• 26 689 online
  • 1 146 808 medlemmar
  • 59 359 045 inlägg
  • 2
  • 3
2017-07-18, 19:12
Medlem
GuldBuddahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Jag följde de instruktioner jag fick när jag köpte den. Antar att de vägt upp den då shoppen var seriös, i ett land där bruk är lagligt.

Men jag hade inte tid att sitta och prova sorter och doseringar.

Och det faktum att det kan gå bra vid rätt dos (som är individuell?) gör ju dock inte drogen mindre farlig för nybörjare som överdoserar.

"Antar"... Så shoppen menade att du som nybörjare skulle ögonmåtta och äta 60% av påsen då alltså? Du kan ju inte ens svara på hur mycket svamp det var i påsen.
Varför litar du blint på shoppen? För att den faktiskt ger dig en produkt för dina pengar? Förstår inte. Det minsta du kan göra är att ta reda på strain i alla fall...

Det finns ingen dosering som är universell. 2 gram kan vara perfekt för mig, men ett helvete för dig. Därför testar man sig fram. Det är inget godis precis. Jag kan också väga upp en påse till dig och säga att det är perfekt för dig som nybörjare. Det fungerar inte riktigt så. Min kompis klarar av en platta öl exempelvis och säger att det inte är några problem. Jag skulle aldrig klara det. Alla har olika preferenser och förutsättningar. Borde ju vara självklart.

Har du inte tid att testa dig fram så är det uppenbarligen ingenting för dig. Tålamod och utbildning är allt om du ska ta hallucinogener. Jag kan garantera dig att det alltid går bra om du har rätt set and setting.
Senast redigerad av GuldBuddah 2017-07-18 kl. 19:22.
Citera
2017-07-18, 19:22
Moderator
BigFatCones avatar
Citat:
Jag följde de instruktioner jag fick när jag köpte den. Antar att de vägt upp den då shoppen var seriös, i ett land där bruk är lagligt.

Men jag hade inte tid att sitta och prova sorter och doseringar.

Och det faktum att det kan gå bra vid rätt dos (som är individuell?) gör ju dock inte drogen mindre farlig för nybörjare som överdoserar.
Så här enkelt är det: Du kände inte till hur din kropp skulle reagera, du kände inte till hur ditt psyke skulle reagera, du kände inte till substansen och du kände inte till källan. Du hade dessutom dålig set och setting. Du gjorde helt enkelt alla fel som man kan göra och därför gick det dåligt. Sa jag inte till dig att det förmodligen skulle gå dåligt redan innan du stoppade i dig svampen? Jag, som är en tokvan trippare och kan utan större problem går runt mitt inne i stan på rätt stora doser, tyckte att en halv ask tryfflar under mitt första Amsterdambesök var på gränsen till en dum idé. Nu kunde jag ju istället för att få panik slappna av och njuta av det eftersom situationen i sig inte var så mycket mer annorlunda än vad jag hade erfarenhet av.
Citera
2017-07-18, 19:24
Moderator
BigFatCones avatar
Och med detta så sätter vi punkt för diskussioner om Xer0s upplevelser, andras också för den delen, och börjar istället att prata om varför svamp är olagligt. Jag har även redigerat rubriken för tydlighet. Som ni vet så är det alltid Varningar som gäller för övertramp efter att ett moderatorsmeddelande har postats.

Mvh,
Moderator
Citera
2017-07-18, 19:45
Avstängd
Xer0s avatar
Min uppfattning är att det är olagligt på grund av okunskap och på grund av policyn att hellre förbjuda än tillåta okända rusmedel i detta land. Men också på grund av riskerna för unga och dumma personers hälsa och eventuellt ökade kostnader för polis och sjukvård om det skulle vara lagligt.

I det här landet är vi väldigt duktiga på att vara måna om dem som beter sig ansvarslöst. Att åberopa eget ansvar för egna handlingar anses ofta som lite fult.
Senast redigerad av Xer0 2017-07-18 kl. 19:50.
Citera
2017-07-18, 19:49
Medlem
GuldBuddahs avatar
Citat:
Min uppfattning är att det är olagligt på grund av okunskap och på grund av policyn att hellre förbjuda än tillåta okända rusmedel i detta land. Men också på grund av riskerna för unga och dumma personers hälsa och eventuellt ökade kostnader för polis och sjukvård om det skulle vara lagligt.

I det här landet är vi väldigt duktiga på att vara måna om dem som beter sig ansvarslöst. Att åberopa eget ansvar för egna handlingar anses ofta som lite fult.

Ett smart inlägg av dig Xer0 tycker jag och jag håller med. Kunde inte sagt det bättre själv.
Senast redigerad av GuldBuddah 2017-07-18 kl. 20:19.
Citera
2017-07-19, 03:38
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:

Svamp är paradoxalt nog även botemedlet mot psykisk omognad och kognitiv inkompetens eftersom svamp uppmuntrar till att försöka förstå sitt eget inre och att man inte behöver vara rädd för sitt egna psyke. I Sverige växer man upp med all metakognition helt undervecklad, t ex är känslor alltid allvar och att man aldrig kan kontrollera eller styra över sig själv. Svamp har potential att göra psykatrin helt onödig och på sikt gör dig till din egen. En egen individ som du formar och förbättrar.

Nackdelen är att man befrias från kollektivismen och dess illusioner/fallasier, vilket kan göra t ex en arbetsplats kan kännas som en korridor på en högstadieskola. Förnuft blir svårare att hitta men samtidigt slipper man ångesten av att vara ensam eller ifred.
Citera
2017-08-23, 12:26
Medlem
haschleifs avatar
Som andra vart inne på så är svamp olagligt för att det är KNARK.
De flesta A4-människor som är intresserade av politik i den grad att de får vara med och påverka/besluta har heller aldrig provat, antingen för att det är olagligt eller för att någon hade sista ordet. För att en föreläsare en gång i gymnasiet sa att KNARK är bajs. KNARK är bajs eftersom Sverige älskar USA och USA säger att knark är bajs. En Sanning man inte ifrågasätter.
Att ingen politiker vidare väljer att att driva frågan är förståeligt..KNARK är tabu och ingen vill befatta sig med att driva frågan och bli sedd som en KNARKARE av omgivningen. Svenskar, och speciellt politiker, är ytterst ängsliga och vill inte riskera sin karriär och image. Alla vet att den som en gång har med KNARK att göra slutar i en tunnelbaneuppgång med sprutan hängande ur armen..
Att alla som dricker öl inte blir alkoholister är inget som betyder något när vi VET att den som bara nuddat en joint är MISSBRUKARE FÖR LIVET.
Svenskar vet också att de som nyttjar andra rusmedel än alkohol egentligen mår dåligt, missköter sig och är en outcast, en skam för kollektivet.
Svenskar är blinda för andra länders skademinimeringsresonemang och kunskapsnationens svenskar är plötsligt lika fanatiska som en religiös extremist.

Att berusa sig och inte vara bror duktig är en skam i ett land där som formats av konformism och luthersk moral och dygd. Men mjöd, öl och starksprit har vi ju haft sen fornstora dagar och är därför helt accepterat och går inte att jämföra. För så är det bara..

Svamp är inget man 'går' på, blir beroende av eller 'festar' på. Svamp är en resa som väntar på dig när du är redo. En upptäcktsfärd i det inre, färgglad och vacker och som när effekten fadats bort lämnar dig tagen och belåten. Alla som vill borde få prova svamp under städade omständigheter gärna med en lågmäld guide som stöd.

Har provat svamp två gånger. Ensam hemma i sängen och på en med partner på en strand i Thailand. svamppåsen hemma har legat orörd sen jag köpte den förra hösten men gud så många vinflaskor man sprungit ut och köpt klockan kvart i sex..
Citera
2017-08-26, 00:33
Medlem
Mollips avatar
Tror att svamp är olagligt för att det är "euforiserande" som det heter i lagtexten. För att ämnen ska narkotikaklassas måste dom uppfylla vissa kriterier. Dom ska anses vara skadliga, euforiserande eller beroendeframkallande eller alla tre.

Euforiserande betyder väl att det är typ lustfyllt sinnesförändrande. Att bli förändrad i upplevd tankeverksamhet med en drog bara för att det är roligt är enligt vår riksdag alltså något dåligt.

Med samma logik som ämnen narkotikaklassas är då inte alkohol varken skadligt, euforiserande eller beroendeframkallande. Eh, jo det är det ju förstås men riksdagen anser kanske att ett alkoholförbud skulle vara mer skadligt av flera orsaker och också att det tillhör "vår kultur". Vilka som syftas på i "vår" kultur har aldrig blivit specificerat.
Citera
2017-11-15, 16:03
Medlem
Citat:
Det enda risken är väl att man får permanenta hjärnskador.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Post...ptionsstörning
HPPD är huvudsakligen förknippat med LSD och enligt forskare som dr David Nichols, som anses vara ett av de absoluta toppnamnen inom psykedelisk forskning, så finns det inget vetenskapligt stöd för att psilocybin/psilocin skulle orsaka HPPD. Det är med andra ord ett mycket tveksamt argument till att förbjuda dessa svampar.
Citera
2017-11-18, 00:26
Medlem
Missade detta:
Citat:
Ursprungligen postat av MemePojken
det kan ju såklart få en att hoppa ut ur fönstret
Du tar alltså en medial myt rörande LSD och applicerar den till psykedelisk svamp? Nej, svamp får dig inte att tro att du kan flyga. Det är mycket möjligt att det finns folk som har fallit från höjder medan de har haft svamp i kroppen, men det är inte detsamma som att "hoppa ut ur fönstret".

I sin bok "Drugs without the hot air" skriver professor David Nutt detta rörande denna vandringssägen:

"Obviously there is a greater chance of having an accident if the normal "housekeeping" functions in the brain aren't operating, but the risk of this is often overstated. For example, there is a common misconception that people who take LSD will start believing they can fly and jump out of windows. There is no evidence that this has ever happened, and it's possible that this apocryphal tale stems from an edition of Spiderman in 1971 where a young man takes LSD and hurls himself off a building, only to be saved by the superhero. (It's worth pointing out that each year dozens of people in the UK severely injure or kill themselves falling out of windows or off balconies and roofs while drunk.)"

Tilläggas kan att myten kan ha sitt ursprung i framför allt två fall - CIA-anställde Frank Olson och Diane Linkletter. Obduktionerna visade att ingen av dem hade LSD i kroppen (Frank Olson kan snarare ha blivit mördad innan fallet). Alarmisterna skyllde då istället på "flashbacks" som ett bekvämt sätt att demonisera LSD utan att behöva uppvisa några som helst faktiska bevis.
Citera
2017-12-27, 14:52
Medlem
Kapuffs avatar
Samtliga antideppressiva kommer från forskning kring psilocybin. Men eftersom man gjort den olaglig har ingen kunnat forska med den på 40 år
Citera
  • 2
  • 3