Autotune ja! Tyckte finalisterna ( Chris utifrån sitt scenspråk då...) gjorde strålande ifrån sig sceniskt, sång och leverensmässigt. Hanna har ofta haft NÅGRA sura toner när hon rört sig mycket men finalkvällen Nada. Detta gällde även de andra ( utom möjligen Janina). Var det autotunade mickar???? Och varför har man inte haft det tidigare isåfall? Är det för att illalåtade sång är en del av programupplägget fram rill finalen? Nån som är autotue-insatt och vet?
Autotune ja! Tyckte finalisterna ( Chris utifrån sitt scenspråk då...) gjorde strålande ifrån sig sceniskt, sång och leverensmässigt. Hanna har ofta haft NÅGRA sura toner när hon rört sig mycket men finalkvällen Nada. Detta gällde även de andra ( utom möjligen Janina). Var det autotunade mickar???? Och varför har man inte haft det tidigare isåfall? Är det för att illalåtade sång är en del av programupplägget fram rill finalen? Nån som är autotue-insatt och vet?
Jag är autotune-insatt, jobbar som musikproducent
Vanligtvis är autotune något du använder för att korrigera sånginspelning i efterhand, kan göras allt från väldigt subtilt till mitt i prick på alla toner (t-pain/cher/robot effekt ger det).
Numera finns det även möjlighet att använda autotune på en liveröst, dvs när någon sjunger live. Det kan vara så att de använda en subtil autotune i finalen eftersom finalen ska vara lite som en konsert.
Men det jag tror gjorde mycket effekt är att de har proffskörer som sjunger lite lägre i volymen i finalen samtidigt som idolen, om du lyssnar tydligt så hör du det. Detta gör rösten fetare och massivare, du blir även mer förlåtande för lite svajj på tonerna eftersom det är som en liten kör som sjunger det. Tex om du är i en kyrka och lyssnar på en kör som sjunger så kanske vissa är helt ok på sjunga medan andra jätte bra, helhetsintrycket blir maffigt även fast vissa kanske missar lite på vissa toner. Så är det när man uppträder live med en bra kör. Hoppas du förstod vad ja mena
Dags att summera säsongen som har gått. Överlag tycker jag att det var en bra säsong, även om det fanns vissa saker som man kan anmärka på. Om vi börjar med den nya juryn:
Juryn:
Jag tycker att den var faktiskt bättre än fjolårets. Bagge & Kishti stod för en härlig nostalgi, då man i praktiken har växt upp med båda två framför TV:n under tonåren. Det jag har märkt är att Kishti har blivit mycket snällare med åren, samt mer känslosam. Jämför med hur originaljuryn fick ryktet om att vara stentuffa och kritiska. I år blev hon mer av en modersfigur, medan den mycket yngre Nikki Amini fortsatte med sitt sedvanliga "raka puckar"-stil från 2016.
Det jag gillar med Nikki är just att hon hela tiden försöker vara så ärlig som möjlig, på ett konstruktivt sätt dessutom, oavsett om personen i fråga är favorittippad eller ej. Det nya tillskottet Alex Kronlund, som faktiskt var Nikkis vikarie på högstadiet vid slutet av 90-talet, skötte sig helt okej. Ibland kunde han svamla med orden, men det är förståeligt då han är ny och han kan säkert växa in sig i rollen om han är med nästa säsong också.
Programledarna:
Antalet programledare har varierat genom åren, men under de senaste 6 åren har Per kört solo, vilket jag tycker han har skött utmärkt. Han tar inte för mycket fokus på sig själv, men har ändå en pondus och presence som gör honom som klippt och skuren som en svensk Ryan Seacrest.
Därför är det ledsamt att man försöker fixa något som inte var trasigt till att börja med, genom att ta in Gina Dirawi. Alltså, hon är ingen dålig programledare men då ska det vara i rätt plattform. Idol är verkligen inte det! Hennes ständiga försök till skämt, vare sig det gäller en kulturell referens i form av en one-liner, eller om det är ett långt raljerande där punchlinen tar alldeles för lång tid, funkar inte i en familjeprogram som det här. Speciellt inte om det hon skämtar om är antingen politiskt laddat eller bara allmänt kontroversiellt.
Audition:
Personligen så tycker jag att det var mer underhållande förr i tiden. Då kunde man få härliga lirare som Balla da li-Andreas eller Ring Ring-Anna. Inte så många skrattretande usla sökande, vilket brukar ha sin lilla charm för den skadeglada sidan hos oss alla. I år var fokuset snarare på diverse reportage och snyfthistorier. Att ta in mammorna in till audition kändes också väldigt fejk/scriptat. Gillade dock Anastasia-pranket.
En annan sak som var synd är att vissa deltagare, som sedermera tog sig långt, inte fick lika mycket tv-tid som andra. Tänker då på Erika, Olivia, Joakim & Jemima. Å andra sidan bevisar det att det räcker med att briljera vid kvalveckan för att bygga ett fanbase hos tittarna.
Annars var det sig likt, med mycket dramatik med de olika påfrestande momenten (chorus line, gruppmoment & solosång).
Kvalveckan:
Vid det här skedet hade Kläffords favoritskap hunnit växa till sig rejält, medan det fortfarande var ovisst på förhand vilka som skulle ta sig till fredagsfinalerna. Som jag var inne på innan, så var det många obekanta ansikten som vi fick stifta bekantskap med. Samtidigt som tidiga favoriter (och med mycket tv-tid) som Tomas Kaya, Olivia Spicer, Kina-Ebba, Abdul & Vendela inte tog sig så långt!
Utöver den traditionella röstningen så fanns ju en annan där en person kunde komma tillbaka igen. Efter ett antal dueller så var Viktor vinnare, men vad hjälpte det när han visade sig alldeles för medioker i konkurrens med de andra kvalfinalister?
Fredagsfinalerna:
Tänkte jag kunde kommentera lite vad jag tyckte om de olika fredagsfinalisterna.
Frida: Hade ärligt talat glömt bort henne fram tills hon dök upp i finalen och jag tänkte "vem är det där?" Så blir det alltid med de som åker ut tidigt. Eftersom hon är rätt ung så känner jag att hon hade behövt stå på tillväxt i något år till för hon sjung inte jättebra då hon åkte ut. Potentialen finns där.
Kevin O: Röstmässigt finns det vissa likheter med Sam Smith, och han hade kunnat utvecklats mycket om han hade fått vara kvar. Trodde att han skulle gå några fredagar längre, men så blev det icke.
Olivia: Såg henne som den kvinnliga motsvarigheten till Chris. Med andra ord, stabil sångerska med begränsat scenspråk. Trodde även att hon hade kunnat gå längre än vad hon gjorde.
Magnus: Hade sökt tidigare (likt många andra "äldre" deltagare i år) och hans passion för musiken gick verkligen igenom i rutan. Jag personligen var inte jätteförtjust i hans röst (en smakfråga), men visst borde hans energiska tolkning av Håkan tagit honom vidare just den fredagen?
Erika: En äkta entertainer som grejar det här med koreografi och artisteri, men hennes i grund och botten fina röst kom inte alltid fram. Kan få en bra karriär inom branschen, då hon är såpass ung och kan utveckla sig.
Joakim: Efter en herrans massa försök så gick hans dröm äntligen i uppfyllelse. En sjätteplats är inte fy skam. Eftersom han verkar vara lite folklig och sjunger på skånska så kan han dyka upp i diverse inhemska musiksammanhang.
Noah: Var nog årets "alla småtjejer röstar på honom"-deltagare. Han verkar vara en hyvens kille och har en typisk popröst, men jag hade inte förutspått att han skulle komma så här långt. Hur ser karriären ut framöver? Svårt att säga, har han något som särskiljer sig från andra?
Kevin K: Har skrivit om honom i ett annat inlägg, att hans röst verkligen inte är topp 5-material. Han kändes som en sån som på sin höjd går till kvalveckan och där tar det stopp. Förklaringen till att han röstades vidare vecka efter vecka kan jag köpa, han är väldigt likeable som person. Men att en bransch-person som Nikki kunde vara så begeistrad förvånar mig faktiskt.
Jemima: Vissa i tråden har klagat på hennes attityd, men för det mesta (duetten undantaget) så var det inte så farligt. Hon sjunger bra och är proffsig på scenen, med tanke på sina nerver, men av någon anledning så fick jag sällan någon wow-faktor från henne. Då kommer vi in på det här med preferenser igen. Karriärmässigt kan det säkert gå bra i framtiden.
Gabriel: För att aldrig ha uppträtt på scen innan Idol så har han varit enormt duktig. Hans röst är inte unik på något sätt, men han var den enda bland killarna i år som faktiskt passade in i den typiska idol-mallen. Så på så vis är en bronsmedalj rätt naturlig och logisk för Gabbe.
Hanna: Ja, vad säger man? Ljuva Toners Marie Jakobsson levererar igen (kolla vilka hon har arbetat med)! Min personliga favorit, och inte bara för att hon lyckades konkurrera ut tjejer som Agnes Carlsson, Tove Styrke, Marie Picasso, Anna-Sofia Monroy, Josefine Myrberg, etc. i min personliga lista över de vackraste Idol-deltagarna genom tiderna. Utan också för att hennes röst har en sorts djup och mognad som fungerar som en härlig kontrast till det nämnda vackra yttre.
Ser man på henne så tror man att hon ska sjunga med radiovänlig popröst, men vänta bara tills Hanna sjunger soullåtar på 20-talet (hennes prime, antagligen). Mer Christina Aguilera än Britney Spears, om man säger så. Frågan är hur hennes karriär ser ut? Cynikern i mig brukar tro att de flesta, på sin höjd, hamnar i Mello, men har en bra magkänsla när det gäller Hanna. Det finns även en kreativ musikalisk ådra hos henne som vi inte fick se under Idol, nämligen att hon kan spela gitarr samt skriva egna låtar. Hittade exempelvis den här egenskrivna låten på Youtube. Märker ni ett bekant namn i kommentarsfältet haha?
Chris: Man kan egentligen ta för givet att Chris har en fantastisk röst och kan lugnt vandra i mål i tävlingen, men det tog ju över ett halvt årtionde för honom att komma till det stadiet! Jag unnar honom verkligen segern, även om hans artisteri lämnar en del att önska. Hur han förvaltar sin musikkarriär är upp till inte bara honom, men också den stora fanbase som slöt upp sig honom rätt tidigt i tävlingen. Är de lika lojala om 1 år? 5 år? För att titeln "Idol-vinnare" ska sluta betraktas som en förbannelse så hoppas jag det. But time will tell...
__________________
Senast redigerad av Roibot 2017-12-14 kl. 00:35.
Vanligtvis är autotune något du använder för att korrigera sånginspelning i efterhand, kan göras allt från väldigt subtilt till mitt i prick på alla toner (t-pain/cher/robot effekt ger det).
Numera finns det även möjlighet att använda autotune på en liveröst, dvs när någon sjunger live. Det kan vara så att de använda en subtil autotune i finalen eftersom finalen ska vara lite som en konsert.
Men det jag tror gjorde mycket effekt är att de har proffskörer som sjunger lite lägre i volymen i finalen samtidigt som idolen, om du lyssnar tydligt så hör du det. Detta gör rösten fetare och massivare, du blir även mer förlåtande för lite svajj på tonerna eftersom det är som en liten kör som sjunger det. Tex om du är i en kyrka och lyssnar på en kör som sjunger så kanske vissa är helt ok på sjunga medan andra jätte bra, helhetsintrycket blir maffigt även fast vissa kanske missar lite på vissa toner. Så är det när man uppträder live med en bra kör. Hoppas du förstod vad ja mena
Absolut! Tack för insatt svar! Men det betyder att i till ex Hannas ganska omfångsrika verser där hon sjöng själv så sjöng hon rent för egen maskin utan autotune?
Absolut! Tack för insatt svar! Men det betyder att i till ex Hannas ganska omfångsrika verser där hon sjöng själv så sjöng hon rent för egen maskin utan autotune?
Högts troligt. Skulle tippa på att alla sjöng utan något pitchkorregeringsverktyg, förutom han rapparen jirell i hovet som hade stark pitch korrigering på sin mick.
Men det går ju inte att veta, jag hörde inget spår av pitchkorrigering på Chris och Hanna iaf, använder du dig av autotune brukar rösten få lite artifakter som ett tränat höra kan höra, vilket jag inte hörde.
Under måndagen intar Idolvinnaren Chris Kläfford Lisebergsscenen för "Lotta på Liseberg".
Artisten har sedan Idolvinsten haft ett fullspäckat schema utan avbrott – vilket gör att kärlekslivet får vänta.
– Resandet är en stor energitjuv, men när man väl kommer in på scen så är det värt det, säger han.
Jag tycker diskussion om Idol 2018 borde tas i en egen tråd och startade därför nyss tråden Idol 2018 för detta syfte. På detta forum måste dock nya trådar godkännas av moderator så det dröjer väl ett tag innan den dyker upp.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Stöd Flashback
Swish: 123 536 99 96Bankgiro: 211-4106
Stöd Flashback
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!