Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-11, 21:32
  #1
Medlem
postvagns avatar
Hallå!

Har en SCOTT mountainbike jag trivs bra med, men cyklar väldigt sällan i terräng utan snarare asfalt till och från jobbet. Den har väldigt breda däck som jag misstänker håller mig tillbaka rent fart/tidsmässigt. Så frågan är då om det går att byta hjulen till mer lämpade för hastighet/asfalt? Kan tänka mig att lämna in den hos nån som gör det proffsigt. Var vänder jag mig då?
Citera
2017-12-11, 22:44
  #2
Medlem
Eller varför inte testa detta ?
http://www.cykelkraft.se/dack-wtb-th...x28c-comp-tire
Citera
2017-12-11, 22:57
  #3
Medlem
daskapitans avatar
Som ovanstående skrev - slicks. Pumpa däcken så hårt du kan och om du har dämpad gaffel sätt den hårt eller lås den. Jag har gjort så själv på en pendlar cykel och är väldigt nöjd. Men visst. Känns ändå som en traktor sedan när jag tar min gamla tioväxlade retro... Då flyyyyyyger man fram !
Citera
2017-12-15, 20:28
  #4
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PassatFocus
Eller varför inte testa detta ?
http://www.cykelkraft.se/dack-wtb-th...x28c-comp-tire

Citat:
Ursprungligen postat av daskapitan
Som ovanstående skrev - slicks. Pumpa däcken så hårt du kan och om du har dämpad gaffel sätt den hårt eller lås den. Jag har gjort så själv på en pendlar cykel och är väldigt nöjd. Men visst. Känns ändå som en traktor sedan när jag tar min gamla tioväxlade retro... Då flyyyyyyger man fram !

Åååååhhh fan!!! Hade ingen aning. Men funkar de på breda (?) MTB-fälgar då? För en som aldrig cyklat på slicks, hur "lätt" är det att halka omkull i grusiga kurvor, lite frost osv?
Citera
2017-12-15, 21:09
  #5
Medlem
daskapitans avatar
Jajamän. Pallar inte länka men kolla på nätet. Och kolla storleken på fälgen, förmodar att det är 26". Men som någon kanske nämnt så är det inte fel med dubbade däck på vintern. Går hyfsat snabbt och byta när man gjort det några gånger. Pumpa hårt och håll cykeln servad.
Citera
2017-12-15, 21:32
  #6
Medlem
c.showalters avatar
Kolla upp Schwalbe kojak och liknande slicks för mountainbike. Rullar på fint tycker jag själv.
Citera
2017-12-15, 21:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Åååååhhh fan!!! Hade ingen aning. Men funkar de på breda (?) MTB-fälgar då? För en som aldrig cyklat på slicks, hur "lätt" är det att halka omkull i grusiga kurvor, lite frost osv?

Känns aningen bakvänt att byta till slicks i december med all grus och is.
Så här års byter nog fler till dubbdäck.
Men dom rullar inte lättare förstås.
Citera
2017-12-15, 22:06
  #8
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Känns aningen bakvänt att byta till slicks i december med all grus och is.
Så här års byter nog fler till dubbdäck.
Men dom rullar inte lättare förstås.

Menar såklart inte att det ska bytas just nu. Men för en som inte orkar byta däck 2ggr om året...
Citera
2018-01-05, 04:09
  #9
Medlem
Finns det inte smalare däck men med mönster i den dimensionen? Slicks har ju ett högre rullmotstånd än mönstrade.
Citera
2018-01-05, 05:04
  #10
Medlem
daskapitans avatar
Mönstrade däck är väl "standard" sas. ?Rullmotstånd blir väl högre med mönstrade däck har jag för mig. Oavsett, så pumpa hårt alltid om inte det är fördelaktigt med mindre tryck, tex vid löst underlag. Det är min uppfattning i varje fall.
Citera
2018-01-07, 07:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Finns det inte smalare däck men med mönster i den dimensionen? Slicks har ju ett högre rullmotstånd än mönstrade.
Källa på det tack. Varför cyklar man Tour de France på slicks annars? För den som vill nörda ner sig https://www.bicyclerollingresistance.com/
Citera
2018-01-07, 23:06
  #12
Medlem
Är meningen att man skall diskutera men jag lägger en länk om däcksbredd;

http://road.cc/content/feature/18251...ch-wider-tyres
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback