Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-13, 10:51
  #61
Medlem
...man behöver inte komma från andra sidan för att lösa detta mysterium men det hjälper.
"Leif har lett cykeln uppför backen där han blivit påkörd av ett fordon, ej personbil. Personen stannar och ser hur det har gått. Inser att Leif är döende. Blir rädd. Jackan som Leif inte hade på sig lägger fordonsfören prydligt en bit från kroppen. Som en gest av förlåt. Personen åker sen därifrån. Hunden som är chock och som fortfarande sitter fast med cykeln reagerar instinktivt och vill hämta hjälp. Upp för backen kommer hunden inte med cykeln i släptåg. Så den gör vad den kan och kämpar sig ned för backen och ger sig själv skador och brännskador av selen innan något på selen till slut släpper och den blir fri.

(Eventuellt, om selen är helt intakt, så har fordonsföraren varit så länge på platsen att han släppt loss hunden. Kan även vara annan person som sett hundens benägenhet och släpp lös utan att förstå att det ligger en person döende i diket några hundra meter bort)
__________________
Senast redigerad av Andra_Sidan 2017-12-13 kl. 11:31.
Citera
2017-12-13, 13:11
  #62
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Jag såg inslaget på Veckans brott. Tyckte jag såg att jyckens fästpinne på cykeln satt på hojens vänstra sida. Brukar den inte sitta till höger så att jycken inte ska springa ute på vägen?
Citera
2017-12-13, 13:27
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Jag såg inslaget på Veckans brott. Tyckte jag såg att jyckens fästpinne på cykeln satt på hojens vänstra sida. Brukar den inte sitta till höger så att jycken inte ska springa ute på vägen?

Om han blivit påkörd tror jag han kan ha cyklat på fel sida av vägen, därför som han har skador på höger axel, annars borde hans skador ha uppkommit på vänster sida om han cyklat på höger sida i färdriktningen.
Å andra sidan tror jag inte Leif hade räknat med särskilt mycket trafik på en sådan liten väg så kan ha blivit att han blev prejad av något större fordon med utstickande föremål, typ ett röjningsfordon alternativt traktor med skopa.
Kom ihåg pojken i Kramfors som blev påkörd av traktor utan att föraren ens märkte det, dock tror jag i det här fallet att det rör sig om en smitningsolycka där föraren insett att Leif inte kommer klara sig och därmed lämnat platsen.
Några dagar senare hyvlade man också vägen.
Mitt tips är att något slags arbetsfordon har kört på Leif.
Citera
2017-12-13, 13:46
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Jag såg inslaget på Veckans brott. Tyckte jag såg att jyckens fästpinne på cykeln satt på hojens vänstra sida. Brukar den inte sitta till höger så att jycken inte ska springa ute på vägen?


Den satt på den högra sidan.
Citera
2017-12-13, 13:49
  #65
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Den satt på den högra sidan.

Ok. Tack för klargörandet.
Citera
2017-12-13, 14:24
  #66
Medlem
Här är gårdagens avsnitt igen:
https://www.svtplay.se/video/1624023...t-9?start=auto

Fokuserar man på allt som framkommit om och kring hunden så ser man ännu en teori och som nog kanske allra bäst kan förklara hela händelsen(min tidigare fordonsteori var väl så framkrystad, den håller inte riktigt).
Men hunden är svaret på allting.
Och med det tror jag att jag ger mig och med tanke på att hunden är svaret på allting så kan inget mera hända med detta och polisen var rätt ute från början.
Citera
2017-12-14, 09:27
  #67
Medlem
Berätta gärna hela din teori får inte ihop av dina inlägg
Citera
2017-12-16, 18:55
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andra_Sidan
...man behöver inte komma från andra sidan för att lösa detta mysterium men det hjälper.
"Leif har lett cykeln uppför backen där han blivit påkörd av ett fordon, ej personbil. Personen stannar och ser hur det har gått. Inser att Leif är döende. Blir rädd. Jackan som Leif inte hade på sig lägger fordonsfören prydligt en bit från kroppen. Som en gest av förlåt. Personen åker sen därifrån. Hunden som är chock och som fortfarande sitter fast med cykeln reagerar instinktivt och vill hämta hjälp. Upp för backen kommer hunden inte med cykeln i släptåg. Så den gör vad den kan och kämpar sig ned för backen och ger sig själv skador och brännskador av selen innan något på selen till slut släpper och den blir fri.

(Eventuellt, om selen är helt intakt, så har fordonsföraren varit så länge på platsen att han släppt loss hunden. Kan även vara annan person som sett hundens benägenhet och släpp lös utan att förstå att det ligger en person döende i diket några hundra meter bort)

Det känns ganska uppenbart att det är en tredje part inblandad, jag tror på ett röjningsfordon med utstickande föremål, typ uppfälld grävskopa eller ogräsröjare. En som har grävskopa skulle också kunna ha kört Leif uppför backen i skopan i ett försök att hjälpa honom men av någon anledning har denna ångrat sig, kanske är föraren onykter eller har flera domar på sig.

Hunden och jackan är ett mysterium, framförallt jackan. Jag tror den som körde på Leif insåg hur illa skadad han var och släppte av honom längst upp i backen och ordnade en snabb slags ceremoni med jackan som ett slags avsked. Det kan mycket väl vara så att den som körde på Leif känner honom.

Vägen ska ju också ha hyvlats några dagar senare så polisen kunde aldrig kolla några spår. Detta får mig att tro att det kan handla om en olycka där någon lokal bybo är inblandad i och där några kanske skyddar varandra.
Citera
2017-12-20, 19:47
  #69
Medlem
Polisutredningen om detta fall har återigen öppnats efter att nya tips inkommit. Samtidigt har Leif GW meddelat att han ska besöka Övik. Att det förstnämnda har något samband med detta besök förnekar förundersökningsledaren.

Citat:
– Efter programmet kom det in fyra eller fem nya tips till oss på polisen och då öppnade vi upp utredningen igen. Det är vållande till kroppsskada vi misstänker, men vi ska beta av de tips som vi har fått, säger Anne-Jeanette Arnqvist, förundersökningsledare vid polisen i Örnsköldsvik.

Artikeln som ligger bakom betalvägg avslutas med att förundersökningsledaren får frågan om vilka förhoppningar hon nu har vilket resulterar i detta rätt naiva svar.

Citat:
– Att det ska komma fram saker som gör att vi kan leda det här vidare. Om någon kört på honom, hoppas jag att personen ska ta sitt ansvar, säger Anne-Jeanette Arnqvist.

http://www.allehanda.se/vasternorrla...r-fatt-in-tips
Citera
2017-12-22, 00:55
  #70
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Såg Veckans brott i går och de ska ta upp det här i samma program nästa vecka.

Har läst artiklar och lyssnat på intervju med hustrun(som avled drygt 2 månader efteråt)och allt det här är mycket konstigt!

Någon med lokal förankring som vet vad hustrun dog av? Visserligen är det inte helt ovanligt att äldre kan drabbas så svårt av sin makes frånfälle att detta får psykosomatiska följder som de dör av, t.ex. hjärtinfarkt eller hjärnblödning. Men det vore ju lämpligt att polis/rättsmedicin tittade lite närmare på hennes dödsfall med tanke på vad som föregick det. Har de blivit undanröjda?
Inget skitsnack om "konspirationsteorier" nu, tack! Förr i tiden, när svensk polis och andra inom rättsväsendet kunde sköta sitt jobb var man noga med att inte missa sådana här saker, i synnerhet om en person påträffas död med så tydliga tecken på tillfogat våld som han sedermera dör av, och hustrun också dör inom ett par månader.
Citera
2017-12-22, 00:57
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Någon med lokal förankring som vet vad hustrun dog av? Visserligen är det inte helt ovanligt att äldre kan drabbas så svårt av sin makes frånfälle att detta får psykosomatiska följder som de dör av, t.ex. hjärtinfarkt eller hjärnblödning. Men det vore ju lämpligt att polis/rättsmedicin tittade lite närmare på hennes dödsfall med tanke på vad som föregick det. Har de blivit undanröjda?
Inget skitsnack om "konspirationsteorier" nu, tack! Förr i tiden, när svensk polis och andra inom rättsväsendet kunde sköta sitt jobb var man noga med att inte missa sådana här saker, i synnerhet om en person påträffas död med så tydliga tecken på tillfogat våld som han sedermera dör av, och hustrun också dör inom ett par månader.


Frun var sjuk i cancer, det står om det i någon artikel.
Så hennes dödsfall är inget mystiskt med.
Citera
2017-12-22, 07:47
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Frun var sjuk i cancer, det står om det i någon artikel.
Så hennes dödsfall är inget mystiskt med.

Här står det:
https://unv.is/expressen.se/nyheter/...ldrig-veta-hur
"Hustrun Maivor Östling var själv sjuk sedan en tid. Hon led av cancer...".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback