Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-12-06, 09:14
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Har du några förslag möjligen?

Resurs Holding, storbanker, retail.

https://www.avanza.se/aktier/lista.html

Börja med att ställa in direktavkastning på 5%+ och sedan PE under 20. Kolla igenom historiken i rapporter och sedan framtidsutsikter.
Citera
2017-12-07, 08:26
  #38
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
5-6 månader är en för kort period anser jag. Själv skulle jag försökt sprida ut insättningarna i fonder/aktier på minst 1-2 år i alla fall vilket sänker risken för att man enbart går in när det är som högst.


Vad baserar du ditt antagande på? Om sparhorisosonten är 10-15 år ser jag ingen anledning att inte investera rubbet nu.

Risken är att man missar en uppgång som ger större avkastning än den strategi du föreslår.
Citera
2017-12-07, 09:28
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Vad baserar du ditt antagande på? Om sparhorisosonten är 10-15 år ser jag ingen anledning att inte investera rubbet nu.

Risken är att man missar en uppgång som ger större avkastning än den strategi du föreslår.

Du har helt rätt. Om sparhorisonten är 10-15 år så ska inte inköpen spridas ut. Punkt slut.
Citera
2017-12-07, 12:23
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhee
Du har helt rätt. Om sparhorisonten är 10-15 år så ska inte inköpen spridas ut. Punkt slut.

Om man inte vet att det finns risk att man paniksäljer vid nedgång dock då ska man inte göra det, och jag tror det är många som gör det.
Citera
2017-12-07, 13:17
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Om man inte vet att det finns risk att man paniksäljer vid nedgång dock då ska man inte göra det, och jag tror det är många som gör det.

Joo men då bör man inte vara speciellt mycket på aktiemarknaden överhuvudtaget.
Citera
2017-12-08, 19:35
  #42
Medlem
Intressant. Satt i nästan exakt samma situation som du (summa och bostadsbelåning) för ett år sedan bortsett från att jag är ett år yngre.

Jag investerade på följande sätt:

Swedbank Robur Access Asien - 30%
Länsförsäkringar Global Indexnära - 25%
Länsförsäkringar Europa Indexnära - 15%
SPP Aktiefond USA - 10%
Avanza Zero - 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 10%

Det har gått hur bra som helst, speciellt Asienfonden går som tåget. Jag tycker dock 20% exponering till Sverige är för högt så funderar på att lägga mig på 5% vardera och flytta dessa till Asien och Europa -fonderna.
Citera
2017-12-09, 13:45
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Although1
Intressant. Satt i nästan exakt samma situation som du (summa och bostadsbelåning) för ett år sedan bortsett från att jag är ett år yngre.

Jag investerade på följande sätt:

Swedbank Robur Access Asien - 30%
Länsförsäkringar Global Indexnära - 25%
Länsförsäkringar Europa Indexnära - 15%
SPP Aktiefond USA - 10%
Avanza Zero - 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 10%

Det har gått hur bra som helst, speciellt Asienfonden går som tåget. Jag tycker dock 20% exponering till Sverige är för högt så funderar på att lägga mig på 5% vardera och flytta dessa till Asien och Europa -fonderna.

Roligt att höra att det går bra! Gick du all in vid ett och samma tillfälle, som man egentligen borde, eller spred du ut köpen över tid? Hade du vågat göra samma sak i min situation och dagens läge?
Du har en relativt hög exponering mot Asien, uppenbarligen har det varit bra hittills men att lägga ytterligare 5% hade jag varit tveksam till.
Citera
2017-12-10, 12:46
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nollfantasi
Roligt att höra att det går bra! Gick du all in vid ett och samma tillfälle, som man egentligen borde, eller spred du ut köpen över tid? Hade du vågat göra samma sak i min situation och dagens läge?
Du har en relativt hög exponering mot Asien, uppenbarligen har det varit bra hittills men att lägga ytterligare 5% hade jag varit tveksam till.

Jag investerade pengarna månadsvis två gånger per månad över en period på 5 månader. Detta för att jag aldrig hade investerat i aktier förut och tycket det kändes "tryggare" även om jag läst att det i teorin är bättre att bara investera allt direkt.

Jag hade gjort samma val igen, speciellt då min sparhorisont är över 20 år. Det är även därför jag vill ha hög exponering mot Asien, eftersom det är där den största tillväxten förväntas.
Citera
2017-12-11, 15:42
  #45
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollfantasi
Roligt att höra att det går bra! Gick du all in vid ett och samma tillfälle, som man egentligen borde, eller spred du ut köpen över tid? Hade du vågat göra samma sak i min situation och dagens läge?
Du har en relativt hög exponering mot Asien, uppenbarligen har det varit bra hittills men att lägga ytterligare 5% hade jag varit tveksam till.

Jag har själv ca 20% i LF tillväxtmarknad indexnära. Den är ju helt klart mer volatil jmf. Med en indexfond i Europa, USA eller Sverige.

Men, om man satsar pengar på börsen ska man också ha råd att förlora dessa. Jag tycker att spelet blir lite roligare om man har en större risk, men också chans till en större avkastning. Annars kan du lägga allt på ett "högräntekonto" i någon bank. Men hur kul är det!?

Är det som du säger att sparhorisonten är 10-15 år finns det ingen anledning att fega. All in och glöm bort i 15 år så ska du se att det har ökat bra mycket. Du kommer med en snittavkastning på 8% ha över 2,2 miljoner om 10 år.

Vill du få en indikation på ränte på ränte effekten är det kul att laborera med siffrorna här

https://rikatillsammans.se/verktyg/k...anta-pa-ranta/
__________________
Senast redigerad av AldoRaine 2017-12-11 kl. 15:50.
Citera
2017-12-12, 02:04
  #46
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okoncentrerad
Strunta i avgiften, jag förstår inte varför så många hakar upp sig på detta. Det är avkastning som räknas och den inkluderar avgiften. En fond som går upp 10% på ett år är bättre än en som går upp 9% på ett år, även om den förra skulle ha 50% i avgift och den senare 0.1% i avgift.

Öhh, jag föreslår att du räknar lite på detta och återkom sen igen. Räkna även vad som sker på 10 år.
Citera
2017-12-12, 10:38
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Öhh, jag föreslår att du räknar lite på detta och återkom sen igen. Räkna även vad som sker på 10 år.
Antagligen sker samma på 10 år som för Aktiv Fond med högre avgift som överavkastar index. Överavkastningen på 1-2 % per år blir extremt stor på 10 år...
Citera
2017-12-14, 01:10
  #48
Medlem
nins avatar
50% i avgift vs 0,1%.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback