Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-29, 22:13
  #109
Medlem
öööhh Kanadas officiella Webbsida säger det motsatta, så inte konstigt att jag frågar. De av någon borde veta.
Tack då skaffar jag ett, även fast svaret var grinigt .
Citera
2017-02-11, 23:32
  #110
Medlem
Lifewringers avatar
Vilken webbsida har du varit inne på?

Kolla här:

http://www.cic.gc.ca/english/visit/visas.asp
Citera
2017-02-13, 11:13
  #111
Medlem
Tampiss avatar
Jag var i Kanada över nyår och fyllde i ett ETA innan jag reste iväg, vilket var ett krav för att jag skulle få komma in i landet (som jag förstod det).
Jag råder dig att fixa ett ETA. Det tar ett par minuter bara och kostar runt en hundring eller nåt.
Citera
2017-02-16, 18:50
  #112
Medlem
Continental Ops avatar
hmmm, det där är nytt va? jag har varit i kanada ett par ggr fram till 2014-15 o minns bara att jag fyllde i noggrannare passuppgifter och klart att jag inte betalade nåt extra iaf.
Citera
2017-02-17, 03:34
  #113
Medlem
WLHSs avatar
Ja du behöver ansöka om ett eTA även som svensk medborgare sedan den 15 mars 2016 och det kostar C$7. Du hittar all info på www.cic.gc.ca
Citera
2017-12-28, 00:11
  #114
Medlem
Arbetsvisum i Kanada/eTA (Red.Mod)

Hej!
Jag mailade runt angående jobb och i Kanada gillade ett företag min profil. Det stod ifrån ett inlägg ifrån 2012 att om man är mellan 18-30, inte har brottsregister, har minst 16 000 kr på kontot så är det inga problem. Kostar 985 kr osv. Däremot var det ju ett tag sen och jag undrar därför om någon vet hur det är idag?

Jag är universitetsutbildad. Däremot står det på denna att man måste vara folkbokförd i Sverige och jag funderar nu på nästa år skriva om mig utomlands då, vill gärna inte att det förstör mina chanser.

Någon som kan tipsa? Jag skrev dock till företaget att det var inga problem så vi ska ha en intervju men däremot vore det väldigt bra för mig att veta då det kan gå snabbt.
Citera
2018-01-08, 11:45
  #115
Avstängd
ta sig in i kanada eller usa utan pass?

Att ta sig in i sverige utan pass är ju inget jätteproblem, dock att komma in i kanada tänker jag är betydligt svårare.

smyga sig in på nåt transportfartyg kanske och och hoppa av i landet?
Citera
2018-01-08, 11:59
  #116
Medlem
Logisksvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opcanagil
Att ta sig in i sverige utan pass är ju inget jätteproblem, dock att komma in i kanada tänker jag är betydligt svårare.

smyga sig in på nåt transportfartyg kanske och och hoppa av i landet?

Beror lite på avstånd och väder såklart, men en mindre båt kanske? de kan ju knappast patrullera varenda meter runt hela Nordamerika och jag tvekar starkt på att de jagar invandrare med satelit. Lägger du till i en mindre hamn så är det ju inte direkt passkontroll. Lite som om du skulle lägga till någonstans i en liten fiskeby i Sverige..


Edit: med mindre hamn menar jag egentligen en liten brygga någonstans
__________________
Senast redigerad av Logisksvensk 2018-01-08 kl. 12:03.
Citera
2018-01-08, 12:13
  #117
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Logisksvensk
Beror lite på avstånd och väder såklart, men en mindre båt kanske? de kan ju knappast patrullera varenda meter runt hela Nordamerika och jag tvekar starkt på att de jagar invandrare med satelit. Lägger du till i en mindre hamn så är det ju inte direkt passkontroll. Lite som om du skulle lägga till någonstans i en liten fiskeby i Sverige..


Edit: med mindre hamn menar jag egentligen en liten brygga någonstans

liten båt över altanten? nej tack
Citera
2018-01-08, 12:22
  #118
Avstängd
KneeTops avatar
Budget?
Citera
2018-01-08, 12:30
  #119
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KneeTop
Budget?
ingen aning faktiskt då jag inte planerat att göra det, bara spekulerar.

Men säg man har sparat ihop 50 k. resan dit får gå på max 10 k stannar över sommaren lever som en uteliggare i skogen som killen i in to the wild. Sen åker man hem igen när det börjar bli kallare
Citera
2018-01-08, 16:19
  #120
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opcanagil
Att ta sig in i sverige utan pass är ju inget jätteproblem, dock att komma in i kanada tänker jag är betydligt svårare.

smyga sig in på nåt transportfartyg kanske och och hoppa av i landet?

Enklast är väl att flyga till USAs nordliga flygplatser och ta buss upp till gränsen, och så traska över gränsen där till Kanada. Den är inte stenhårt bevakade överallt, och inte alls som gränsen emellan USA och Mexiko utan det finns ganska mycket ödemark.

Det finns annars massor med närbelägen ödemark i norra Skandinavien, om det är just bara det öde som lockar.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f711119

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback