Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-09, 11:59
  #73
Medlem
Bobthedudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fLzj
Du har missat en viktig sak och det är att 99.9% av alla människor inte äger BTC, därför är efterfrågan fortfarande låg jämfört med vad den kan komma att vara om t.ex. 2 år.

Denna anledning är just därför spekulationer driver upp priset på Bitcoin. Dock tror många att det är en investering i traditionell mening som t.ex. aktier. Du köper aktier som generar en vinst varje år om företag går med vinst. Detta är inte fallet med Bitcoin. Du går bara med vinst när du säljer dina Bitcoin med vinst, detta gör Bitcoin volatil. Viss spekulation talar för en pris på cirka 20000-50000 dollar per bitcoin i slutet av nästa år. Dock är detta bara spekulation och inget givet.

Dock skall man inte investera och tror på en snabb avkastning. Nästa ''crash'' likt IT-bubblan och bankkrisen kan lika gärna vara digitala valuta marknaden. Framtiden är oförutsägbara.

Va försiktiga. Spara alltid pengar och tänk långsiktigt gällande aktier, digitala valutor etc.

De finns inga snabba cash!
Citera
2017-12-09, 11:59
  #74
Medlem
Phoenixboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Går inte riktigt ihop. Hur kan bitcoins sjunka om fler får upp ögonen för valutan?

Microsoft har t.om börjat acceptera betalning via bitcoin.

Allt som går snabbt upp får teorier om en bubbla, - vilket i många fall stämmer men just bitcoin som nu på allvar får allmänhets intresse.. kan tyda på att vad vi ser om bitcoin idag kanske bara är barnet på en ny global valuta. Är så fallet så är det goldrush just nu och det kan fortsätta lääänge innan någon bubbla spricker.
Av den simpla anledningen att majoriteten som har "fått upp ögonen" för valutan i sig inte ens vet vad bitcoin är, hur man kan använda det, eller hur bubblor fungerar.
Om jag får spekulera fritt så kommer folk att bli väldigt panka väldigt fort pga. bitcoin inom en snar framtid. Märk mina ord.
Citera
2017-12-09, 12:04
  #75
Medlem
Phoenixboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobthedude
Denna anledning är just därför spekulationer driver upp priset på Bitcoin. Dock tror många att det är en investering i traditionell mening som t.ex. aktier. Du köper aktier som generar en vinst varje år om företag går med vinst. Detta är inte fallet med Bitcoin. Du går bara med vinst när du säljer dina Bitcoin med vinst, detta gör Bitcoin volatil. Viss spekulation talar för en pris på cirka 20000-50000 dollar per bitcoin i slutet av nästa år. Dock är detta bara spekulation och inget givet.

Dock skall man inte investera och tror på en snabb avkastning. Nästa ''crash'' likt IT-bubblan och bankkrisen kan lika gärna vara digitala valuta marknaden. Framtiden är oförutsägbara.

Va försiktiga. Spara alltid pengar och tänk långsiktigt gällande aktier, digitala valutor etc.

De finns inga snabba cash!
Det finns det visst, men knappast riskfritt.

Fred smith la 50.000 på blackjack (sista företagspengarna) i hopp om att rädda hans företag så att dom kunde fortsätta växa.. idag är han världens rikaste man, rikare än bill gates.
Jag säger inte att det eventet var det kritiska ögonblicket, jag säger snarare att man måste vara villig att ta risker för att lyckas.
Citera
2017-12-09, 18:48
  #76
Medlem
Har liten fundering från en novis. Hur funkar det med skatt på en vinst i bitcoin? Nu menar jag rena bitcoin, inte typ avanzas cert. Har sett på många ställen i forumet att folk tar upp ”efter skatt mm”
Men är inte själva vitsen med bitcoin att man är under radarn så att säga vad det gäller skatter?
Ingen bank är ju inblandad så myndigheten har ju ingen susning om jag gör vinst. Om jag inte själv tar upp det i deklerationen så klart.
Så till er därute som jag förstår gör en hacka på bitcoin, hur funkar det?
Citera
2017-12-09, 21:18
  #77
Avstängd
I det enkla, du har dina pengar i något som inte kan bli inflatoriskt. Dvs allt annat lika så kommer inte din köpkraft minska med 7%/år om du har dem på banken idag med Sveriges penningmängdsökning/inflation. Allt bra så långt dock måste detta system uppehållas och bli stabilt, vad är systemets värde? vi får se nu när drakarna kommer in. Blir lite roligt faktiskt lite som i Judo desto större du är och hårdare du slår desto längre faller du.
Citera
2017-12-09, 22:29
  #78
Medlem
Jag skaffade bitcoin som många andra för att köpa droger. Sen såg jag att bitcoinen ökade i värde så jag köpte lite till ett par gånger. Mina 13000 kr har blivit över 100 000 kr. Och då har jag nallat och köpt droger då och då. Tänk att man får knarka gratis och få pengar över till annat också, hehe.
Spännande nu, kollar kursen flera gånger om dan
__________________
Senast redigerad av didi2 2017-12-09 kl. 22:32.
Citera
2017-12-10, 03:22
  #79
Medlem
bfjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumbaaz
Sett många som tycker det är så krångligt med bitcoin och många krånglar till det mer än nödvändigt.
Det är lättare än mobilt bankid egentligen, och det är lätt.

Coinbase är en stor sida och det är lätt att sätta in pengar och ta ut pengar.
sen om man vill "tradea" så finns många exchanger som poloniex tex.

Coinmarketcap är en bra sida som listar alla coins och visar var du kan handla med dessa, vilken volym och snittpriset på coinsen.

1. Regga på coinbase för att börja: https://www.coinbase.com/join/5953fe586e8628064182645c
2. köp coins så har du börjat summan spelar ingen roll. blir du mer avancerad flytta till en exchange, jag rekomenderar poloniex.

Är du ännu mer avancerad så kan man alltid minea.

Men mycket pengar i omlopp, mycket pengar att tjäna, finns alltid risker.

De verkar ha mycket att göra på coinbase nu. Jag reggade konto för två veckor sedan, började att verifiera för en vecka sedan. Då skixkade de fråga om jag var släkt med ngn person som hette ngt helt annat än vad mitt namn ens är i närheten. Sen var jag tvungen att komplettera ytterligare. Fortfarande inte godkänd
Citera
2017-12-11, 07:32
  #80
Medlem
Grovstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Tekniken är enkel.
Du har en Wallet (plånbok). Vilket är en digital entitet som kan innehålla bitcoins. För att fylla på bitcoins behöver någon som har mer än 0 bitcoin i sin Wallet föra över dessa till dig. I praktiken handlar det om att du köper bitcoin från ex en bitcoin-förmedlare så som exempelvis bitfinex. Då tar de dina riktiga pengar (ex US dollar) och växlar dessa mot virtuella så kallade bitcoins genom att någon som redan äger bitcoins säljer dessa till banken i utbyte mot dina riktiga pengar. Banken transfererar sedan dessa bitcoins till din wallet medan pengarna dras från ditt Mastercard eller liknande och förs över till den säljande partens konto (bank/Paypal eller liknande).

Siffrorna på ditt bankkonto hos ex Nordea där du får in din lön har nu ett lägre värde medan värdet på din Bitcoin wallet är >0.

Rent tekniskt så sker transaktionerna av Bitcoin på ett sådant sätt att en wallet med >0 bitcoin skickar en summa Bitcoin till en annan wallet genom att skriva in mottagarens wallet-adress. Denna "request for transaction" skickas då ut till ett antal Bitcoin-noder (miners/grävare) som har till uppgift att verifiera transaktionen samt genomföra den.

Detta går till på sådant sätt att varje grävarnod kollar i Bitchain (Blockkedjan - en fil med data som innehåller information om alla Bitcoins som finns, vem de tillhör och alla transaktioner som någonsin gjorts) att sändaren faktiskt har det antal Bitcoin som den skall transferera och att mottagaradressen finns. Om noden verifierar att så är fallet så kan noden lägga till transaktionen till ett block (en ny del av Blockchain) (BlockChain = Block-Kedja, där varje block innehåller nya transaktioner). Det här nya blocket skrivs sedan in i blockkedjan. När ytterligare fem stycken efterföljande block har skapats (i princip 100% garanterat av andra noder) så anses transaktionerna i blocket dessförinnan vara verifierade, och värdet på respektive Wallet ändras på klientens sida. Dessa block är alltså vad så kallade miners/grävare skapar. Blocken skapas genom att en dator löser en rad svåra matematiska pussel, och när en dator löst ett sådant pussel så skapas en liten mängd nya Bitcoin som transfereras till grävarens Wallet genom att den datan tillförs tillsammans med transaktionerna i det nya blocket.

Ett sådant här block skapas i genomsnitt en gång var tionde minut (och då finns det hundratusentals datorer som bara står och "gräver" dygnet runt).

Detta är dock inte hela historien, utan alla "pending transactions" ligger i en speciell del av blockkedjan som kallas mempool innan de skrivs in i blockkedjan. Det är i princip noderna som bestämmer vilka "pending transactions" som skall inkluderas i ett nytt block eftersom att varje block har en begränsad storlek och därför är det bara ett begränsat antal transaktioner som kan skrivas in /block. I medeltal handlar det om ca 1600 transaktioner/block. Och det tar i dagsläget ca 15 minuter för en transferering att bekräftas.

Vad tjänar då noderna på att lösa massa pussel och verifiera transaktioner? Jo, varje transaktion man gör med Bitcoin kostar pengar (tekniskt går det att skicka utan att betala men då lär ingen vilja bekräfta din transaktion för det kostar massa bandbredd och datorkraft = ström = pengar). Denna kostnaden dras av på beloppet som du skickar och tillfaller "grävaren" i form av bitcoins till deras Wallet. Just nu ligger kostnaden på tiotals USD/transaktion. Detta får till följd att noderna helt enkelt struntar i att behandla transaktioner som inte har en hög avgift inbakad. Så ska du föra över 100 kr mellan två Wallet så får du räkna med att avgiften blir betydligt högre än värdet på de Bitcoin du transfererar .

Ungefär 50 000 transaktioner väntar vid varje gived tidsenhet på att bli bekräftade, man kan se nuvarande värdet här:
https://blockchain.info/sv/charts/mempool-count

Det görs omkring 350 000 transaktioner per dag.

Blockkedjan är för övrigt en fil som växer för var dag, nu är den på omkring 150GB. Det är dock bara grävarnoder som behöver ha den på datorn. Vanliga användare av Wallet behöver ej ha hela blockkedjan på datorn.


Det var lite övergripande, hoppas det gav lite bättre förståelse.
Tusen tack! Du är fantastisk
Citera
2017-12-11, 07:37
  #81
Medlem
Grovstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haraaz
Hej
Fattar inte alla otrevliga och irrelevanta svar du fått. Ska försöka förklara lite enkelt. Från början var en bitcoin bara värd några enstaka kronor, men nu är en bitcoin uppe i ca 140.000 kronor. Denna prisstegningen har tagit ca 8 år. Man behöver inte vara någon expert, men slösa inte pengar du inte är beredd att förlora, för marknaden är ganska osäker just nu och priset håller på att sjunka (de flesta insatta tror dock att det kommer att gå upp snart igen). Skaffa först en wallet, t.ex. på localbitcoins.com eller coinbase.com. Du skapar ett konto med din email, lösenord osv, och sedan när du loggar in så klickar du bara på din wallet och så kommer det stå ungefär XxjhsSisPe9484sjY, denna rad siffror och bokstäver är din adress, dit säljaren skickar bitcoin när du betalat. Vill du köpa bitcoin kan du göra det enklast på bt.cx, du betalar via Swish. Skriv in namn, personnummer, adress, och ovan nämnda adress från wallet. Knappa in ordernumret i meddelandfältet, summan, swishnumret och slutför. Sedan får du en bekräftelse på att ditt köp är genomfört.
Tack!!!🌻😊
Citera
2017-12-11, 14:05
  #82
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarp
Ingen.

En stor poäng med kryptovalutor är att vi ska ersätta banker och dess dåliga inflytande på valutorna, tex låna ut pengar de inte har och om det går dåligt så kommer skattebetalarna och räddar de (om det däremot går bra så gör de extra utdelning till cheferna. win-win!)

Därför finns det ingen bank eller centralt ställe som hanterar det, du är din egen bank. Vilket har vissa fördelar, tex det ovan kan inte hända, och även ingen kan säga att du inte får skicka pengar till en viss person. Vill du skicka pengar till vem som helst oavsett vad de har får politiska åsikter eller läggning etc.. så kan ingen stoppa dig.

Det negativa (vilket egentligen inte är negativt, man måste bara tänka på det) är att du kan inte ångra en överföring. Råkar du skicka pengar till fel mottagare så kan du inte ångra dig, det går inte att få tillbaka det som är skickat (såvida inte mottagern går med på att skicka tillbaka det). Och om du tappar din privata nyckel till din wallet så är det kört, går inte att få tillbaka. (Nej, det går inte att brute forcea den heller).

Nästan alla Bitcoin-wallets (och dess forkar) stöder ett tillägg som gör att din privata nyckel omvandlas till 12 vanliga engelska ord. Om du har dessa (i rätt ordning!) så kan du återskapa din wallet. 12 ord kanske inte låter som speciellt säkert, men det är det. Har för mig det är 2048 ord, och 12 ord så det är 2048^12 möjliga seeds. Ungefär 5444517870735015415413993718908291383296 stycken.

Oftast skriver man ner denna seed och sparar på ett säkert ställe. Har du den ha du allt du behöver

Tack för ett utförligt svar.

På vilket sätt har bitcoin ersatt banker?
Jag köpte mina bitcoins, litecoins samt etherum genom Coinbase.
Är inte tekniskt bevandrad men det ser ut som Coinbase har mina bitcoins och tar en avgift för det.
Skall jag föra över eller betala något med mina bitcoins så tar de en avgift för det också.

Så vad har ändrats egentligen?

Monero ser ut att vara det närmaste vi kommer när det gäller att skala bort mellanhanden.

I övrigt...någon som vet hur jag gör en backup på mina bitcoins i Coinbase?
Citera
2017-12-12, 01:25
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Tack för ett utförligt svar.

På vilket sätt har bitcoin ersatt banker?
Jag köpte mina bitcoins, litecoins samt etherum genom Coinbase.
Är inte tekniskt bevandrad men det ser ut som Coinbase har mina bitcoins och tar en avgift för det.
Skall jag föra över eller betala något med mina bitcoins så tar de en avgift för det också.

Kryptovalutor har inte ersatt banker än. Det är ett av de ursprungliga målen med kryptovalutor, men vi är inte där än. Vi tänker fortfarande tex i fiat hur mycket en bitcoin är värd i USD, EUR eller SEK för den delen. Det kommer ta tid och bankerna kommer naturligtvis inte att lägga sig ner på rygg och låta sin pengapress försvinna, de kommer slå tillbaka och har redan börjat med det.


I kryptovärlden finns det två stora sätt att hålla sina "assets" på. Antingen har du de själv i en wallet du (och endast du!) kontrollerar, eller så har du de på ett exchange. Vad som är bäst beror lite på vad du ska göra, men det är viktigt att veta skillnaden på de.

Exchanges (tex Coinbase):
Här kan du byta dina krypto till andra valutor (inklusive fiat), eller stoppa in mer fiat för att få mer krypto. Du kan oftast skicka det till andra också genom deras tjänster. Dessa drivs dock av företag och företag har ett mål, tjäna pengar. De gör detta genom att erbjuda en tjänst och ta en liten del av kakan tex genom en liten avgift varje gång du flyttar dina krypton eller betalar med de.

En annan viktig aspekt är att det är exchanget som har hand om dina privata nycklar, om de går i konkurs och du sitter där med motsvarande en miljon SEK så är det tja.. kört. Enda du kan hoppas på då är att du får tillbaka något från konkursboet, vilket kan ta flera år om ens alls. En större risk är att de blir hackade, antingen på riktigt eller genom ett inside job som bara försvinner med allt. Största exemplet på det är Mt Gox som blev hackade i början av 2014.

Exchanges är också styrda av lagar runt pengar och värdepapper, så de kommer (troligtvis) glatt att lämna ut alla uppgifter om dig om farbror blå knackar på.


Egen wallet:
Det andra alternativet är att ha det i en eget wallet som du kontrollerar. Men då måste du själv se till att du inte slarvar bort det etc som jag skrev i förra inlägget. Men du, och endast du, har fullständig kontroll över det. Om du tappar bort det så är det kört.


Vad ska man då välja? Tja, det beror på vad du vill göra.

Själv tradear jag aldrig, så jag har det aldrig på exchanges. Istället har jag några olika wallets, två everyday wallets (en på telefonen tex, mycket praktiskt) som jag bara har småsummor på, typ <1000 SEK. Praktiskt att ha om man vill köpa något eller introducera kryptovalutor till någon ny genom att skicka de en liten slant när man tar en kaffe med de. De absolut flesta assets har jag dock i en wallet jag aldrig rör och inte har uppsatt på varken datorn eller telefonen. Har kopierat en insättningsadress som jag kan skicka fler coins till när jag köper mer.

Sen kan man naturligtvis ha en kombination av de. Om du vill byta snabbt och enkelt, ha det på ett exchange. Men tänk på att du litar på att företaget som har exchangen inte kommer att klappa igen imorgon.
Citera
2017-12-30, 09:30
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Precis som med olika avancerade finansiella instrument ska man inte investera om man inte har en väldigt god förståelse för vad det är. Om du kan tänka dig att bara spela med pengarna, typ som att köpa trisslotter, då kan du på ett säkert sätt köpa bitcoin (eftersom att de aldrig kan bli värda mindre än noll).

I ditt fall hade jag bestämt mig för att antingen investera i något annat, eller att se det som just att köpa en lott och då ta hänsyn till det när du bestämmer hur mycket pengar du vill lägga.

Ja för professionella investerare förstår verkligen såå mycket mer än random person som köper dessa "instrument". Nej du det är ett stort jävla roulettebord alltihop.

Men TS börja med att kolla upp vad pengar egentligen är för något, majoriteten av människor vet inte vad pengar är och då kan det vara svårt att förstå vad bitcoins innebär.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback