempel läsa en bok eller ägna mig åt vardagsbestyr. Till råge på allt har dessa mammor fräckheten att avvika innan arbetsdagens slut för att hämta deras avkommor från dagis eller lucia och så vidare i oändligheten. Det verkar som att man kan komma och gå precis som man vill nu för tiden. Detta innebär att sådana som jag får dubbelt så många patienter att ta hand om, och därtill utslitna i förtid. Så fort dom känner sig lite hängiga stannar dom hemmavid medan en annan spatserar iväg oavsett hur trött eller sliten man må vara.

Själv har jag inte varit frånvarande mer en endaste gång sedan jag tog anställning. Det är tydligt att dessa mammor alltid tar på sig att vabba. Det är min uppfattning att barnets Fader ifråga går plikttroget till sitt jobb medan modern stannar hemma i sann 50 tals anda. Detta resulterar i att de kvinnodominerade arbetsplatserna blir rena slagfälten. Kan ingen styra upp detta fenomen? Är det fler som har likartade erfarenheter?

Jag beklagar att min text har en dryg framtoning.

Du ska vara glad att vita kvinnor ens skaffar barn idag öht.

Och att kvinnan stannar hemma med barnet är fullt naturligt, det är biologiskt klargjort att kvinnan bäst tar hand om barnet de första åren.

Låter som att du är en grinig feministfitta som är avundsjuk på att dina kollegor skaffar familj och barn medans du är oskuld (minus den gången du blev påsatt av en neger i fyllan?)
Citera
2018-01-08, 22:26
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Både du och jag vet att det knappast handlar om detta. Det vet också alla föräldrar - att det fusk-vabbas i en otrolig utsträckning för att det GÅR.

Jag klandrar dock ingen men den som påstår att man inte tagit några dagar här och där för att fylla ut ledighet och liknande ljuger.

Jag har faktiskt aldrig gjort det...
Jobbar dock skift så har en hel del lediga dagar som det är..
Citera
2018-01-08, 22:41
  #159
Medlem
Endel ger jag mig fan på skaffar ungar just för att de är trött på jobbet och skaffar en unge (till!) så de kan hålla på att va hemma istället för på jobbet. Dem som vabbar borde få jobba igen 50% av den tid de vabbat. Alldeles för enkelt och lönsamt att vabba, har hört flera som sagt rakt ut att de brukar vabba när de inte orkar gå till jobbet.
Citera
2018-01-08, 22:47
  #160
Medlem
volvo 240s avatar
Jag stör mig på mammor öht, ju yngre desto värre. Fullt friska kvinnor som ofta ser bra ut etc förstör sin kropp och blir feta som fan plus alla bristnignar med mera som följer på en graviditet. Mååången mamma arbetar aldrig bort det där fettet sen och sen fortsätter de trycka ur sig människor. Människor som det behövs färre av på jorden. Sen får de massa annat kul med som sprickor i fittan läkarna får ofta klippa och sy vid förlossning.. de kan få urin och avföringsinkontiens och en hel massa andra biverkningar efter att ha fött barn.

Så från att från att ha varitr en snygg 20åring med fin kropp till att 9 mån senare vara ett fläsko som måste ha blöjja för att hon pissar och skiter ner sig och har dessutom kanske fått fittan förstörd och får ont vid sex tex. DEt är fan inte värt det nånstans så kvinnor borde vänta tills de är 40 med att skaffa barnför då finns det inte lika mkt att förstöra generellt sett. Sen på detta en skrikande spyende stinkande korvfabrik. P-Piller åt män nu så man alltid kan känna sig säker!
Citera
2018-01-08, 22:54
  #161
Medlem
mosucks avatar
Men inkomstklyftan grundar sig ju i att kvinnor arbetar i snitt färre timmar än män per vecka...
Citera
2018-01-08, 23:15
  #162
Medlem
Har du TS egna småbarn. Jag antar att så ej är fallet. Om TS hade det skulle TS veta att ha barn och jobba samtidigt är som att först gå till jobbet, och sedan köra ett till jobbpass när man kommer hem. Jag skrattade högt när jag läste TS - citat - " Ofta är jag utmattad när jag kommer hem från jobbet, och totalt ur stånd att till exempel läsa en bok eller ägna mig åt vardagsbestyr. " Det är när man kommer hem efter en slitig dag, det andra passet med barnen börjar. Tro inte att du har det slitigt på jobbet - en mamma med barn jobbar dubbelt mot vad du gör i timmar. Jag tror inte VAB-mammorna pillar navelludd på sina VAB-dagar, och barn är ofta sjuka. Att jobba är faktiskt rena semestern jämfört med att passa barn. Och det här kommer från en som faktiskt älskar både sitt jobb och sina barn.
Citera
2018-01-08, 23:18
  #163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
Har du aldrig hört talas om begreppet hemmafru? Det går till som så att mannen jobbar och kvinnan sköter hemmet och barnen. Mannens inkomst disponeras mellan mannen och kvinnan.

Och hur många tror du har den möjligheten att vara hemmafru? Gäller att ha en rik man.
Citera
2018-01-09, 00:09
  #164
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kos
Endel ger jag mig fan på skaffar ungar just för att de är trött på jobbet och skaffar en unge (till!) så de kan hålla på att va hemma istället för på jobbet. Dem som vabbar borde få jobba igen 50% av den tid de vabbat. Alldeles för enkelt och lönsamt att vabba, har hört flera som sagt rakt ut att de brukar vabba när de inte orkar gå till jobbet.

Det är inte lönsamt att vabba. Jag har jobbat en massa år på olika ställen och jag har aldrig hört någon säga att de vabbar för att de inte orkar gå till jobbet. Men ni har ju oxå en lösning att tjäna stora pengar. Det är bara att anmäla dig sjuk så får du också en massa extra pengar.
Sen kan man inte bara anmäla vabb varje vecka som ni verkar uppleva det att folk gör för det finns ju faktiskt de som gör utredningar om barn är borta mycket.

Jag har däremot hört en massa gnäll om folk som vabbar och jobbar kortare dagar för att kunna hämta och lämna barn och majoriteten av det gnället kom från singlar och de flesta var killar som var mellan 23-35. Sen har några av dessa fått barn och då är det plötsligt knäppt tyst och så kommer det blir för många av er också
Citera
2018-01-09, 00:12
  #165
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VM2018
Och hur många tror du har den möjligheten att vara hemmafru? Gäller att ha en rik man.

Det är lätt å vara efterklok, för ett par tiotal år sedan sedan lurade staten och judarna de naiva kvinnorna till nånslags "kvinnligfrigörande", "jämnställdighet", vilket bara gymnat judarna själva.
Familjerna har lika lite/mycket pengar nu som då även fast två jobbar nu istället för en.


Skyll inte på oss män.
Citera
2018-01-09, 00:14
  #166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VM2018
Och hur många tror du har den möjligheten att vara hemmafru? Gäller att ha en rik man.

Inte alls. Man kan skippa att resa till Thailand 2 ggr om året. En hemmafru är kanske hemma 5 år av barnens första år så att leva lite mer begränsat i 5 år borde vem som helst klara av.
Citera
2018-01-09, 00:15
  #167
Medlem
Mycatisonfires avatar
Skyll inte på de aom är sjuka/vabbar - klart det förekommer fusk, vem har inte ajukanmält sig några dagar när man var frisk liksom.

Om TS får för mycket att göra får väl han påpeka detta till arbetsgivaren. Gör inte mer än vad du hinner med, arbeta i normalt tempo. Du ska inte behöva stressa för att arbetagivaren inte tar sitt ansvar.
Citera
2018-01-09, 00:16
  #168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mosuck
Men inkomstklyftan grundar sig ju i att kvinnor arbetar i snitt färre timmar än män per vecka...

Exakt. Ett genomsnittligt arbetsår för en kvinna är bara 11 mån.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback