Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-12-19, 01:31
  #37
Medlem
Gjorde min vasektomi för några veckor sedan, snart en månad. Operationen var inte så farlig och jag var tillbaka på jobbet dagen efter. Men det tog typ 3 veckor innan det kändes bra igen, lite ömhet i kulorna och i stygnen sitter nog i typ så länge.

Dock har jag märkt en skillnad i sexlust och i orgasmerna. Jag är inte alls lika sugen som innan. Första veckan efter var allt rätt normalt, men nu när det inte längre gör ont där nere, är sexlusten rätt låg.

Förrut när man inte hade haft sex på tre dagar kändes det rätt påtagligt där nere, nu... ingenting. Skulle kunna gå i veckor, kanske månader, år, utan att få orgasm känns det som.

Och när vi väl har sex är orgasmerna inte alls lika intensiva som förrut och känns ärligt talat inte så tillfredsställande längre. Den där lite snurriga känslan i huvudet är som borta.

Jag hoppas att det blir bättre, för ett av livets största glädjeämnen känns inte alls lika kul längre...
Citera
2017-12-28, 10:21
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Det vag vänder mig emot när det gäller sterilisering, speciellt av unga människor. Är att livet är föränderligt och att ett ingrepp som är definitivt (speciellt på kvinnor) inte är att rekommendera för någon som är i början av sitt liv. Man är inte "färdig" vid 25, heller. Väldigt få är vuxna idag, vid den åldern. Och de flesta har bara börjat sitt liv.

Jag har det rätt svårt för sådan argumentation. Sterilisering borde användas mer, inte mindre, kanske t.o.m. skulle det finnas en stor engångspremie/bidrag från staten för den medborgare som genomgår ingreppet. Finns flera bra anledningar:

Sverige och världen är kraftigt överbefolkad och ekosystemet är överbelastat. Vi kan inte ens producera den mat vi själva äter på ett hållbart vis. Vi borde ha planat ut på 5-6 miljoner. (Och ja, invandringen från u-länder borde stoppas nästan helt den med).

Att få barn är också ett "ingrepp som är definitivt", mycket större än att bli steril. Väldigt stor förändring på livet och många ångrar det, vilket är ett stort tabu att säga. Men inte är det några läkare som varnar för det inte.

Blir man dessutom så sugen att man måste ha barn, så kan iallafall män ta sperma direkt från pungen och använda för en insemenering.
Citera
2017-12-28, 15:19
  #39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hambern
Gjorde min vasektomi för några veckor sedan, snart en månad. Operationen var inte så farlig och jag var tillbaka på jobbet dagen efter. Men det tog typ 3 veckor innan det kändes bra igen, lite ömhet i kulorna och i stygnen sitter nog i typ så länge.

Dock har jag märkt en skillnad i sexlust och i orgasmerna. Jag är inte alls lika sugen som innan. Första veckan efter var allt rätt normalt, men nu när det inte längre gör ont där nere, är sexlusten rätt låg.

Förrut när man inte hade haft sex på tre dagar kändes det rätt påtagligt där nere, nu... ingenting. Skulle kunna gå i veckor, kanske månader, år, utan att få orgasm känns det som.

Och när vi väl har sex är orgasmerna inte alls lika intensiva som förrut och känns ärligt talat inte så tillfredsställande längre. Den där lite snurriga känslan i huvudet är som borta.

Jag hoppas att det blir bättre, för ett av livets största glädjeämnen känns inte alls lika kul längre...
Jag är kvinna och steriliserade mig för ca 20 år sedan. Jag upplevde något liknande perioden efter steriliseringen. Jag tror det handlar om något mentalt, att man undermedvetet (eller medvetet) saknar den där funktionen, och det reagerar sinnet på.

För mig handlade det om en övergångsperiod, sedan vände det och återgick till det normala, eller kanske ännu bättre eftersom jag då kunde ge mig hän helt ohämmat utan någon oro för att det skulle resultera i graviditet.

Jag gissar att det också för män blir en psykisk/mental omställning - trots allt är det en förmåga som kroppen och sinnet är inställt på som stängs av med ingreppet, en period av omställning borde således vara ganska normal.
Citera
2017-12-28, 15:28
  #40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvena
Micro, varför valde du att sterilisera dig? En betydligt större operation än den mannen gör, varför steriliserade sig inte din man?
Min man valde att sterilisera sig för att det var ett mindre ingrepp för honom än för mig.
Nej, sexlivet är som vanligt för män men man slipper massa skydd.
Sent svar på frågan .... som du får eftersom tråden lyfts igen och jag såg din fråga nu...

Därför att jag bestämde mig för att jag inte ville ha fler barn och för att skydda mig mot framtida graviditeter var det således logiskt att jag steriliserade mig.....
Rent krasst hade vi ju kunnat separera på vägen och träffat nya partners, det skulle ju inte vara effektivt för mig om mitt ex då var steriliserat men jag fortfarande hade risken att bli gravid ....
Citera
2017-12-30, 14:56
  #41
Medlem
brianmolkos avatar
Ni vet att ni fortfarande består av DNA va ?
Citera
2017-12-30, 15:09
  #42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Ni vet att ni fortfarande består av DNA va ?
Ja givetvis --- och vilken relevans har det för ämnet menar du?
Citera
2018-02-14, 10:30
  #43
Avstängd
LE37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hambern
Gjorde min vasektomi för några veckor sedan, snart en månad. Operationen var inte så farlig och jag var tillbaka på jobbet dagen efter. Men det tog typ 3 veckor innan det kändes bra igen, lite ömhet i kulorna och i stygnen sitter nog i typ så länge.

Dock har jag märkt en skillnad i sexlust och i orgasmerna. Jag är inte alls lika sugen som innan. Första veckan efter var allt rätt normalt, men nu när det inte längre gör ont där nere, är sexlusten rätt låg.

Förrut när man inte hade haft sex på tre dagar kändes det rätt påtagligt där nere, nu... ingenting. Skulle kunna gå i veckor, kanske månader, år, utan att få orgasm känns det som.

Och när vi väl har sex är orgasmerna inte alls lika intensiva som förrut och känns ärligt talat inte så tillfredsställande längre. Den där lite snurriga känslan i huvudet är som borta.

Jag hoppas att det blir bättre, för ett av livets största glädjeämnen känns inte alls lika kul längre...

Skulle vara väldigt intressant om du kunde komma tillbaka idag och ge feedback på hur det blev.

Jag har gjort mitt på barnmarknaden och har nu i flera års tid gått och funderat på Vasektomi men det som du beskriver låter oroande, jag har alltid haft en god sexlust och gillar att knulla, är idag 35 bast har fortfarande bra tryck i sprutan känner faktiskt ingen skillnad mot när jag var i tonåren.

Bra tryck som sagt stenhårt stånd aldrig problem med att få upp den... kan knulla på ordentligt och kan med kortare vilopauser efter utlösning på ca 10min köra 3-4gr i rad om energin finns, sköna orgasmer och bra blås när satsen levereras.

Men blir lite orolig nu när jag läste ditt inlägg, ska man ge fan i det kanske?

Du och ni andra med erfarenheter av manlig sterilisering/vasektomi får gärna svara!
Citera
2018-02-17, 13:26
  #44
Medlem
heropsychodreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hambern
Gjorde min vasektomi för några veckor sedan, snart en månad. Operationen var inte så farlig och jag var tillbaka på jobbet dagen efter. Men det tog typ 3 veckor innan det kändes bra igen, lite ömhet i kulorna och i stygnen sitter nog i typ så länge.

Dock har jag märkt en skillnad i sexlust och i orgasmerna. Jag är inte alls lika sugen som innan. Första veckan efter var allt rätt normalt, men nu när det inte längre gör ont där nere, är sexlusten rätt låg.

Förrut när man inte hade haft sex på tre dagar kändes det rätt påtagligt där nere, nu... ingenting. Skulle kunna gå i veckor, kanske månader, år, utan att få orgasm känns det som.

Och när vi väl har sex är orgasmerna inte alls lika intensiva som förrut och känns ärligt talat inte så tillfredsställande längre. Den där lite snurriga känslan i huvudet är som borta.

Jag hoppas att det blir bättre, för ett av livets största glädjeämnen känns inte alls lika kul längre...

Finns inget från steriliseringen fysiskt skäl att det skulle kunna bli så. Tror det är psykologiskt.
Citera
2018-02-17, 13:28
  #45
Medlem
heropsychodreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScrotumBoiler
Jag har det rätt svårt för sådan argumentation. Sterilisering borde användas mer, inte mindre, kanske t.o.m. skulle det finnas en stor engångspremie/bidrag från staten för den medborgare som genomgår ingreppet. Finns flera bra anledningar:

Sverige och världen är kraftigt överbefolkad och ekosystemet är överbelastat. Vi kan inte ens producera den mat vi själva äter på ett hållbart vis. Vi borde ha planat ut på 5-6 miljoner. (Och ja, invandringen från u-länder borde stoppas nästan helt den med).

Att få barn är också ett "ingrepp som är definitivt", mycket större än att bli steril. Väldigt stor förändring på livet och många ångrar det, vilket är ett stort tabu att säga. Men inte är det några läkare som varnar för det inte.

Blir man dessutom så sugen att man måste ha barn, så kan iallafall män ta sperma direkt från pungen och använda för en insemenering.

Steriliserade kvinnor kan på samma sätt ta ut ägg för ivf.
Citera
2018-06-29, 03:26
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LE37
Skulle vara väldigt intressant om du kunde komma tillbaka idag och ge feedback på hur det blev.

Jag har gjort mitt på barnmarknaden och har nu i flera års tid gått och funderat på Vasektomi men det som du beskriver låter oroande, jag har alltid haft en god sexlust och gillar att knulla, är idag 35 bast har fortfarande bra tryck i sprutan känner faktiskt ingen skillnad mot när jag var i tonåren.

Bra tryck som sagt stenhårt stånd aldrig problem med att få upp den... kan knulla på ordentligt och kan med kortare vilopauser efter utlösning på ca 10min köra 3-4gr i rad om energin finns, sköna orgasmer och bra blås när satsen levereras.

Men blir lite orolig nu när jag läste ditt inlägg, ska man ge fan i det kanske?

Du och ni andra med erfarenheter av manlig sterilisering/vasektomi får gärna svara!

Hej, nu har det gått några månader, och fram till ungefär ett halvår efter ingreppet blev det stadigt sämre. Under någon vecka hade jag till och med konstant ont i pungen och fick gå på värktabletter, och sex:et kändes inte bra, knappt alls. Men smärtorna gick tillslut över och efter några veckor, och fram till idag har det i princip inte gjort ont alls. Det kan kännas lite molande någon gång precis när man blir sexuellt upphetsad, men det är så lite att det inte är någon fara.

Värre är att sexdriften nu är mycket låg och att orgasmerna, visserligen känns mer, nästan som förut, men annorlunda och ganska otillfredsställande, speciellt om det gått länge sedan senast man hade sex, då är det som om orgasmen kommer igång, men sedan går över innan man "tömt klart". Och kvar ligger man med känslan av att man inte riktigt är färdig.

Jag har också upplevt att jag haft svårare att få upp den, det tar längre tid och jag blir inte riktigt lika hård som tidigare. Men frun är ändå rätt nöjd eftersom jag kan "hålla på" mycket längre än före ingreppet. Gällande satsen och blåset så märker jag ingen större skillnad måste jag säga. Där är det typ likadant som före.

Men sammantaget... Nej, det är tveksamt om detta varit värt det. Om du inte ser något annat alternativ: kör på, håll tummarna, du har säkert mer tur än jag. Men annars: avstå.
__________________
Senast redigerad av Hambern 2018-06-29 kl. 03:30.
Citera
2018-06-29, 03:33
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heropsychodreamer
Finns inget från steriliseringen fysiskt skäl att det skulle kunna bli så. Tror det är psykologiskt.

Läkaren säger samma sak. Det borde inte vara någon skillnad säger han. Dock vet jag att han har fel, jag känner det själv. Det är en rätt påtaglig förändring. Pungen är inte längre med i orgasmerna. Orgasmerna känns mer utdragna, mindre explosiva och mindre tillfredsställande. Den där känslan av tryck i kulorna när man inte kommit på några dagar är helt borta.
Citera
2018-06-29, 03:35
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag är kvinna och steriliserade mig för ca 20 år sedan. Jag upplevde något liknande perioden efter steriliseringen. Jag tror det handlar om något mentalt, att man undermedvetet (eller medvetet) saknar den där funktionen, och det reagerar sinnet på.

För mig handlade det om en övergångsperiod, sedan vände det och återgick till det normala, eller kanske ännu bättre eftersom jag då kunde ge mig hän helt ohämmat utan någon oro för att det skulle resultera i graviditet.

Jag gissar att det också för män blir en psykisk/mental omställning - trots allt är det en förmåga som kroppen och sinnet är inställt på som stängs av med ingreppet, en period av omställning borde således vara ganska normal.

Ja, det kan säkert vara en hel del psykiskt också. Läkarna säger ofta det. Men jag blir mer och med övertygad om att det läkarna säger är "psykiskt" egentligen är fysiska fenomen de bara inte kan förklara. Då förklarar de bort det genom att kalla besvären "psykiska".
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback