Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-09, 10:48
  #2593
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b4js
Jävligt bra pris dock 116kr för 1 burk 60x100mg jarrow 5htp.

Är väll bara att lägga samma beställning igen å välja ups som fraktbolag.

Rätt sjukt att en aminosyra är förbjuden..det är ju ett näringsämne, ska man förbjuda C-vitamin med.. Money talks...

Prozis kan man nog köpa från annars tror jag.
Citera
2017-12-19, 01:14
  #2594
Medlem
Mufffs avatar
Jag tänkte beställa hem Cytoplan 5-HTP från naturprodukter.se. Bör dessa fungera lika bra som de man kan köpa från utlandet, men som fastnar i tullen?

Tänkte även i samma veva klicka hem L-Tyrosin från samma hemsida. Priserna skiljer sig dock markant - ju fler kapslar i burken desto billigare. Har ni någon förklaring? Vilken bör jag välja?


NOW Foods L-Tyrosin 500 mg 120 kapslar (174 kr)
Holistic L-Tyrosin 500 mg 100 kaps (241 kr)
Thorne Research L-Tyrosine (500 mg) 90 kaps (261 kr)

Hade verkligen uppskattat ett svar.
Citera
2017-12-20, 22:50
  #2595
Medlem
Eftersom det verkar råda högst delade meningar så frågar jag igen; vilken daglig dos rekommenderar ni, och vilket märke (5-HTP/L-tyrosin) ger mest valuta för pengarna? Jag lär slänga iväg en beställning från brittiska Ebay, så gärna något märke som finns där.

Tar ni alltid (under s.k. "kur", d.v.s.) L-tyrosin på morgonen och 5-HTP på kvällen, eller kör ni med en mindre dos 5-HTP både morgon och kväll? Vissa sorter verkar sakna melatonin, och går därför(?) lika bra att ta tidigare, men undertecknad är, som skrivet, obevandrad här.
Citera
2017-12-21, 09:53
  #2596
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackOlivesMatter
Eftersom det verkar råda högst delade meningar så frågar jag igen; vilken daglig dos rekommenderar ni, och vilket märke (5-HTP/L-tyrosin) ger mest valuta för pengarna? Jag lär slänga iväg en beställning från brittiska Ebay, så gärna något märke som finns där.

Tar ni alltid (under s.k. "kur", d.v.s.) L-tyrosin på morgonen och 5-HTP på kvällen, eller kör ni med en mindre dos 5-HTP både morgon och kväll? Vissa sorter verkar sakna melatonin, och går därför(?) lika bra att ta tidigare, men undertecknad är, som skrivet, obevandrad här.

Jag har aldrig tagit tyrosin men gått på 5htp under långa perioder utan att känna nån slags obalans. Finns ju så mycket annat som höjer dopaminet, t.ex kaffe, så jag har skippat tyrosin pga det.
Citera
2018-01-04, 11:00
  #2597
Medlem
Hittade detta på Reddit:

"To elaborate, EGCG inhibits aromatic L-amino acid decarboxylase which converts 5-HTP to 5-HT (serotonin). 90% of your 5-HT receptors are in your gut, which is why 5-HTP and some recreational drugs cause nausea. Also, 5-HT can't cross the blood brain barrier, so many people take green tea extract with it, which contains EGCG, to inhibit peripheral metabolism. Some people recommend taking b vitamins with 5-HTP but this is probably a bad idea as it would likely promote peripheral metabolism. As someone else mentioned, it may be a bad idea to take 5-HTP long-term because there is a potential link to heart disease."

Någon som kan kommentera huruvida man utöver 5-HTP och L-tyrosin även behöver trycka i sig EGCG? Kommer snart likna ett vandrande jävla apotek om jag börjar trycka i min all skit som rekommenderas för att inte må skit (våga vägra SSRI: Satans rävgift).

Väldigt tacksam för ett informerat inlägg som kan rekommendera en kur som har fungerat för er. Stort plus om ni kan rekommendera något varumärke för det som behövs i samma veva, eftersom varenda sate med en dator tycks tycka olika... eller är det samma innehåll (+/-) i alla?

Hjälp!
Citera
2018-01-05, 16:39
  #2598
Medlem
Hej! Känner mig deppig och allting känns tråkigt. Tror att 5-HTP skulle vara något för mig. Vilket märke rekommenderar ni ?

/ T
Citera
2018-01-15, 21:32
  #2599
Medlem
1procentares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tikimon
Hej! Känner mig deppig och allting känns tråkigt. Tror att 5-HTP skulle vara något för mig. Vilket märke rekommenderar ni ?

/ T


Doctors best 5-HTP. 100 Mg. L Typtophan


Tar 1 på kvällen varje dag och 1 tablett L-tyrosine 750 mg på morgonen.


Märkt lite resultat. Men det tar tid att bygga upp en efter all ångest, oro, låg självkänsla osv.
Citera
2018-02-05, 10:39
  #2600
Medlem
Varför ska man egentligen ta ssri om man kan få serotonin via 5htp? Och Dopamin via tyrosin? Räcker inte dessa? Ssri går ju endast på serotonin..?

Kan för övrigt rekommendera riktigt niacin /nikotinsyra med denna kombination. (Obs varning för flush, ta låg dos.)
__________________
Senast redigerad av redcube 2018-02-05 kl. 11:38.
Citera
2018-02-05, 11:39
  #2601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redcube
Varför ska man egentligen ta ssri om man kan få serotonin via 5htp? Och Dopamin via tyrosin? Räcker inte dessa? Ssri går ju endast på serotonin..?

Kan för övrigt rekommendera riktigt niacin /nikotinsyra med denna kombination. (Obs varning för flush, ta låg dos.)

... Och sen tar man gaba eller Cbdolja för att lugna nerverna?
(läkemedelsindustrin lobbar för att förbjuda samtliga dessa naturliga tillskott).
Citera
2018-02-07, 10:55
  #2602
Medlem
gultregns avatar
Hej,

Jag tar 5-htp tillsammans med magnesiumcitrat, tidvis för att "stärka upp mig". Jag tar detta någon timme innan jag skall sova eftersom att det hjälper mig att sova bättre.

Jag har citikolin som jag hade tänkt ta lite tidigare på dagen för att "skärpa upp" lite från sitt håll.

Är det någon som vet (har erfarenhet) av dessa och vet om de interagerar på varandra på något vis?

Danke!
Citera
2018-02-15, 18:44
  #2603
Medlem
Jag trodde inte min beställning från Iherb skulle komma fram, men det gjorde den. Så jag tänkte prova 5-htp ett tag nu. Dock vet jag inte riktigt hur jag ska lägga upp det, och om jag ska ta med med Tyrosine och B12-B6. Får forska lite.
Citera
2018-02-20, 14:06
  #2604
Medlem
Rebelsons avatar
5-htp förvandlar mig till en Zombie. Blir fan lobotomerad av skiten
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback