Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-08, 23:29
  #169
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Visst, men det finns grader i helvetet. Om det skulle vara så att det enda klandervärdiga denne person gjort är att klappa en kollega på baken så ser jag faktiskt det som absurt att det leder till skriverier och avsked.

Har personen däremot betett sig som en tyrann, oavsett om det inkluderat sexuella saker eller inte, så är denne förstås helt olämplig som chef.

Enda klandervärda? Tycker du att det han skrev till henne var helt ok? Helt normalt för en chef till en underordnad?
Citera
2017-12-08, 23:54
  #170
Medlem
crocodilelilos avatar
Flera i tråden som inte är inlästa på vad vi diskuterar här, så jag skickar in länkarna igen.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/ho...-trakasserier/

Här en generell artikel om livet för kvinnor inom juridiken. En kvinna är relevant för CC.
https://www.svd.se/jag-kommer-att-fo...nan-den-borjat
Citera
2017-12-09, 00:14
  #171
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Enligt information i den andra tråden om detta ärende är det flera kvinnor som trätt fram.
Citat:
Jag kan bekräfta att det rör sig om Clarence. Flertalet kvinnor har trätt fram.

En postare påstår också att fler kvinnor har trätt fram. Vilket jag tolkar som att de har trätt fram på centrum för rättvisa och att centrum för rättvisa därför hade bra underlag för beslutet.
Citera
2017-12-09, 01:22
  #172
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Enda klandervärda? Tycker du att det han skrev till henne var helt ok? Helt normalt för en chef till en underordnad?

Så, vad skrev han då? Allt jag läst är följande:

Citat:
Han bad mig komma in en dag och vi satt sen och jobbade sent en kväll bara vi två och när jag skulle låsa in min dator stod han plötsligt bakom mig och tog mig på rumpan och sa att han inte kunde låta bli eftersom jag var så snygg. Jag var fortfarande student och behövde referenserna, kände även lojalitet mot organisationen så jag bet ihop
Citera
2017-12-09, 06:18
  #173
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Så, vad skrev han då? Allt jag läst är följande:

Provokatör har gett oss hela hennes inlägg:

"Jag praktiserade på en organisation som arbetar med mänskliga rättigheter och som ofta syns i media. Jag fick bra kontakt med chefsjuristen och skojade mycket på jobbet, tyckte därför inledningsvis inte att det var konstigt att han lade till mig på Facebook och började skriva då och då, tills han började skriva sent på kvällen varje dag och kommenterade vilka tajta kläder jag haft på mig under dagen och hur snygg jag var, han försökte även börja prata om sex och fråga vad jag gillade och när jag bad honom att sluta sa han bara att jag skulle sluta larva mig. När han åkte på jobbresor skrev han från hotellsängen att han önskade att jag var där och påminde mig om att jag inte skulle säga något till någon om vad vi pratade om. Jag försökte skoja bort det och prata om något annat och när jag sa ifrån på riktigt fick han mig att känna mig dum och överspänd. Han bad mig komma in en dag och vi satt sen och jobbade sent en kväll bara vi två och när jag skulle låsa in min dator stod han plötsligt bakom mig och tog mig rumpan och sa att han inte kunde låta bli eftersom jag var så snygg. Jag var fortfarande student och behövde referenserna, kände även lojalitet mot organisationen så jag bet ihop. Det går inte heller att göra att bra jobb när man vet att personen som man ska presentera för bara tänker på hur man ser ut naken. Mår så illa och blir ledsen när han framträder i media och pratar om vikten av rättsskydd för enskilda och är allmänt hyllad och jag sitter och känner mig smutsig och dum och överspänd.”
Citera
2017-12-09, 08:23
  #174
Medlem
farbror Svens avatar
När det gäller juristen Clarence Crafoord tror jag att det är en lågodlare att säga att Maciej Zaremba snart kommer med artiklar med syftet att skjuta Me too-rörelsen i sank. Crafoord och stiftelsen har fått stor draghjälp av Zaremba tidigare. Zaremba har också försvarat Jasenko Selimovic, en annan ful fisk. Kanske finns det en koppling dem emellan.
__________________
Senast redigerad av farbror Sven 2017-12-09 kl. 08:54.
Citera
2017-12-09, 08:37
  #175
Medlem
in-i-din-muns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Precis som med dig så får vi inte svar på våra frågor från henne. Hur ska vi tolka det, är det sanning eller lögn det ni påstår.
"vi-våra-vi" Väldigt vad vi-aktig du framställer dig

Det var väl lätt att haka upp sig på horan och glömma bort sitt egna agerande, det som din sort inte förstår är att ni själva är den ni anklagar. Runtom skall alla kallas gubbar , våldtäktsmän mm. detta i (vad var det nu?) jämställdhetens namn ? Nej flicka lilla, kalla du gärna andra för saker, och beläggfritt, men finn dig isf i att vara en hora.
Citera
2017-12-09, 10:51
  #176
Medlem
Känner igen många användare här som skvallrar friskt men på andra sidor skriver att metoo röreslen är farlig eftersom oskyldiga kan drabbas. Ni är hycklare. Jag tycker det är vidrigt att man försöker gissa här vilka som kan vara skyldiga till diverse vidriga brott. Förstod ni inte hur giftigt det hela är när fel mp-politiker utpekades? En äcklig kloak är vad flashback är om inte trådar där oskyldiga människor hängts ut raderas.
Citera
2017-12-09, 10:56
  #177
Medlem
Jofs avatar
Dom två CC - är dom släkt? Far och son?
Citera
2017-12-09, 11:21
  #178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Flera i tråden som inte är inlästa på vad vi diskuterar här, så jag skickar in länkarna igen.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/ho...-trakasserier/

Här en generell artikel om livet för kvinnor inom juridiken. En kvinna är relevant för CC.
https://www.svd.se/jag-kommer-att-fo...nan-den-borjat

Artikeln i SvD rekommenderas

Själv hör jag fortfarande argument bland mina manliga kollegor som typ att "kvinnorna ljuger och har gått samman för att få lite uppmärksamhet ..."
Tack o lov börjar dessa röster bli tunnare o tunnare

En mening i artikeln som fastnade var och jag citerar:
Företräder man lagen, är det passande att värna om densamma.

En självklarhet för mig men uppenbarligen inte en självklarhet

Åtminstone har jag fått svar på mina mkt allvarliga funderingar kring hur det kommer sig att kvinnor och barn är rättslösa i våra domstolar och familjerätter
Citera
2017-12-09, 11:52
  #179
Medlem
anothes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
mina mkt allvarliga funderingar kring hur det kommer sig att kvinnor och barn är rättslösa i våra domstolar och familjerätter
Nämen självklart utgår du från verkligheten:

Kvinnor döms för att ha ljugit om våldtäkt
http://www.allehanda.se/angermanland...tt-upprattelse
Citat:
Efter att mannen suttit frihetsberövad under en månad erkände en av kvinnorna att hon övertalats att vittna till det påstådda våldtäktsoffrets fördel, att bevisföremål förfalskats och att hon inte talat sanning.
http://www.allehanda.se/angermanland...-ihop-psykiskt

PS
Citera
2017-12-09, 12:14
  #180
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Provokatör har gett oss hela hennes inlägg:

"Jag praktiserade på en organisation som arbetar med mänskliga rättigheter och som ofta syns i media. Jag fick bra kontakt med chefsjuristen och skojade mycket på jobbet, tyckte därför inledningsvis inte att det var konstigt att han lade till mig på Facebook och började skriva då och då, tills han började skriva sent på kvällen varje dag och kommenterade vilka tajta kläder jag haft på mig under dagen och hur snygg jag var, han försökte även börja prata om sex och fråga vad jag gillade och när jag bad honom att sluta sa han bara att jag skulle sluta larva mig. När han åkte på jobbresor skrev han från hotellsängen att han önskade att jag var där och påminde mig om att jag inte skulle säga något till någon om vad vi pratade om. Jag försökte skoja bort det och prata om något annat och när jag sa ifrån på riktigt fick han mig att känna mig dum och överspänd. Han bad mig komma in en dag och vi satt sen och jobbade sent en kväll bara vi två och när jag skulle låsa in min dator stod han plötsligt bakom mig och tog mig rumpan och sa att han inte kunde låta bli eftersom jag var så snygg. Jag var fortfarande student och behövde referenserna, kände även lojalitet mot organisationen så jag bet ihop. Det går inte heller att göra att bra jobb när man vet att personen som man ska presentera för bara tänker på hur man ser ut naken. Mår så illa och blir ledsen när han framträder i media och pratar om vikten av rättsskydd för enskilda och är allmänt hyllad och jag sitter och känner mig smutsig och dum och överspänd.”

Naturligtvis är det aldrig bra när människor inte lever som de lär och företräder. Det är också tveksamt att använda sin position för att vinna fördelar, speciellt när det riktar sig till yngre tillfälligt anställda. Det han skriver enligt detta är dock mest komprometterande för honom själv, att han sänker sig så lågt. Troligen har han rönt framgång tidigare med att vara "offensiv" på detta sätt.

Om inte organisationen fångat upp det eller någon anmälan inkommit i närtid från händelsen så borde det inte leda till annat. Vanliga preskriptionstider i lagens mening ger en antydan om hur man bör se på brott och att man inte bör gräva i sådant som hänt längre tillbaka i tiden än preskriptionstiderna motsvarar.

Jag tycker att det som kommer upp tyder på ett olämpligt agerande som borde ha anmälts. Hade det skett hade han fått en varning och ögonen på sig. Nu har alla parter runt omkring levt i ovisshet. Det här är ett problem med dessa "upprop" de går utanför rättsprocessen och handlar inte sällan om hämnd och att ge tillbaka. Det är en dålig utgångspunkt i en demokrati.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback