2017-12-08, 18:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kanelkaka
Att du ärligt ställer mig frågan och vill veta vad jag skulle svara, är komik.

Vilken intervjusituation? Vilket jobb? Pratar jag med en man eller en kvinna? Vilket humör är jag på? Vilka kompetenser är mina trumfkort när det gäller jobbet? Vad vill jag lyfta fram/vad vill jag inte lyfta fram?

Som du förstår (fast nej, det verkar liksom inte som att du gör det) spelar allt det in. Och mycket mer, såklart. Självklart svarar jag representativt och ärligt utifrån vad jag tror och upplever är sant. Gärna vänligt men inte mjäkigt. Utöver detta finns det absolut en portion strategi i mitt förhållningssätt också.

Jag agerar utifrån min dagsform, min kompetens och utifrån premisserna kring yrket förutsatt att jag fortfarande känner mig intresserad av arbetsplatsen när frågan väl ställs. En intervjusituation säger mycket om den eventuellt blivande tjänsten samt arbetsplatsen som sådan - kanske känner jag mig inte längre taggad på jobbet.
Ja, du sa ju att du inte vill ha jobbet om du inte är lika kompetent som andra sökande. Hur gör du för att säkerställa det?
Citera
2017-12-08, 18:33
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, du sa ju att du inte vill ha jobbet om du inte är lika kompetent som andra sökande. Hur gör du för att säkerställa det?

Att vägra att bli inkvoterad kan vara en start.

Att tacka nej till det jobb inför vilket jag inser att jag saknar viktig kompetens, känns självklart. Liksom att säga upp mig eller omförhandla mina arbetsuppgifter när/om jag märker att jag inte håller måttet.

Självinsikt och ansvarstagande är grundbultar i både ett välfungerande chefskap och i ett angenämt och framgångsrikt yrkesliv som "vanlig" anställd.

= de två områden där det brister hos människor som förordar inkvoteringar.
Citera
2017-12-08, 18:43
Avslutad
Citat:

Att tacka nej till det jobb inför vilket jag inser att jag saknar viktig kompetens, känns självklart. Liksom att säga upp mig eller omförhandla mina arbetsuppgifter när/om jag märker att jag inte håller måttet.

Självinsikt och ansvarstagande är grundbultar i både ett välfungerande chefskap och i ett angenämt och framgångsrikt yrkesliv som "vanlig" anställd.

Ja, du söker ju naturligtvis bara jobb som du anser dig ha kompetens för. Men hur vet du vid intervjun att det inte finns de som är mer kompetenta än du, män till och med?

Behöver du inte veta det innan du försöker få arbetsgivaren att tro att du är den bästa för jobbet?
Citera
2017-12-08, 19:06
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ja, du söker ju naturligtvis bara jobb som du anser dig ha kompetens för. Men hur vet du vid intervjun att det inte finns de som är mer kompetenta än du, män till och med?

Behöver du inte veta det innan du försöker få arbetsgivaren att tro att du är den bästa för jobbet?

Gällande de tillfällen när jag inte vet hur det står till med konkurrensen samt konkurrensens kompetens, kan du läsa ovanstående inlägg under min signatur. D.v.s. jag agerar ansvarsfullt om jag märker att jag inte håller måttet för det yrke jag har tilldelats. Förstår du vikten av att agera ansvarsfullt, med självinsikt och utifrån sin kompetens i alla situationer? Om jag inte vet att jag är den mest kompetenta, hävdar jag inte att jag är den mest kompetenta.

När du skriver "män till och med?" undrar jag hur du tänker. Varför plockar du in könsaspekten i det hela?
Citera
2017-12-08, 19:22
Avslutad
Citat:
Gällande de tillfällen när jag inte vet hur det står till med konkurrensen samt konkurrensens kompetens, kan du läsa ovanstående inlägg under min signatur. D.v.s. jag agerar ansvarsfullt om jag märker att jag inte håller måttet för det yrke jag har tilldelats. Förstår du vikten av att agera ansvarsfullt, med självinsikt och utifrån sin kompetens i alla situationer? Om jag inte vet att jag är den mest kompetenta, hävdar jag inte att jag är den mest kompetenta.

När du skriver "män till och med?" undrar jag hur du tänker. Varför plockar du in könsaspekten i det hela?
Vad är det för mening med att gå på intervju om man ändå inte försöker få arbetsgivaren att förstå att man är just den personen som är bäst lämpad för jobbet, undrar jag då.

Ja, risken finns ju att de gärna vill anställa just en kvinna. Så då måste du ju först känna till att det inte finns mer kompetenta män som sökt jobbet innan du försöker få arbetsgivaren att anställa just dig.
Citera
2017-12-08, 20:00
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Vad är det för mening med att gå på intervju om man ändå inte försöker få arbetsgivaren att förstå att man är just den personen som är bäst lämpad för jobbet, undrar jag då.

Ja, risken finns ju att de gärna vill anställa just en kvinna. Så då måste du ju först känna till att det inte finns mer kompetenta män som sökt jobbet innan du försöker få arbetsgivaren att anställa just dig.

Prova att läsa den här meningen igen med lite bättre förståelse: "Om jag inte vet att jag är den mest kompetenta, hävdar jag inte att jag är den mest kompetenta."

Så. Om man vet att man är den mest kompetenta kan man hävda det ja. Om man inte vet, bör man inte "försöka få arbetsgivaren att förstå att man är just den personen som är bäst lämpad för jobbet [...]". Vilket du tycker att man bör. Och vilket du inte ens förstår varför man ska gå till intervjun för, om man inte gör. (...wow, just wow...)

Utifrån det uttalandet märker jag verkligen att du är för att bli inkvoterad.

P.S. Psst! Du vet att man kan gå på intervjuer där man inte vet om man är den mest kompetenta i ansökningsprocessen. Då kan det vara smart att inte hävda att man är det. D.S.
Citera
2017-12-08, 20:09
Medlem
kanelkakas avatar
Och som svar på trådstarten:

Inte toppen. Det blir wierd att försöka signalera skarpsyn när man har rosa, oslipade glasögon på sig som återger en skev bild av verkligheten. Och det blir ännu mer wierd när man hävdar att det man utttolkat är skarpt och korrekt.

Med slipade glasögon ser man de närsyntas rädsla för konkurrens, rädsla inför för att kompetens skapar auktoritet. Och rädsla inför att auktoriteten är farlig och har med tyranni och negativ överlägsenhet att göra. Med slipade glasögon ser man även de närsyntas rädsla att ta personligt ansvar samt att tillstå lägre kompetens.

Och: innehavandet av synskärpa har inte med kön att göra.
Senast redigerad av kanelkaka 2017-12-08 kl. 20:13.
Citera
2017-12-08, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Det finns en logik i att uttrycka känslor”. Puh. Och den text du saxat in hänvisar bara till frontalloben generellt. Men det är alltså den ventrikala delen som är större hos kvinnor och den är INTE kopplad till logik utan till sociala förmågor och känslor.

Skärp dig, det finns en alldeles självklar fördel (och därför logik i att göra det) i att kunna visa känslor och kommunicera med känslor, just därför som planetens mest socialt intelligenta varelser inkl. människor just har denna förmåga.
Hade där inte funnits en fördel i detta så hade evolutionen inte sållat fram denna förmåga.

nej det jag citerade:

"The study found that parts of the frontal lobe, responsible for problem-solving and decision-making, and the limbic cortex, responsible for regulating emotions, were larger in women [source: Hoag]."

var just de områden som man påvisat vara större hos kvinnor i frontalloben...
ntera en gång till det fetade och läs nu vänligen långsamt.

Citat:
Nej, det finns inget i min länk som motsäger att män generellt har en hjärnstruktur som gör att de får högre score i matematiska test.

Det va rinte frågan, frågan var kan du bevisa att kivnnor äger sämre logisk förmåga....och nej det kan itne din länk, eller du, bevisa..

Matematik är inte ALL logik bara en speciell del av den, alltså dålig bevisning för att män är mer logiska, ok? du behöver även logik för att hantera språk, (och där är bevisat kvinnor duktigare) planering, tänka kring genusvetenskap ex. bara för att ta några exempel så?

Citat:
Amygdalan är INTE större hos män. Inte med hänsyn taget till att män har större hjärnor.

”After correcting for the overall difference in brain volume between men and women, a 2016 meta-analysis indicated that the amygdala is not significantly larger in either sex.”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Neuroscience_of_sex_differences

"not significantly larger" betyder just detta inte att den är lika stor.

Citat:
Så kvinnor har inte ett starkare känsloliv? Well, hur kommer det sig då att just neurotiska åkommor är mycket vanligare hos kvinnor?

”According to Freeman's study, women are approximately 75% more likely than men to report having recently suffered from depression, and around 60% more likely to report an anxiety disorder.”
https://www.google.se/amp/s/amp.theguardian.com/society/2013/may/22/women-men-mental-illness-study

Hur kommer det sig att en rad psykiska åkommor är vanligare hos män bland annat psykopati ex.?

Känsloliv är itne enbart vara lessen...det är en rad lika känsllägen..så bara dumt dra slutsatser baserat på endast en känsla och/ eller en psykisk sjukdom att kivnnor därför skulle vara mer känslostryda...
Går du med på at män är mer stryrda av sin sexualitet, dvs KÄNSLAN kåthet?
Vad gör du med den kunskapen?

Citat:
Det är så otroligt viktigt för er genusdårar att förneka biologiska skillnader mellan könen. Har du funderat på vad som händer när det stora flertalet genomskådat er neo-lysenkoistiska dynga?

Nej det verkar dock vara av otrolig vikt att förneka likheter mellan könen hos din sort.
Ivern att ständigt försöka få det till att män ska var överlägsna i allt (som man tycker är överlägset...hade man i morgon dag dock på något sätt kommit fram till att känslor är överlägset tänkande kontra logik av någon anledning så hade sånna som du direkt svängt.)
men nu lever vi i ett samhälle som haft lång tradition av att prioritera just logiken över känslan och därför sitter sånna som du här och förvandlar allt du läser i saken till mäns fördel.

Nu är faktan den att det går förmodligen knappt särskilja vår förmåga tänka logiskt med den att tänka med känslor, dessa två är så intergrerade förmågor hos människan och förmodligen båda absolut nödvändiga för vår existens, så det blir löjliga försök från början och ännu löjligare att uppvärdera det ena och nedvärder det andra.
Vi kan inte enligt många forskar i saken ens tänka utan känslor.
och känslor är "ur" logikens språk.

Borde du fundera på ( om du nu har något att fundera med)
Senast redigerad av Merapi 2017-12-08 kl. 20:31.
Citera
2017-12-08, 21:27
Avslutad
Citat:
Prova att läsa den här meningen igen med lite bättre förståelse: "Om jag inte vet att jag är den mest kompetenta, hävdar jag inte att jag är den mest kompetenta."

Så. Om man vet att man är den mest kompetenta kan man hävda det ja. Om man inte vet, bör man inte "försöka få arbetsgivaren att förstå att man är just den personen som är bäst lämpad för jobbet [...]". Vilket du tycker att man bör. Och vilket du inte ens förstår varför man ska gå till intervjun för, om man inte gör. (...wow, just wow...)

Utifrån det uttalandet märker jag verkligen att du är för att bli inkvoterad.

P.S. Psst! Du vet att man kan gå på intervjuer där man inte vet om man är den mest kompetenta i ansökningsprocessen. Då kan det vara smart att inte hävda att man är det. D.S.
Så varför går du på intervju överhuvudtaget?

Varför tror du arbetsgivarna ens håller intervjuer?
Citera
2017-12-08, 21:40
Medlem
Citat:

Det är klart att du måste ha kompetensen som efterfrågas. Har någon här påstått något annat?
Citera
2017-12-08, 22:13
Medlem
heropsychodreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Jag tror det är totalt uteslutet ja. Tror inte du? Självklart är det teoretiskt möjligt, för i teorin är inget omöjligt. Men här pratat vi i grupp och där säger statistiken att det är omöjligt ja.

Tex säger vi att en kvinna springer snabbast i världen men att nr 2-10 alla är män. Då kan man säga att män generellt springer snabbare än kvinnor men att en kvinna bryter normen (tur i genlotteriet).

Detta fattar inte folk för de är så insnöade på "man måste kolla på individen". Problemet är bara att det tar tid/kostar otroligt mycket om man ska gå på individnivå med allt och alla.

Tex är det inte fel att säga att afrikaner har lägre iq än vita. Det betyder ju självklart inte att ALLA vita är genier och att ALLA svarta är efterblivna.

1992 vann en kvinna OS guld i skytte när hon tävlade mot män. Men handlar det om saker som styrka är män klart överlägsna statistiskt det tror jag inte någon säger emot.
Citera
2017-12-08, 22:13
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Skärp dig, det finns en alldeles självklar fördel (och därför logik i att göra det) i att kunna visa känslor och kommunicera med känslor, just därför som planetens mest socialt intelligenta varelser inkl. människor just har denna förmåga.
Hade där inte funnits en fördel i detta så hade evolutionen inte sållat fram denna förmåga.

nej det jag citerade:

"The study found that parts of the frontal lobe, responsible for problem-solving and decision-making, and the limbic cortex, responsible for regulating emotions, were larger in women [source: Hoag]."

var just de områden som man påvisat vara större hos kvinnor i frontalloben...
ntera en gång till det fetade och läs nu vänligen långsamt.

Det va rinte frågan, frågan var kan du bevisa att kivnnor äger sämre logisk förmåga....och nej det kan itne din länk, eller du, bevisa..

Matematik är inte ALL logik bara en speciell del av den, alltså dålig bevisning för att män är mer logiska, ok? du behöver även logik för att hantera språk, (och där är bevisat kvinnor duktigare) planering, tänka kring genusvetenskap ex. bara för att ta några exempel så?

"not significantly larger" betyder just detta inte att den är lika stor.

Hur kommer det sig att en rad psykiska åkommor är vanligare hos män bland annat psykopati ex.?

Känsloliv är itne enbart vara lessen...det är en rad lika känsllägen..så bara dumt dra slutsatser baserat på endast en känsla och/ eller en psykisk sjukdom att kivnnor därför skulle vara mer känslostryda...
Går du med på at män är mer stryrda av sin sexualitet, dvs KÄNSLAN kåthet?
Vad gör du med den kunskapen?

Nej det verkar dock vara av otrolig vikt att förneka likheter mellan könen hos din sort.
Ivern att ständigt försöka få det till att män ska var överlägsna i allt (som man tycker är överlägset...hade man i morgon dag dock på något sätt kommit fram till att känslor är överlägset tänkande kontra logik av någon anledning så hade sånna som du direkt svängt.)
men nu lever vi i ett samhälle som haft lång tradition av att prioritera just logiken över känslan och därför sitter sånna som du här och förvandlar allt du läser i saken till mäns fördel.

Nu är faktan den att det går förmodligen knappt särskilja vår förmåga tänka logiskt med den att tänka med känslor, dessa två är så intergrerade förmågor hos människan och förmodligen båda absolut nödvändiga för vår existens, så det blir löjliga försök från början och ännu löjligare att uppvärdera det ena och nedvärder det andra.
Vi kan inte enligt många forskar i saken ens tänka utan känslor.
och känslor är "ur" logikens språk.

Borde du fundera på ( om du nu har något att fundera med)

Nej, för djävulen. Logik och känslor är varandras motpoler. Observera att jag inte lägger någon värdering i begreppen utan bara konstaterar att de är vitt skiljda från varandra.

Läs din text noggrant en gång till. ”Problem-solving and decision-making” syftar på frontalloben som helhet. De delar som är större hos kvinnor avser dock den ventrikala delen som hanterar social kognition. Vilket framgår mycket tydligare i studien jag länkade till. Du kan ta vilken neurobiologisk studie du vill men det är så det ser ut.

Jag visade genom neurobiologiska rön att män får högre score i matematik vilket mäter logisk förmåga.

Men ditt feministcyklop. Har du tappat den lilla läsförståelsen du hade? Nedan betyder alltså att amygdalan inte är signifikant större HOS NÅGON AV KÖNEN. Get it.

”not significantly larger in either sex.”

Men nu är det ju så här , lilla stumpan, att vi talade om åkommor som specifikt är kopplade till känslolivet. Neurotiska åkommor alltså. Psykopati är en personlighetsstörning.

Män har absolut en starkare sexualdrift generellt. Vilket evolutionsbiologiskt är väldigt enkelt att förklara. Män ska kunna klara av att befrukta så många kvinnor som möjligt medan en kvinna bara kan bli befruktad 1 gång på 9 månader och kanske max 20 ggr under sitt liv.

Men det är skillnaderna som är intressanta. Det är alltid dessa som till stor del förklarar varför vi beter oss och tänker olika. Det gäller inte bara mellan könen. Brukar du resonera likadant i andra sammanhang? ”Fy fan vad lik schimpansen jag är, den där procenten som skiljer i genomet kan jag bortse ifrån”.

Betänk förresten hur du som kvinna argumenterat ”all over the place...”kvinnor har bättre logisk förmåga”, ”du har inte bevisat att män har bättre logisk förmåga”, ”känslor och logik hör ihop”. Ja jävlar om inte du alldeles själv bevisat hur rätt jag har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in