2017-12-14, 12:06
Medlem
Är Jehovas vittnen en sekt?
Nej, svarar jw.org
Citat:
Jehovas vittnen är långt ifrån någon farlig sekt. I stället praktiserar vi en religion som är till nytta för våra egna medlemmar och andra i samhället. Till exempel så har vår tro hjälpt många att övervinna skadliga vanor, som drog- och alkoholmissbruk. Dessutom håller vi läs- och skrivkurser runt om i världen, där tusentals har fått hjälp att lära sig läsa och skriva. Och vi är fullt engagerade i katastrofhjälp. Vi arbetar hårt för att ha ett positivt inflytande på andra, precis som Jesus uppmanade sina efterföljare att göra.

Är Scientologin en sekt?
Nej, svarar scientologi.se
Citat:
Scientologin är unik såtillvida att den inte begär av eller säger till någon att denne ska ”tro” något. Snarare anser Scientologin att varje individ bör tänka självständigt. I Scientologin är det bara det som individen själv har observerat och som han vet är sant för honom själv, som är sant för honom. Scientologin är inte auktoritär, utan erbjuder en teknologi som en person kan använda och sedan avgöra om den fungerar för honom eller henne.

Är Familjefederationen för Världsfred och Enighet en sekt?
Nej, svarar familyfed.org
Citat:
No, it is not a cult, as the word is commonly understood. It began as a new religious movement that expanded rapidly and called for radical change, and whose members lived their beliefs. The establishment felt threatened and responded by labeling it a danger, and “cult” is the word for “danger” in the West.

Father Moon’s teaching in Exposition of Divine Principle puts this in historical perspective: “The new age sprouts and grows amidst the final phases of the old age and comes into conflict with that age. Accordingly, it is difficult for a person steeped in the old tradition to understand or accept the new providence. Jesus, for example, came in such a way as to bewilder the faithful adherents of the Mosaic Law.”

Society struck Jesus, as it does all saints and prophets, and it struck Father Moon. Our response is to absorb the “cult” persecution and keep on loving.

Varken Jehovas vittnen, Scientologerna eller Familjefederationen för Världsfred och Enighet är alltså sekter.

Nästa vecka ska vi lära oss om källkritik.
Citera
2017-12-14, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memento-vivere
Tror du på fullt allvar att Anders uteslöts p g a rökningen. Formellt och officiellt kan det säkert vara så........men...

Det var uppenbart, han började röka uppenbarligen. Tror du att saker och ting skulle bli bättre om han började röka? Alla vet att man kan bli utesluten om man börjar röka, menar du att han var okunnig i detta? Det var självklart ett uppror, han ville bli utesluten, och han blev inte utesluten för att gick till media, och då tog till en gärning som han vet att han blir utesluten för. Det är hur uppenbart som helst för den som har ögon att se.
Citera
2017-12-14, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag föredrar att ge tillräckliga data så att den som läser själv kan verifiera det jag skriver, om så önskas från egna källor, som då gärna kan vara andra källor än mina.
Men jag har inget emot att mina källor ifrågasätts med hänvisning till andra källor, så du får gärna försöka. Hur ska man annars få lära sig något nytt?

Här berättas en del av historien: http://yadlachim.org/?CategoryID=203&ArticleID=577

"As a response to seizure of their Magdeburg branch, leaders of the sect organized an assembly in Berlin, on June 25, 1933. The goal of the assembly was clear – to publicly declare that the Nazis have nothing to fear from 'Jehovah’s Witnesses' and to declare support for Hitler’s regime. Two leaders of the sect, J.F. Rutherford and N. Knorr especially came from America to see how they can achieve this goal.(34) (35)"

Referens nr 35 beskrivs så här:
"35. According to the tape-recorded testimony of Konrad Franke (later on one of the heads of 'Jehovah’s Witnesses' in Germany), who himself participated in that assembly, the 'Sporthalle Wilmersdorf' hall, where the assembly took place, was bedecked with swastika flags – evidently to please the Nazis."

Jag har aldrig påstått att Jehovas vittnen inte underordnar sig myndigheter. Man har t.o.m. plikt att underordna sig myndigheterna, bestämt av Gud:

"Varje människa skall underordna sig all den överhet hon har över sig. Ty det finns ingen överhet som inte är av Gud, och den som finns är förordnad av honom. De som motsätter sig överheten gör därför motstånd mot Guds ordning, och de som gör motstånd drar straff över sig själva." (Rom 13:1-2 Bibel2000)

Även det får ni att låta som att Jehovas vittnen gör fel. Vad dom än gör, så gör dom fel.

Det här med flaggorna, jag har ingen aning om detta stämmer, jag tror knappast det. Det kan finnas flera förklaringar till det, förklaringar som du inte är intresserad av att höra, för du har redan bildat din uppfattning.

Och även om det var så att dom själva satte upp flaggorna, så är det helt emot bibeln ändå, vilket dom i så fall förstod senare. Kristna ska vara neutrala i politiska frågor, och det var det som skedde med kontakten med Hitler och andra, Jehovas vittnen var inte intresserade av att störta honom från makten, för då skulle man även försöka störta den svenska regeringen t.ex., men det är inte Jehovas vittnens intresse, det är Gud som kommer att sköta den biten.

Och bara för att Hitler visade sig vara en ond människa, så betyder det ändå inte att Jehovas vittnen ska starta ett uppror, dom var bara intresserade av att kunna tillbe deras Gud som dom ville.
Men historien visar att Hitler inte lyssnade på det brevet, utan skickade Jehovas vittnen som bland dom första till koncentrationsläger, där dom var tvungna att skriva på ett papper där dom avsäger sig sin tro, eller få en kula i huvudet. Han kallade Jv för att vara en farlig sekt, och på ett sätt stämmer det eftersom Hitler inte kunde hjärntvätta Jehovas vittnen som han gjorde med majoriteten av tyskarna, bara ett fåtal skrev under papperet.

Jag vet, du bryr dig inte sådana struntsaker, bara om det fanns svastikor i samma hall där Jehovas vittnen befann sig.
Citera
2017-12-14, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Du kallar det för belägg men samtidigt citerar du ingenting därifrån. Det har givetvis sin naturliga förklaring. Låt mig påminna dig om vad du skrev tidigare:

Du hakade på det som avfallit skrev. På webbplatsen du hänvisar mig till dyker inget förbud mot skägg upp i litteraturen från 70-talet som det citeras ur:
But more helpful than a specific rule in this regard will be application of the principle behind the Biblical statement quoted above: “‘Conscience,’ I say, not your own, but that of the other person.”
The same counsel applies when it comes to wearing beards or certain articles of clothing. In some locations people still view beards as identifying rebellious elements in society. (Awake! 22/04 1979, s. 27-28)
Extreme hair styles can easily lead one into a trap of the Devil also, and cause others to stumble. For example, a young man in the United States was making fine progress in his study of the Bible, and he was moved to share with an experienced Witness in preaching to others about the good things he was learning from the Bible. From early youth he had let his beard grow, and since some in the business community wore beards, he felt that his wearing one in preaching to others would be acceptable generally. But in speaking to a lady he was unable to do more than introduce himself, when she said: "I'm sorry, young man, I do not want to become involved in student revolt." No amount of explanation after this sufficed to clear up the misimpression. After the conversation ended with the closing of the door, he asked the experienced Witness what had happened. He was invited to consider his appearance in relation to what he claimed to be, a servant of God. Not wanting to be responsible for even one person's being stumbled so as to miss the way to everlasting life, this new Kingdom publisher shaved off his beard. Would you be willing to do the same or to make similar adjustments if your appearance gave the wrong impression in a certain community? (Watchtower 15/08 1975, s. 500-501)
Suppose that you, as a man, lived in Israelite times, under the Law, and did not like a beard. Perhaps you liked the way Egyptians looked, clean shaven. What would you do? Would you exercise your personal right to shave? No, for you would not have such a right. You would have to wear a beard, because the Law commanded all males: “You must not cut your sidelocks short around, and you must not destroy the extremity of your beard.” (Watchtower 01/03 1973, s. 139-140)

Då är det alltså Watchtower 01/03 1973 du syftar på. Där framgår det överhuvudtaget inget förbud mot skägg. Se ovanstående citat.

Jag hänvisade dig till de belägg för skäggförbudet som finns. Med belägg menar jag just belägg.
Vi kallar det skäggförbud i tråden, och som jag skrev när du i JV-sammanhang läser "bör" i Vakttornet så "bör" du tolka det som ett förbud i JV-sammanhang.

Att bryta mot skäggförbudet blir du inte utesluten för, det är bara diskvalificerande för förordnade personer i vissa i kulturer. I vår västerländska kultur har det INTE varit okay med skägg, även om det troligtvis är det i viss mån nu.
Specikt just i Sverige kan du inte läsa rakt ut i vakttornet, eftersom det varierar vad som gäller. Men riktlinjerna är tydliga och de finner du uppspaltade med dokumentation på den sida du fick länkad.
I synnerhet från 1973 blev det tydligare, men redan på 60-talet ser du artiklar som nämner skägget i ordalag som visar att det inte var något för vittnen.
Duger inte det, så får du ju tro som du vill, det blir inte mer tillåtet för ett JV för det.
Senast redigerad av Jhwh 2017-12-14 kl. 14:04.
Citera
2017-12-14, 14:15
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vilka kriterier uppfylls menar du?

https://freedomofmind.com/bite-model/ Dessa! Mycket åtminstone av dessa stämmer in på jehovas vittnen om jag tänker efter. Lägg märke till att det är ingen avfällig sida.
Citera
2017-12-14, 14:47
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att Jehovas vittnen inte underordnar sig myndigheter. Man har t.o.m. plikt att underordna sig myndigheterna, bestämt av Gud:

"Varje människa skall underordna sig all den överhet hon har över sig. Ty det finns ingen överhet som inte är av Gud, och den som finns är förordnad av honom. De som motsätter sig överheten gör därför motstånd mot Guds ordning, och de som gör motstånd drar straff över sig själva." (Rom 13:1-2 Bibel2000)

Även det får ni att låta som att Jehovas vittnen gör fel. Vad dom än gör, så gör dom fel.

Det här med flaggorna, jag har ingen aning om detta stämmer, jag tror knappast det. Det kan finnas flera förklaringar till det, förklaringar som du inte är intresserad av att höra, för du har redan bildat din uppfattning.

Och även om det var så att dom själva satte upp flaggorna, så är det helt emot bibeln ändå, vilket dom i så fall förstod senare. Kristna ska vara neutrala i politiska frågor, och det var det som skedde med kontakten med Hitler och andra, Jehovas vittnen var inte intresserade av att störta honom från makten, för då skulle man även försöka störta den svenska regeringen t.ex., men det är inte Jehovas vittnens intresse, det är Gud som kommer att sköta den biten.

Men on JV org följer bibeln att underordna sig myndigheterna, hur kommer det sig att dom blir straffade för domstolstrots just nu och måste betala $4000/dag i böter? Detta har pågått långt över ett år nu. Tillhör dessa böter den världsvida fonden eller är det styrande kretsen som kommer betala ur egna fickor? Hur många rikets salar hade inte kunnat byggas i fattigare länder med över $2 miljoner?

I detta klipp besöker en kille en rikets sal i Chile den 20 september i år som har en stor chilensk flagga på byggnaden. Detta är tom utanför deras lagstadgade flaggdag så det fanns ingen orsak att ha den uppe.
De som inte flaggar under deras specifika dagar riskerar böter på $400/dag. Han går in och pratar med äldste bröder som hävdar att de ska ta ner flaggan och att de har den uppe för att visa respekt för landets myndigheter.

Så JV org kan begå domstolstrots och betala tusentals dollar per dag i åratal men dom vill inte riskera några hundratals dollar och hyllar då istället flaggan? Medans individer som deltar i nationalsång eller hissar flaggan individuellt blir uteslutna? Och det är inte hyckleri?

https://youtu.be/eetNR7fYuD8
Citera
2017-12-14, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
https://freedomofmind.com/bite-model/ Dessa! Mycket åtminstone av dessa stämmer in på jehovas vittnen om jag tänker efter. Lägg märke till att det är ingen avfällig sida.

Vilka exakt menar du? Och vad är emot bibeln? Du vet dom första kristna betraktades också som en sekt.
Citera
2017-12-14, 15:15
Medlem
CrazyPriests avatar
Promote dependence and obedience

Modify behavior with rewards and punishments

Dictate where and with whom you live

Restrict or control sexuality

Control clothing and hairstyle

Forbid you from speaking with ex-members and critics

Discourage access to non-cult sources of information

Instill irrational fears (phobias) of questioning or leaving the group

Label some emotions as evil, worldly, sinful, or wrong

Promote feelings of guilt, shame, & unworthiness

Detta!!
Citera
2017-12-14, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
Promote dependence and obedience

Modify behavior with rewards and punishments

Dictate where and with whom you live

Restrict or control sexuality

Control clothing and hairstyle

Forbid you from speaking with ex-members and critics

Discourage access to non-cult sources of information

Instill irrational fears (phobias) of questioning or leaving the group

Label some emotions as evil, worldly, sinful, or wrong

Promote feelings of guilt, shame, & unworthiness

Detta!!

Ok, kan du visa mig att detta är emot bibeln?

Och framförallt, finns det en annan grupp som följer bibeln bättre än Jehovas vittnen? Om du kan visa mig det, så kommer jag att lämna Jehovas vittnen på en gång och ansluta mig till den gruppen, för jag vill inte leva i en lögn. Och bland dom viktigaste frågorna för mig är om man använder Guds namn eller inte:

"Och Gud fortsatte: ”Säg israeliterna att Herren(Jhwh), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte." (2 Mose 3:15 Bibel2000)

Att inte använda Guds namn gör att det hela blir opersonligt, att man tillber någon diffus Gud därborta, en treenig gud t.o.m. som är ett mysterium. Det är därför som avfällingar ogärna vill använda Guds namn.

Och som jag sade, fundera på hur ofta jag använder skriftställen för att bevisa mina argument, och hur ofta motståndare använder sig av skriftställen.

Och dessutom, bibeln är full med berättelser om att Guds utvalda inte alltid är perfekta och Guds bästa barn, t.ex. David som lät mörda en person bara för att han skulle få tillgång till frun. Ändå välsignade Gud David, genom hans släktlinje kom Messias.
Citera
2017-12-14, 16:03
Medlem
Att döma Gud på grund av hans tjänare är alltså inte rättvist, Det står ingenstans i bibeln att Guds tjänare är fullkomliga, utan brister.
Citera
2017-12-14, 16:09
Medlem
Citat:
Att döma Gud på grund av hans tjänare är alltså inte rättvist, Det står ingenstans i bibeln att Guds tjänare är fullkomliga, utan brister.

Det är ingen här som angriper Gud.

Jehovas vittnen påstår att de är direkt utvalda av Gud, men det är en lögn.
Citera
2017-12-14, 16:14
Medlem
Citat:
Med t.ex. 50% i skilsmässa av dom som gifter sig, och en massa otukt och egoistiska/själviska/materialistiska människor, och en massa självmord, jo tack det är inte helt enligt Gud lagar och normer, men du har väl andra normer för att dra den slutsatsen?

Så det är i s g bättre i Iran eller Saudiarabien där skilsmässa är förbjudet?
Och sexuell frihet är också dåligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in