Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-07, 17:56
  #2977
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetSvenskaFolket
Hur värt är det egentligen att använda rakkräm? Finns det olika krämer för vissa typer av skägg, typ om du skulle ha grovt eller tunt? Har hört att det finns så mycket att välja mellan. Tex raktvål, lödder, olja, skum osv.

Jag har alltid använt vanlig tvål under alla de åren jag slätrakade mig. Har då för det mesta använt vanlig Gillette fusion manual razor. Förstår inte vad de andra gör för skillnad, dessa med proglide och flexball osv.

Har på senare tid börjat använda skäggtrimmers i stället, då jag tycker att det blir fult med slätrakning för min egen del.

Men om jag nu skulle vilja slätraka igen, vilken kräm ska jag använda för min manual razor? Går det bra med en för 20 kronor?

Sedan har jag också märkt att skägget växer på ett lite annorlunda sätt om man trimmar eller slätrakar.

Jag använder den gröna Proraso rakkräm. 79 kr kostade den och "burken" räckte drygt två år för mig.

https://www.sliqhaq.se/raktval-eucal...RoCau0QAvD_BwE
Citera
2017-12-20, 18:46
  #2978
Medlem
Rdealss avatar
https://www.power.se/philips-skaggtr...6520/p-587134/

Hur står den sig gentemot tex en Gillette proglide rakhyvel? Kan den ersätta?
Citera
2017-12-20, 18:49
  #2979
Medlem
Voglys avatar
Är hjmborstar att föredra över Omega? Båda är vildsvinshår. Omegan har ett plasthandtag medans hjmborsten är gjord i akaciaträ.
Citera
2017-12-20, 19:09
  #2980
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
Är hjmborstar att föredra över Omega? Båda är vildsvinshår. Omegan har ett plasthandtag medans hjmborsten är gjord i akaciaträ.

HJM är väl nåt budgetmärke? Ska du köpa vildsvin kör på Semogue, dom luktar inget och är bra. 1305 är trevlig om man löddrar i skål.
Citera
2017-12-20, 19:18
  #2981
Medlem
Voglys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
HJM är väl nåt budgetmärke? Ska du köpa vildsvin kör på Semogue, dom luktar inget och är bra. 1305 är trevlig om man löddrar i skål.
Både Omegan och hjmborsten är billiga instegsvarianter, tänkte köpa en mest för att pröva innan jag slår till på något dyrare. hjmborstar görs tydligen av Mühle. Alltid kört på Gillette men det håller tyvärr inte i längden.

Skall kolla in Semogue, tack!
Citera
2017-12-20, 19:45
  #2982
Medlem
Rdealss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rdeals
https://www.power.se/philips-skaggtr...6520/p-587134/

Hur står den sig gentemot tex en Gillette proglide rakhyvel? Kan den ersätta?
Eller vildsvin borstar eller vad ni snacka om?
Citera
2017-12-20, 23:31
  #2983
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
Både Omegan och hjmborsten är billiga instegsvarianter, tänkte köpa en mest för att pröva innan jag slår till på något dyrare. hjmborstar görs tydligen av Mühle. Alltid kört på Gillette men det håller tyvärr inte i längden.

Skall kolla in Semogue, tack!

Dom flesta grisborstarna är ju väldigt billiga oavsett märke. Mellan 100-200:- så har man ju nästan allt som finns i grisväg.
Min Omega luktade iaf apa, mina två Semogue har varit helt doftfria.
Citera
2017-12-28, 18:16
  #2984
Avstängd
Finns det ngt ställe man kan gå till för att se om man har inåtväxta hårstrån ? Och sedan för att fixa det?
Citera
2017-12-29, 20:16
  #2985
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetSvenskaFolket
Finns det ngt ställe man kan gå till för att se om man har inåtväxta hårstrån ? Och sedan för att fixa det?

Jag kan tänka mig att en barberare kan se om du har inåtväxande hårstrån. Där kan du säkert också få hjälp och tips på hur du kan avhjälpa problemet.
Citera
2018-01-05, 02:21
  #2986
Medlem
Stryp-Enoks avatar
En rakkniv av hög kvalité.

Är tillfredsställande använda också av någon anledning. Blir som en liten ritual. Är enkelt underhålla, fett och läderrem( strigel) bara.
Citera
2018-01-31, 21:47
  #2987
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har nu i några år rakat mig med hyveln Matador Diplomat och rakbladet Lord Super Stainless. Eftersom jag varit nöjd med den kombinationen har jag inte letat efter några ersättare.

Nu har jag dock noterat att kineserna på allvar hakat på trenden med dubbelbladshyvlar. Den kinesiska hyvel som sticker ut mest är en kopia på Merkur Futur som kostar bara en tiondel av originalet. Jag tänkte snabbt beställa en och testa innan avgiften tillkommer på paket från Kina nästa månad.

För den som oroar sig över varumärkesintrång kan nämnas att patentet på Merkur Futur gick ut redan 2005 och kopian är därför helt laglig.

Har någon några erfarenheter av Merkur Futur-kopian eller finns det någon annan billig kinesisk hyvel att rekommendera?
Citera
2018-01-31, 23:31
  #2988
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag har nu i några år rakat mig med hyveln Matador Diplomat och rakbladet Lord Super Stainless. Eftersom jag varit nöjd med den kombinationen har jag inte letat efter några ersättare.

Nu har jag dock noterat att kineserna på allvar hakat på trenden med dubbelbladshyvlar. Den kinesiska hyvel som sticker ut mest är en kopia på Merkur Futur som kostar bara en tiondel av originalet. Jag tänkte snabbt beställa en och testa innan avgiften tillkommer på paket från Kina nästa månad.

För den som oroar sig över varumärkesintrång kan nämnas att patentet på Merkur Futur gick ut redan 2005 och kopian är därför helt laglig.

Har någon några erfarenheter av Merkur Futur-kopian eller finns det någon annan billig kinesisk hyvel att rekommendera?

Har hört att både Futur och kopian är klumpiga som fan. Speciellt under näsan. Tror originalet har lite mer tyngd också.

Vägrar själv köpa kinaskit av ren princip.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback