• 37 799 online
  • 1 139 770 medlemmar
  • 59 043 228 inlägg
  • 1
  • 2
2017-11-14, 10:27
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Spontant känns det som att ni jobbar på fel sätt om ni oroar er för golvet med den utrustning ni har.
Köp in en gummiskrapa (gummiplog) som passar för aktuellt redskapsfäste och använd bara skopan när ni jobbar med utlastningen från högen. Jag antar att ni har hydrauliskt redskapsfäste,, då tar det ju inte mycket mer tid än annars.

Annars så brukar man, oftast på grävskopor, använda sig av avkapade däck som får agera skydd, men då är det i regel inte underlaget man är rädd om.

Vill ni tillverka något så går väl det att ordna,, men jag tror inte att det är lönsamt. Förmodligen enklare att tänka om. Skopan blir ju bara användbar där det är plant och fint. Minsta lilla motstånd så är ju gummit kört.
Lastmaskinen lever hela sitt liv bara inne i den här hallen, att flytta sopor är det enda den gör varför vi inte behöver tänka på att gummilisten skulle vara oönskad vid annan användning av maskin eller skopa. Låter man inte skopan gå mot golvet så blir det kvar en massa kladd som man sedan kör över med hjulen vilket snart leder till ett jäkla kladd. Skopan har ett flytläge där den bara vilar med sin egentyngd mot golvet och då sliter det väl inte så djävligt som om man skulle trycka ner den men jag är ändå orolig för slitage då detta sker hela dagarna på en begränsad yta.

Jag googlade lite till igår och hittade till slut några leverantörer utomlands:
Gummi: http://www.rubberedgellc.com/
Gummi: http://www.setcosolidtire.com/cuttingedges.htm
Hårdplast: https://www.maywes.com/poly-cutting-edge

De två första var väldigt tjocka, det ser ut att vara svårt att få upp allt skräp med en så tjock läpp under skopan. Från den första länken:
"Rubber wear edges are used in Transfer Stations, Recycling Facilities and Waste-to-Energy Plants for one main reason - TO PROLONG THE WEAR LIFE OF THE CONCRETE TIPPING FLOOR. The cost of repairing/replacing a tipping floor can put a strain on the maintenance budget not to mention the operational downtime associated with the repairs."

Precis vad jag tänkt. Nu är det inte min maskin och snart inte min kåk heller så kunden får väl välja själva hur de gör när de tagit över anläggningen men jag tror det vore skönt för golvet med lite gummi. Annars brukar det ju vara skönast utan gummi...
Citera
2017-11-16, 06:42
Moderator
Arne.Ankas avatar
Aluminium, skapligt mjukt jämfört med stål`
Citera
2017-11-16, 08:06
Medlem
Jag tycker att du för golvets och verktygets(skopans) bästa livslängd bör fokusera på att sänka friktionen, samtidigt som du byter de släpande ytorna mot ett material med märkbart lägre hårdhet än golvytan.

Aluminium är nog värt att överväga, men liksom med gummi och termoplaster så bedömer jag att skopans fart över golvet kommer att skapa en friktionsuppvärmning som avverkar slitytorna i för hög takt.

Glasfiberarmerad polyester ("båtplast"/GRP) tror jag är det billigaste/lämpligaste materialet att använda för slitytorna.
En kilformad "extrabotten" under skopan, med lagom antal medar mot golvet (sänker friktionen) och utskjutande skrapläpp på ett par dm som samtidigt funkar som slitagevarnare.

Jag vet inte hur tunga skoplyft som uppgiften kräver, men man kanske borde överväga en radikal moddning av arbetsskopor så att hela eller stora delar av skopans botten byts ut mot GRP/aluminium.

(Både husvagnsbyggare och båtfabrikanter kan nog hjälp dig med prototypbygge ganska billigt som vintersyssla, om du vill slippa plasta i egen regi.)
Citera
2017-11-18, 15:10
Medlem
Vet inte om du har hört eller kollat upp oxalite/oxylitplast någongång. Det används bland annat inom industri för att skydda mot slitage och som t.ex plastbelag för medar och skidor. Jag tänker att det borde funka att limma eller bulta fast undertill, borde inte vara speciellt dyrt i längden heller.
Citera
2017-11-20, 15:11
Medlem
grovslangs avatar
Det finns ju gummiskär till plogblad som ska fungera bra till slask och modd, det kanske funkar här med. Om du svetsar på ett fäste för gummiskär i bakkant på skopan kan du ösa undan det värsta sölet först och sedan bara tilta upp skopan och skrapa rent med skäret.
Citera
2017-12-07, 23:08
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Varför inte testa med slitbanan från ett lastbilsdäck eller truckdäck?
En bekant som jobbar med snöröjning brukar köra med slitbanan till lastbilsdäck ist för vanliga metallskär när han plogar slask och snömodd.
Citera
  • 1
  • 2