Citat:
Ursprungligen postat av
uttsi
Avstånden är helt gigantiska, det trorjag är den enda anledningen till varförvi inte har sett eller förmodligen aldrig kommer se något heller. En deprimerande tanke.
Nu är jag absolut inte särskilt insatt i fysik osv. Men det är väll inte helt otroligt att ”resor/hastighet” i hela universum begränsas till ljusets hastighet. Det kan ju vara så att än hur avancerad en civilisation blir kommer dom inte upp i eller förbi ljusets hastighet.
Än om du kommer upp i ljusets hastighet så tar det 15 år att färdas till vårt närmsta solsystem, 28 000tusen år till vintergatans mitt. Säg att vi måste till vår större granngalax för att hitta liv. Då pratar vi ca 2,5 MILJONER år.
Tror vår generation som är uppväxt med all sci-fi glömmer bort de enorma avstånden. Som i filmer och böcker lätt avverkas, men det är väll rätt troligt att hastigheten som är uppnåelig faktiskt är någonstans vid ljusets hastighet, och då är nog inte chanserna särskilt stora att hitta någon avancerad civilisation.
Jag kanske bara yrar, men så känner då jag 😆
Nja närmaste solsystemet är 4,6 ljusår bort men jag tror som dig att det är helt enkelt för stora avstånd, även om någon civilisation kan färdas i ljusets hastighet så kommer dom antagligen inte besvära sig med att färdas såpass länge bara för att hälsa på oss, säg att det finns avancerat liv på andra sidan våran galax, redan där snackar vi om tiotusentals år i ljusets hastighet för att ta sig dit, annan galax så är det helt jävla kört för då är de flera miljoner år som du sa.
Sen finns det ju teorier om maskhål och att böja rumtiden m.m. vilket endast är teorier och antagligen inte är möjligt alls men det är nog enda sättet vi hade fått besök tror jag.
Allt liv är nog som oss, fast på sin lilla stenbit mitt i ingenstans och kan inte ta sig särskilt långt därifrån.
Vill även nämna att en sekund i ljusets hastighet är 7,5 varv runt jorden, så folk förstår hur jävla snabbt det är och vilka sjuka avstånd det handlar om.