Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-02, 07:33
  #1
Medlem
Har sökt men hittade inget om denna tingest.

Förra sommaren så gav jag mig med en Trollkärr*n ut på en längre cykeltur.
Den var ämnad att bli knappt halvvägs ner genom Sverige och sen tillbaka.
Men trots att jag varken överskred maxvikt eller -fart så började felen snart uppstå. Redan efter drygt 30 ( ! ) mil var det så illa att jag ledsnat och bröt och fraktade hem faanskapet.

Eftersom jag köpt den året innan men inte hann iväg då så gällde inte längre garantin.
Att tro att jag på något sätt skulle få hjälp, reservdelar eller kompensation av troll*arran.se var att hoppas på för mycket. Det enda dom var villiga att erbjuda mig var en skamligt låg rabatt om jag köpte en Burley av dom, men då måste jag slå till snabbt då rabatten till på köpet var tidsbegränsad.

Men nu är det så att jag fått smak på detta då man till skillnad mot när man vandrar inte måste vara lika sparsam med vikten. Givetvis inte som alternativ, utan som trevligt komplement.

Därför har jag sneglat på den i rubriken nämnda. Tester finns det på nätet dock inga långtids. Den kostar ju inte bara nästan tre gånger så mycket, knappt fyra mot femtonhundra vilket borde borga för avsevärt bättre kvalitet.
Utan det finns även ett flertal finurliga tillbehör också.

Att den kommer från det stora landet i väst får jag väl helt enkelt leva med. Utan att vika ut mig för mycket om dom och deras ideer, så är det ett ofrånkoligt faktum att dom gång i tiden kunde bygga både hojar och bilar som var riktigt coola. Detta konstigt nog trots Charles H Duell redan långt tidigare förklarat för dom att det inte gick att uppfinna något mer ?
Märkligt är det, sa Bull.

Nä men allvarligt, är det någon som har erfarenhet av den eller tips på andra som går att få tag på utan att betala skjorta, hatt och rock i frakt ?
Jag vill ha en tvåhjulig, smalare stigar än att det ryms kommer jag nog inte cykla på.

Tankar, funderingar, erfarenheter någon ?

Peace
Citera
2017-12-07, 02:37
  #2
Medlem
Svärjes avatar
Jag har köpt en Cycargo, svensktillverkad, för 3.500 kr som jag varmt kan rekommendera. Den väger 14 kg, rymmer 125 liter och klarar nästan 50 kg.
www.axmek.se/cycargo
Citera
2017-12-14, 15:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Jag har köpt en Cycargo, svensktillverkad, för 3.500 kr som jag varmt kan rekommendera. Den väger 14 kg, rymmer 125 liter och klarar nästan 50 kg.
www.axmek.se/cycargo

Tack för tipset men estetiskt tilltalar kapellmodellerna mig mer, samt man kan även montera rack ovanpå för svårpackade grejor.
Kul att du är nöjd och tack igen.

Peace
Citera
2017-12-14, 18:58
  #4
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brystatyssen
Men trots att jag varken överskred maxvikt eller -fart så började felen snart uppstå. Redan efter drygt 30 ( ! ) mil var det så illa att jag ledsnat och bröt och fraktade hem faanskapet.
Har inga direkta tips, men jag är nyfiken på vilka problem du hade med kärran. En cykelkärra är ju ingen komplicerad apparat, det borde inte finnas så mycket det kan bli fel på... men feldesignade grejer i olämpliga material är inget nytt under solen förvisso.
Citera
2017-12-19, 13:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Har inga direkta tips, men jag är nyfiken på vilka problem du hade med kärran. En cykelkärra är ju ingen komplicerad apparat, det borde inte finnas så mycket det kan bli fel på... men feldesignade grejer i olämpliga material är inget nytt under solen förvisso.

Först pajjade kapellet.
Sen gick ett " balansstag " eller vad jag ska kalla det, det går tvärs över kärran på ovansidan för att hålla ihop sidorna, sönder. Själva röret var i metall men infästningen som man skruvad ihop det med var i plast. Och det var dom gängorna som pajjade.
Hade väl gått att fixa med ett spännband som man dragit runt kärran och dragit åt, men eftersom två infästningar på kapellet gett sig så det var helt omöjligt att hålla pryttlarna torra gjorde att jag gav upp.

Jävla skitkvalitet rent ut sagt.

Peace
Citera
2017-12-21, 07:22
  #6
Medlem
Jag har en Burley Encore. Nu ar det en barnkarra och inte en dedikerad goodskarra. Den ar helt OK, och framfor allt "stodhjulet" ar jag mycket fortjust i. Har en aluminiumarm som uppfyller nagon ASTM (US standard), och har inte kranglat for mig i alla fall.
Citera
2018-01-24, 10:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blimp
Jag har en Burley Encore. Nu ar det en barnkarra och inte en dedikerad goodskarra. Den ar helt OK, och framfor allt "stodhjulet" ar jag mycket fortjust i. Har en aluminiumarm som uppfyller nagon ASTM (US standard), och har inte kranglat for mig i alla fall.

Hur mycket gav du för den, är den välbyggd och tycker du den var prisvärd ?

Peace
Citera
2018-01-25, 07:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brystatyssen
Hur mycket gav du för den, är den välbyggd och tycker du den var prisvärd ?

Peace
Ramen tycker jag ar bra. Dragkedjan i kapellet gillade inte jag, men det ar inget som ar som ar applicerbart pa Nomad sa det behover du nog inte bry dig om. Skall du harden for att transportera saker eller till biketouring sa skall du inte kopa Encore, men antar jag att du ar pa det klara med det. For det jag anvander den till sa var det en bra kop. Jag har for mig att jag betalade drygt 3,000 SEK i runda slangar (kopte den ej i Sverige).
__________________
Senast redigerad av blimp 2018-01-25 kl. 07:45.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback