Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-29, 16:11
  #1
Medlem
Ja, som titeln lyder så undrar jag om 140 Db bas är mycket att spela? Asså typ om folk som kanske tävlar kör med så mycket?
Citera
2017-11-29, 16:59
  #2
Medlem
Det är ett helt vansinnigt hårt ljudtryck, skulle du spela något annat register än basen 20hz-80hz med den kraften så hade du inte kunnat stå i närheten av ljudkällan.
Citera
2017-11-29, 17:38
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeeeZo
Ja, som titeln lyder så undrar jag om 140 Db bas är mycket att spela? Asså typ om folk som kanske tävlar kör med så mycket?

Ganska så Omedelbara hörselskador och i princip omöjligt att nå upp till det utan ett spefialbyggt fordon.

Världsrekordet ligger väll strax över 150dB och då med 2kW matning... typ?
Citera
2017-11-29, 22:16
  #4
Medlem
franges avatar
Rockkonserter brukar ligga på runt 110 dB, ljudsignalen från en ambulans ligger på 120 dB, och fyrverkeri och/eller gevärsskott på 1 meters avstånd kring 140dB.

Ljud över 85 dB kan vara farliga för ett friskt öra, och den så kallade smärtgränsen går vid 125 dB, dvs då man omgående obehag inne i örat.
Citera
2017-11-30, 16:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warulv
Det är ett helt vansinnigt hårt ljudtryck, skulle du spela något annat register än basen 20hz-80hz med den kraften så hade du inte kunnat stå i närheten av ljudkällan.

Okej för jag har funderat på en epa som ägaren har skrivit att han kollade hur högt han kunde spela och kom upp i 140Db

https://www.blocket.se/vasternorrlan...29766.htm?sa=1
Citera
2017-11-30, 18:01
  #6
Medlem
smygolfs avatar
140db i basen ger inte i närheten av samma skador som vid 1khz.
Jag tror inte ens att du kan få hörselskador av den nivån från 40hz och neråt.
Dock är ju frågan vad ägaren tycker bas är, att komma upp i dom nivåerna under 40hz är inget man bara gör.
Citera
2017-11-30, 23:02
  #7
Medlem
Tomtens-fislukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ganska så Omedelbara hörselskador och i princip omöjligt att nå upp till det utan ett spefialbyggt fordon.

Världsrekordet ligger väll strax över 150dB och då med 2kW matning... typ?


182,6dB är rekordet
https://www.youtube.com/watch?v=h6Okq7y2Opw
Citera
2017-11-30, 23:13
  #8
Medlem
Bara en liten indikation om hur mycket 140 dB egentligen är: för varje 10 dB du ökar ljudnivån så innehåller ljudet tio gånger mer energi. Vanligt samtal ligger runt 60-70 dB, låt oss säga 70 dB. För att öka samtalets ljudnivå till 80 dB krävs det alltså tio gånger mer energi (jag förutsätter att inga extra förluster uppstår trots ökningen). Steget från 80 till 90 dB kräver ytterligare tio gånger mer energi, och då är vi uppe i 100 gånger mer energi än den ursprungliga ljudnivån.

För att fortsätta öka ljudnivån i 10-dB-steg krävs det tiofaldigande av energin för varje steg. För att nå upp till 140 dB krävs det alltså 7 steg om 10 dB. Det i sin tur medför att du måste pumpa ut 10^7 (en etta med sju nollor!) gånger mer energi än du gjorde vid normal samtalsnivå. Det är vansinnigt mycket energi, och inget som på något vis är bra för örat.

Bara en jämförelse: en högljudd konsert kan tänkas åstadkomma 110 dB. Därifrån till 140 dB är det tre steg om 10 dB. Därmed kräver 140 dB tusen (!!) gånger mer energi än den högljudda konserten....
Citera
2017-12-03, 10:12
  #9
Medlem
smygolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Bara en liten indikation om hur mycket 140 dB egentligen är: för varje 10 dB du ökar ljudnivån så innehåller ljudet tio gånger mer energi. Vanligt samtal ligger runt 60-70 dB, låt oss säga 70 dB. För att öka samtalets ljudnivå till 80 dB krävs det alltså tio gånger mer energi (jag förutsätter att inga extra förluster uppstår trots ökningen). Steget från 80 till 90 dB kräver ytterligare tio gånger mer energi, och då är vi uppe i 100 gånger mer energi än den ursprungliga ljudnivån.

För att fortsätta öka ljudnivån i 10-dB-steg krävs det tiofaldigande av energin för varje steg. För att nå upp till 140 dB krävs det alltså 7 steg om 10 dB. Det i sin tur medför att du måste pumpa ut 10^7 (en etta med sju nollor!) gånger mer energi än du gjorde vid normal samtalsnivå. Det är vansinnigt mycket energi, och inget som på något vis är bra för örat.

Bara en jämförelse: en högljudd konsert kan tänkas åstadkomma 110 dB. Därifrån till 140 dB är det tre steg om 10 dB. Därmed kräver 140 dB tusen (!!) gånger mer energi än den högljudda konserten....

Lättare att säga att en ökning på 3db kräver dubbelt antal W.
Lite beroende på person, så uppfattar dom flesta av oss en ökning på 7-8db som dubbelt så högt.
Sen finns det även en massa genvägar som på pappret ger en massa db.

Och hur skadligt det sen är att spela högt, allt är baserat på frekvens vs db pga hur våra öron uppfattar ljud.
Fletcher & Munson knäckte den nöten på 30:talet, och att det finns flera sätt att mäta ljudtryck på.
Det är därför basen på bio ligger 20db högre än än resten och på en konsert som mäter 110db enligt gängse regler ligger garanterat upp mot 130db I basen
Citera
2017-12-06, 08:33
  #10
Medlem
jösses så mycket teorier och fantasier det presenteras här som vanligt ,,, 140 dB Är i dessa sammanhang inte speciellt mycket ,,

Db skalan är väldigt speciell ,,, (logaritmisk) 3 db är en FÖRDUBBLING av ljudtrycket och för att uppnå tre dbs ökning så måste du FÖRDUBBLA EFFEKTEN ,, ex spelar du från början 130 db på 1000 watt behöver du 2000watt för 133 db och sen för att komma till 136 dubbla igen dvs 4000watt .. 139 db kräver 8000watt .. 141 db 16000 watt och så fortsätter det ,,, ju högre upp du kommer ju kraftigare blir det ,, en uppförsbacke som bara blir brantare

rent teoretiskt kan man spela 183 Db sen blir det vaccum
__________________
Senast redigerad av 2loud 2017-12-06 kl. 08:38.
Citera
2017-12-06, 08:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Bara en liten indikation om hur mycket 140 dB egentligen är: för varje 10 dB du ökar ljudnivån så innehåller ljudet tio gånger mer energi. Vanligt samtal ligger runt 60-70 dB, låt oss säga 70 dB. För att öka samtalets ljudnivå till 80 dB krävs det alltså tio gånger mer energi (jag förutsätter att inga extra förluster uppstår trots ökningen). Steget från 80 till 90 dB kräver ytterligare tio gånger mer energi, och då är vi uppe i 100 gånger mer energi än den ursprungliga ljudnivån.

För att fortsätta öka ljudnivån i 10-dB-steg krävs det tiofaldigande av energin för varje steg. För att nå upp till 140 dB krävs det alltså 7 steg om 10 dB. Det i sin tur medför att du måste pumpa ut 10^7 (en etta med sju nollor!) gånger mer energi än du gjorde vid normal samtalsnivå. Det är vansinnigt mycket energi, och inget som på något vis är bra för örat.

Bara en jämförelse: en högljudd konsert kan tänkas åstadkomma 110 dB. Därifrån till 140 dB är det tre steg om 10 dB. Därmed kräver 140 dB tusen (!!) gånger mer energi än den högljudda konserten....
TOTALT FEL LÄS VAD JAG SKRIVER !!!!!
Citera
2017-12-06, 12:07
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2loud
TOTALT FEL LÄS VAD JAG SKRIVER !!!!!

På vilket sätt har jag fel?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback