Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-12-10, 01:14
  #49
Medlem
Baconlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Brukar finnas de som hyr ut till husvagnar och dylikt, men där stuvas allt in för att plockas ut någon given dag till våren, vill komma åt den omgående om jag vill ha den! Sen är det inte alls någon större tillgång ens på dylika platser, de brukar tingas tidigt av just husvagnsägare, numera även husbilar.
Har tänkt testa med tält i vinter, inte någon erfarenhet av dylika sedan tidigare år.

Lugn å fin, jag själv ställer min fina Lexus utanför garaget och där står den och väntar på våren och batteriet står inomhus och det fungerar utmärkt.
Citera
2017-12-10, 01:16
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baconlasse
Lugn å fin, jag själv ställer min fina Lexus utanför garaget och där står den och väntar på våren och batteriet står inomhus och det fungerar utmärkt.

Fullständigt översnöad i april, islager som gör att den inte är möjlig att komma in i...
Citera
2017-12-10, 02:03
  #51
Medlem
Baconlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Fullständigt översnöad i april, islager som gör att den inte är möjlig att komma in i...

Vart bor du? Du får väl borsta bort snön när den faller och vårda din bil även om den står stilla.
Jag gör det.
Citera
2017-12-10, 02:18
  #52
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musak
Tja
Som tråden frågar. Har en ganska ny bil som jag ställt av under vintern problemet är att jag måste ha den ståendes ute i avsaknad av garage.
Nu några frågor
1. Bör man sticka ut och köra bilen " då och då" tänker på att förebygga rost på skivor etc
2. Jag har fyllt på med spolarvätska, kollat däcktryck etc--Något mer att göra?
3. Är det någon risk att bilen far illa eller tom jävligt illa av det här eller är det lungt?
Bilen är en diesel
Låt skiten stå tills samvetet kommer och biter dig i arslet.
Dock kan du koppla bort batteriet. Skiter du ut pengar dagligen så har du råd med ett nytt batteri, men annars är det batteriet som tar mest stryk av stillestånd. En vettig underhållsladdare kan du få för billiga pengar.

Jag har samma situation själv och startar upp bilen lite då och då bara för att. I familjen har vi haft bilar som stått över 10 år utan att man ens tittat på bilen, då har det funkat bra att hälla i lite motorolja i tändstiftshålen, bara för att det ska finnas nåt smörjande. Men det har startat upp direkt.

Egentligen tror jag att du fokuserar på fel sak. Att ställa ett fordon är enkelt. Det du behöver klura på är när du vill bruka det på riktigt. Har du inga planer på att bruka det så kanske du ska sälja. I annat fall kan det vara bra att rucka på grejerna lite då och då. En gång i halvåret kan vara en bra tidsperiod.

När du börjar fylla liket med skit,, det är då du ska dra öronen åt dig,,, annars gör du likadant med nästa pryl. Till sist har du en tomt full med skit som du inte kan adressera eller ta hand om. Sen kommer nån mulle från kommunen med ett helskägg och fjällrävenrygga och ger dig viten för ostädad tomt.

Tänk lite logiskt och ta hand om tillhörigheterna så kommer det lösa sig. Men batteriet och bränslet om du kör bensin är dina svaga punkter. Resten kan du lösa med en billig kompressor,,,, däcktryck och ekorrens nya lager för nötter.
Citera
2017-12-10, 09:31
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baconlasse
Vart bor du? Du får väl borsta bort snön när den faller och vårda din bil även om den står stilla.
Jag gör det.

Så har vi gjort ibland också när det varit någon bil över. Bor i Umeå.
Citera
2017-12-11, 16:51
  #54
Medlem
Att skaffa vinterdäck, ställa på / ställa av bilen och lyfta i/ur batteriet hela tiden som vissa föreslår låter tämligen osmidigt i mina öron.

Mest skada gör nog de små äcklen som prompt ska in och tugga sönder saker.
Jag kör på granris runt bilen, som någon slags taggtråd för möss.
Fungerar säkert lika bra som alla andra husmorsknep men det lär man väl bli varse om.

Även en torrboll innuti för fukten skull och ett ställ från Biltema för snöns skull.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback