2017-12-29, 22:05
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgileSnark
Generellt sett för brottsutsatthet utsätts utrikesfödda eller med utrikesfödda föräldrar i 40% större utsträckning än inrikesfödda. När det kommer till sexualbrott är det en överrepresentation i utsatthet för inrikesfödda med urikesfödda föräldrar, sen inrikesfödda, sist utrikesfödda.

Med detta plus att det är Malmö som har en minoritet inrikesfödda i befolkningen är det sannolikt att detta inte är "svenska" tjejer, av de 4 gällande våldtäkterna kanske någon är det, troligtsvis inte alla.

För er som tror att dessa avarter bara letar upp "svenska" tjejer och våldtar har ni dålig insikt.

Jag är övertygad om det att de väljer ut europeiska offer. Inte enbart svenska kvinnor, men kvinnor med europeiskt utseende. Det är i princip vad som skett under 20 års tid gällande personrånen. Invandrargängen väljer svenskar för att de är rasister gentemot svenskar och för att svenskar är lätta offer, vilket invandrare också berättat i ett par äldre intervjuer.
Citera
2017-12-29, 22:06
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
"Nordafrikan", "Arabiskt utseende", "Annat etniskt ursprung än dansk" osv förekommer dagligen i dansk nyhetsrapportering. Deras uppklarningsprocent är dessutom skyhögt över den svenska.

Viktigt påpekande. Danmark skyddar sin befolkning, sedan vändningen för många år sedan. I Sverige ligger fokus på att skydda stödet för massinvandringspolitiken, så då väljer man medvetet att en och annan svensk tjej ska råka illa ut.

Givetvis finns signalement samt detaljerad beskrivning av tillvägagångssättet. Man kan tycka att efter 4 drabbade tjejer på kort tid, så borde detta släppas. Då skulle sannolikt gärningsmännen vara inom lås och bom inom några dygn. Men icke.
Citera
2017-12-29, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jodå. När en misstänkt är gripen, med telefon, kan man göra noggranna undersökningar. Jag vet inte om du tänkt igenom det här, men det finns inga direkta uppgifter någonstans i vems ficka eventuella telefoner i brottsplatsens närhet legat, om man säger så.

Men ÄR det så att polisen är folk på spåren och det finns något så när solida misstankar gör man naturligtvis det här.

Med rätt behörighet kan man få reda på samtliga mobiler som befunnit sig i ett visst område vid olika tidpunkter. Om man söker efter ett gäng som i det här fallet så är det möjligt, dock kanske inte väldigt trivialt att databehandla fram kandidater. Under förutsättning att gärningsmännen är korkade nog att behålla sina kontantkort efter gärningen, vilket dom antagligen är, så kan man naturligtvis använda deras telefoner för spaningsåtgärder.
När jag tänker efter så är den här typen av databehandling inte vidare komplicerad och funktioner för detta borde redan finnas, om inte hos polisen så åtminstone hos must och liknande.
Citera
2017-12-29, 22:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Skönt för alla kvinnor i Malmö att återigen få bekräftat att de inte behöver känna någon oro över att gå ute ensamma.
Helt rätt. Att visa oro är att ge efter för "mörka krafter", bara att gå ut & nattvandra. Kämpa!
Citera
2017-12-29, 22:35
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Med rätt behörighet kan man få reda på samtliga mobiler som befunnit sig i ett visst område vid olika tidpunkter. Om man söker efter ett gäng som i det här fallet så är det möjligt, dock kanske inte väldigt trivialt att databehandla fram kandidater. Under förutsättning att gärningsmännen är korkade nog att behålla sina kontantkort efter gärningen, vilket dom antagligen är, så kan man naturligtvis använda deras telefoner för spaningsåtgärder.
När jag tänker efter så är den här typen av databehandling inte vidare komplicerad och funktioner för detta borde redan finnas, om inte hos polisen så åtminstone hos must och liknande.

Problemet är inte att identifiera vilken telefon som varit på (eller nära) platsen vid brottet utan att veta vem som är innehavare av telefonen. Du och jag kanske har telefoner som kan spåras, (abonnemang hos en leverantör) men har du (eller jag) ett kontantkort vet telefonbolaget inte lika mycket. Man kan ju köpa kontantkort utan att legitimera sig...

MEN, har polisen span på allmängangsters i trakten och vet vilka som kan vara aktuella kan man förmodligen nå en bit på vägen (då har man kanske en korrelation mellan person och telefon sedan innan). Sedan har vi ju den lilla haken med att tillåta telefonavlyssningen, och att det skall finnas i alla fall en vag misstanke för att få ut uppgifterna.
Citera
2017-12-29, 22:37
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
"Nordafrikan", "Arabiskt utseende", "Annat etniskt ursprung än dansk" osv förekommer dagligen i dansk nyhetsrapportering. Deras uppklarningsprocent är dessutom skyhögt över den svenska.

Det är ju bra. Tror du att det beror på att de använder signalement, eller något annat? (Jag har koll, det är inte signalementen).
Citera
2017-12-29, 22:41
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Det är ju bra. Tror du att det beror på att de använder signalement, eller något annat? (Jag har koll, det är inte signalementen).

Vad är det då. Det är ju tämligen självklart för varje tänkande individ att signalement i en situation som denna är extremt bra att gå ut med. Att inte göra det har bara ett enda syfte, att inte "peka ut" gruppen araber/afrikaner.

I detta fall tycker jag att samhällets omtanke om sina medborgare bör gå före skyddandet av brottsling, så ut med signalementet bara!
Citera
2017-12-29, 22:41
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Kanske inte användbart för dig, men för kvinnor som bor i Malmö.

Att någon blatte blir utpekad behöver du inte oroa dig för. Halva befolkningen i 15-20-årsåldern är blattar. Cirka.

Visst är det här en jobbig sits nu, men det känns ändå skönt att något händer. Nu är det utom allt tvivel att det gamla trygga Sverige är borta. Vi har alltså ett gäng som begår upprepade gruppvåldtäkter, och senast ikväll sprängdes en polisbil.

Du menar att kvinnor i Malmö (valfri plats, inklusive Sketemåla och Knäckebröhult) behöver ha signalement av mer allmän natur för att förstå att det gäller att agera med viss försiktighet och att man kan råka illa ut om man inte tänker sig för?

Om du är litet äldre och har läst tidningar genom åren vet du också att det med fasansfull regelbundenhet hänt sådant här (och värre) även utan blattar på trakten.
Citera
2017-12-29, 22:45
Medlem
Citat:
Problemet är inte att identifiera vilken telefon som varit på (eller nära) platsen vid brottet utan att veta vem som är innehavare av telefonen. Du och jag kanske har telefoner som kan spåras, (abonnemang hos en leverantör) men har du (eller jag) ett kontantkort vet telefonbolaget inte lika mycket. Man kan ju köpa kontantkort utan att legitimera sig...

MEN, har polisen span på allmängangsters i trakten och vet vilka som kan vara aktuella kan man förmodligen nå en bit på vägen (då har man kanske en korrelation mellan person och telefon sedan innan). Sedan har vi ju den lilla haken med att tillåta telefonavlyssningen, och att det skall finnas i alla fall en vag misstanke för att få ut uppgifterna.

Det borde räcka med att ta reda på vart telefonen/telefonerna befinner sig, kontantkort eller ej, samt ta bilder på de personer som troligen har telefonen, slutligen visa bilder för BO.
Vidare, för vissa brott, räcker det inte med misstanke om att ha befunnit sig på en viss plats vid en viss tidpunkt för att kunna plockas in för förhör och topsning?
Citera
2017-12-29, 22:53
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
6. Två senaste händelserna ligger i utkanten av några av de värsta mångkulturområdena i Malmö.
Sofielund = Seved och Augustenborg (Rosengård inte långt bort. Gångavstånd)
Högaholm = Lindängen (Hermodsdal och Nydala inte långt bort. Gångavstånd)

Områden stenkast från händelserna, vilket kanske tyder på att gängen rör sig till fots?

Jag är helt övertygad om att gärningsmännen utgår från en plats innanför cirkeln jag ritat eller i närliggande områden där flera ovanstående ingår.

https://anonfile.com/Ab63r8ddb3/pentagram_-_Kopia.jpg
  1. Sofielund har under många år varit ett av de jävligaste områden i Malmö.
  2. Det tar ca 5-10 minuter att gå från Lindängen centrum till den troliga brottsplatsen mellan Munkhättegatan, Kantatgatan och (Västra) Serenadgatan.
  3. Gränserna mellan de mindre vidriga områdena och de rent fruktansvärda områdena är, till skillnad från förr, numera i högsta grad flytande.
Citera
2017-12-29, 22:57
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nalotyma
Absolut, men inte bara för yngre tjejer. Det är ett vidrigt brott mot kvinnor i alla åldrar.

Håller med.
Det händer att även 80-åringar drabbas.

Oavsett ålder så är det av vårt samhälles värsta brott.
Citera
2017-12-29, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus

Polisens analytiker får inte arbeta på detta sätt. De måste utgå från konkreta telefonnummer eller konkreta IMEI-nummer för att begära trafikdata och mastdata från operatörerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in