Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-07, 00:11
  #9313
Medlem
praxes avatar
5 månader nu.

Gissa vem som surfade på billigt snus just nu. x3

En kollega tjatar om sitt hemgjorde snus för 4 kr dosan. Flickvännen säger att det blir inga kyssar om jag har snus inne. Helvete. Jag som vill börja snusa igen med bara njutningen och inga av de negativa effekterna.
Citera
2017-12-07, 10:22
  #9314
Medlem
När jag har varit ute så har jag nästan alltid feströkt nån cigg och kanske tagit några prilla. Detta gjorde jag under 7 år, från 18 till 25 år, utan problem. Förra sommaren så började jag snusa på heltid, drygt 1 dosa Göteborgs rapé per dag.

Att bruka på heltid var något jag inte ville så jag slutade i november förra året, snusade i 5 månader. Att sluta var ganska odramatiskt, kändes lite trist.

Nu känner jag äntligen att jag är tillbaka på ruta 1 igen, har nöjes använt lite tobak när man är ute vilket är precis det jag vill, lite vattenpipa, fina cigariller och lite snus. Känns som man är på en helt annan nivå nu med erfarenheten att ha brukat på heltid vilket jag inte vill tillbaka till.
__________________
Senast redigerad av convolution 2017-12-07 kl. 10:29.
Citera
2017-12-08, 00:30
  #9315
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av praxe
5 månader nu.

Gissa vem som surfade på billigt snus just nu. x3

En kollega tjatar om sitt hemgjorde snus för 4 kr dosan. Flickvännen säger att det blir inga kyssar om jag har snus inne. Helvete. Jag som vill börja snusa igen med bara njutningen och inga av de negativa effekterna.

Gör det inte, du vet att det inte kommer funka. Finns ingen missbrukare som inte tänkt som du.

Var stolt över dina fem månader istället och låt dem bli fler. Var nöjd över att kunna hångla upp flickvännen bäst du vill.

Citera
2017-12-09, 21:58
  #9316
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av convolution
När jag har varit ute så har jag nästan alltid feströkt nån cigg och kanske tagit några prilla. Detta gjorde jag under 7 år, från 18 till 25 år, utan problem. Förra sommaren så började jag snusa på heltid, drygt 1 dosa Göteborgs rapé per dag.

Att bruka på heltid var något jag inte ville så jag slutade i november förra året, snusade i 5 månader. Att sluta var ganska odramatiskt, kändes lite trist.

Nu känner jag äntligen att jag är tillbaka på ruta 1 igen, har nöjes använt lite tobak när man är ute vilket är precis det jag vill, lite vattenpipa, fina cigariller och lite snus. Känns som man är på en helt annan nivå nu med erfarenheten att ha brukat på heltid vilket jag inte vill tillbaka till.
Det funkar nu, men kommer inte funka för alltid, för de nikotinreceptorer du skaffat struntar i vad du vill och inte vill.
Att gå från missbrukare till brukare kan man oftast glömma.


Citat:
Ursprungligen postat av starxgvs
Gör det inte, du vet att det inte kommer funka. Finns ingen missbrukare som inte tänkt som du.

Var stolt över dina fem månader istället och låt dem bli fler. Var nöjd över att kunna hångla upp flickvännen bäst du vill.


Håller med om allt, inklusive spoilern. Herregud Praxe, släpp denna orealistiska dröm, och var glad över att du äntligen lyckats!
Citera
2017-12-11, 11:26
  #9317
Medlem
Me0ws avatar
Femton veckor nikotinfri!!
Citera
2017-12-11, 11:32
  #9318
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Me0w
Femton veckor nikotinfri!!

Grattis! Keep up the good work så att säga.

Jag har varit nikotinfri sedan påskhelgen 2016, inte fuskat någon gång än trots att min fru hemma snusar. Blir ibland jäkligt sugen, brukar då låna fruns dosa, öppna den och lukta, det räcker.

Händer fortfarande ibland att jag drömmer om snus också...
Citera
2017-12-11, 12:42
  #9319
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St.Barger
Någon som snusat under många år och slutat? Isf hur? Några hjälpmedel?
Har själv snusat i 20 år.
Var slav i 25 år, ca 1.5 dosor per dagen- sov alltid med prillan inne och hade ofta dubbla prillor.
Jag slutade Cold Turkey i maj 2014. Mitt främsta verktyg var att hitta rätt tänk, och till hjälp hade jag norska appen "Slutta!" och Allen Carrs bok "Äntligen Icke-rökare" som funkar minst lika bra för oss snusare.
Lycka till med ditt nya, fria liv
Citera
2017-12-11, 12:43
  #9320
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balticsea
Snusfri i 20 dagar nu, cold turkey.

Suget efter snus på dagtid klarar jag att hantera, inga problem.

Problemet är dock abstinensen kväll- och nattetid.
Får svettningar, känsla av rastlöshet, varm i kroppen, overklighetskänslor, sömnsvårigheter etc.

Vaknar ibland av att sängkläderna är fuktiga av svett.

Hur hanterar ni detta?
Någon med samma abstinensbesvär?
Hur länge skall det hålla i sig?
Det där gick över efter några månader, sen får man en sömn som är mycket bättre än den man hade som snusare.
Citera
2017-12-12, 17:38
  #9321
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Me0w
Statistiskt sett misslyckas också de flesta som försöker sluta. Det betyder inte att det inte är värt att sluta. Bara se till att vara en av de som klår statistiken!

Huvudanledningen för mig att sluta var faktiskt inte hälsa eller pengar, utan att jag inte tyckte om att ha en last/vara beroende. Kändes som en svaghet i min personlighet att jag hela tiden behövde planera mitt liv kring en prilla. Sen tycker jag det känns lite WT att vara nikotinberoende år 2017 också.
En dum grej att vara beroende av egentligen. Marc Maron som varit beroende av allt möjligt (tobak, alkohol, diverse droger) sa något i stil med att nikotin är det enda som han i efterhand inte fattar vitsen med. Både alkohol och droger gav honom viss valuta för pengarna (även om han i slutändan insåg det inte vägde upp nackdelarna). Nikotin kostade däremot bara en massa pengar.
Citera
2017-12-12, 22:39
  #9322
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horbock.i.Fjugesta
En dum grej att vara beroende av egentligen. Marc Maron som varit beroende av allt möjligt (tobak, alkohol, diverse droger) sa något i stil med att nikotin är det enda som han i efterhand inte fattar vitsen med. Både alkohol och droger gav honom viss valuta för pengarna (även om han i slutändan insåg det inte vägde upp nackdelarna). Nikotin kostade däremot bara en massa pengar.
Du skriver så bra och seriöst men jag tappar fokus av ditt nickname
Citera
2017-12-13, 22:21
  #9323
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Tog sista prillan 10 oktober, så lite mer än 2 månader snusfri efter 10 år snusande.

Har inte haft återfall men märker att jag är arg och mer explosiv än förut, nästan bitter. Livet känns tristare än tidigare, kaffe smakar skit - och alla andra rutiner där snus var inblandat känns inte alls speciella längre i vardagen. Typ snus när man tittar på film, kör bil eller efter maten.

Dessutom så har jag börjat äta mer och säkerligen gått upp 2-4 kg på denna tiden, socker som jag aldrig hade någon dragningskraft till, typ godis och choklad har blivit ett måste varje dag. Urk!

Är livet verkligen så tråkigt när man slutat snusa? Känns deprimerade vill verkligen inte bli sockerberoende ....då tar jag hellre snuset.
Citera
2017-12-15, 08:53
  #9324
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
Tog sista prillan 10 oktober, så lite mer än 2 månader snusfri efter 10 år snusande.

Har inte haft återfall men märker att jag är arg och mer explosiv än förut, nästan bitter. Livet känns tristare än tidigare, kaffe smakar skit - och alla andra rutiner där snus var inblandat känns inte alls speciella längre i vardagen. Typ snus när man tittar på film, kör bil eller efter maten.

Dessutom så har jag börjat äta mer och säkerligen gått upp 2-4 kg på denna tiden, socker som jag aldrig hade någon dragningskraft till, typ godis och choklad har blivit ett måste varje dag. Urk!

Är livet verkligen så tråkigt när man slutat snusa? Känns deprimerade vill verkligen inte bli sockerberoende ....då tar jag hellre snuset.

Själv varit snusfri i 14 dagar idag, gick cold turkey. Känner att jag har mer energi och det är framförallt jämnare än tidigare då det gick upp och ner under dagen. Det är för mig en stor fördel då jag har ganska stor arbetsbörda.
Nu när man slutat tänker man förstås på de stunder där man tagit goda snusar. Men om man slutar romantisera och tänker efter så hade jag själv fler äckliga snusar än goda. Samma skit varje dag och kan knappast vara nyttigt för kroppen.

Dock så vill jag relatera till dig, de här vardagsgrejerna är för mig också starkt sammankopplat med snus. Man såg fram emot nästa mål mat, ta en kaffe eller sätta sig i bilen för att ta en snus, någon slags eufori light.
Någon som framförallt slutat som känner igen sig i problematiken?
Har också ätit en del godis och liknande men är inte samma grej.
Ingefära har ibland hjälpt att tugga på men naturligtvis inte samma känsla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback