• 38 376 online
  • 1 139 770 medlemmar
  • 59 043 336 inlägg
Igår, 20:51
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Sitter här med en klump i magen just nu. Jag fick igår ett lån beviljat på 350 000 från ICA Banken. Trots att jag är arbetslös så satt jag uppe en natt och spontant tog ett lån när Bitcoin priset ökade. Handlade imorse och har redan tjänat femsiffrigt på mitt lån (2 månadslöner). Vet inte om jag vågar fortsätta eller om jag ska sälja av allting, betala lånet och behålla kulorna?
https://www.rt.com/business/413297-b...ia-china-saxo/
Citat:
Moscow and Beijing are going to crack down on bitcoin, resulting in the cryptocurrency’s collapse next year, predicts Saxo Bank. The bank is famous for its ‘outrageous’ predictions published each December.
Personligen vet jag inget om Saxo bank, andra anvaendare kanske kan saega nagot intressant?
Citera
Igår, 23:41
Medlem
Rebelxs avatar
Tänkte dela med mig av mina personliga tankar...
Har följt BTC någorlunda sedan några år tillbaka, och även intresserad av ekonomi och finans i allmänhet så jag vill iaf tro att jag har lite förståelse över varför saker o ting sker ibland.

Att det på regeringsnivå finns ett inbyggt motstånd mot allt som är utanför dess kontroll är självklart.
Att det samtidigt är en sorts protest mot dagens monetära system gör inte att de blir gladare över dess existens, då de är beroende av en valuta som går att skapa efter behov och att dess folk är beroende av den valutan. Inflation och beskattning är viktiga verktyg, och folk ska inte börja ifrågasätta sin nationella valuta då allt bygger på att människorna har förtroende för denna både inrikes och utrikes.
Ekonomiska snöbollseffekter kan få förödande konsekvenser, och de som skulle kunna kallas "eliten" kommer slåss med näbbar och klor om något kan sätta deras privata förmögenheter i riskzonen.

Med tanke på detta så kommer en okontrollerad blockchainbaserad valuta som BTC stöta på stort motstånd om den blir för populär, och den största faran tror jag är en koordinerad "attack" från ett antal större ekonomier där den förbjuds, så företag inte kan acceptera den som betalning utan att betala skyhöga skatter eller kanske till och med begå ett lagbrott.
Om det inte går att köpa saker för BTC / växla mot FIAT så kan den inte anses ha ett värde.

Det som talar emot denna utgång är att andra nationer kan välja att acceptera och välkomna tekniken, och att rädslan för att tappa marknadsandelar (kontroll) gör så att man inte vågar hamna utanför nu när tekniken och dess infrastruktur börjar positionera sig där det möter minst motstånd.

Samtidigt så börjar Wall street få blodsmak, med fler och fler börshandlade instrument under utveckling som de hoppas blir godkända så de kan släppas loss på marknaden.
Och om bankirerna kan tjäna pengar på detta så blir det plötsligt mindre populärt att lagstifta mot dessa, man ska nog inte underskatta den politiska makt som pengar kan köpa.

Vilka det är som köpt BTC för fullt senaste halvåret vet jag inte, men något har gjort att priset rusat. Om det bara är hypen och att fler fått upp ögonen eller om det är några med väldigt djupa fickor som har gett sig fan på att bunkra upp kanske någon annan kan svara på?

Det andra stora hotet som jag ser är att man köper upp BTC i mängder för att kunna få kontroll över priset. En statsmakt till exempel som utan problem kan få fram 100 miljarder dollar om de anser något vara viktigt nog.
Sedan skulle man teoretiskt kunna rasera allt förtroende genom att börja sälja allt, och få med sig många andra när paniken börjar sprida sig. Lite negativa nyheter under en period samtidigt som man ser till att alla försök för priset att återhämta sig (när nya köpare kommer in för att köpa i vad de tror är en svacka) snabbt motverkas genom att återigen sälja större volymer.
Efter ett tag så kan man ha lyckats med att rasera förtroendet, som redan nu måste anses vara högst spekulativt.
Det skulle kosta mycket, och det skulle kunna skita sig om folk såg vad som skedde, men detta är något som de är experter på.

Ett tredje scenario är att själva protokollet på något sätt hade en inbyggd bugg eller kan hackas. Att minearna skapade en kartell och på något sätt valde att sabotera projektet.

Men om BTC får växa fritt, att man lyckas lösa de transaktionsproblem och andra flaskhalsar utan att skapa någonting som inte längre är bitcoin, och att företag börjar acceptera det som betalning och att exchanges på rättvist sätt kan handla med andra banker så kan detta faktiskt bli något.
Det kommer skapa skatteintäkter och kanske kommer få leva vidare som någon sorts världsvaluta bland alla andra nationella kryptovalutor som eventuellt dyker upp .

Då det är en begränsad mängd som någonsin kommer skapas, så kan den existera som ett medium där man kan investera för att behålla ett värde, en sorts digital råvara.
Detta förutsätter att priset konstant kommer gå upp, om det ska vara värt att driva nätverket vidare genom att minea, och vem vet hur kvantdatorer eller annan teknologi ändrar spelreglerna.
Kanske det till slut ändå blir regeringar som har råd att bygga dessa som blir omöjliga att tävla mot i datakraft och plötsligt sitter där med full kontroll över allt.

Om det är en bubbla eller spekulativ mani som sker just nu kommer nog bero på om något av dessa alternativ (eller andra) sker framöver.
Som jag ser på saken, så har BTC ett värde just nu (det går att växla mot andra valutor). Det är en begränsad mängd som skapas och som finns till försäljning (många hoodlers..), efterfrågan / utbud bestämmer sedan priset som alltid.
Den stora allmänheten börjar få upp ögonen, börshandlade produkter skapar efterfrågan även om de inte köper det underliggande, och att fler företag börjar ta emot det som betalning kan bara göra att det kommer bli dyrare.
Det fina i kråksången är att BTC iaf går att dela i oändlighet och att man kanske ska prata om satoshis eller bitcent eller andra termer som mer speglar vad varor som man handlar kan tänkas kosta.
Och att staten får in lite skattepengar av detta samtidigt som de inser att varje transaktion faktiskt går att se, och på sätt och vis kan göra allt lite enklare ur redovisningssynpunkt om man har rent mjöl i påsen.

Att ta banklån eller sätta sina livsbesparingar i detta, skulle jag inte våga.
Många kommer bli skinnade, priset är inte stabilt och mycket kommer ske på vägen..
Senast redigerad av Rebelx Igår kl. 23:44.
Citera
Idag, 00:17
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebbe1666
De flesta som köper just nu har inte en aning om vad Bitcoin egentligen är och ser det istället som en investering.
Du måste investera mycket mer pengar nu jämfört med förr för att tjäna på det.

Exempel 1:
Du köper Bitcoin för $5000 när kursen var $1000/BTC --> du har nu 5.0 BTC.
Priset stiger till $7500 (+650%) --> dina 5.0 Bitcoins är värda $37500.

Exempel 2:
Du köper Bitcoin för $5000 idag och kursen är $14500/BTC --> du har nu ~0.345 BTC.
Priset måste öka med 650% till ungefär $108750/BTC för att dina Bitcoins ska bli värda $37500.

Det är många som känner att det inte längre är lönt att investera i Bitcoin på grund av detta.
Jag menar att de som inte köpte Bitcoins innan augusti i år har redan missat raketen.
Det är otroligt dumt att göra som TS och investera pengar som man inte har råd med att förlora på grund av FoMO.

När BTC låg på 1000usd tycker folk det var precis lika dyrt som nu, om inte dyrare.
Väldigt få människor kunde förutspå om andra människor plötsligt skulle vara beredda att börja köpa coins till ännu högre priser.
Menar bara att man nog ska ta det lugnt med att "call the top" då mycket kommer bero på dels teknologiska framsteg (eller bristen på dessa framsteg) samt lagstiftning som inte ännu är bestämd.

En annan sak är väl att man nog ska skilja mellan att investera och i att spekulera (även om gränsen ofta är hårfin..).
Jakten på avkastning idag är inte så lätt, med nollräntor och allt sånt. Aktier är väl det enda som ger några procent, vilket drivit på börsrallyna runtom planeten.
Aktier har väl inte direkt alltid ansetts vara säkra investeringar, men jämfört med BTC så är det extremt säkert..
5%, kanske 10% per år får nog anses vara bra men för dessa 10 måste man ta någorlunda hög risk.

Om BTC endast går upp 100% eller 50% närmsta året, så är det fortfarande något som inte går att hitta någon annanstans, det är otroligt bra för en investering.
Dock är krypto spekulation, och då ska man vara beredd att förlora allt man satsat, men ändå så förstår man att folk blir suktade, bättre odds än roulette.

Fast ja jag tycker också det verkar vara en spekulativ bubbla, men det betyder inte att det är slutet av bubblan. Jag skulle inte våga gå in med några större summor nu heller, men tänker inte sälja heller.
Att ta lån e galet, och om jag skulle gjort det skulle jag nog satt ett mål på 100% för att sedan ta ut hälften och betala av lånet och utan risk gambla vidare.
Eller bestämma en summa (typ 100k ) jag ville tjäna och sedan bara avbryta när man nådde den.

Att sätta en stop-loss när man investerat kapital man inte har råd att förlora känns rätt vanskligt.. balls of steel rekommenderas nog i den situationen.
Citera
Idag, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Sitter här med en klump i magen just nu. Jag fick igår ett lån beviljat på 350 000 från ICA Banken. Trots att jag är arbetslös så satt jag uppe en natt och spontant tog ett lån när Bitcoin priset ökade. Handlade imorse och har redan tjänat femsiffrigt på mitt lån (2 månadslöner). Vet inte om jag vågar fortsätta eller om jag ska sälja av allting, betala lånet och behålla kulorna?
Hur kunde du få lån på så mycket om du är arbetslös...?
Citera
Idag, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiloMinderbinder
Hur kunde du få lån på så mycket om du är arbetslös...?

Jag jobbade heltid förra året med en lön på över 300 000 innan skatt.
Citera