Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-08, 10:45
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phoenixbox
Jag vill avråda samtliga som funderar att köpa på sig bitcoin i nuläget, det är en stor mani som har lett till att att det är värt $16.000 i skrivande stund.
Jag antar att drygt 60% som har spekulerat i bitcoin på senaste tiden inte ens vet vad det är eller hur kryptovalutor fungerar, eller ens vad "blockchain" är.

Det är inget fel att lära sig om vad bitcoin är, dom flesta som har blivit rika genom bitcoin var väldigt tidiga på tåget och kan anses vara "nördar" som har koll på läget.

Om du vill tjäna en slant på bitcoin måste du vara medveten om riskerna, och ha en grundläggande förståelse för ekonomisk teori.

Min rekommendation är att hålla koll på hur många på kort sikt som är intresserade utav att köpa bitcoin, ju färre det rör sig om, desto bättre utgångsläge har du.

Mitt råd till dig: Köp bitcoin när marknaden sjunker kraftigt, bitcoin andas i bubblor kan man säga, och jag spekulerar att marknaden kommer att drastiskt sjunka inom ett år, och bli väldigt oattraktivt i mångas ögon, och sen tror jag att marknaden kommer att röra sig uppåt väldigt fort.

Det är en volatil marknad som man absolut kan dra nytta av, jag har haft rätt hitintills i mina spekulationer och har influerat några utav mina vänner/närstående så att dom har tjänat en slant på den här typen av affärer.

Varför är det bra med desto färre som vill handla? Trodde tvärtom, efterfrågan - tillgång
Citera
2017-12-08, 11:37
  #62
Medlem
Champinjonens avatar
Det är såna personer som TS som kommer få Bitcoin att rasa de kommande månaderna. Massa oinformerade idioter som inte fattar vad de håller på med. "hur jör man med denna bicktoin? ja vill tjena pengar ere en acktie eler ??? ja fattar inte hur man jör kan man jöra med appen på avannsa eller???"
Citera
2017-12-08, 12:50
  #63
Medlem
Phoenixboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fLzj
Varför är det bra med desto färre som vill handla? Trodde tvärtom, efterfrågan - tillgång
Om vi spolar tillbaks bandet: Hade du, såhär i efterhand hellre velat köpa bitcoin 2015 för ca. 2000kr och sälja det för drygt 150.000kr igår eller köpa bitcoin för 160.000 och inte få det sålt alls?

Det är det här pöbeln tycks misslyckas att förstå, hur psykologi och ekonomi samverkar.

Det är givetvis bättre att köpa något när efterfrågan är låg och tillgången är hög än när efterfrågan är skithög men tillgången är låg. (speciellt om man har tillräckligt med information att marknaden med allra största sannolikhet kommer att röra sig uppåt kraftigt)
Det är läge att sälja när folk köper som galningar i spekulationsbubblor, och ja, jag kan garantera dig att alla inte kommer bli rika som har hoppat på bitcointåget år 2017, snarare tvärtom, detta kan leda till katastrofala följder.
__________________
Senast redigerad av Phoenixbox 2017-12-08 kl. 12:55.
Citera
2017-12-08, 13:03
  #64
Medlem
Självklart är du inget mongo. Den som använder det ordet är obildad och respektlös mot de som har sjukdomen på riktigt. Självklart ska du få fråga oss om krypto"valutor", men att du gör det är beviset på att det aldrig kan bli en riktigt betalvaluta av detta projekt och därför är hela hypen en nätokratattack på etablerade kapitalismen.

Kan dock vara dumt att handla nu när Wall Street ska börja blanka Bitcoin. Vill bara varna dig. Jag har sålt allt. Pallar inte med leksaken längre. Det var som en Pokemonsommar för mig som gjorde 2 mille SEK, men nu räcker det. Jag skickar 10 % till Greenpeace.

40 % av alla Bitcoins ägs av piratpartister som var tidiga in i "myntet". De har sedan med bra copywriting fått denna digitala råvara att boosta trots att man inte vet vilka dessa 40 % är.

Källa: Nyhetsrapporter idag bl a Omni Ekonomi.

PS. För övrigt verkar majningen av bitcoins bli ett rejält hot mot klimatet. Energiåtgången är vansinnig och egentligen en Kalle Anka-serie.
__________________
Senast redigerad av 2018-Aktiespanaren 2017-12-08 kl. 13:07.
Citera
2017-12-08, 14:46
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Kan någon svara på vem som står som garant om jag förlorar mina bitcoins?
Antingen genom att jag tappar min mobil, där min privata nyckel ligger eller i ett kanske mer osannolikt scenario, där en hacker stjäl mina bitcoins?

Idag garanterar banken100.000k Euro i bankgaranti...men vem står som garant i bitcoins fall?

Ingen.

En stor poäng med kryptovalutor är att vi ska ersätta banker och dess dåliga inflytande på valutorna, tex låna ut pengar de inte har och om det går dåligt så kommer skattebetalarna och räddar de (om det däremot går bra så gör de extra utdelning till cheferna. win-win!)

Därför finns det ingen bank eller centralt ställe som hanterar det, du är din egen bank. Vilket har vissa fördelar, tex det ovan kan inte hända, och även ingen kan säga att du inte får skicka pengar till en viss person. Vill du skicka pengar till vem som helst oavsett vad de har får politiska åsikter eller läggning etc.. så kan ingen stoppa dig.

Det negativa (vilket egentligen inte är negativt, man måste bara tänka på det) är att du kan inte ångra en överföring. Råkar du skicka pengar till fel mottagare så kan du inte ångra dig, det går inte att få tillbaka det som är skickat (såvida inte mottagern går med på att skicka tillbaka det). Och om du tappar din privata nyckel till din wallet så är det kört, går inte att få tillbaka. (Nej, det går inte att brute forcea den heller).

Nästan alla Bitcoin-wallets (och dess forkar) stöder ett tillägg som gör att din privata nyckel omvandlas till 12 vanliga engelska ord. Om du har dessa (i rätt ordning!) så kan du återskapa din wallet. 12 ord kanske inte låter som speciellt säkert, men det är det. Har för mig det är 2048 ord, och 12 ord så det är 2048^12 möjliga seeds. Ungefär 5444517870735015415413993718908291383296 stycken.

Oftast skriver man ner denna seed och sparar på ett säkert ställe. Har du den ha du allt du behöver
Citera
2017-12-08, 17:01
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fLzj
Bra sagt, verkligen! Du bidrog till tråden! Älskar besserwissers


Alltid varit fascinerad av folk som dumförklarar andra men har dyngfel själv.
Citera
2017-12-08, 17:08
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phoenixbox
Om vi spolar tillbaks bandet: Hade du, såhär i efterhand hellre velat köpa bitcoin 2015 för ca. 2000kr och sälja det för drygt 150.000kr igår eller köpa bitcoin för 160.000 och inte få det sålt alls?

Det är det här pöbeln tycks misslyckas att förstå, hur psykologi och ekonomi samverkar.

Det är givetvis bättre att köpa något när efterfrågan är låg och tillgången är hög än när efterfrågan är skithög men tillgången är låg. (speciellt om man har tillräckligt med information att marknaden med allra största sannolikhet kommer att röra sig uppåt kraftigt)
Det är läge att sälja när folk köper som galningar i spekulationsbubblor, och ja, jag kan garantera dig att alla inte kommer bli rika som har hoppat på bitcointåget år 2017, snarare tvärtom, detta kan leda till katastrofala följder.

Du har missat en viktig sak och det är att 99.9% av alla människor inte äger BTC, därför är efterfrågan fortfarande låg jämfört med vad den kan komma att vara om t.ex. 2 år.
Citera
2017-12-08, 17:16
  #68
Medlem
Trapeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
En bitcoin kostar över 100.000 svenska kronor, innebär det att om man ska köpa en enda Bitcoin måste man ha 100K?
Skiter i om frågan är efterbliven kan noll om detta.
Ja om du ska köpa 1 bitcoin, men jag själv har tex 0.016 bitcoin vilket är lika med 2000 sek nu eller något.

Du behöver då inte köpa en hel bitcoin. Utan kan då köpa 0.1 bitcoin eller 0.01 osv. Det du har råd med de vill säga.
Citera
2017-12-09, 00:16
  #69
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leeila
Haha vad ska man säga...
Man vet att det är för sent att hänga på bitcoin tåget när folk som inte ens vet vad bitcoin än försöker köpa sig en biljett.

Vad menar du? OT har ju tydligt specificerat att hon vill köpa Bitcoin för typ 1000 kronor för att hon behöver det till något. Hon ska alltså inte på något tåg, utan faktiskt använda valutan.
Citera
2017-12-09, 04:01
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovstark
Har några frågor...det här med Bitcoin, många säger att det är så enkelt, medan andra säger att det är krångligt. Jag som är sjukt trög gällande allt som har med teknik att göra (o fler saker också ☺) förstår verkligen ingenting..har kommit så långt att jag ska skapa en Wallet. På safello tänkte jag. Men sen då?
Finns det nån pedagogisk själ där ute som kan förklara...?

Samt...Hur säkert är det med Bitcoin nu?

Hej
Fattar inte alla otrevliga och irrelevanta svar du fått. Ska försöka förklara lite enkelt. Från början var en bitcoin bara värd några enstaka kronor, men nu är en bitcoin uppe i ca 140.000 kronor. Denna prisstegningen har tagit ca 8 år. Man behöver inte vara någon expert, men slösa inte pengar du inte är beredd att förlora, för marknaden är ganska osäker just nu och priset håller på att sjunka (de flesta insatta tror dock att det kommer att gå upp snart igen). Skaffa först en wallet, t.ex. på localbitcoins.com eller coinbase.com. Du skapar ett konto med din email, lösenord osv, och sedan när du loggar in så klickar du bara på din wallet och så kommer det stå ungefär XxjhsSisPe9484sjY, denna rad siffror och bokstäver är din adress, dit säljaren skickar bitcoin när du betalat. Vill du köpa bitcoin kan du göra det enklast på bt.cx, du betalar via Swish. Skriv in namn, personnummer, adress, och ovan nämnda adress från wallet. Knappa in ordernumret i meddelandfältet, summan, swishnumret och slutför. Sedan får du en bekräftelse på att ditt köp är genomfört.
Citera
2017-12-09, 10:05
  #71
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phoenixbox
Jag vill avråda samtliga som funderar att köpa på sig bitcoin i nuläget, det är en stor mani som har lett till att att det är värt $16.000 i skrivande stund.
Jag antar att drygt 60% som har spekulerat i bitcoin på senaste tiden inte ens vet vad det är eller hur kryptovalutor fungerar, eller ens vad "blockchain" är.

Det är inget fel att lära sig om vad bitcoin är, dom flesta som har blivit rika genom bitcoin var väldigt tidiga på tåget och kan anses vara "nördar" som har koll på läget.

Om du vill tjäna en slant på bitcoin måste du vara medveten om riskerna, och ha en grundläggande förståelse för ekonomisk teori.

Min rekommendation är att hålla koll på hur många på kort sikt som är intresserade utav att köpa bitcoin, ju färre det rör sig om, desto bättre utgångsläge har du.

Mitt råd till dig: Köp bitcoin när marknaden sjunker kraftigt, bitcoin andas i bubblor kan man säga, och jag spekulerar att marknaden kommer att drastiskt sjunka inom ett år, och bli väldigt oattraktivt i mångas ögon, och sen tror jag att marknaden kommer att röra sig uppåt väldigt fort.

Det är en volatil marknad som man absolut kan dra nytta av, jag har haft rätt hitintills i mina spekulationer och har influerat några utav mina vänner/närstående så att dom har tjänat en slant på den här typen av affärer.


Går inte riktigt ihop. Hur kan bitcoins sjunka om fler får upp ögonen för valutan?

Microsoft har t.om börjat acceptera betalning via bitcoin.

Allt som går snabbt upp får teorier om en bubbla, - vilket i många fall stämmer men just bitcoin som nu på allvar får allmänhets intresse.. kan tyda på att vad vi ser om bitcoin idag kanske bara är barnet på en ny global valuta. Är så fallet så är det goldrush just nu och det kan fortsätta lääänge innan någon bubbla spricker.
Citera
2017-12-09, 10:08
  #72
Medlem
Neroxxs avatar
Bör använda den befintliga tråden om bitcoin.
(FB) Bitcoin och andra virtuella valutor
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback