Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-07, 22:33
  #1
Medlem
Börjar med att yttra mig med att mina kunskaper är mediokra när det kommer till datorer. (Polarn byggde ihop den).
Fungerar klockrent i flera år men helt plötsligt la skärmen bara av.
Ser att vga_led lyser rött och kör med DVI sladd. Men får bara no signal.

Idéer??
Modekort Asus zb7-pro
Grafik R9280x
Hoppas skärmdump hjälper
https://imgur.com/a/v1haI

Så vitt jag förstår kör jag in dvi:n direkt i grafikkortet


Mvh
Citera
2017-12-07, 22:41
  #2
Medlem
kl4sseKocks avatar
Koppla skärmen direkt till moderkortet får du bild då?
Annars ta ur grafikkortet och starta igen.
Citera
2017-12-07, 22:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Koppla skärmen direkt till moderkortet får du bild då?
Annars ta ur grafikkortet och starta igen.

Nix. Tror dock aldrig jag fått bild via moderkortet. Aldrig använt.

Är tanken att jag skall dra ut hela grafikkortet och stoppa tillbaka det eller bara köra utan rakt av??
Citera
2017-12-07, 23:02
  #4
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexart
Nix. Tror dock aldrig jag fått bild via moderkortet. Aldrig använt.

Är tanken att jag skall dra ut hela grafikkortet och stoppa tillbaka det eller bara köra utan rakt av??
Prova kör utan rakt av, då grafikkortet brukar inaktivera moderkortets bildkällor om de sitter i.
Citera
2017-12-07, 23:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Prova kör utan rakt av, då grafikkortet brukar inaktivera moderkortets bildkällor om de sitter i.

Helvete, du är en ängel. Skärmen hoppar igång utan problem. Så mitt grafikkort har alltså lagt av för gott?

Nytt kort och nya drivrutiner så blir det King?
Kan man satsa på ett 1070??
Citera
2017-12-07, 23:26
  #6
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexart
Helvete, du är en ängel. Skärmen hoppar igång utan problem. Så mitt grafikkort har alltså lagt av för gott?

Nytt kort och nya drivrutiner så blir det King?
Kan man satsa på ett 1070??
Eftersom du har 3st PCI-e portar kan det även vara den som har gett sig, så prova kortet i en annan port innan för att verkligen utesluta att kortet är paj.

Vad har du för CPU idag, tänkte eftersom att de då finns en liten risk att den flaskar ett 1070.
Citera
2017-12-07, 23:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Eftersom du har 3st PCI-e portar kan det även vara den som har gett sig, så prova kortet i en annan port innan för att verkligen utesluta att kortet är paj.

Vad har du för CPU idag, tänkte eftersom att de då finns en liten risk att den flaskar ett 1070.

För att vara säker, alla pci-e portarna behöver inte vara strömsatta någonstans el dyl?
Smällde in den i pci:n under utan resultat. Dock så har vgalampan nu slocknat (grafikkortet sitter i orginalpos).
Citera
2017-12-08, 00:00
  #8
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexart
För att vara säker, alla pci-e portarna behöver inte vara strömsatta någonstans el dyl?
Smällde in den i pci:n under utan resultat. Dock så har vgalampan nu slocknat (grafikkortet sitter i orginalpos).
Nä för tusan portar behöver ingen extra ström.
Ja hoppar de inte igång då låter de som att de e paj, som en sista utväg skulle du kunna prova kortet i din polares dator.
Citera
2017-12-08, 00:05
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Nä för tusan portar behöver ingen extra ström.
Ja hoppar de inte igång då låter de som att de e paj, som en sista utväg skulle du kunna prova kortet i din polares dator.

Uppskattar hjälpen då jag troligtvis hade slitit av mitt hår annars. Blir att köpa ett imorgon. Ingen aning om vad men fotar setup från datorn så får någon belevad rekommendera något.

Hittade en jävla massa damm på grafikkortet men det hjälpte inte heller att ta bort det. Får acceptera att den är död.

+100 för vägledning!
Citera
2017-12-08, 00:13
  #10
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexart
Uppskattar hjälpen då jag troligtvis hade slitit av mitt hår annars. Blir att köpa ett imorgon. Ingen aning om vad men fotar setup från datorn så får någon belevad rekommendera något.

Hittade en jävla massa damm på grafikkortet men det hjälpte inte heller att ta bort det. Får acceptera att den är död.

+100 för vägledning!
Inga problem, hoppas de löser sig!
Alltid kul nya grejer till datorn om inte annat
Citera
2017-12-11, 16:40
  #11
Medlem
Innan du köper nytt . Cleara cmos. De lilla silvriga batteriet som sitter på moderkortet . Ta ut de. Vänta 5-10 min. Sätt tillbaka de igen . Ibland kan datorer bli lite knäppa. Då kan de ibland lösa såna här problem 🙂🙂
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback