Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-30, 21:08
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Ny analys ute på Redeye. I skrivande stund upp 16% idag. Ingen annan som fått upp intresse för Envirologic?

Såg intressant ut, denna du menade? http://www.redeye.se/aktiebloggen/en...ativa-trigge-0

Jag blev sugen på att göra en kortsiktig investering i aktien, tankar kring det? Hur tror ni den kommer gå framöver? Upp/ner?
Citera
2016-01-30, 22:32
  #14
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilMoney
Såg intressant ut, denna du menade? http://www.redeye.se/aktiebloggen/en...ativa-trigge-0

Jag blev sugen på att göra en kortsiktig investering i aktien, tankar kring det? Hur tror ni den kommer gå framöver? Upp/ner?

Just den ja

Jag har följt aktien ett litet tag och tycker att det verkar lovande. Företagets idé är väldigt enkel, men det finns ingen egentlig konkurrens på området. Man har alltså ganska fritt spelrum och besitter (verkar det som) en avsevärd kompetens. Dessutom finns det uppenbarligen intressenter från andra håll än enbart grisbönder, och i teorin kan ju roboten faktiskt funka i vilket utrymme som helst.

Det finns inte mycket skrivet om det japanska företag som nu visat stort intresse för Envirologic (möjligtvis på japanska hemsidor, men det kan jag inte uttala mig om). Det vi fått reda på är att Nakajima Seisakusho är ett, i Japan, välkänt företag och ett av de största när det gäller djurhållningsprodukter. De ser uppenbarligen potential i Envirologic och har varit deras säljare i Japan för robotarna. Att ett japanskt företag kommer och vill ta del av kunskaperna i ett litet företag i Sverige och dessutom bli delägare och utveckla nya robotar, är väldigt stort tycker jag. Vi ska givetvis komma ihåg att inga avtal ännu är slutna. Men i och med att de redan har planer för en framtid tillsammans skulle det kännas mycket konstigt om det till slut inte blev något alls av det hela.

Idag är företaget värderat till ungefär 27,5 miljoner kronor och det finns 4 621 000 aktier. Av dessa äger de fem största ägarna (om jag räknat rätt) totalt ca 3 170 000 aktier. Detta gör att "vi andra" enbart har 1 450 000 aktier att röra oss med, så när många ska in samtidigt vid ett eventuellt positivt PM kommer det med stor sannolikhet gå snabbt uppåt.

Vid avtal med Nakajima Seisakusho tror jag att det kommer släppa rejält för Envirologic. Tänk bara den framtida potentialen: alla grisbönder, kycklingbönder, rör av olika slag som behöver tvättas. Med lite tur kan det här företaget nog gå hur långt som helst!

Kursrörelsen i fredags (upp 22,73%) och en aktieomsättning på 15-20 gånger det vanliga är förhoppningsvis en fingervisning på vad som komma skall. Vi fick ingen nyhet, men det vi redan visste nämndes i analysen på Redeye, och se hur intresset för aktien plötsligt ökade på nolltid.
Får vi inga nyheter innan rapporten om en månad kommer kursen förmodligen att svänga en hel del. Har vi tur kommer PM om det slutgiltiga avtalet med Nakajima Seisakusho tidigare än så, och sedan är det bara att luta sig tillbaka och njuta av de kommande åren

Kortsiktiga investeringar vill jag inte uttala mig om. Personligen lär jag ligga kvar i minst två år, förmodligen längre. Jag råder dig att läsa på så mycket som möjligt. Läs igenom placeras forum om aktien (500-600 mer eller mindre givande inlägg), kolla Envirologics hemsida och klipp på youtube om robotarna. Lycka till med ditt val!
Citera
2016-01-30, 23:57
  #15
Medlem
Helt klart ett intressant case! Kollade lite på youtube, svårt att säga om det är bra eller dåligt om jag ska vara ärlig, jag får kolla vidare lite mer. Synd att både videomaterial och hemsida håller en ganska låg kvalité :\

Hur som helst som det står i analysen "En investering för grisproducenterna i en tvättrobot beräknas ha betalat sig på 2-3 års sikt" - verkar väldigt lovande. Sedan som du säger har bolaget inga direkta konkurrenter. Ska bli intressant att följa.

Har du investerat något eller står du vid sidlinjen och tittar på? Du verkar vara ganska insatt i bolaget

Edit: Sorry, missade. Du skrev ju att du sitter långsiktigt. Lycka till du också!
Citera
2016-01-31, 00:31
  #16
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilMoney
Helt klart ett intressant case! Kollade lite på youtube, svårt att säga om det är bra eller dåligt om jag ska vara ärlig, jag får kolla vidare lite mer. Synd att både videomaterial och hemsida håller en ganska låg kvalité :\[/i]

Jag kan hålla med om att roboten ser ut lite som en leksak, och att hemsida och sånt känns lite b. Men vi får väl räkna det till charmen

Söker man på Clever Cleaner (eller någon annan av deras produkter) på youtube tycker jag att man får en hyfsad bra bild på utbudet.
Citera
2016-01-31, 00:55
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Jag kan hålla med om att roboten ser ut lite som en leksak, och att hemsida och sånt känns lite b. Men vi får väl räkna det till charmen

Söker man på Clever Cleaner (eller någon annan av deras produkter) på youtube tycker jag att man får en hyfsad bra bild på utbudet.

Instämmer! Ska hålla aktien under uppsikt medans jag läser på lite mer om bolaget. Vad jag förstår har dom väl inget vidare kapital som det ser ut i dagsläget, pengarna läggs väl på annat än videoproduktion och hemsida

Förhoppningsvis får dom en deal med japanerna!
Citera
2016-02-01, 18:46
  #18
Medlem
Lightnights avatar
Ytterligare en bra dag. Nytt ATH på 7,95 ett kort tag.
Citera
2016-02-01, 19:38
  #19
Medlem
JohnDRockefellers avatar
Kul att fler börjar få upp ögonen för det här, fruktansvärt, undervärderade bolaget. Ska bli spännande att se hur upplägget med det japanska företaget blir, sedan tror jag inte grundarna vill lämna ifrån sig en enda aktie till dagens värdering, inte spararna heller. Bara jag äger ju nästan 1% av bolaget Finns jävligt få aktier vilket är kul för oss som sitter på dessa
Citera
2016-02-02, 15:07
  #20
Medlem
Lightnights avatar
Tredje dagen på raken med fin uppgång. Tror säkert att vi kommer nå 10:an åtminstone ett kort tag senast på torsdag. Men det känns som att vi behöver ett PM innan det tar fart på riktigt och de som i nuläget tvekar vill komma in.
Citera
2016-02-18, 23:21
  #21
Medlem
Lightnights avatar
Mycket spännande inför imorgon. Frågan är om de tar upp något om japanerna eller om det kommer vid något annat tillfälle? Fast det känns som ett bra läge nu. Någon annan som följer ENVI?
Citera
2016-03-09, 17:30
  #22
Medlem
Lightnights avatar
30% uppgång idag efter påskrivet avtal med japanerna. Känns som att det kan börja på riktigt nu.
Citera
2016-06-08, 13:04
  #23
Medlem
Lightnights avatar
Nu har det gått ett tag sen japanernas avtal. Dagens nedgång känns både motiverad och omotiverad. Motiverad på det sättet att nyhetsflödet har varit minimalt sen mars. Omotiverad på så sätt att inget av det vi visste har ändrats. Nyemissionen görs för att klara att möta den internationella efterfrågan, vilket jag tycker är positivt. Att det skulle gå rätt åt helvete känns inte som ett alternativ i nuläget. Vi får vänta och se.
Citera
2017-12-08, 00:55
  #24
Medlem
Två kvartal på raken som de gått extremt bra nu. Ordrarna bara trillar in. Kursen är väldigt undervärderad. 4 kr och ingen reaktion på rapporten som var för 2v sen. Ligger tung till sommaren minst. Kommer två kvartalsrapporter till som kommer vara mkt bra!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback