Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-07-11, 11:23
  #25
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Definitivt! Det intrycket fick MP. Men pressad i frågan av (Liljeros vill jag minnas) fick han till sist medge att "nej, jag såg inte att mannen följde efter. Bara att han tittade efter dem, liksom vände sig efter dem".

Ungefär så föll orden vill jag minnas.

Pia E är ett nyckelvittne här som jag ser det. Hon står faktiskt och följer paret Palme med blicken. Hon vill nämligen kolla om det går någon livvakt i närheten av dem, men hon ser ingen som följer efter.

Pia E tittar efter paret Palme tills de når gatuköket.

Sedan tar LN vid och talar om den ljushårige lufsande ovårdade mannen bakom och - vilket är mest intressant - de två mörkt klädda männen som gick 10-15 meter framför paret Palme.

Vilka var de?
Ovårdad, var också MP:s första intryck av mannen, men såg sedan att mannen egentligen bara var lite annorlunda klädd. Och Kerstin N:s uppgifter tycker jag stöder LN:s uppgift om en person som går efter makarna Palme.
Citera
2017-12-16, 13:31
  #26
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Beträffande scenariot så borde på din bildlänk reklampelaren ha stått mitt framför porten med texten "Urban Deli", ganska nära trottoarkanten.

Lite märkligt med en så omfattande renovering. I normala fall så låter man de olika affärslokalerna vara kvar intakta. Vilket får mig att misstänka att det fanns affärslokaler med spår av Stay-behind: lönndörrar eller något annat.

Är det du som gjort simuleringen i din signatur? Hmm...jag är lite skeptisk till delar av den. Står verkligen Björkman stilla så himla många minuter? Vittnet som överhör repliken "Här kommer dom/nu kommer dom" i en kommunikationsradio, vad är det för en kvinna?
Citera
2017-12-16, 14:04
  #27
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Är det du som gjort simuleringen i din signatur? Hmm...jag är lite skeptisk till delar av den. Står verkligen Björkman stilla så himla många minuter? Vittnet som överhör repliken "Här kommer dom/nu kommer dom" i en kommunikationsradio, vad är det för en kvinna?
Just avsnittet med AB har jag själv omvärderat helt och hållet, men tyvärr får jag inte simuleringsprogrammet att fungera med Windows 9 och jag har inte längre tillgång till Vista.
Citera
2017-12-16, 14:12
  #28
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Just avsnittet med AB har jag själv omvärderat helt och hållet, men tyvärr får jag inte simuleringsprogrammet att fungera med Windows 9 och jag har inte längre tillgång till Vista.
Ok, då förstår jag. Det är som sagt också problem med 3230, både vad gäller deras framkörningsväg men också att de förefaller stå stilla vid trappkrönet väldigt länge i avvaktan på befälsbilen 1520. Varför är det två gärningsmän? Varför växlar du mellan gemener och versaler på olika "skyltar"? Om man ska göra en simulering, borde väl allt handla om att man är så noggrann man bara kan?

3230:s fordon hamnar också fel i förhållande till Gösta Söderströms bil 2520. Piketen stannar bakom, inte framför och det ser väldigt grötigt ut. Det måste finnas modernare och bättre sätt att simulera rörelser på kartan?

Jag säger inte att jag gjort det bättre, simuleringar är jättebra och jag har tidigare efterlyst dem i tråden, utan att få svar. Men om man nu lägger ner tid och kraft så kan man ju försöka få dessa basala rörelser rätt, tänker jag.
Citera
2017-12-16, 14:16
  #29
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Ok, då förstår jag. Det är som sagt också problem med 3230, både vad gäller deras framkörningsväg men också att de förefaller stå stilla vid trappkrönet väldigt länge i avvaktan på befälsbilen 1520. Varför är det två gärningsmän? Varför växlar du mellan gemener och versaler på olika "skyltar"? Om man ska göra en simulering, borde väl allt handla om att man är så noggrann man bara kan?

3230:s fordon hamnar också fel i förhållande till Gösta Söderströms bil 2520. Piketen stannar bakom, inte framför och det ser väldigt grötigt ut. Det måste finnas modernare och bättre sätt att simulera rörelser på kartan?

Jag säger inte att jag gjort det bättre, simuleringar är jättebra och jag har tidigare efterlyst dem i tråden, utan att få svar. Men om man nu lägger ner tid och kraft så kan man ju försöka få dessa basala rörelser rätt, tänker jag.

Piketens väg är också fel, de tycks ha åkt under riksbankens hus.

Kvinnorna är de två finskor som såg en man stående gid Dekorima några minuter innan mordet. Deras namn är nog inte kända för allmänheten.
Citera
2017-12-16, 15:48
  #30
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Ok, då förstår jag. Det är som sagt också problem med 3230, både vad gäller deras framkörningsväg men också att de förefaller stå stilla vid trappkrönet väldigt länge i avvaktan på befälsbilen 1520. Varför är det två gärningsmän? Varför växlar du mellan gemener och versaler på olika "skyltar"? Om man ska göra en simulering, borde väl allt handla om att man är så noggrann man bara kan?

3230:s fordon hamnar också fel i förhållande till Gösta Söderströms bil 2520. Piketen stannar bakom, inte framför och det ser väldigt grötigt ut. Det måste finnas modernare och bättre sätt att simulera rörelser på kartan?

Jag säger inte att jag gjort det bättre, simuleringar är jättebra och jag har tidigare efterlyst dem i tråden, utan att få svar. Men om man nu lägger ner tid och kraft så kan man ju försöka få dessa basala rörelser rätt, tänker jag.
Jag gjorde ett eget simuleringsprogram i ANS Forth som fungerar mycket bra, med undantag av grafiken, hur simuleringen åskådliggörs. Tyvärr kan jag inte använda det just p.g.a. de hopmixtrade 9grafikrutiner jag tvingades använda eftersom jag inte har tillgång till ett professionellt Forth-system.

Programmet var egentligen en sorts simuleringsspråk just för att simulera rörelser i närheten av Sveavägen. De första simuleringarna jag gjorde var experimentella. Jag fick med det mesta ganska rätt men en del blev för subjektiva och felaktiga. Men tyvärr, just när jag skulle förändra piketens rörelser så kollapsade mitt operativsystem. Och de hopmixtrade grafikrutinerna fungerade inte i det operativsystem som jag kunde starta om med på nytt.

Det är verkligen tråkigt att jag inte hann göra en bättre simulering.

Vad som skulle vara mycket intressant vore en simulering av förlopp utanför Skandia, figurer som rör sig på någon av de fotografier som finns. Tyvärr är jag för gammal för Java, vilket annars vore perfekt.
__________________
Senast redigerad av iesho 2017-12-16 kl. 16:08.
Citera
2017-12-16, 16:58
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag gjorde ett eget simuleringsprogram i ANS Forth som fungerar mycket bra, med undantag av grafiken, hur simuleringen åskådliggörs. Tyvärr kan jag inte använda det just p.g.a. de hopmixtrade 9grafikrutiner jag tvingades använda eftersom jag inte har tillgång till ett professionellt Forth-system.

Programmet var egentligen en sorts simuleringsspråk just för att simulera rörelser i närheten av Sveavägen. De första simuleringarna jag gjorde var experimentella. Jag fick med det mesta ganska rätt men en del blev för subjektiva och felaktiga. Men tyvärr, just när jag skulle förändra piketens rörelser så kollapsade mitt operativsystem. Och de hopmixtrade grafikrutinerna fungerade inte i det operativsystem som jag kunde starta om med på nytt.

Det är verkligen tråkigt att jag inte hann göra en bättre simulering.

Vad som skulle vara mycket intressant vore en simulering av förlopp utanför Skandia, figurer som rör sig på någon av de fotografier som finns. Tyvärr är jag för gammal för Java, vilket annars vore perfekt.
Imponerande. Jag kan annars rekommendera animaps.com, jag har själv gjort ett par simuleringar där, bland annat för att se om det är möjligt att YN mötte GM på åsen. Om man använder decimaler så får man väldigt bra precision.
Citera
2017-12-16, 22:21
  #32
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag gjorde ett eget simuleringsprogram i ANS Forth som fungerar mycket bra, med undantag av grafiken, hur simuleringen åskådliggörs. Tyvärr kan jag inte använda det just p.g.a. de hopmixtrade 9grafikrutiner jag tvingades använda eftersom jag inte har tillgång till ett professionellt Forth-system.

Programmet var egentligen en sorts simuleringsspråk just för att simulera rörelser i närheten av Sveavägen. De första simuleringarna jag gjorde var experimentella. Jag fick med det mesta ganska rätt men en del blev för subjektiva och felaktiga. Men tyvärr, just när jag skulle förändra piketens rörelser så kollapsade mitt operativsystem. Och de hopmixtrade grafikrutinerna fungerade inte i det operativsystem som jag kunde starta om med på nytt.

Det är verkligen tråkigt att jag inte hann göra en bättre simulering.

Vad som skulle vara mycket intressant vore en simulering av förlopp utanför Skandia, figurer som rör sig på någon av de fotografier som finns. Tyvärr är jag för gammal för Java, vilket annars vore perfekt.

Ans forth, my hat is off
Mycket jobb, bra gjort

Skall det göras pm från grunden så är ett filmgenereringsprogram att föredra

Började i moviestorm för några år sedan men det blev inte färdigt
Kan bli väldigt snyggt och illustrativt i en sådan. Mjukvara

Skall man göra det i 2d så är det en 2d game engine som gäller
__________________
Senast redigerad av heheho 2017-12-16 kl. 22:31.
Citera
2020-02-02, 18:47
  #33
Medlem
MOPspanarens avatar
Tycker denna hör hit också.
Mycket kreativt!

Avgrundsvrål - Tecknar Palmemordet
https://www.youtube.com/watch?v=JRs2qPckaVs
Citera
2020-02-03, 11:22
  #34
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tycker denna hör hit också.
Mycket kreativt!

Avgrundsvrål - Tecknar Palmemordet
https://www.youtube.com/watch?v=JRs2qPckaVs
Undrar vilka vittnesmål tecknaren utgår ifrån när han ger skytten en rock.
Citera
2020-02-03, 21:39
  #35
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Undrar vilka vittnesmål tecknaren utgår ifrån när han ger skytten en rock.
De flesta...
Björkman
Morelius
Larsson
Delsborn
Liljedahl
Schödin
Holmgren
Ljunqvist
Andersson
Hage

Och dessa säger jacka:
Lisbeth
Jepsson
Svensson
Anderstedt
H. Johansson
Nilsson

Men av de som nämner längd så är det 3/4
Citera
2020-02-16, 09:58
  #36
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
De flesta...
Björkman
Morelius
Larsson
Delsborn
Liljedahl
Schödin
Holmgren
Ljunqvist
Andersson
Hage

Och dessa säger jacka:
Lisbeth
Jepsson
Svensson
Anderstedt
H. Johansson
Nilsson

Men av de som nämner längd så är det 3/4
Lisbeths beskrivning av klädsel är inte mördarens, utan Björkmans.
Det är svårt att få en samstämmig bild av GMs klädsel med utgångspunkt från vittnena du nämner. Morelius har alltid varit försiktig med att beskriva klädsel.
Om jag skulle gissa så tror jag GM hade en lårlång oljerock.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback