Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-03, 20:06
  #1
Medlem
Dr_Dollars avatar
Här ska vi gråta ut, eller vråla:
Citat:
Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen!

I mitten/slutet på Mars kommer brevet


Vad tycker ni om detta "ofrivilliga sparande"...eller att man ska låna ut pengar till staten?


Själv brukar jag få runt 16-17k tillbaka, rätt så lagom till semestern, så jag är oftast rätt nöjd.
Fast å andra sidan...dom där 1200:- mer/månad kunde man ju också haft skoj med.
Citera
2018-01-03, 20:10
  #2
Medlem
Uninteresteds avatar
Skattar självmant 10% för mycket då jag har bisyssla. Brukar få tillbaka 18-20k. Gör hellre såhär än ligger på gränsen och riskerar att få kvarskatt.
Citera
2018-01-03, 20:11
  #3
Medlem
kumlafucker84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Här ska vi gråta ut, eller vråla:


I mitten/slutet på Mars kommer brevet


Vad tycker ni om detta "ofrivilliga sparande"...eller att man ska låna ut pengar till staten?


Själv brukar jag få runt 16-17k tillbaka, rätt så lagom till semestern, så jag är oftast rätt nöjd.
Fast å andra sidan...dom där 1200:- mer/månad kunde man ju också haft skoj med.
Det är ju alltid bra att spara pengar. Jag kommer förhoppningsvis att spara mycket pengar i år
Citera
2018-01-03, 20:23
  #4
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kumlafucker84
Det är ju alltid bra att spara pengar. Jag kommer förhoppningsvis att spara mycket pengar i år


Hur mycket brukar du få tillbaka..?
Citera
2018-01-03, 21:12
  #5
Medlem
RadikalFails avatar
Jag har gjort som så att jag drar mer skatt på min lön. Samt att jag betalar in en summa på mitt skattekonto varje månad. Det sista gör jag för att jag fått pengar av fk och dom drar så lite pengar så jag vill undvika restskatt.
Citera
2018-01-04, 17:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Vad tycker ni om detta "ofrivilliga sparande"...eller att man ska låna ut pengar till staten?
Det är frivilligt sparande/lån till staten. Du har all möjlighet i världen att låta bli att betala för mycket. Det är inte svårt att betala in för lite och sen betala in restskatten i tid. Då lånar staten ut pengar till dig istället.
Citera
2018-01-08, 03:49
  #7
Medlem
pok?s avatar
Skatteverkets hemsida verkar ha mycket specifik information på massa olika regler, men det verkar inte finns en enkel helhetsbild att få nånstans på hur själva processen rent praktiskt fungerar.

Kollar jag på deras "viktiga datum" för privatpersoner, så verkar det precis som att saker ska ske flera gånger om året. Många av "momenten" under året upprepar sig. Inbetalning av "underskott av slutlig skatt" kan t.ex betalas in både i december och i mars. Det står på den i dec: "Om du fick ditt slutskattebesked i september". Vem får det i september och inte...?
__________________
Senast redigerad av pok? 2018-01-08 kl. 03:55.
Citera
2018-01-08, 07:32
  #8
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Här ska vi gråta ut, eller vråla:


I mitten/slutet på Mars kommer brevet


Vad tycker ni om detta "ofrivilliga sparande"...eller att man ska låna ut pengar till staten?


Själv brukar jag få runt 16-17k tillbaka, rätt så lagom till semestern, så jag är oftast rätt nöjd.
Fast å andra sidan...dom där 1200:- mer/månad kunde man ju också haft skoj med.

Förstår du vad det innebär att du får tillbaka pengar? Hur kan man kan se det som något positivt att få tillbaka på skatten är för mig obegripligt. Är det bara naiva 18 åringar i den här tråden?

Själv för jag betala flera tusen, sjukt nöjd över det!
Citera
2018-01-08, 11:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pok?
Kollar jag på deras "viktiga datum" för privatpersoner, så verkar det precis som att saker ska ske flera gånger om året. Många av "momenten" under året upprepar sig. Inbetalning av "underskott av slutlig skatt" kan t.ex betalas in både i december och i mars. Det står på den i dec: "Om du fick ditt slutskattebesked i september". Vem får det i september och inte...?
De som får slutskattebesked sent är framförallt de som lämnar näringsbilaga.
Citera
2018-01-08, 12:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
De som får slutskattebesked sent är framförallt de som lämnar näringsbilaga.

Även de med mycket saker att granska eller krångliga skattefrågor kan hamna sent i processen.
Citera
2018-01-08, 17:43
  #11
Medlem
pok?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
De som får slutskattebesked sent är framförallt de som lämnar näringsbilaga.

Ska allt under 2018 deklareras i början på 2019, eller använder skatteverket andra datum för bokslut? Om jag t.ex säljer aktier den 2 januari i år, ska det då vanligtvis deklareras i början på 2019?
Citera
2018-01-08, 18:26
  #12
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pok?
Ska allt under 2018 deklareras i början på 2019, eller använder skatteverket andra datum för bokslut? Om jag t.ex säljer aktier den 2 januari i år, ska det då vanligtvis deklareras i början på 2019?

Ja, taxeringsåret 2019 avser inkomster 2018
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback