Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-24, 21:56
  #37
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotAnAverageMan
Läs NSA whitepapers om en digital valuta ifrån 1996. Skaparen av bitcoin är inte anonym, ni har bara köpt lögnen om att det är en random ifrån asien. Jag har sagt det här flera gånger nu, att Blockchain och krypto är bankerna som lurar in så många de kan i systemet tills de låser grindarna. Nu trackar de helt plötsligt alla era transaktioner och ni har givit upp eran ekonomiska frihet, ingenting "krypto" med det. :P Allt går enligt planerna.

Hur har du kommit fram till detta utifrån vad det nu är du har läst?
Citera
2017-12-25, 01:30
  #38
Medlem
Lilabanans avatar
Jag tror skaparen är anonym just för att någon gör sig stenrik på det.

Men jag har hört teorier om att det är ett system utvecklat av sig självt genom A.I. vilket skulle vara tänkbart och jävligt läskigt att A.I. system isf har lärt sig innebörden av en valuta.

Men tittar man på vad den används för så tror jag det gynnar väldigt rika, och inflytelserika människor som behövde ett helt nytt pengarsystem för att sköta sin människohandel och organförsäljning.

Hur snabbt kom Ross Ulbricht in i bilden?
Citera
2017-12-25, 12:23
  #39
Medlem
Precis som många har skrivit så är det 100% omöjligt för någon att trolla fram en massa Bitcoins nu. Däremot så var det löjligt enkelt att mina Bitcoins i början, och det är självklart att skaparen eller skaparna var entusiaster i början och minade fram löjliga mängder. Hur mycket de har kvar nu är det så klart ingen som vet.

Men man ska också veta att om man sitter på väldigt många bitcoins så är det knappast så att man kan sälja de till marknadspris. Om någon skulle slänga ut ett par miljoner Bitcoins till försäljning på börserna så skulle hela orderboken tömmas på köpare, priset skulle rasa och det är bara de första transaktionerna som hade gått igenom till nuvarande marknadspris. Det finns inte tillräckligt med köpare.
Citera
2017-12-26, 00:27
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie
Ja men grejen är att det inte är någon skillnad på värdet bakom SEK och bitcoin om du tar bort användarna. SEK har funnits sen 1873, bitcoin i 10år. Du förstår att det krävs lite mer tid för att få den genomarbetad och accepterad. Vänta 50-100 år så får vi se vem som har rätt och fel.

Det är ju det det är, vi har hela svenska befolkningen Plus alla företag Och staten som Garant för sek-värdet, den dagen det utlyses undantagstillstånd och gatorna fylls med militär/kuppmakare som vill ta över styret så kan vi ha lite problem med värdet men tills dess är sek en användbar valuta i nära nog hela världen Just för hela sverige står bakom den.

Bitcoin kan ha hur stort/litet värde användarna vill men det finns bara sålänge den accepteras av andra än de som just nu har den, om stater förbjuder den så blir det ju en intern valuta för de invigda och dess värde mot utsidan defineras av vad ni som har den tycker den ska vara värd och vad ni har råd att lösa ut den för av varandra.

Men det är ett facinerande koncept, jag förstår bara inte värderingen av det.
Citera
2017-12-30, 00:51
  #41
Medlem
Ryssarna som står bakom det, de blir både rika och får makt av det. NAS tog reda på vem det var genom att analysera textmeddelandena. Det är nog det som skrämmer mig mest i den här historien, att sättet man skriver på inte ens är särskilt anonymt.

Och som någon skrev alla ni som tror att detta är att vara tuff och rebellisk är bra dumma, ni vet för fan inte ens vem som står bakom.
__________________
Senast redigerad av LyftetYes 2017-12-30 kl. 00:54.
Citera
2017-12-30, 16:06
  #42
Avstängd
wwrs avatar
Jag är inte alls insatt i BTC, men jag tycker det låter lite som pyramidspel.

Just att skaparen skulle vara död är väl bara ett rykte, man vet ju inte ens vem det är.Jag gissar att man spritt detta rykte bara för att eventuella köpare inte skall tro att skaparen snart kommer att sälja ut sitt innehav och kursen faller.
Citera
2017-12-30, 19:27
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag är inte alls insatt i BTC, men jag tycker det låter lite som pyramidspel.
Det är väldigt vanligt att dom inte inte är insatta tror att det är ett pyramidspel. Läser man på så slutar man tycka att det är ett pyramidspel

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Just att skaparen skulle vara död är väl bara ett rykte, man vet ju inte ens vem det är.Jag gissar att man spritt detta rykte bara för att eventuella köpare inte skall tro att skaparen snart kommer att sälja ut sitt innehav och kursen faller.
Eftersom ingen vet vem Satoshi Nakamoto är så är det naturligtvis ett rykte att han är död. Det är dock ganska sannolikt eftersom han aldrig sålt en enda av sina bitcoins.
Citera
2017-12-30, 21:09
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JarlBorsen
Eftersom ingen vet vem Satoshi Nakamoto är så är det naturligtvis ett rykte att han är död. Det är dock ganska sannolikt eftersom han aldrig sålt en enda av sina bitcoins.

Hur vet man det? Har man kollat på de publika nycklarna som skapades i början, eller vad är det man utgår från?
Citera
2017-12-30, 21:15
  #45
Medlem
Smartledsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag är inte alls insatt i BTC, men jag tycker det låter lite som pyramidspel.

Just att skaparen skulle vara död är väl bara ett rykte, man vet ju inte ens vem det är.Jag gissar att man spritt detta rykte bara för att eventuella köpare inte skall tro att skaparen snart kommer att sälja ut sitt innehav och kursen faller.

Menade du kanske bubbla? Det är mycket möjligt, men ett pyramidspel är det per definition inte.
Citera
2017-12-30, 21:20
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Hur vet man det? Har man kollat på de publika nycklarna som skapades i början, eller vad är det man utgår från?
Ja, man vet ju vem som minade det första blocket.

https://blockchain.info/tx/4a5e1e4ba...127b7afdeda33b
Citera
2017-12-30, 21:26
  #47
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smartledsen
Menade du kanske bubbla? Det är mycket möjligt, men ett pyramidspel är det per definition inte.
Kanske inte uppfyller alla kriterier.
Men det var ju enklare att mina block i början.
Hur många BTC har skaparen?
Citera
2017-12-30, 23:02
  #48
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Kanske inte uppfyller alla kriterier.
Men det var ju enklare att mina block i början.
Hur många BTC har skaparen?
Jag hann söka lite.
Ingen vet hur många BTC Nakamoto har. Runt en miljon gissar många. Alltså värt $13 mdr eller 100 miljarder svenska kronor.
Jag skall inte köpa BTC.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback