Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-06, 18:24
  #13
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56Kmodem
Om du ska veta motståndet i kabeln vilket du behöver om du ska få det exakt rätt så måste du vara där på plats och mäta.

Nu är det ju impedans och inte resistans som gäller här och den karaktäristiska impedansen i ett modernt kabel-tv-nät är alltid 75 Ohm.
Citera
2017-12-06, 18:33
  #14
Medlem
Det är 75 Ohm impedans och risken att det inte fungerar utan slutmotstånd är jättestor.
Citera
2017-12-06, 20:15
  #15
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56Kmodem
Vad skulle det bli för skillnad menar du, om du kapar eller om den slutar i ett kontaktstycke?

Signalen kommer läcka ut, signal kommer läcka in. Har du en mottagare kan du fånga signalen i luften och pejla mot kapad koax. Det blir inte tätt, helt enkelt. All elektronik skapar störningar, om du står i samma rum och borrar med en borrmaskin som blixtrar, en mikrovågsugn är påsatt, allt sådant kommer då stråla in i koaxnätet, vilket inte gör någon glad.

Citat:
Ursprungligen postat av 56Kmodem
Om du ska veta motståndet i kabeln vilket du behöver om du ska få det exakt rätt så måste du vara där på plats och mäta.

Alla nät i Sverige har kablar med 75ohm impedans, försök inte lära ut något till andra om du inte har en aning om hur det fungerar. Förhållandet mellan mittledare till skärm bestämmer impedans, därvid böj kabeln för mycketr=det blir ett väck=impedansen blir förändrad=det blir dåligt..

Till ts: Om det bara går till Ditt extra uttag, fixa fram ett slutmotstånd och sätt i där utgående kabel satt, så är alla glada och nöjda! Om du inte sätter i ett slutmotstånd, så kan du vara en orsak till problem för andra. Det kostar 19kr på kjell och company, köp det, terminera där utgående kabel satt, fortsätt med livet.

https://www.kjell.com/se/sortiment/l...-%CF%89-p30449
__________________
Senast redigerad av Sleepyoh22 2017-12-06 kl. 20:24.
Citera
2017-12-06, 23:23
  #16
Medlem
Ja, det var ungefär så här komplicerat jag anade att det är. Och en massa olika svar.
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Till ts: Om det bara går till Ditt extra uttag, fixa fram ett slutmotstånd och sätt i där utgående kabel satt, så är alla glada och nöjda! Om du inte sätter i ett slutmotstånd, så kan du vara en orsak till problem för andra. Det kostar 19kr på kjell och company, köp det, terminera där utgående kabel satt, fortsätt med livet.
Ja, jag tycker att det låter rimligt. Jag får nog göra så. Vill inte bli orsak till att hela nätet i lägenhetshuset blir utan tv.

Jag har en sån här plugg men det räcker alltså inte att sätta den i datauttaget i det urtag som fortfarande är inkopplat?
__________________
Senast redigerad av aventin 2017-12-06 kl. 23:34.
Citera
2017-12-07, 10:57
  #17
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aventin
Ja, det var ungefär så här komplicerat jag anade att det är. Och en massa olika svar.

Ja, jag tycker att det låter rimligt. Jag får nog göra så. Vill inte bli orsak till att hela nätet i lägenhetshuset blir utan tv.

Jag har en sån här plugg men det räcker alltså inte att sätta den i datauttaget i det urtag som fortfarande är inkopplat?

Nej du måste terminera där du drar ut kabeln...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback