• 25 705 online
  • 1 146 120 medlemmar
  • 59 327 904 inlägg
2017-12-27, 13:40
Medlem
tjenare.knugens avatar
Hej

Har en gammal nylon Alhambra Iberia från 80-talet där sadeln är borta (överstallet, guitar nut?) och tänkte fixa nytt.

Är det något speciellt man ska tänka på innan man köper? Förutom att det är rätt bredd såklart. Har de flesta musikaffärer sånna i lager?
Är det bara att limma fast med trälim?
Citera
2017-12-27, 14:38
Avstängd
På vissa gitarrer är dom inte ens fastlimmade, utan bara dit-knackade. Fast det kräver ju att sadeln och den där skåran passar tajt.

Det finns ju olika typer av sadlar, ben, mässing nylon eller grafit. Om jag vore dig skulle jag använda en liten klick superlim, bara så att den sitter hyggligt fast. Då blir det mycket enklare i framtiden att lossa på den om man vill det. Vad jag menar är att du inte behöver toklimma fast den.

Vissa musikaffärer har sånt, men dom går också att beställa. Eller så gör du en egen. Koka exempelvis ett ben från en ko i 24 timmar så den blir kritvit. Sen sågar du ut ämnet och sandpapprar den och skär ut skårorna för strängarna. Det är fritt val vad du gör! :-)

Man kan faktiskt göra en massa grejer själv. Jag har själv gjort en hel del reservdelar till svajstall som inte gått att beställa. Och jag är verkligen ingen metall-arbetare.

Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen
Hej

Har en gammal nylon Alhambra Iberia från 80-talet där sadeln är borta (överstallet, guitar nut?) och tänkte fixa nytt.

Är det något speciellt man ska tänka på innan man köper? Förutom att det är rätt bredd såklart. Har de flesta musikaffärer sånna i lager?
Är det bara att limma fast med trälim?
Citera