Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-12-11, 10:27
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Och tanken var antaligen ett skämt i stil med att folk gör andra skumma grejer framför folk som sover. Dessutom är inte alls tanken som räknas, utan handlingen. Det är en himla skillnad att tänka på att ha sex med någon mot en persons vilja, och att faktiskt ha det. Eller ska vi börja straffa folk för tankebrott?

Men tanken i detta fall är ju att inte ta avstånd från våldtäkt (och därmed är du för våldtäkt) genom att skämta (åtminstone kan andra tolka det så, med lite vilja eller ovilja).

Så ja, vi har nog börjat straffa folk för tankebrott redan... 😊

Sen kan det ju ligga andra saker bakom i just detta fallet, och vi vet ju inget om sammanhanget runt just denna bild heller.
Citera
2017-12-11, 10:59
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Sen kan det ju ligga andra saker bakom i just detta fallet, och vi vet ju inget om sammanhanget runt just denna bild heller.

Absolut. Och är det så, att personen ifråga betett sig illa i andra sammanhang, så ger skämtet en extra dålig smak. Men om han inte gjort det, så anser jag att det dras till extrema proportioner.
Citera
2017-12-11, 11:11
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Absolut. Och är det så, att personen ifråga betett sig illa i andra sammanhang, så ger skämtet en extra dålig smak. Men om han inte gjort det, så anser jag att det dras till extrema proportioner.

Ja, här är det viktigt att journalister är opartiska och inte bara hakar på ryktesspridning och publicerar skvaller. Det får ju förrödande konsekvenser.
Citera
2017-12-11, 12:49
  #52
Medlem
used66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Och tanken var antaligen ett skämt i stil med att folk gör andra skumma grejer framför folk som sover. Dessutom är inte alls tanken som räknas, utan handlingen. Det är en himla skillnad att tänka på att ha sex med någon mot en persons vilja, och att faktiskt ha det. Eller ska vi börja straffa folk för tankebrott?

demokraterna har en lång historia att skjuta sig självt i foten. de behöver egentligen ingen annan att straffa dem, det gör de så bra själva. peluso, wiener, warren, clinton x2 osv...listan kan göras lång.
Citera
2017-12-11, 15:09
  #53
Medlem
lighten-ups avatar
Hoppas på att den här kampanjen #metoo upphör snart så att folk kan börja tänka klart istället
Citera
2017-12-11, 15:54
  #54
Medlem
Ankdammsmans avatar
I ett antal trådar har jag misstänkliggjort Dick Sundevall för hans maoistförflutna. Och så presterar han denna Riktiga Journalistik!

Jag skäms, Dick. Förlåt mig. Du må vara en gammal maoist men du har mer integritet än DNs samlade politruk-och lattekår. Detta är riktig källkritik, något som är lika vanligt i kåren som snö i Saudiarabien.
Citera
2017-12-11, 16:16
  #55
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Men tanken i detta fall är ju att inte ta avstånd från våldtäkt (och därmed är du för våldtäkt) genom att skämta (åtminstone kan andra tolka det så, med lite vilja eller ovilja).
Man är förstås inte för allting man inte aktivt är emot – av självklara skäl som alla förstår efter att ha tänkt mer än femton sekunder på saken.

Hur folk upplever något borde för övrigt vara deras egna problem som de kan ta upp med sina kompisar på nästa AW, sin terapeut vid nästa session eller använda som plattform vid nästa introspektion och istället för att oombedda hälla ut över oss andra i tid och otid.
Citera
2017-12-12, 04:32
  #56
Medlem
Antivalents avatar
Har DN ljugit? No shit

Alla dessa bortskämda kvinnor alltså... Tur att jag gjort bort med alla såna på jobbet, innan de blir fast anställda.
Citera
2017-12-12, 05:54
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MEDSkane
https://www.magasinetparagraf.se/nyh...-kort-for-mig/

Det här är en lång, men läsvärd, text om ett case i #metoo-rapporteringen.
Mycket talar för att DN helt enkelt skyfflat ut anklagelser utan att ha den minsta susning om vad anklagelserna egentligen innehåller, hur organisationen ser på saken eller hur den anklagade ställer sig till påståendena.
Det är högst tveksamt om ens de "19 kvinnorna" som nämns är medvetna om att deras missnöje med betygsättningen helt plötsligt blivit "sexuella övergrepp".

Det är uppenbart att delar av metoo-rapporteringen är journalistiska amatörjobb.
Gör media sig själva en björntjänst genom att gasa på så infernaliskt i frågor där man inte ens har fakta på borde, utan helt går på en parts uppgifter och ofta långt i efterhand?
Är det rimligt att blanda systematiska våldtäkter som utreds med polis med 10-15 år gamla händelser där någon uppges ha vidrört en persons rumpa eller sagt sig "vara kär" i en person?

Handen på hjärtat: Är någon förvånad över att media skjuter sig själv i foten och ytterligare sänker sin egen trovärdighet genom att helt tappa rim och reson i kampanjjournalistiken?

Ja, mycket intressant artikel. Man får en deja vu-känsla. Var det inte så här de unga kulturrevolutionärerna bar sig åt i Maos Kina en gång anno dazu? De utpekade sina lärare som borgerliga, eller vad det nu var. Nu utpekar man lärare som sexbrottslingar. Samma resultat. Finns det länk till DN-artikeln?
Citera
2017-12-12, 10:13
  #58
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MEDSkane
https://www.magasinetparagraf.se/nyh...-kort-for-mig/

Det här är en lång, men läsvärd, text om ett case i #metoo-rapporteringen.
Mycket talar för att DN helt enkelt skyfflat ut anklagelser utan att ha den minsta susning om vad anklagelserna egentligen innehåller, hur organisationen ser på saken eller hur den anklagade ställer sig till påståendena.
Det är högst tveksamt om ens de "19 kvinnorna" som nämns är medvetna om att deras missnöje med betygsättningen helt plötsligt blivit "sexuella övergrepp".

Det är uppenbart att delar av metoo-rapporteringen är journalistiska amatörjobb.
Gör media sig själva en björntjänst genom att gasa på så infernaliskt i frågor där man inte ens har fakta på borde, utan helt går på en parts uppgifter och ofta långt i efterhand?
Är det rimligt att blanda systematiska våldtäkter som utreds med polis med 10-15 år gamla händelser där någon uppges ha vidrört en persons rumpa eller sagt sig "vara kär" i en person?

Handen på hjärtat: Är någon förvånad över att media skjuter sig själv i foten och ytterligare sänker sin egen trovärdighet genom att helt tappa rim och reson i kampanjjournalistiken?

Den här artikeln måste läsas av alla. Sprid den. Den är viktig.

Artikeln belyser på ett jävligt smärtsamt sätt hur det nu spårat ur, och hur gammalmedia, DN i det här fallet, nu spelat ut sin roll och tappat all trovärdighet. Riv hela skiten och bygg upp det igen från början.

Det här var något av det mest upprörande jag läst den senaste tiden. En människa som vid 55 års ålder får hela sin yrkesverksamma karriär förstörd på grund av lögner som publiceras i DN.

Det här måste fan få ett slut nu.

Nästa gång är det DU som åker dit.

Inte? Jodå, förr eller senare åker även du dit.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
I ett antal trådar har jag misstänkliggjort Dick Sundevall för hans maoistförflutna. Och så presterar han denna Riktiga Journalistik!

Jag skäms, Dick. Förlåt mig. Du må vara en gammal maoist men du har mer integritet än DNs samlade politruk-och lattekår. Detta är riktig källkritik, något som är lika vanligt i kåren som snö i Saudiarabien.

Kan bara hålla med.

Jag undrade vad det var som kändes så underligt och udda och lätt vemodigt när jag läste artikeln.

Sedan kom jag på det: Det var ju riktig journalistik! En utrotad företeelse.
Citera
2017-12-12, 10:54
  #59
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Man får en deja vu-känsla. Var det inte så här de unga kulturrevolutionärerna bar sig åt i Maos Kina en gång anno dazu? De utpekade sina lärare som borgerliga, eller vad det nu var. Nu utpekar man lärare som sexbrottslingar.

Det ironiska är att den ende som påpekade likheten fick sparken (Staffan Heimerson). De som okritiskt för vidare anklagelserna lär däremot klara sig utan reprimander.

Det är bara att inse att gammelmedierna är bortom räddning. Vi har sett masspsykos efter masspsykos (bortträngda minnen, invandring etc etc) med i bästa fall pliktskyldiga ursäkter efteråt när bubblan brister. Journalistkåren verkar ha ett osunt grundbeteende som de vägrar behandla, eller ens diskutera på ett seriöst sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Artikeln belyser på ett jävligt smärtsamt sätt hur det nu spårat ur, och hur gammalmedia, DN i det här fallet, nu spelat ut sin roll och tappat all trovärdighet. Riv hela skiten och bygg upp det igen från början.

Det här var något av det mest upprörande jag läst den senaste tiden. En människa som vid 55 års ålder får hela sin yrkesverksamma karriär förstörd på grund av lögner som publiceras i DN.

Japp, och det värsta är att han inte kan räkna med någon ursäkt eller kompensation ens om han frias. Lagarna är tandlösa, praxis ännu tandlösare och DN har med all önskvärd tydlighet visat vad de tycker om rättelser.

Jag förstår faktiskt inte hur man kan förena så grova missgrepp med en självbild som upphöjd "granskare". En kompetent högstadieelev hade gjort ett bättre jobb, men ändå fortsätter DN-journalisterna bre ut sig i hela samhällsdebatten som någon sorts halvgudar.
__________________
Senast redigerad av Ankdammsman 2017-12-12 kl. 11:04.
Citera
2017-12-12, 11:02
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman

Japp, och det värsta är att han inte kan räkna med någon ursäkt eller kompensation ens om han frias. Lagarna är tandlösa, praxis ännu tandlösare och DN har med all önskvärd tydlighet visat vad de tycker om rättelser.

Dags för alla #metoo-misshandlade att bilda en förening och lawyer up som de gör i USA. Och då rekommenderar att skaffa en advokat som är bevandrad i det amerikanska sättet att bedriva process. Undvik sådana som tjänar sitt levebröd genom att agera ombud åt ensamkommande.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback