Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-04, 10:35
  #73
Medlem
Minoritet+ursprungsbefolkning ger dom ju automatiskt offerkortet. Samerna bryr sig nog inte nämnvärt om att ha den rollen, och PK-människor tycker nog illa om samerna innerst inne. Men precis som att man måste acceptera muslimernas pedofili för att dom år så utsatta så måste samernas vidriga beteende även accepteras.
2017-12-04, 10:51
  #74
Avstängd
Pripps3.5s avatar
Djurplågeriargumentet från ev. veganer är hyckleri.
Fatta hur många möss, sorkar, råttor, fågelbon och insekter som massakeras när deras grödor ska skördas.

I övrigt har jag aldrig förstått det här "hatet" mot samer.
2017-12-04, 11:01
  #75
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eroticon6
LÄGG AV DET FANNS INTE ENS SAMER I FINLAND FÖR 2500 ÅR SEDAN. Numer är samer blonda, blåögda och heter typ nilspetter andersson och liknande. Men samernas riksförbund anser inte att samer är svenskar bara att de är sveriges urbefolkning vilket inte stämmer men något de kan dra nytta utav.
Veganer angriper först de som dem hatar mest, samerna får härja fritt så länge de finns andra köttätare veganerna hyser mer hat för.
Här ser ni ett av dom roligaste inlägg jag läst på flashback. "Det fanns inte samer i Finland". Det blir nämligen hysteriskt roligt om man vet att att "finne" betyder just "same". Finland betyder just "Samernas land".
Men hur skall skribenten kunna veta det? Det kräver ju att man t.ex. läser böcker. Den svenska skolan har ju heller inte vart skribenten någon hjälp.

PS. Samer vill bli betraktade som etnisk minoritet för att kunna bli sjuksköterskor, börsmäklare eller fritidspedagoger som alla andra. Men svenska staten vägrar erkänna dom som etnisk minoritet (samtidigt som svenska staten kräver av andra länder att dom skall erkänna sina etniska minoriteter). Endast samer som livnär sig på rennäring, jakt och fiske får behålla sin same identitet och rättigheter (t.ex. rösta i samtinget).
Svenska staten har alltså skapat ett absurt system där alla måste äga renar vare sig dom vill det eller inte. Så naturligtvist växer renjordarna med en växande befolkning.
2017-12-04, 11:23
  #76
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Slåttermaskin
Gäsp.



Bra sagt! Renägares relationer (ja, relationer) till sina renar och hur de behandlas är något helt annat än svenska minkfarmar och köttindustrins slakt och djurtransporter.

Det förekommer samehat, ja, ett samehat som är nästintill obegripligt. Det tycks som om det bildligt talat nedärvs i vissa familjer, förstås som så mycket annat. "Nä, du vet, morfar min berättade ju om när han inte kunde plocka svamp pga en renflock. Min kusins svärmor såg en gång en same kissa mot ett träd! Så jag hatar dem också." Det är nog lite väl förenklat att tala om motsättningar mellan bofasta och nomader. Här handlar det också om ren och skär xenofobi, rasism och kolonialism. Kulmen nås under rasismens stora era 1800- och 1900-talet. Det fanns redan tidigt även bofasta samer, för en stor del av samerna assimilerades medvetet.



Eller kanske för att de blivit itutade en massa skit om samer.



Den rasism som finns och funnits, tidigare uttalad av svenska staten, har inte med det att göra. Vilka skogsägare har fått sina planteringar förstörda? Har de fått ersättning för det i så fall?



Se tidigare svar.



Jahadu, men om du hade följt länken i mitt inlägg hade du kunnat kontrollera källan. Här är den igen: http://www.samer.se/1094
Gäsp.
2017-12-04, 19:11
  #77
Medlem
Renar har den bästa livsstilen av alla bonddjur.
2017-12-04, 20:52
  #78
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slåttermaskin
Gäsp.

---





Den rasism som finns och funnits, tidigare uttalad av svenska staten, har inte med det att göra. Vilka skogsägare har fått sina planteringar förstörda? Har de fått ersättning för det i så fall?

---
http://www.samer.se/1094

Trodde det var väl känt att skogsnäringen har stora problem med rennäringen?
Se exempelvis:
http://www.nsd.se/nyheter/hd-dom-om-...d-6124894.aspx

Den konflikten har nog inte så mycket med rasism att göra... Ca 40% av Sveriges yta utgörs av renbetesland om jag fattat rätt - vi har ca 4000renskötare?

Är det föresten inte så att konflikterna är störst mellan samer med och utan renar? Det är väl det som är bakgrunden till att sametinget blivit ett sådant getingbo?
2017-12-05, 13:17
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Djurplågeriargumentet från ev. veganer är hyckleri.
Fatta hur många möss, sorkar, råttor, fågelbon och insekter som massakeras när deras grödor ska skördas.

I övrigt har jag aldrig förstått det här "hatet" mot samer.

En del av hatet är nog kopplat till jakten och markägare. Samerna anser att all mark är deras och jagar älg på andra norrlänningars mark, men tar till lipen när en norrlänning skjuter en av deras renar.
2017-12-05, 19:22
  #80
Medlem
storraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
En del av hatet är nog kopplat till jakten och markägare. Samerna anser att all mark är deras och jagar älg på andra norrlänningars mark, men tar till lipen när en norrlänning skjuter en av deras renar.
Staten anser också att all mark är deras fast staten 'är betydligt yngre' än samerna som funnits på marken sedan urminnes tider..
Men staten har ju alltid haft inställningen att alla pengar tillhör staten utom de som man är beredd att avstå från..samma tycks som sagt gälla mark med oklar tillhörighet...
2017-12-07, 13:21
  #81
Medlem
mastejags avatar
Känns snarare som att TS bidrar till att förankra bilden av Norrlänning som en lågtänkt individ. Vad har samerna gjort för att man ska hata dem?

Dessutom intressant att veta vad "Norrlänning" innebär i tråden. Lika begåvat som att säga Sörlänning. Mig veterligen använder extremt få enligt mig riktiga norrlänningar just det epitetet. Vänligen berätta i stället om du bor i Västerbotten, Norrbotten eller möjligen Lappland.
2017-12-08, 10:43
  #82
Medlem
Ratozs avatar
Det enda jag har emot samer är att de tar emot Achmed med öppna armar men fortfarande älter hur hemskt det gick när svenskarna kom till "deras land" för 500 år sedan.
2017-12-14, 18:56
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WebRTC
Dryga* inte drygga.

Sen vad spelar det för roll om vi är fula, hur är det relevant? Var är du ifrån?

Samerna är från Asien, så nej dom är inte svenskar. Svenskarna var i Sverige först.


Du vet inget om historia, dessutom är du off-topic.

Du rabblar de gamla vanliga myterna. Det finns ingen påvisbar genetisk skillnad mellan samer och norrlänningar. Det finns bara kulturella spår av samisk kultur bakåt till någon gång på medeltiden. Före det vet vi ingenting om Samerna, vi vet inte ens om de fanns då.
2018-07-01, 01:29
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlonnes
Ni norrlänningar är drygga och skitfula... Jag anser att samerna är de enda riktiga svenskar det samerna som invandrat till Sverige första gången i historien
Idiotiskt påstående. Dem första människorna kom till det som sedan skulle bli Sverige för 15 000 år sedan. Samerna kom för 8 000 år sedan. Samerna är och kommer aldrig vara svenskar, de som säger annat är obildade.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback