Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-20, 20:34
  #13
Medlem
Slottsherres avatar
Har aldrig pratat med någon gatuförsäljare. Skakar på huvudet och går förbi, svårare är det inte.
Humanitära organisationer är en annan sak. Där finns många som gör ett jättejobb och dom försöker jag gynna när jag kan. Ofta otroligt sympatiska människor som arbetar ideellt.
Citera
2017-12-20, 20:36
  #14
Medlem
arakas avatar
Mitt kroppsspråk är tydligen tydligare än ditt, försäljare brukar ge upp efter att de sagt första ordet i säljrutinen.
Citera
2017-12-20, 20:40
  #15
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Samma sak med dryga försäljare som försöker kränga tidningsprenumerationer via telefon.

Jag brukar svara att jag är född utan ögon och således är blind sedan födseln.

Då brukar försäljarjäveln stamma fram en ursäkt och lägga på.

" Fonus " Brukade jag svara ( på den tiden man hade hemtelefon ) av anledning att jag var i bostaden för städa ur efter den bortgångne.

Det spred väl sig bland telefonterroristerna så efter några år avtog påringningarna.
Citera
2017-12-20, 22:01
  #16
Medlem
St-Sixtuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
" Fonus " Brukade jag svara ( på den tiden man hade hemtelefon ) av anledning att jag var i bostaden för städa ur efter den bortgångne.

Det spred väl sig bland telefonterroristerna så efter några år avtog påringningarna.


Bra idé!

Jag kan även dra mig till minnes att det ringde en försäljare för några år sedan och skulle sälja strumpor.

Då talade jag om för vederbörande att jag hade varit med om en trafikolycka och amputerat bägge benen under knäna så några strumpor var inte aktuella.

Även då sluddrade fanstyget fram någon ursäkt och lade på.
Citera
2017-12-20, 22:25
  #17
Medlem
glokk18s avatar
Ganska onödigt att vara otrevlig mot dessa människor. Dessa blir ofta "hjärntvättade" a la Wolf of Wallstreet, dvs att alla börjar där och jobbar sig upp till chefs jobb.

De allra flesta inser dock snabbt att så ej är fallet och vill inget annat än bara säga upp sig. Men folk behöver jobb och säljjobb finns alltid för unga människor utan erfarenhet. Då ser jag det mer som att personen ska ha credd för att dem iaf försöker och lägger manken till.
Citera
2017-12-20, 22:28
  #18
Medlem
i Göteborg har det tydligen blivit förbud på att gatusäljarna/godhetsapostlarna för röda korset,UNHCR osv får ta kontakt, prata med flanerare. De har sina pärm de har sina västar tittar på en men säger ingenting.
Citera
2017-12-20, 22:57
  #19
Medlem
Enzymes avatar
Bra

Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
i Göteborg har det tydligen blivit förbud på att gatusäljarna/godhetsapostlarna för röda korset,UNHCR osv får ta kontakt, prata med flanerare. De har sina pärm de har sina västar tittar på en men säger ingenting.

Fan mig på tiden! Hatar den typen av säljare som kommer fram när man står och väntar på någon kompis. Brukar ibland säga att jag inte kan ta ställning till saken då jag är drogpåverkad. Då blir de ställda och går. Påståendet är inte alltid en lögn.....
Citera
2017-12-20, 23:15
  #20
Medlem
När det gäller elavtal och mobilabonnemang brukar jag säga att jag är elallergisk och då tystnar dom omedelbart. Aldrig varit med om att någon försökt övertala mig efter det.

OT: Hade jag varit lite mer driven hade jag startat ett elbolag som levererat ”elfri el” eller ”allergiskyddad el” men förmodligen har kundkretsen minskat på senare år.
Citera
2017-12-21, 00:17
  #21
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Samma sak med dryga försäljare som försöker kränga tidningsprenumerationer via telefon.

Jag brukar svara att jag är född utan ögon och således är blind sedan födseln.

Då brukar försäljarjäveln stamma fram en ursäkt och lägga på.

Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Bra idé!

Jag kan även dra mig till minnes att det ringde en försäljare för några år sedan och skulle sälja strumpor.

Då talade jag om för vederbörande att jag hade varit med om en trafikolycka och amputerat bägge benen under knäna så några strumpor var inte aktuella.

Även då sluddrade fanstyget fram någon ursäkt och lade på.

Haha!

Måste testa denna genialt enkla variant nästa gång en lismande och påflugen försäljare stör.
Citera
2017-12-21, 00:28
  #22
Medlem
Dom som säljer elavtal på gatan blir bara dyrare än ditt befintliga.
Samma sak som mobilförsäljare där det värsta företaget heter Mxxxxxzera..
Citera
2017-12-21, 08:06
  #23
Medlem
labambass avatar
Min grundregel för att inte bli lurad är att, köp/teckna dig aldrig för något där säljaren har sökt upp dig. Vill du köpa något så söker du själv upp en bra leverantör

Dvs säljare på stan, dörrknackare, telefonförsäljare och liknande är enbart skit. Hela grejen bygger på att det skall gå fort och du har inte möjlighet att kontrollera villkor i detalj och jämföra priser och villkor mot andra leverantörer.

Bara säg nej tack och ignorera sedan.
__________________
Senast redigerad av labambas 2017-12-21 kl. 08:09.
Citera
2017-12-21, 08:22
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jaha, det märks att det närmar sig storhelg (Jul) då det är fullkomligt nerlusat i hela stan med allt från Rädda Barnen till elavtalsförsäljare. Dock väldigt lite shoppare ute med tanke på att det är julafton om fyra dagar, men folk väntar väl på decemberlönen.

I alla fall blev jag ansatt två gånger idag av några idioter som vill "ge bort" ett presentkort på Elgiganten på 250 kr. Jaha och vad ska du lura på mig för att jag ska få 250 kr på Elgiganten att handla för då? den dumma människan svarade "Eeeehhh jo vi erbjuder ett bra elavtal" Jag gick vidare utan att ens diskutera då jag inte var på det humöret (vilket jag nästan aldrig är). Sen när jag gick åt andra hållet på samma gata så försökte en av de andra "säljarna" fånga in mig men jag bara sa att jag inte var intresserad innan mongot hunnit säga mer, varpå han sa, inte intresserad av vad, varpå jag svarade "ditt dåliga elavtal". Han blev rätt lång i näsan.

Jag blir så jävla förbannad på att de inte accepterar ett nej! Jag är i o f jävligt tydlig med både kroppsspråk och vad jag säger, ändå envisas idioterna. Sen är det så jävla tröttsamt att man måste vara otrevlig mot dessa "säljare" för att de inte ska fortsätta jaga en genom hela stan. Dessa as till undermänniskor som håller på med detta utnyttjar ju den svenska naiviteten och uppfostran om att vara trevlig, ser allt för ofta folk som "fastnar" i dessa grisars nät. Detta gäller såväl säljare som tiggeriorganisationer som ska spela på ens dåliga samvete, vilket Godboy dock ej har!

Nåväl kära Flashbackare, hur brukar ni hantera dessa påflugna gatu-apor till säljare?

Någon mer som anser att det borde förbjudas? Jag vill kunna gå på stan utan att bli antastad av tiggeri- organisationer eller säljare av suspekta produkter och tjänster.

Jag ger dem en arg blick och tittar sedan bort. Om de sedan ändå försöker närma sig mig, så säger jag "Nej" på ett ganska argt och mycket avvisande sätt. Då lommar de iväg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback