Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-07, 21:10
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobthedude
Det var lite de jag villa komma fram till. Det gör ju tillgång av bitcoin är oändligt m¨ånga om jag förstått rätt. Med andra ord talar det för en inflation pga spekulation av Bitcoin, samt att antalet bitcoin begränsad samtidigt som det inte är det.
Nej, det kommer bara finnas 21 miljoner bitcoins så det stämmer inte. Det kommer ta till ungefär 2140 så det är inte bråttom än. Inflationen fungerar som så att när miners minear blocken (genom att lösa olika algorithmer) så får dom en del av belöningen som är matematiskt inräknad i programkoden. Det är detta som är den inbyggda deflationen av Bitcoin. Jag tror jag skrev inflation, vilket väl är rätt, men andelen bitcoins som mineas blir mindre och mindre på detta sätt, vilket skapar en brist på bitcoins.
Citera
2017-12-07, 21:39
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LABreserva
Haha skulle berätta för farsan på 74 att jag hade köpt bitcoin ock förklara vad det var. Då dro han upp sin iphone ock visade mig appen. Gubben hadde över 4 btc Underskatta inta gamlisarna..


Asså världsklass, då är han tät nu!
Citera
2017-12-07, 21:42
  #51
Medlem
Tekniken är enkel.
Du har en Wallet (plånbok). Vilket är en digital entitet som kan innehålla bitcoins. För att fylla på bitcoins behöver någon som har mer än 0 bitcoin i sin Wallet föra över dessa till dig. I praktiken handlar det om att du köper bitcoin från ex en bitcoin-förmedlare så som exempelvis bitfinex. Då tar de dina riktiga pengar (ex US dollar) och växlar dessa mot virtuella så kallade bitcoins genom att någon som redan äger bitcoins säljer dessa till banken i utbyte mot dina riktiga pengar. Banken transfererar sedan dessa bitcoins till din wallet medan pengarna dras från ditt Mastercard eller liknande och förs över till den säljande partens konto (bank/Paypal eller liknande).

Siffrorna på ditt bankkonto hos ex Nordea där du får in din lön har nu ett lägre värde medan värdet på din Bitcoin wallet är >0.

Rent tekniskt så sker transaktionerna av Bitcoin på ett sådant sätt att en wallet med >0 bitcoin skickar en summa Bitcoin till en annan wallet genom att skriva in mottagarens wallet-adress. Denna "request for transaction" skickas då ut till ett antal Bitcoin-noder (miners/grävare) som har till uppgift att verifiera transaktionen samt genomföra den.

Detta går till på sådant sätt att varje grävarnod kollar i Bitchain (Blockkedjan - en fil med data som innehåller information om alla Bitcoins som finns, vem de tillhör och alla transaktioner som någonsin gjorts) att sändaren faktiskt har det antal Bitcoin som den skall transferera och att mottagaradressen finns. Om noden verifierar att så är fallet så kan noden lägga till transaktionen till ett block (en ny del av Blockchain) (BlockChain = Block-Kedja, där varje block innehåller nya transaktioner). Det här nya blocket skrivs sedan in i blockkedjan. När ytterligare fem stycken efterföljande block har skapats (i princip 100% garanterat av andra noder) så anses transaktionerna i blocket dessförinnan vara verifierade, och värdet på respektive Wallet ändras på klientens sida. Dessa block är alltså vad så kallade miners/grävare skapar. Blocken skapas genom att en dator löser en rad svåra matematiska pussel, och när en dator löst ett sådant pussel så skapas en liten mängd nya Bitcoin som transfereras till grävarens Wallet genom att den datan tillförs tillsammans med transaktionerna i det nya blocket.

Ett sådant här block skapas i genomsnitt en gång var tionde minut (och då finns det hundratusentals datorer som bara står och "gräver" dygnet runt).

Detta är dock inte hela historien, utan alla "pending transactions" ligger i en speciell del av blockkedjan som kallas mempool innan de skrivs in i blockkedjan. Det är i princip noderna som bestämmer vilka "pending transactions" som skall inkluderas i ett nytt block eftersom att varje block har en begränsad storlek och därför är det bara ett begränsat antal transaktioner som kan skrivas in /block. I medeltal handlar det om ca 1600 transaktioner/block. Och det tar i dagsläget ca 15 minuter för en transferering att bekräftas.

Vad tjänar då noderna på att lösa massa pussel och verifiera transaktioner? Jo, varje transaktion man gör med Bitcoin kostar pengar (tekniskt går det att skicka utan att betala men då lär ingen vilja bekräfta din transaktion för det kostar massa bandbredd och datorkraft = ström = pengar). Denna kostnaden dras av på beloppet som du skickar och tillfaller "grävaren" i form av bitcoins till deras Wallet. Just nu ligger kostnaden på tiotals USD/transaktion. Detta får till följd att noderna helt enkelt struntar i att behandla transaktioner som inte har en hög avgift inbakad. Så ska du föra över 100 kr mellan två Wallet så får du räkna med att avgiften blir betydligt högre än värdet på de Bitcoin du transfererar .

Ungefär 50 000 transaktioner väntar vid varje gived tidsenhet på att bli bekräftade, man kan se nuvarande värdet här:
https://blockchain.info/sv/charts/mempool-count

Det görs omkring 350 000 transaktioner per dag.

Blockkedjan är för övrigt en fil som växer för var dag, nu är den på omkring 150GB. Det är dock bara grävarnoder som behöver ha den på datorn. Vanliga användare av Wallet behöver ej ha hela blockkedjan på datorn.


Det var lite övergripande, hoppas det gav lite bättre förståelse.
Citera
2017-12-07, 21:49
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovstark
Jaja nu är jag ett mongo. Jag erkänner det i alla fall. Ett kvinnligt pms-mongo dessutom ☺
Då vågar jag inte fråga dig mer. Det är just hur jag köper dem..det är det jag inte fattar, alla termer o grejer..

Haha vad ska man säga...
Man vet att det är för sent att hänga på bitcoin tåget när folk som inte ens vet vad bitcoin än försöker köpa sig en biljett.
Citera
2017-12-07, 21:52
  #53
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leeila
Haha vad ska man säga...
Man vet att det är för sent att hänga på bitcoin tåget när folk som inte ens vet vad bitcoin än försöker köpa sig en biljett.

Hahahaha.

Det finns en bortre gräns ännu längre bort: När kvällstidningarnas ekonomi-experter börjar tipsa.
Citera
2017-12-07, 22:31
  #54
Medlem
Gerbaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovstark
Jaja nu är jag ett mongo. Jag erkänner det i alla fall. Ett kvinnligt pms-mongo dessutom ☺
Då vågar jag inte fråga dig mer.
Det är just hur jag köper dem..det är det jag inte fattar, alla termer o grejer..
Skärp dig. Bitcoins är svårt att förstå sig på, även om man vet hur man handskas med skiten. Att lära sig handla/köpa är relativt lätt, om man accepterar att man inte har någon aning om hur det egentligen fungerar.
Citera
2017-12-07, 23:23
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovstark
Har några frågor...det här med Bitcoin, många säger att det är så enkelt, medan andra säger att det är krångligt. Jag som är sjukt trög gällande allt som har med teknik att göra (o fler saker också ☺) förstår verkligen ingenting..har kommit så långt att jag ska skapa en Wallet. På safello tänkte jag. Men sen då?
Finns det nån pedagogisk själ där ute som kan förklara...?

Samt...Hur säkert är det med Bitcoin nu?

Det finns CFD:er att handla med på Avanza istället. Betydligt enklare samtidigt som du kan håva in pengarna. Har själv tjänat ett par tusingar på en vecka.
Citera
2017-12-07, 23:41
  #56
Medlem
THE-HYPNOTOADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fLzj
Men seriöst blir så jävla trött på mongon som inte kan Googla. Hur svårt är det och vad exakt fattar du inte?

Du skapar en wallet (plånbok) för du måste kunna ha dina bitcoins någonstans eller hur?
Din plånbok har en specifik adress knyten till sig.

Du köper bitcoins och uppger adressen till din plånbok.

Bitcoins är så säkert du väljer att göra det med lösenord, 2FA, mail eller USB sticka.

Your welcome

Blir så jävla trött på mongoloider som är otrevliga.

Nu förklarade du visserligen allt men otrevlig är du.
Citera
2017-12-08, 00:10
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Vad tjänar då noderna på att lösa massa pussel och verifiera transaktioner? Jo, varje transaktion man gör med Bitcoin kostar pengar (tekniskt går det att skicka utan att betala men då lär ingen vilja bekräfta din transaktion för det kostar massa bandbredd och datorkraft = ström = pengar). Denna kostnaden dras av på beloppet som du skickar och tillfaller "grävaren" i form av bitcoins till deras Wallet. Just nu ligger kostnaden på tiotals USD/transaktion. Detta får till följd att noderna helt enkelt struntar i att behandla transaktioner som inte har en hög avgift inbakad. Så ska du föra över 100 kr mellan två Wallet så får du räkna med att avgiften blir betydligt högre än värdet på de Bitcoin du transfererar .
Bra sammanfattning, men jag tror du ska säga "grävarnoder" eller bara "grävare" istället för "noderna". Eller kanske förklara vad noder är istället för grävare. Om ingen vet vad en nod är så är det helt enkelt en klient som är ansluten till nätverket. En full nod är en nod som har hela blockkedjan nedladdad.
__________________
Senast redigerad av sentience 2017-12-08 kl. 00:13.
Citera
2017-12-08, 10:32
  #58
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Kan någon svara på vem som står som garant om jag förlorar mina bitcoins?
Antingen genom att jag tappar min mobil, där min privata nyckel ligger eller i ett kanske mer osannolikt scenario, där en hacker stjäl mina bitcoins?

Idag garanterar banken100.000k Euro i bankgaranti...men vem står som garant i bitcoins fall?
Citera
2017-12-08, 10:38
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Kan någon svara på vem som står som garant om jag förlorar mina bitcoins?
Antingen genom att jag tappar min mobil, där min privata nyckel ligger eller i ett kanske mer osannolikt scenario, där en hacker stjäl mina bitcoins?

Idag garanterar banken100.000k Euro i bankgaranti...men vem står som garant i bitcoins fall?

Ingen, sumpar du din telefon och det är din enda backup så är du fuuuuucked. Därför man har flera olika backups och inte lagrar sina coins på en exchange.

Bitcoins är fritt och styrs inte av några banker, det som är tjusningen.

Vad menar du med 100.000K €? (100.000.000 €?)
Citera
2017-12-08, 10:42
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyselektrikern
Your welcome? Din välkommen?

Du som tipsar folk om google borde kanske själv googla skillnaden på you're & your.

Bra sagt, verkligen! Du bidrog till tråden! Älskar besserwissers
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback