Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-07, 00:14
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2loud
jösses så mycket teorier och fantasier det presenteras här som vanligt ,,, 140 dB Är i dessa sammanhang inte speciellt mycket ,,

Db skalan är väldigt speciell ,,, (logaritmisk) 3 db är en FÖRDUBBLING av ljudtrycket och för att uppnå tre dbs ökning så måste du FÖRDUBBLA EFFEKTEN ,, ex spelar du från början 130 db på 1000 watt behöver du 2000watt för 133 db och sen för att komma till 136 dubbla igen dvs 4000watt .. 139 db kräver 8000watt .. 141 db 16000 watt och så fortsätter det ,,, ju högre upp du kommer ju kraftigare blir det ,, en uppförsbacke som bara blir brantare

rent teoretiskt kan man spela 183 Db sen blir det vaccum

Det är du som har fel - 3 dB en fördubbling av energiintensiteten, vilket bara är 41% högre ljudtryck

Ljudets energi ökar med kvadraten av ljudtrycket - så om man vill fördubbla ljudtrycket (på ett givet avstånd från högtalaren) måste man mata in 4 ggr så hög effekt.
Därmed blir ökningen 6 dB för varje gång man fördubblar ljudtrycket - inte 3.
Förövrigt är 194 dB max vad man kan spela vid havsnivå - sen blir det vacuum i "vågdalarna".

Det är nog väldigt svårt att nå 140 dB i en bil om man har dörrarna öppna.
Här var en jag tog i somras. Där jag står och filmar så var nivån ca 125-126 dB. För att nå 140 dB på samma position skulle dom alltså behöva spela med minst 25 ggr!! högre effekt än dom gör där.
https://www.youtube.com/watch?v=T-Jy2YSBqRs

Med stängda dörrar så är det ju såklart enkelt att nå det inne i bilen - för dom som tävlar i SPL är ju 140 dB en ganska tam nivå. Men då mäter man ju inne i bilen med stängda dörrar. Det är ju väldigt enkelt att nå höga ljudtryck i små utrymmen som man använder som "tryckkammare".

För mig känns ju det som fusk. Jag använder det praktiskt när jag bygger mikrofoner, för att "tryck-testa" och konfigurera dom (så att man får minimal distorsion på det inspelade ljudet vid höga ljudnivåer).
I mitt fall har jag ett rör med avstämd längd så att jag får kraftig resonans på 50 Hz - detta gör att ljud som spelas upp utanför röret och har denna frekvens förstärks ca 40 dB inne i röret. Detta gör att man kan få upp 140+ dB inne i röret ganska enkelt med vanliga högtalare många har hemma. Dessutom filtrerar det ut massa övertoner och skräp från elnätet och högtalarnas distorsion, så att man får en väldigt ren sinuston och mäta mot.
Mikrofonerna jag vill testa placerar jag sen inne i röret. Jag valde 50 Hz för det är elnätets frekvens
- jag har ingen förstärkare som jag kan använda för tillfället, så jag matar bara högtalaren direkt från vägguttaget via en vridtransformator

Handlar det om att mäta hur bra en ljudanlägging är, så är det ju betydligt mer imponerande med 125 dB utanför bilen på en öppen parkering (dessutom med en frekvens på 22-25 Hz! som i det där fallet) än att nå 150 dB inne i bilen med stängda dörrar. Spela med öppna dörrar är dessutom mer relevant om man vill jämföra med t ex en konsert.
__________________
Senast redigerad av C20 2017-12-07 kl. 00:40.
Citera
2017-12-10, 09:10
  #14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Övriga fordon --> Bilar
/Moderator
Citera
2017-12-10, 12:50
  #15
Medlem
Facades avatar
140dB är rätt mycket ja.
Farligt? Skulle jag inte riktigt klassa det som. Beror på tid osv såklart.
Jag uppmätte 143dB i min bil innan jag byggde nya lådor och ökade effekten med 4ggr så mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback