Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-20, 19:30
  #1
Medlem
godboys avatar
Jaha, det märks att det närmar sig storhelg (Jul) då det är fullkomligt nerlusat i hela stan med allt från Rädda Barnen till elavtalsförsäljare. Dock väldigt lite shoppare ute med tanke på att det är julafton om fyra dagar, men folk väntar väl på decemberlönen.

I alla fall blev jag ansatt två gånger idag av några idioter som vill "ge bort" ett presentkort på Elgiganten på 250 kr. Jaha och vad ska du lura på mig för att jag ska få 250 kr på Elgiganten att handla för då? den dumma människan svarade "Eeeehhh jo vi erbjuder ett bra elavtal" Jag gick vidare utan att ens diskutera då jag inte var på det humöret (vilket jag nästan aldrig är). Sen när jag gick åt andra hållet på samma gata så försökte en av de andra "säljarna" fånga in mig men jag bara sa att jag inte var intresserad innan mongot hunnit säga mer, varpå han sa, inte intresserad av vad, varpå jag svarade "ditt dåliga elavtal". Han blev rätt lång i näsan.

Jag blir så jävla förbannad på att de inte accepterar ett nej! Jag är i o f jävligt tydlig med både kroppsspråk och vad jag säger, ändå envisas idioterna. Sen är det så jävla tröttsamt att man måste vara otrevlig mot dessa "säljare" för att de inte ska fortsätta jaga en genom hela stan. Dessa as till undermänniskor som håller på med detta utnyttjar ju den svenska naiviteten och uppfostran om att vara trevlig, ser allt för ofta folk som "fastnar" i dessa grisars nät. Detta gäller såväl säljare som tiggeriorganisationer som ska spela på ens dåliga samvete, vilket Godboy dock ej har!

Nåväl kära Flashbackare, hur brukar ni hantera dessa påflugna gatu-apor till säljare?

Någon mer som anser att det borde förbjudas? Jag vill kunna gå på stan utan att bli antastad av tiggeri- organisationer eller säljare av suspekta produkter och tjänster.
Citera
2017-12-20, 19:37
  #2
Medlem
sasos avatar
håller med dig
men jag struntar i dessa säljare
ibland tycker jag synd om ungdomarna som måste stå ute och sälja
men jag är trevlig mot dem
Citera
2017-12-20, 19:43
  #3
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
håller med dig
men jag struntar i dessa säljare
ibland tycker jag synd om ungdomarna som måste stå ute och sälja
men jag är trevlig mot dem

Jag brukar vanligtvis med att säga "Nej Tack" i trevlig ton, men på säljskolan har de ju lärt dem att ett nej inte alltid är ett nej. När de inte accepterar mitt nej så blir jag mycket otrevlig! De ska veta att nej alltid är nej! Skulle behövas ett metoo mot dessa säljare.
Citera
2017-12-20, 19:45
  #4
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag brukar vanligtvis med att säga "Nej Tack" i trevlig ton, men på säljskolan har de ju lärt dem att ett nej inte alltid är ett nej. När de inte accepterar mitt nej så blir jag mycket otrevlig! De ska veta att nej alltid är nej! Skulle behövas ett metoo mot dessa säljare.

Går bara förbi svårare är det inte.
Citera
2017-12-20, 19:50
  #5
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag brukar vanligtvis med att säga "Nej Tack" i trevlig ton, men på säljskolan har de ju lärt dem att ett nej inte alltid är ett nej. När de inte accepterar mitt nej så blir jag mycket otrevlig! De ska veta att nej alltid är nej! Skulle behövas ett metoo mot dessa säljare.


inget fel med det
såklart orkar man inte prata med någon ibland
vi är bara människor
Citera
2017-12-20, 20:06
  #6
Medlem
Finkans avatar
Vissa säljare är tyvärr helt morallösa och har aldrig hört talas om god afffärsetik. Lite därför det bara är avskrapens avskrap som sysslar med eventförsäljning. Du gör helt rätt som fnyser och är otrevlig mot dem då trevlighet är något som tyvärr räknas som feghet/passivitet/typisk övertalningsobjekt.(Lär man sig ganska snabbt inom yrket)

Skulle någon få för sig att vara klämkäck så kan du påtala att individen bör skaffa sig ett hederligt jobb eller gå på soc eller plocka pantburkar. Brukar oftast täppa till käften på de allra mest ambitiösa.
Citera
2017-12-20, 20:06
  #7
Medlem
truthwillouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jaha, det märks att det närmar sig storhelg (Jul) då det är fullkomligt nerlusat i hela stan med allt från Rädda Barnen till elavtalsförsäljare. Dock väldigt lite shoppare ute med tanke på att det är julafton om fyra dagar, men folk väntar väl på decemberlönen.

I alla fall blev jag ansatt två gånger idag av några idioter som vill "ge bort" ett presentkort på Elgiganten på 250 kr. Jaha och vad ska du lura på mig för att jag ska få 250 kr på Elgiganten att handla för då? den dumma människan svarade "Eeeehhh jo vi erbjuder ett bra elavtal" Jag gick vidare utan att ens diskutera då jag inte var på det humöret (vilket jag nästan aldrig är). Sen när jag gick åt andra hållet på samma gata så försökte en av de andra "säljarna" fånga in mig men jag bara sa att jag inte var intresserad innan mongot hunnit säga mer, varpå han sa, inte intresserad av vad, varpå jag svarade "ditt dåliga elavtal". Han blev rätt lång i näsan.

Jag blir så jävla förbannad på att de inte accepterar ett nej! Jag är i o f jävligt tydlig med både kroppsspråk och vad jag säger, ändå envisas idioterna. Sen är det så jävla tröttsamt att man måste vara otrevlig mot dessa "säljare" för att de inte ska fortsätta jaga en genom hela stan. Dessa as till undermänniskor som håller på med detta utnyttjar ju den svenska naiviteten och uppfostran om att vara trevlig, ser allt för ofta folk som "fastnar" i dessa grisars nät. Detta gäller såväl säljare som tiggeriorganisationer som ska spela på ens dåliga samvete, vilket Godboy dock ej har!

Nåväl kära Flashbackare, hur brukar ni hantera dessa påflugna gatu-apor till säljare?

Någon mer som anser att det borde förbjudas? Jag vill kunna gå på stan utan att bli antastad av tiggeri- organisationer eller säljare av suspekta produkter och tjänster.

Funkar inte på folk som vill sälja på dig elavtal, men häromdagen så kom en kvinna från UNHCR fram till mig och ville att jag skulle köpa något skit. Jag bara att jag inte tyckte alla människor var lika mycket värda mycket och gick vidare. Ni skulle sett hennes ansikte
Citera
2017-12-20, 20:08
  #8
Medlem
St-Sixtuss avatar
Samma sak med dryga försäljare som försöker kränga tidningsprenumerationer via telefon.

Jag brukar svara att jag är född utan ögon och således är blind sedan födseln.

Då brukar försäljarjäveln stamma fram en ursäkt och lägga på.
Citera
2017-12-20, 20:18
  #9
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av truthwillout
Funkar inte på folk som vill sälja på dig elavtal, men häromdagen så kom en kvinna från UNHCR fram till mig och ville att jag skulle köpa något skit. Jag bara att jag inte tyckte alla människor var lika mycket värda mycket och gick vidare. Ni skulle sett hennes ansikte
Ha ha! Ja, det jag ibland drar upp när jag är på humör är hur organisationen står i Israelfrågan, och med tanke på att alla dessa organisationer vanligtvis är extremt PK så så kan det bli rätt kul. (även om vissa påstår sig inte ha någon åsikt om någonting över huvud taget). Även kört "ensamkommandefrågan" om jag vetat att de inte har någon åsikt om Israel. Där faller alla dessa så kallad godhetsorganisationer.

Någon gång har jag givit till svar att jag har annan leverantör av mina godhetspengar.
Citera
2017-12-20, 20:24
  #10
Avstängd
Tammers avatar
Det är ganska provocerande när någon främmande människa ropar: -"Hej, vad har du för elavtal!", eller liknande. Varför skulle jag vilja diskutera mitt elavtal med en vilt främmande peson på gatan..?
Citera
2017-12-20, 20:28
  #11
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
"Åh du ville bara sälja nåt...jag trodde du kände igen mig från "Lyxfällan") Brukar lösa det mesta.
Citera
2017-12-20, 20:32
  #12
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finkan
Vissa säljare är tyvärr helt morallösa och har aldrig hört talas om god afffärsetik. Lite därför det bara är avskrapens avskrap som sysslar med eventförsäljning. Du gör helt rätt som fnyser och är otrevlig mot dem då trevlighet är något som tyvärr räknas som feghet/passivitet/typisk övertalningsobjekt.(Lär man sig ganska snabbt inom yrket)

Skulle någon få för sig att vara klämkäck så kan du påtala att individen bör skaffa sig ett hederligt jobb eller gå på soc eller plocka pantburkar. Brukar oftast täppa till käften på de allra mest ambitiösa.

Ja, det där känner jag till. Men bara för att man säger "nej tack" utan att be dem dra åt helvete i en bisats så borde de respektera nejet. Men jag kommer nog fortsätta som jag hittills gjort, säga "nej tack" eller "inte intresserad" i artig ton, för att i nästa sekund när de ser mig som ett potentiellt övertalningsobjekt, omvandlas till ett rytande lejon. Rätt kul att se hur chockade de blir.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback