Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-18, 14:11
  #745
Medlem
Någon som vet ungefär tid på året som de brukar sänka priset på Macbook Pro's? Jag är förstås ute efter den senaste och inget annat.

För övrigt undrar jag hur det funkar om man köper via Mecenat-kortet och får 10%. Kan jag använda någon annans Mecenat-kort för att komma åt rabatten? Vad händer om den skulle behöva reparation om 2-3 år och man inte längre har kontakt med personen vars Mecenat-kort man använde?
Citera
2017-08-18, 21:50
  #746
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Kan jag använda någon annans Mecenat-kort för att komma åt rabatten? Vad händer om den skulle behöva reparation om 2-3 år och man inte längre har kontakt med personen vars Mecenat-kort man använde?

Alltså, ingen pluggar ju för evigt? Kan inte tänka mig att varken apple eller mecenat skulle kunna eller vilja klaga på det. Det är helt okej att köpa en dator som student och sedan sälja till en ickestudent och t.ex. garantin bryts ju inte pga det.
Citera
2017-09-06, 18:22
  #747
Medlem
vemlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Någon som vet ungefär tid på året som de brukar sänka priset på Macbook Pro's? Jag är förstås ute efter den senaste och inget annat.

För övrigt undrar jag hur det funkar om man köper via Mecenat-kortet och får 10%. Kan jag använda någon annans Mecenat-kort för att komma åt rabatten? Vad händer om den skulle behöva reparation om 2-3 år och man inte längre har kontakt med personen vars Mecenat-kort man använde?
Alternativt kolla eller fråga någon personal på t.ex Elgiganten om de har några datorer som kommit in som är begagnade men i ett bra skick. Oftast kan det vara folk som returnerar en vara för det är fel färg eller liknande men varan bara öppnats, dvs att den är helt ny och då kan du säkerligen få ner någon slant på varan ifråga.
Citera
2017-09-27, 19:13
  #748
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Någon som vet ungefär tid på året som de brukar sänka priset på Macbook Pro's? Jag är förstås ute efter den senaste och inget annat.

För övrigt undrar jag hur det funkar om man köper via Mecenat-kortet och får 10%. Kan jag använda någon annans Mecenat-kort för att komma åt rabatten? Vad händer om den skulle behöva reparation om 2-3 år och man inte längre har kontakt med personen vars Mecenat-kort man använde?

När jag köpte min MB Pro 2012 på Apple Store i Täby pluggade jag och hade således studentrabatt. Jag pratade med en säljare om det och han sa att det skulle bli 10% rabatt med studentkortet (ej Mecenat - det har jag aldrig haft). Jag kom tillbaka några dagar senare och letade upp samma säljare och slog till. Behövde påminna om studentrabatt, men när jag började fiska efter kortet ville han inte se det. Fick rabatten ändå.

Mitt tips är att antingen skriva in dig på nån kurs och betala medlemskap i studentkåren (runt 100kr) och köpa efter det. Eller göra som jag och sen låtsas att du glömt kortet hemma (finns nog mest i telefonen nu, så "glöm" den hemma). Men 10% är ju iofs inte JÄTTEMKT pengar...
Citera
2017-09-29, 09:17
  #749
Medlem
CheeseHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
När jag köpte min MB Pro 2012 på Apple Store i Täby pluggade jag och hade således studentrabatt. Jag pratade med en säljare om det och han sa att det skulle bli 10% rabatt med studentkortet (ej Mecenat - det har jag aldrig haft). Jag kom tillbaka några dagar senare och letade upp samma säljare och slog till. Behövde påminna om studentrabatt, men när jag började fiska efter kortet ville han inte se det. Fick rabatten ändå.

Mitt tips är att antingen skriva in dig på nån kurs och betala medlemskap i studentkåren (runt 100kr) och köpa efter det. Eller göra som jag och sen låtsas att du glömt kortet hemma (finns nog mest i telefonen nu, så "glöm" den hemma). Men 10% är ju iofs inte JÄTTEMKT pengar...
Köper man en dator för 20k är 2k en rätt nice summa att få rabatt på..
Citera
2017-09-29, 17:41
  #750
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CheeseHD
Köper man en dator för 20k är 2k en rätt nice summa att få rabatt på..

Det är det! Vilket gör det ännu mer märkligt att den personen som sålde inte var mer noggrann. Rätt illa av en säljare att smälla av tusentals kronor på en vara bara så där, ny på jobbet kanske
Citera
2017-09-29, 22:15
  #751
Medlem
Sitter på en 13" MBP med beteckning sent 2011. Jobbar mycket med musik i Logic. Datorn i sig är fortfarande pigg, har uppdaterat med en SSD vilket gav den ett helt nytt liv. Väl i logic så hänger den inte med, redan efter ett par spår så throttlar den...

Är riktigt imponerad av Touchbar varianten då jag var och pillade på den!

Jag är inne på att köpa nytt, är det någon som använder sig av logic idag och kör tunga projekt? Vilken kör ni?

Kosta vad kosta vill!
Citera
2017-10-01, 19:04
  #752
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CheeseHD
Köper man en dator för 20k är 2k en rätt nice summa att få rabatt på..

Nä iofs, tänkte inte på det. Som student är det bra att få mkt rabatt. Datorn JAG köpte då var dock inte så dyr. Nog så jag tänkte.

Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Det är det! Vilket gör det ännu mer märkligt att den personen som sålde inte var mer noggrann. Rätt illa av en säljare att smälla av tusentals kronor på en vara bara så där, ny på jobbet kanske

Tror Apple tyvärr (?) tjänar tillräckligt mkt pengar för att inte ens bry sig om sånt faktiskt.
Citera
2017-11-02, 23:14
  #753
Medlem
Sweetiepies avatar
Har problem med min Macbook Pro 15" 2017.

1. 1cm i slutet av Touch Bar har slutat lysa så jag ser inte sista knappen längre. Omstart eller inget hjälper.

2. Videos i webbläsaren, youtube osv blinkar och flimrar väldigt ofta. Känns som problem med grafikdrivrutin/grafikkortet.
Citera
2017-11-02, 23:17
  #754
Medlem
visegrads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Har problem med min Macbook Pro 15" 2017.

1. 1cm i slutet av Touch Bar har slutat lysa så jag ser inte sista knappen längre. Omstart eller inget hjälper.

2. Videos i webbläsaren, youtube osv blinkar och flimrar väldigt ofta. Känns som problem med grafikdrivrutin/grafikkortet.

Reklamera. Jag hade problem med min nya MBP med TB. Macforum bytte till ny utan diskussion.
Citera
2017-12-31, 02:46
  #755
Medlem
AslakVikingssons avatar
Precis skaffat mig en MacBook Pro. Första gången med en Mac dator för mig och sjukt vad nöjd jag är en så länge.
Citera
2017-12-31, 16:28
  #756
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AslakVikingsson
Precis skaffat mig en MacBook Pro. Första gången med en Mac dator för mig och sjukt vad nöjd jag är en så länge.

Vad är dem främsta punkterna du har anmärkt dig över positivt sett jämfört med Windows-datorer? Jag kommer nog själv införskaffa mig en Macbook Pro (basmodellen utan Touch bar) nästa vecka och det blir också min första Mac-dator.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback