2017-12-31, 02:38
Medlem
saviers avatar
Vad tror ni är en lämplig lånesumma att söka för?

Helst skulle jag behöva 320.00, men det räcker inte min årsinkomst till.
80-90% sägs som max.

Som minst behöver jag 50.000 , men nånstans runt 150.000 skulle vara "dugligt".
Jag får då bort alla andra lån med HÖGA räntor.

Min årsinkomst bör räcka till runt 212.000 om man tänker 80%.
Vad tror ni som har erfarenhet?
Citera
2017-12-31, 02:56
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ELKARTELL
Läsproblem? TS skuldsätter sig inte igen. Han vill omplacera sin redan befintliga skuld. Mycket, mycket vanligt att man gör det flera gånger om när man är skuldsatt och förutsättningarna över tid blir bättre. Den som vet vet.

Dessutom är det ett sunt val att vilja ha banklån framför privata lån och skulder till inkassobolag.

Nu har du lärt dig något nytt i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av savier
Som sagt.
320.000 i skuld till privatpersoner/inkassobolag.

Jag vill ha detta i ett banklån på MITT namn så;
1, Privatpersoner får tillbaka sina pengar
2, Inkassobolagen kan flyga åt fanders

Jag drog lite för förhastade slutsatser. Ber om ursäkt för det!
Citera
2017-12-31, 03:17
Medlem
libbens avatar
Är du med i facket?

Finns medlemslån hos de flesta fack i de stora bankerna som ger dig ~5 procent ränta. Mycket bättre än blancolåns höga ränta.

Om du inte är medlem i facket så ring och fråga både facket och banken som de har hur det fungerar.

Om det är så enkelt att du kan bli medlem online och betala in medlemsavgiften och sedan ansöka om medlemslån.
Citera
2017-12-31, 06:48
Medlem
cacas avatar
Citat:
Vad tror ni är en lämplig lånesumma att söka för?

Helst skulle jag behöva 320.00, men det räcker inte min årsinkomst till.
80-90% sägs som max.

Som minst behöver jag 50.000 , men nånstans runt 150.000 skulle vara "dugligt".
Jag får då bort alla andra lån med HÖGA räntor.

Min årsinkomst bör räcka till runt 212.000 om man tänker 80%.
Vad tror ni som har erfarenhet?
Finns bara ett sätt ta reda på det och det svaret får du här.
Ring banken och boka en tid.

Förberedd dig gärna innan med alla lån, aktuella räntor, avi avgifter mm snyggt och prydligt uppstaplade på en sida. Lägg de dyraste och de som du helst vill lösa först högst upp. Gå in förklara exakt hur det är och att du arbetat bort x skulder och nu vill försöka få ett lån och samla alla skulderna hos banken,
Var tydlig med att du tänker betala lika mycket som idag eller om du vill få ner kostnaden för slippa riskera tvingas ta små Lån.
Får du nej, fortsätt diskusionen med när i tiden de kan bli aktuellt för kunna få ett lån? Ex De kan hänga på att du inte har fast jobb idag. Se till få bekräftat ok, då hör jag av mig och bokar ny tid när jag blivit fastanställd, om 6 månader osv. Var då noggrann att försöka få samma person.

Kollade din UC, lite piss du har en förfrågan från mobillån senaste 12 månader, vore nog bra om den inte fanns där för satt jag på banken skulle jag tänka, vad fan sms lån den senast 12 och nu sitter den och säger den vill ha ett lån av oss och kan ta ansvar och betala mm, hmm?
Citera
2017-12-31, 12:37
Medlem
saviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Är du med i facket?

Finns medlemslån hos de flesta fack i de stora bankerna som ger dig ~5 procent ränta. Mycket bättre än blancolåns höga ränta.

Om du inte är medlem i facket så ring och fråga både facket och banken som de har hur det fungerar.

Om det är så enkelt att du kan bli medlem online och betala in medlemsavgiften och sedan ansöka om medlemslån.

Jag har varit medlem i facket Unionen sedan 2011/2012, även A-kassa sedan dess.
Bra tips, har faktiskt inte tänkt på det!
Citera
2017-12-31, 12:41
Medlem
saviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Finns bara ett sätt ta reda på det och det svaret får du här.
Ring banken och boka en tid.

Förberedd dig gärna innan med alla lån, aktuella räntor, avi avgifter mm snyggt och prydligt uppstaplade på en sida. Lägg de dyraste och de som du helst vill lösa först högst upp. Gå in förklara exakt hur det är och att du arbetat bort x skulder och nu vill försöka få ett lån och samla alla skulderna hos banken,
Var tydlig med att du tänker betala lika mycket som idag eller om du vill få ner kostnaden för slippa riskera tvingas ta små Lån.
Får du nej, fortsätt diskusionen med när i tiden de kan bli aktuellt för kunna få ett lån? Ex De kan hänga på att du inte har fast jobb idag. Se till få bekräftat ok, då hör jag av mig och bokar ny tid när jag blivit fastanställd, om 6 månader osv. Var då noggrann att försöka få samma person.

Kollade din UC, lite piss du har en förfrågan från mobillån senaste 12 månader, vore nog bra om den inte fanns där för satt jag på banken skulle jag tänka, vad fan sms lån den senast 12 och nu sitter den och säger den vill ha ett lån av oss och kan ta ansvar och betala mm, hmm?

Bra handfasta tips!
Jag har ett excel-ark med allt uppspaltat väldigt noga redan!

Ja den där förbannade UC'n gör mig förbannad.
Det riktigt jävliga i den kråksången är att Mobillån gjorde den UC'n på mig UTAN att jag bett om det.
När tillfrågade om det, "Vi gjorde det för att se om vi kunde erbjuda dig lån".

I deras avtal, så står det att de har rätt till det, i och med att jag vid ett tidigare tillfälle lånat ifrån dem. Sjukt va? Jag stred som fan om en dementi både via UC, mot Mobillån och konsumentombudsmannen men till ingen vinst.
Citera
2017-12-31, 13:17
Medlem
libbens avatar
Citat:
Jag har varit medlem i facket Unionen sedan 2011/2012, även A-kassa sedan dess.
Bra tips, har faktiskt inte tänkt på det!

Där har du bra medlemslån hos din bank garranterat.

Du kan ansöka online eller ringa din bank och fråga om råd hur mycket du bör söka på.
I princip så kan du säkert låna 150k för några tusenlappar i månaden till en fördelaktig ränta under 5%.

Här har du en lånekalkyl från nordea.

https://private.nordea.se/#/calculator

Kolla din bank och vad de erbjuder helt enkelt. Det är det absolut smartaste du kan göra i låneväg.
Citera
2018-01-01, 13:33
Medlem
saviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Där har du bra medlemslån hos din bank garranterat.

Du kan ansöka online eller ringa din bank och fråga om råd hur mycket du bör söka på.
I princip så kan du säkert låna 150k för några tusenlappar i månaden till en fördelaktig ränta under 5%.

Här har du en lånekalkyl från nordea.

https://private.nordea.se/#/calculator

Kolla din bank och vad de erbjuder helt enkelt. Det är det absolut smartaste du kan göra i låneväg.

Du tror det är bättre att chansa på "ett kort" och fråga min bank? (Länsförsäkringar i detta fall),
Kontra mot att köra Lendo för 1 UC?
Citera
2018-01-01, 13:36
Medlem
saviers avatar
Jag noterar att idag nytt år 2018 så har mitt kreditbetyg minskat till 5.8% istället för 5.9% och inget annat förändrat än nytt år. (Ju lägre, ju bättre)
Citera
2018-01-01, 17:49
Medlem
Vänta ut anmärkningen och den förfrågan du har, dvs en bit in i februari, kör sedan på lendo
Citera
2018-01-01, 19:33
Medlem
Hax.Pains avatar
Vad är en betalningsanmärkning?
Citera
2018-01-02, 00:27
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Vad är en betalningsanmärkning?
Vanligast är:
1. Du har fått en räkning som du inte betalat. (Påminnelse kan ha skickats ut också.)
2. Denna räkning går sedan till inkasso som dessutom lägger på en extra summa. Du betalar inte denna heller.
3. Du får en räkning från Kronofogdemyndigheten med ytterligare påslag. Om du inte betalar denna inom två(?) veckor får du en prick. Det är denna som kallas betalningsanmärkning. Den lever sedan kvar i några år även om du vid det laget har betalat skulden.

Lite förenklat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in