Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-10, 11:37
  #2449
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Autotune ja! Tyckte finalisterna ( Chris utifrån sitt scenspråk då...) gjorde strålande ifrån sig sceniskt, sång och leverensmässigt. Hanna har ofta haft NÅGRA sura toner när hon rört sig mycket men finalkvällen Nada. Detta gällde även de andra ( utom möjligen Janina). Var det autotunade mickar???? Och varför har man inte haft det tidigare isåfall? Är det för att illalåtade sång är en del av programupplägget fram rill finalen? Nån som är autotue-insatt och vet?
Musik med autotune är helt olidlig att lyssna på.
Citera
2017-12-13, 21:55
  #2450
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Autotune ja! Tyckte finalisterna ( Chris utifrån sitt scenspråk då...) gjorde strålande ifrån sig sceniskt, sång och leverensmässigt. Hanna har ofta haft NÅGRA sura toner när hon rört sig mycket men finalkvällen Nada. Detta gällde även de andra ( utom möjligen Janina). Var det autotunade mickar???? Och varför har man inte haft det tidigare isåfall? Är det för att illalåtade sång är en del av programupplägget fram rill finalen? Nån som är autotue-insatt och vet?

Jag är autotune-insatt, jobbar som musikproducent

Vanligtvis är autotune något du använder för att korrigera sånginspelning i efterhand, kan göras allt från väldigt subtilt till mitt i prick på alla toner (t-pain/cher/robot effekt ger det).
Numera finns det även möjlighet att använda autotune på en liveröst, dvs när någon sjunger live. Det kan vara så att de använda en subtil autotune i finalen eftersom finalen ska vara lite som en konsert.

Men det jag tror gjorde mycket effekt är att de har proffskörer som sjunger lite lägre i volymen i finalen samtidigt som idolen, om du lyssnar tydligt så hör du det. Detta gör rösten fetare och massivare, du blir även mer förlåtande för lite svajj på tonerna eftersom det är som en liten kör som sjunger det. Tex om du är i en kyrka och lyssnar på en kör som sjunger så kanske vissa är helt ok på sjunga medan andra jätte bra, helhetsintrycket blir maffigt även fast vissa kanske missar lite på vissa toner. Så är det när man uppträder live med en bra kör. Hoppas du förstod vad ja mena
Citera
2017-12-13, 23:54
  #2451
Medlem
Roibots avatar
Dags att summera säsongen som har gått. Överlag tycker jag att det var en bra säsong, även om det fanns vissa saker som man kan anmärka på. Om vi börjar med den nya juryn:

Juryn:

Jag tycker att den var faktiskt bättre än fjolårets. Bagge & Kishti stod för en härlig nostalgi, då man i praktiken har växt upp med båda två framför TV:n under tonåren. Det jag har märkt är att Kishti har blivit mycket snällare med åren, samt mer känslosam. Jämför med hur originaljuryn fick ryktet om att vara stentuffa och kritiska. I år blev hon mer av en modersfigur, medan den mycket yngre Nikki Amini fortsatte med sitt sedvanliga "raka puckar"-stil från 2016.

Det jag gillar med Nikki är just att hon hela tiden försöker vara så ärlig som möjlig, på ett konstruktivt sätt dessutom, oavsett om personen i fråga är favorittippad eller ej. Det nya tillskottet Alex Kronlund, som faktiskt var Nikkis vikarie på högstadiet vid slutet av 90-talet, skötte sig helt okej. Ibland kunde han svamla med orden, men det är förståeligt då han är ny och han kan säkert växa in sig i rollen om han är med nästa säsong också.

Programledarna:

Antalet programledare har varierat genom åren, men under de senaste 6 åren har Per kört solo, vilket jag tycker han har skött utmärkt. Han tar inte för mycket fokus på sig själv, men har ändå en pondus och presence som gör honom som klippt och skuren som en svensk Ryan Seacrest.

Därför är det ledsamt att man försöker fixa något som inte var trasigt till att börja med, genom att ta in Gina Dirawi. Alltså, hon är ingen dålig programledare men då ska det vara i rätt plattform. Idol är verkligen inte det! Hennes ständiga försök till skämt, vare sig det gäller en kulturell referens i form av en one-liner, eller om det är ett långt raljerande där punchlinen tar alldeles för lång tid, funkar inte i en familjeprogram som det här. Speciellt inte om det hon skämtar om är antingen politiskt laddat eller bara allmänt kontroversiellt.

Audition:

Personligen så tycker jag att det var mer underhållande förr i tiden. Då kunde man få härliga lirare som Balla da li-Andreas eller Ring Ring-Anna. Inte så många skrattretande usla sökande, vilket brukar ha sin lilla charm för den skadeglada sidan hos oss alla. I år var fokuset snarare på diverse reportage och snyfthistorier. Att ta in mammorna in till audition kändes också väldigt fejk/scriptat. Gillade dock Anastasia-pranket.

En annan sak som var synd är att vissa deltagare, som sedermera tog sig långt, inte fick lika mycket tv-tid som andra. Tänker då på Erika, Olivia, Joakim & Jemima. Å andra sidan bevisar det att det räcker med att briljera vid kvalveckan för att bygga ett fanbase hos tittarna.

Annars var det sig likt, med mycket dramatik med de olika påfrestande momenten (chorus line, gruppmoment & solosång).

Kvalveckan:

Vid det här skedet hade Kläffords favoritskap hunnit växa till sig rejält, medan det fortfarande var ovisst på förhand vilka som skulle ta sig till fredagsfinalerna. Som jag var inne på innan, så var det många obekanta ansikten som vi fick stifta bekantskap med. Samtidigt som tidiga favoriter (och med mycket tv-tid) som Tomas Kaya, Olivia Spicer, Kina-Ebba, Abdul & Vendela inte tog sig så långt!

Utöver den traditionella röstningen så fanns ju en annan där en person kunde komma tillbaka igen. Efter ett antal dueller så var Viktor vinnare, men vad hjälpte det när han visade sig alldeles för medioker i konkurrens med de andra kvalfinalister?

Fredagsfinalerna:

Tänkte jag kunde kommentera lite vad jag tyckte om de olika fredagsfinalisterna.

__________________
Senast redigerad av Roibot 2017-12-14 kl. 00:35.
Citera
2017-12-18, 21:36
  #2452
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av housarN
Jag är autotune-insatt, jobbar som musikproducent

Vanligtvis är autotune något du använder för att korrigera sånginspelning i efterhand, kan göras allt från väldigt subtilt till mitt i prick på alla toner (t-pain/cher/robot effekt ger det).
Numera finns det även möjlighet att använda autotune på en liveröst, dvs när någon sjunger live. Det kan vara så att de använda en subtil autotune i finalen eftersom finalen ska vara lite som en konsert.

Men det jag tror gjorde mycket effekt är att de har proffskörer som sjunger lite lägre i volymen i finalen samtidigt som idolen, om du lyssnar tydligt så hör du det. Detta gör rösten fetare och massivare, du blir även mer förlåtande för lite svajj på tonerna eftersom det är som en liten kör som sjunger det. Tex om du är i en kyrka och lyssnar på en kör som sjunger så kanske vissa är helt ok på sjunga medan andra jätte bra, helhetsintrycket blir maffigt även fast vissa kanske missar lite på vissa toner. Så är det när man uppträder live med en bra kör. Hoppas du förstod vad ja mena

Absolut! Tack för insatt svar! Men det betyder att i till ex Hannas ganska omfångsrika verser där hon sjöng själv så sjöng hon rent för egen maskin utan autotune?
Citera
2017-12-18, 22:18
  #2453
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Absolut! Tack för insatt svar! Men det betyder att i till ex Hannas ganska omfångsrika verser där hon sjöng själv så sjöng hon rent för egen maskin utan autotune?

Högts troligt. Skulle tippa på att alla sjöng utan något pitchkorregeringsverktyg, förutom han rapparen jirell i hovet som hade stark pitch korrigering på sin mick.

Men det går ju inte att veta, jag hörde inget spår av pitchkorrigering på Chris och Hanna iaf, använder du dig av autotune brukar rösten få lite artifakter som ett tränat höra kan höra, vilket jag inte hörde.
Citera
2018-04-05, 21:11
  #2454
Medlem
Mikeyjamess avatar
Rainman har redan en ny brud!
Citera
2018-04-13, 19:09
  #2455
Medlem
halgurds avatar
Verkar ju gå bra för årets (fjolårets) vinnare.

https://www.youtube.com/watch?v=VJl0Um_hjlE

Dra åt fanders vad han sjunger.
Citera
2018-04-14, 13:44
  #2456
Medlem
Eatkebabwithbreads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halgurd
Verkar ju gå bra för årets (fjolårets) vinnare.

https://www.youtube.com/watch?v=VJl0Um_hjlE

Dra åt fanders vad han sjunger.
Ja fy sören.

https://www.youtube.com/watch?v=ruOkagJPnGQ
Citera
2018-07-24, 11:52
  #2457
Medlem
Under måndagen intar Idolvinnaren Chris Kläfford Lisebergsscenen för "Lotta på Liseberg".
Artisten har sedan Idolvinsten haft ett fullspäckat schema utan avbrott – vilket gör att kärlekslivet får vänta.
– Resandet är en stor energitjuv, men när man väl kommer in på scen så är det värt det, säger han.


https://www.expressen.se/noje/klaffo...ppar-karleken/
Citera
2018-08-20, 20:03
  #2458
Medlem
DyslexiKungens avatar
Är det denna tråd som gäller nu 2018? Men nu kör vi igen

Göteborg börjar
__________________
Senast redigerad av DyslexiKungen 2018-08-20 kl. 20:06.
Citera
2018-08-20, 20:14
  #2459
Avstängd
Finns det någon vidrigare människa än nikki?

Hur kom hon ens in i en tv studio?

Jag skulle kunna överväga att skjuta hon.
Citera
2018-08-20, 20:15
  #2460
Moderator
Dr Kings avatar
Jag tycker diskussion om Idol 2018 borde tas i en egen tråd och startade därför nyss tråden Idol 2018 för detta syfte. På detta forum måste dock nya trådar godkännas av moderator så det dröjer väl ett tag innan den dyker upp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback