Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-11, 07:10
  #289
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicksdigit
Vem är den här Soros då?
Bakgrund? agenda? motiv?


Soros är kanske mest känd för att stödja extremistiska föreningar som BLL och många fler. Att forma samhället genom att stödja radikala åsikter med astronomiska summor kallas för "social engineering" . Målet verkar tyvärr vara att de ska försvaga/ utplåna alla Europeiska kulturer mha muslimer, islamisering.

Jag tycker Soros är en av dom mest ondskefullaste människorna på jorden. Han har varit delaktig i att destabilisera Sverige mycket med asylanter och nu vill han förstås skapa en stor ekonomisk kris,, för att kanske få oroligheter, krig?, så att demokratin äventyras.

Vänsterliberalerna har väl börjat förstå att deras ideal används som ett multiverktyg i Globalisternas intressen. Jag tror att Globalisternas mål är att få mer makt, mao skrota demokrati och införa ett polisiärt övervakningssamhälle. Det är säkert därför arga muslimska män måste hit till varje pris.
Citera
2017-12-11, 10:51
  #290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Soros är kanske mest känd för att stödja extremistiska föreningar som BLL och många fler. Att forma samhället genom att stödja radikala åsikter med astronomiska summor kallas för "social engineering" . Målet verkar tyvärr vara att de ska försvaga/ utplåna alla Europeiska kulturer mha muslimer, islamisering.

Jag tycker Soros är en av dom mest ondskefullaste människorna på jorden. Han har varit delaktig i att destabilisera Sverige mycket med asylanter och nu vill han förstås skapa en stor ekonomisk kris,, för att kanske få oroligheter, krig?, så att demokratin äventyras.

Vänsterliberalerna har väl börjat förstå att deras ideal används som ett multiverktyg i Globalisternas intressen. Jag tror att Globalisternas mål är att få mer makt, mao skrota demokrati och införa ett polisiärt övervakningssamhälle. Det är säkert därför arga muslimska män måste hit till varje pris.

Ja... , låglönejobb, mer övervakning, oro, destabilisering, centraliserat globalt styre. Söndra och härska osv inom nationer.
Sjws/Useful idiots är fotfolket som driver igenom det genom att ha programmerats under decennier. Banker, EU, globalister styr..

https://m.youtube.com/watch?feature=...&v=mqSV72VNnV0
__________________
Senast redigerad av chicksdigit 2017-12-11 kl. 11:25.
Citera
2017-12-11, 17:41
  #291
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZaiLH
En lägenhet för 2mille kanske har en hyra på 3tuss. Räntan på 1.6mille vid 10% blir typ 9, så tot 12’ per månad. Det är väll vad man får ut i a-kassa.

Blir lite torftigt men hellre det än att ge upp en miljon.

Helt riktigt och så tänker dom flesta, men när du får det torftigt får skoförsäljaren, den restauranganställde och blomsterförsäljaren se sig själva stå utan jobb, så,då måste dessa sälja. Priserna går ytterligare ner. Mer torftighet.... Ny bil får vänta, båt och utlandssemester får nog va. Vi renoverar bara det nödtorftigaste på kåken. Bilförsäljaren blir av med jobbet..
Citera
2017-12-11, 19:28
  #292
Avstängd
.

.
__________________
Senast redigerad av Din farsas tand 2017-12-11 kl. 19:31. Anledning: .
Citera
2017-12-11, 19:48
  #293
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Fast är det inte ett lite väl långtgående påstående att Soros blankar bostadsmarknaden för att han blankar lågpresteraren Bonava?

Bonava är ju trots allt en skitaktie. Bolaget noterades för bara ngt år sedan och har stigit sjukt mkt i relation till företagets värde. Jag ser inga fördelar hos just Bonava jämfört med konkurrenterna och bolaget är samtidigt aktivt i en bransch där det råder hög priskonkurrens. Skuldsättningen är hög, utdelningen osäker samt bolaget kräver stora kapitaltillskott (vilket också givits).

Varför innebär denna position nödvändigtvis att hela bostadsmarknaden kommer att gå ner (i det närmaste)?


Bostadsmarknaden kommer ändå gå ner utan Soros blankning, allt pekar mot nedåtstigande trend sedan över ett år tillbaka. Stockholmsregionen står för de mest överskattade bostadspriserna och har gjort detta sedan över 10 år. Räkna ut konsekvenserna av en enhetligt fallande bostadsmarknad.

Vad Soro gör: är att spekulera i fallande räntor på blankningen som stöd. Blankningen på 36% är en del av strategin - blankningen fungerar som en följande stop loss - men den huvudsakliga och strategiska långsiktiga vinste: är spekulation på stigande räntor. (Så att säga: än mindre spekulation på bostadsmarknaden.)
Citera
2017-12-11, 20:05
  #294
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Låneavtal bygger på ett antal premisser, bl.a. belåningsgrad, återbetalningssannolikhet,…
Förändras premisserna för avtalet implicerar detta att avtalet är att betraktas som void and null.

Skulle exempelvis priser på bostäder sjunka och belåningsgraden plötsligt skulle stiga (t..ex. över 80%), skulle bankerna mycket snabbt avkräva ytterligare säkerhet för att den nuvarande räntenivån skulle ligga fast. Om detta står att läsa i det finstilta längst ner/ i slutet på de alla låneavtal.

Riksbanken behöver mao inte höja räntan för att räntekostnaden skall kunna stiga drastiskt.
Det enda som krävs för att räntekostnaden skall stiga är att priserna på bostadsmarknaden sjunker, vilket numera ter sig väldigt, för att inte säga ytterst, sannolikt.


Även ett ytterst beskedligt prisfall på bostäder, leder till fler tvångs/panikförsäljningar vilket i sin tur driver ner priserna ännu mer,
  • dels genom att räntekostnaderna stiger för de som äger en bostad men inte säljer, vilket höjer månadskostnaden varpå värdet på bostaden sjunker.
  • dels genom att de som tvingas sälja sin bostad pga av för höga löpande kostnader kommer pressa bostadspriserna ner till ännu lägre nivåer.

Ovanstående process är närmast ett skolexempel på en självförstärkande process.
Det är just av den anledningen som jag inte tror på en förhållandevis beskedlig nedgång om ca 20-25% på den svenska bostadsmarknaden, utan mer något i stil med 90-talets kris på ca 50%'s nedgång eller värre vilket jag har argumenterat för tidigare i tråden.


Håller helt med! Då borde långa ( lösen 5 -10 år ) sälj warrants på bankmarknaden vara ett intressant att köpa redan nu. Jag tror det smäller Q3 2018.
Citera
2017-12-11, 20:32
  #295
Avstängd
.

Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Vad är det som smäller och hur högt?

Varför ser så få sansat på situationen?

Klövern med Arnhult i spetsen tog en rejäl stek i Tobin properties häromdagen.

Så här kommenterade Rutger själv det: -En investering av Klövern i Tobin Properties är inte ett uttryck för att bostadsmarknaden har bottnat ur, tvärtom är det ett sätt att dra nytta av framtida möjligheter som en troligtvis svag marknad under 2018 kommer att erbjuda, säger Klöverns vd Rutger Arnhult i en kommentar.

Vi pratar om 2 olika scenarion kring bostadsmarknaden: den som påverkas ( fallande: stigande priser) vilket validerar lån & räntor och sen den likvid-direkta fastighetsägda marknaden.

Den sistnämnda påverkas knappt av en fallande bostadsmarknad. Tvärtom ökar den långsiktigt i vinstmarginal på en övrigt privat fallande bostadsmarknad.
__________________
Senast redigerad av Din farsas tand 2017-12-11 kl. 20:34. Anledning: .
Citera
2017-12-11, 20:55
  #296
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
Bostadsmarknaden kommer ändå gå ner utan Soros blankning, allt pekar mot nedåtstigande trend sedan över ett år tillbaka. Stockholmsregionen står för de mest överskattade bostadspriserna och har gjort detta sedan över 10 år. Räkna ut konsekvenserna av en enhetligt fallande bostadsmarknad.

Vad Soro gör: är att spekulera i fallande räntor på blankningen som stöd. Blankningen på 36% är en del av strategin - blankningen fungerar som en följande stop loss - men den huvudsakliga och strategiska långsiktiga vinste: är spekulation på stigande räntor. (Så att säga: än mindre spekulation på bostadsmarknaden.)

Jag tror också att bostadsmarknaden är övervärderad men min poäng var att det inte är givet att bostäderna kommer att gå ner inom det tidsspann till när Soros lånade aktier ska lämnas tillbaka.

Som sagt, Bonava är ett rätt misskött företag som står inför stora utmaningar och hade en typisk "raketstart" på börsen utan motsvarande underliggande värden.

Bostäderna kommer att gå ner men det är osäkert om det sker om 1 månad eller 1 år.
Citera
2017-12-12, 01:20
  #297
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jag tror också att bostadsmarknaden är övervärderad men min poäng var att det inte är givet att bostäderna kommer att gå ner inom det tidsspann till när Soros lånade aktier ska lämnas tillbaka.

Som sagt, Bonava är ett rätt misskött företag som står inför stora utmaningar och hade en typisk "raketstart" på börsen utan motsvarande underliggande värden.

Bostäderna kommer att gå ner men det är osäkert om det sker om 1 månad eller 1 år.


Det är inte så att han hedgar? (återkommer)
Citera
2017-12-12, 12:50
  #298
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Det är högkonjak oavsett vad du tycker om framtidsandan. Samtliga indikatorer visar uppvisar stark eller mycket stark konjunktur.

https://www.konj.se/publikationer/ko...tt-styrka.html

Man har kapat halva biståndet till Sveriges Bnp.
Man har skapat en massa hittepåjobb.
Människor har belånat sig över huvudet.

Om inte dessa faktorer hade påverkat konjunkturen,vad skulle då påverka?
Hårt arbete och kunna spara sina slantar utan att bestraffas är passè.

Att det finns människor som tror att detta pyramidspel är oändligt,är för mig obegripligt.
Citera
2017-12-12, 12:53
  #299
Medlem
johnthedickholmess avatar
Går det att se hans innehav? Vilka löptider han satt på blankningen så man kan ta rygg?
Citera
2017-12-12, 14:26
  #300
Medlem
whosyourdaddys avatar
Ni förstår vad detta innebär, investera sparbössan i guld/silver eller Bitcoin innan priserna sticker iväg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback