Citat:
Ursprungligen postat av
Iradeorum
Nej, för djävulen. Logik och känslor är varandras motpoler. Observera att jag inte lägger någon värdering i begreppen utan bara konstaterar att de är vitt skiljda från varandra.
Här lite länkar till dig kring hur man idag anser att logik och känslor samverkar...
(finns böcker i ämnet också)
https://www.dagensanalys.se/2015/06/for-att-tanka-rationellt-maste-du-vara-emotione
https://www.motivation.se/innehall/kloka-beslut-kraver-bade-fornuft-och-kansla/
http://illvet.se/manniskan/kanslorna-ar-logiska
Det är inte två helt skilda saker i våra hjärnor, det är två skilda saker i hur vi människor har valt att betrakta dessa två fenomen och vi valt att de senaste hundra åren värdera dem.
Men det är inte det viktiga eller korrekta.
Citat:
Läs din text noggrant en gång till. ”Problem-solving and decision-making” syftar på frontalloben som helhet. De delar som är större hos kvinnor avser dock den ventrikala delen som hanterar social kognition. Vilket framgår mycket tydligare i studien jag länkade till. Du kan ta vilken neurobiologisk studie du vill men det är så det ser ut.
nej din nöt....läs fetningen....är du helt obegåvad språkligt?
(Trust me jag är kvinna jag är överlägsen dig språkligt bara tugga i dig att du läser fel.

)
"The study found that
parts of the frontal lobe, responsible for problem-solving and decision-making, AND the limbic cortex, responsible for regulating emotions,
were larger in women[source: Hoag]."
den första satsen gäller för båda efterföljande efter som du har ett AND emellan....
get it?
Citat:
Jag visade genom neurobiologiska rön att män får högre score i matematik vilket mäter logisk förmåga.
ja men matte är ju inte ALL logisk förmåga...
hur många ggr måste jag upprepa detta?
är som att försöka ta reda på vilken roll blod har i djur, notera att blod existerar i kaniner och därefter konstatera att kaniner är de mest "blödiga"
exakt samma dumma nivå...
högre score i matematik mäter inte logik, det kan förklaras av en rad andra saker...ex. träning, vana, kunskap etc. "Score" i logik mäter logik.
Logik används i en massa saker. Språkbehandling ex.
Citat:
Men ditt feministcyklop. Har du tappat den lilla läsförståelsen du hade? Nedan betyder alltså att amygdalan inte är signifikant större HOS NÅGON AV KÖNEN. Get it.
”not significantly larger in either sex.”
Men ditt antifeminist fån....
significaly slå upp det...tack..så kanske du lär dig ett nytt ord.
Citat:
Men nu är det ju så här , lilla stumpan, att vi talade om åkommor som specifikt är kopplade till känslolivet. Neurotiska åkommor alltså. Psykopati är en personlighetsstörning.
¨Men lille gubben försöker du hävda att psykopati inte har något med känslolivet att göra?
få se nu...vi slår upp psykopati åt lille gubben...
"generell beteckning på en störd personlighet ifråga om känsloliv"
wikipedia...
Citat:
Män har absolut en starkare sexualdrift generellt. Vilket evolutionsbiologiskt är väldigt enkelt att förklara. Män ska kunna klara av att befrukta så många kvinnor som möjligt medan en kvinna bara kan bli befruktad 1 gång på 9 månader och kanske max 20 ggr under sitt liv.
Men det är skillnaderna som är intressanta. Det är alltid dessa som till stor del förklarar varför vi beter oss och tänker olika. Det gäller inte bara mellan könen. Brukar du resonera likadant i andra sammanhang? ”Fy fan vad lik schimpansen jag är, den där procenten som skiljer i genomet kan jag bortse ifrån”.
Betänk förresten hur du som kvinna argumenterat ”all over the place...”kvinnor har bättre logisk förmåga”, ”du har inte bevisat att män har bättre logisk förmåga”, ”känslor och logik hör ihop”. Ja jävlar om inte du alldeles själv bevisat hur rätt jag har.
Jag har inte skrivit någonstans att kvinnor har bättre logisk förmåga, och det tror jag inte heller.
jag har motsagt din enfaldiga upprepande av gammalt mögligt ovetenskapligt känslodynga kring kvinnors sämre logik, med argument, länkade bevis, och fakta som motsäger det du påstår.
Logik är alldeles för viktig egenskap för människan att evolutionen skulle göra den egenskapen sämre hos halva mänskligheten, vad skulle vi vinna evolutionärt på det?
Du kan ju börja redan där.
Betänk själv hur upp åt väggarna du själv bevisligen resonerar i många frågor...inte speciellt bright, om du frågar mig.
Du ska vara tacksam att jag inte beskyller alla män för bristande logik, förnuft och okunskap
baserat på alla idioter, inkl dig, på detta forum.