Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-09, 21:17
  #37
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krisu
jävlar. Jag trodde bara såna extrema fall förekom i USA
Det är en horder vågar jag påstå.
Det är en gammal skrot, om jag minns rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Bilen skulle stå över vintern, inte i 10 år! Som vi tidigare påpekat lär denna körning också hindras av att man på en bil som fått gå i vinteride knappast vill betala skatt och försäkring, bilen är med all säkerhet avställd och får då givetvis inte köras alls.
En vinter, tio vintrar, hundra vintrar... Förfallet börjar sakta men säkert. Eller snarare, det pågår alltid, bara olika snabbt. Grejer som ska röra sig mår bäst av att få röra sig då och då, det är när saker får vara stilla länge dom kärvar fast.

Om jag inte misstar mig går det ställa på och av fordon snabbt och smidigt online nu för tiden. Vet att vissa MC-åkare har ställt på hojen några dagar åt gången när dom ska ut och åka, för att hantera den ofta mycket höga försäkringskostnaden på MC.
Citera
2017-12-09, 21:32
  #38
Medlem
supremanics avatar
Såga upp dörrkarmarna till lägenheten och ha den i vardagsrummet under vintern. En bil behöver kääääääääärlek för att överleva och må bra

Låter du den stå ute under 4 månader så kommer den att åldras 4 månader. Det är värt att påpeka för alla idioter här
Citera
2017-12-09, 21:39
  #39
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ett garagetält är också en lösning förutsatt att plats finns att tillgå.

Är dyrt i inköp och bökigt att vindsäkra. Blir fukt och kondens i tältet också. Sedan måste man skrapa bort blötsnö som med sin tyngd kan skada duken och konstruktionen.
Då är det mycket bättre att hyra in sig i ett garage över vintern för ett par tusenlappar.
Citera
2017-12-09, 21:51
  #40
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Såga upp dörrkarmarna till lägenheten och ha den i vardagsrummet under vintern. En bil behöver kääääääääärlek för att överleva och må bra

Låter du den stå ute under 4 månader så kommer den att åldras 4 månader. Det är värt att påpeka för alla idioter här

Tack för ditt mycket humoristiska inlägg!
Citera
2017-12-09, 21:55
  #41
Medlem
Baconlasses avatar
Men kom igen med alla överdrivna tips, 3-4 månader är ingenting!

Sätt en torrrboll i kupen, pumpa däcken lite hårdare ca 30% mer och ta ur batteriet, köp en underhållsladdare som du kör några gånger under vintern om du inte kan göra det med batteriet i bilen förstås och kan du det så varmkör bilen typ en gång i månaden.
__________________
Senast redigerad av Baconlasse 2017-12-09 kl. 22:01.
Citera
2017-12-09, 22:03
  #42
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baconlasse
Men kom igen med alla överdrivna tips, 3-4 månader är ingenting!

Sätt en torrrboll i kupen, pumpa däcken lite hårdare ca 30% mer och ta ur batteriet, köp en underhållsladdare som du kör några gånger under vintern om du inte kan göra det med batteriet i bilen förstås.

Glömde batteriet i min lista.
Det bör man ta ut och förvara torrt och svalt och ge en laddning ett par gånger under vintern.
Ett urladdat batteri som sitter i bilen vid frost blir totalförstört.
Citera
2017-12-09, 22:36
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Det är en gammal skrot, om jag minns rätt.

En vinter, tio vintrar, hundra vintrar... Förfallet börjar sakta men säkert. Eller snarare, det pågår alltid, bara olika snabbt. Grejer som ska röra sig mår bäst av att få röra sig då och då, det är när saker får vara stilla länge dom kärvar fast.

Om jag inte misstar mig går det ställa på och av fordon snabbt och smidigt online nu för tiden. Vet att vissa MC-åkare har ställt på hojen några dagar åt gången när dom ska ut och åka, för att hantera den ofta mycket höga försäkringskostnaden på MC.
Det är mycket riktigt ingen invecklad procedur, men du får betala skatten för minst en månad varje gång.
Citera
2017-12-09, 22:42
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Är dyrt i inköp och bökigt att vindsäkra. Blir fukt och kondens i tältet också. Sedan måste man skrapa bort blötsnö som med sin tyngd kan skada duken och konstruktionen.
Då är det mycket bättre att hyra in sig i ett garage över vintern för ett par tusenlappar.

Hyra in sig i garage, gärna det, men vill man undvika garage med 50 platser i där det passerar okända dagligen så är det inte alls lätt att hitta. Med ett tält har jag den på den egna gården. Ser det dock som en temporär läsning, men för en vinter bör det fungera tycker jag.

Får återkomma med bedömning till våren - köpte mitt tält för några månader sedan!
Fukt kan det säkert bli, men det blir det i ett kallgarage också.
Dyrt var det absolut inte!
Citera
2017-12-09, 23:02
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, du behöver varmköra motor och använda slitagedelar lite då och då för att inte delarna ska ta skada i vårt vinterklimat.

Vinterförvaring är inte ett bra ord för vad du beskriver. Du förvarar den ju inte, du bara låter den stå.

Min morbror har en Ford från början av 60-talet som står ute på vintern och körs på sommaren utan problem
Citera
2017-12-09, 23:11
  #46
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriost.O
Min morbror har en Ford från början av 60-talet som står ute på vintern och körs på sommaren utan problem

Exakt, det är ingen jävla fara. Beror iofs lite på var man bor i landet, bor man norröver är det närmast idealiskt att ha den ståendes utomhus. Torr, kall luft. Dock funkar det fint söderöver också, hellre låta den stå än att köra runt i salt.
Citera
2017-12-10, 00:26
  #47
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Hyra in sig i garage, gärna det, men vill man undvika garage med 50 platser i där det passerar okända dagligen så är det inte alls lätt att hitta.
Har du ingen bonne i närheten med stor ladgård? finns dom som gladeligen hyr ut lite plats över vintern.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2017-12-10 kl. 00:29.
Citera
2017-12-10, 00:43
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har du ingen bonne i närheten med stor ladgård? finns dom som gladeligen hyr ut lite plats över vintern.
Brukar finnas de som hyr ut till husvagnar och dylikt, men där stuvas allt in för att plockas ut någon given dag till våren, vill komma åt den omgående om jag vill ha den! Sen är det inte alls någon större tillgång ens på dylika platser, de brukar tingas tidigt av just husvagnsägare, numera även husbilar.
Har tänkt testa med tält i vinter, inte någon erfarenhet av dylika sedan tidigare år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback