Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-05, 15:15
  #1
Medlem
Urgammalt koncept jag vet.

Det jag undrar är hur lagligt det är att köpa en branded proukt från alibaba för att sälja i Sverige.
Varumärket i fråga tillhör ett företag i USA och säljs världen över, men också från alibaba.

Är det lagligt?
Citera
2017-12-05, 15:23
  #2
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Varför kan jag inte själv beställa ifrån Alibaba måste väl bli bliggare än att gå via dig?
Citera
2017-12-05, 15:33
  #3
Avstängd
Ekonomistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Varför kan jag inte själv beställa ifrån Alibaba måste väl bli bliggare än att gå via dig?

köpte en grej från alibaba för 199 kr, när jag fick paketet hem landa siffran på 900 kr.
Vet inte vad som gjorde att priset steg, det var inte i alla fall själva varan utan andra dolda utgifter från importen etc.
Citera
2017-12-05, 17:27
  #4
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNihilist
Urgammalt koncept jag vet.

Det jag undrar är hur lagligt det är att köpa en branded proukt från alibaba för att sälja i Sverige.
Varumärket i fråga tillhör ett företag i USA och säljs världen över, men också från alibaba.

Är det lagligt?

Beror på. Är det äkta produkter från företaget i USA?
Piratkopior är inte lagligt.

Sedan kanske företaget i USA redan har en distributör i Sverige/EU.
Då är det möjligt att de inte tillåter något annat företag att sälja.
Då får du förhandla med företaget i USA om distributionsrättighter.

Om det är äkta varor kanske företaget på Alibaba endast har rätt att sälja till Kina/Asien.
Du kan alltså inte sälja hur som helst med skyddade varumärken (iaf lagligt/eller utan risk att bli stämd av rättighetsägaren).
Citera
2017-12-07, 12:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Varför kan jag inte själv beställa ifrån Alibaba måste väl bli bliggare än att gå via dig?
Behöver du 10 000 produkter? Du behöver köpa in stora kvantiteter för att få det billigt.
Citera
2017-12-07, 12:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Beror på. Är det äkta produkter från företaget i USA?
Piratkopior är inte lagligt.

Sedan kanske företaget i USA redan har en distributör i Sverige/EU.
Då är det möjligt att de inte tillåter något annat företag att sälja.
Då får du förhandla med företaget i USA om distributionsrättighter.

Om det är äkta varor kanske företaget på Alibaba endast har rätt att sälja till Kina/Asien.
Du kan alltså inte sälja hur som helst med skyddade varumärken (iaf lagligt/eller utan risk att bli stämd av rättighetsägaren).
Hmm okej, så borde kanske inte lita på säljarna när dem säger att det är tillåtet/lagligt att återförsälja i Sverige..
Citera
2017-12-07, 13:16
  #7
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNihilist
Hmm okej, så borde kanske inte lita på säljarna när dem säger att det är tillåtet/lagligt att återförsälja i Sverige..
Lita på en säljare...haha ja det var roligt!

Citera
2017-12-07, 15:54
  #8
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNihilist
Hmm okej, så borde kanske inte lita på säljarna när dem säger att det är tillåtet/lagligt att återförsälja i Sverige..

Inte om säljaren kommer från ett land där de inte får några konsekvenser av att ljuga.
Hade de t ex sålt från USA där sannolikheten för att bli brutalt stämd om de sålde ej sanktionerade varor ökar pålitligheten en aning.

Dock ska man aldrig ta en säljare på sitt ord - de måste själva kunna bevisa att det som sägs är sanningsenligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback