2017-12-04, 01:05
Medlem
Jag tror vi är den mest utvecklade arten i denna galax.

Finns det annat liv så är det troligen väldigt primitivt.

Andra galaxer är alldeles för avlägsna.
Citera
2017-12-04, 01:13
Medlem
Avstånden är helt gigantiska, det trorjag är den enda anledningen till varförvi inte har sett eller förmodligen aldrig kommer se något heller. En deprimerande tanke.

Nu är jag absolut inte särskilt insatt i fysik osv. Men det är väll inte helt otroligt att ”resor/hastighet” i hela universum begränsas till ljusets hastighet. Det kan ju vara så att än hur avancerad en civilisation blir kommer dom inte upp i eller förbi ljusets hastighet.

Än om du kommer upp i ljusets hastighet så tar det 15 år att färdas till vårt närmsta solsystem, 28 000tusen år till vintergatans mitt. Säg att vi måste till vår större granngalax för att hitta liv. Då pratar vi ca 2,5 MILJONER år.

Tror vår generation som är uppväxt med all sci-fi glömmer bort de enorma avstånden. Som i filmer och böcker lätt avverkas, men det är väll rätt troligt att hastigheten som är uppnåelig faktiskt är någonstans vid ljusets hastighet, och då är nog inte chanserna särskilt stora att hitta någon avancerad civilisation.

Jag kanske bara yrar, men så känner då jag 😆
Citera
2017-12-04, 01:58
Medlem
elbels avatar
And who says it doesnt?
Citera
2017-12-04, 02:34
Medlem
Kuypers avatar
Känns som "livet" uppstod av en enorm slump. Helt övertygad om att det bara finns "liv" på jorden.
Citera
2017-12-04, 02:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Avstånden är helt gigantiska, det trorjag är den enda anledningen till varförvi inte har sett eller förmodligen aldrig kommer se något heller. En deprimerande tanke.

Nu är jag absolut inte särskilt insatt i fysik osv. Men det är väll inte helt otroligt att ”resor/hastighet” i hela universum begränsas till ljusets hastighet. Det kan ju vara så att än hur avancerad en civilisation blir kommer dom inte upp i eller förbi ljusets hastighet.

Än om du kommer upp i ljusets hastighet så tar det 15 år att färdas till vårt närmsta solsystem, 28 000tusen år till vintergatans mitt. Säg att vi måste till vår större granngalax för att hitta liv. Då pratar vi ca 2,5 MILJONER år.

Tror vår generation som är uppväxt med all sci-fi glömmer bort de enorma avstånden. Som i filmer och böcker lätt avverkas, men det är väll rätt troligt att hastigheten som är uppnåelig faktiskt är någonstans vid ljusets hastighet, och då är nog inte chanserna särskilt stora att hitta någon avancerad civilisation.

Jag kanske bara yrar, men så känner då jag 😆

Nja närmaste solsystemet är 4,6 ljusår bort men jag tror som dig att det är helt enkelt för stora avstånd, även om någon civilisation kan färdas i ljusets hastighet så kommer dom antagligen inte besvära sig med att färdas såpass länge bara för att hälsa på oss, säg att det finns avancerat liv på andra sidan våran galax, redan där snackar vi om tiotusentals år i ljusets hastighet för att ta sig dit, annan galax så är det helt jävla kört för då är de flera miljoner år som du sa.

Sen finns det ju teorier om maskhål och att böja rumtiden m.m. vilket endast är teorier och antagligen inte är möjligt alls men det är nog enda sättet vi hade fått besök tror jag.

Allt liv är nog som oss, fast på sin lilla stenbit mitt i ingenstans och kan inte ta sig särskilt långt därifrån.

Vill även nämna att en sekund i ljusets hastighet är 7,5 varv runt jorden, så folk förstår hur jävla snabbt det är och vilka sjuka avstånd det handlar om.
Senast redigerad av qirtero 2017-12-04 kl. 02:56.
Citera
2017-12-04, 02:56
Medlem
Eftersom det finns så OTROLIGT många okända faktorer vi helt enkelt inte har en aning om, uppskattar jag chansen att det finns annat liv i universum till 50/50.

Antingen finns det eller inte, men vi kan inte ens väga sannolikheten eftersom vi helt enkelt inte vet något.

Personligen tycker jag att man ABSOLUT inte bör avslöja vår position... Bättre att vi upptäcker andra, istället för att de upptäcker oss...

Är ju inget som säger att de inte är toppredatorer, religiösa fanatiker, totalnazister eller vad som helst...

50/50 att det finns annat liv.

50/50 att det livet är mer avancerat och fientligt inställt.

25% chans att våra program för att söka kontakt alltså dödar mänskligheten... Skulle du sätta mänsklighetens framtid på spel med de oddsen?

Varför skulle någon?

Man måste ju vara helt jävla dum i huvudet då.
Citera
2017-12-04, 02:58
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nAJaSSmaSKaRkuK
När väl något självspridande uppstått, borde det inte sprida sig obehindrat stort sett och ta över allt det når? Tänk växtriket på planeten jorden till exempel.

Nu tänker jag mig att någon gång under verklighetens existens så lär något motsvarande ha uppstått som sprider sig åt alla håll i universum, och då tagit över stort sett allting. Vi borde alltså se något sådant. Men universum verkar ödelagt .. här finns bara vi och vi är ensamma ..... om inte: Fysikens "lagar", "atomer", medvetandet eller liknande är en grej som sprider sig över hela verklighetens existens och vi och det vi ser bara är en isolerad liten konsekvens/del av det? Dvs, vi är lite av en del av en intergalaktisk motsvarighet till ett grässtrå, kanske bara ett litet "klorofyll" av det?

Vad tror ni? Eller är det mesta av "verkligheten" ödelagt kanske och inte "grönskande"? Vad "grönska" är behöver som sagt inte vara människor och djur, kanske är hela universum själva det som sprider och propagerar sig.

Om vårt universum inte är så gammalt, och dör om ett tag, så är det kanske inte konstigt att det heller inte kryllar av det vi vanligtvis kallar liv. Men denna ruta innefattar ju inte allting som kan anses vara någon form av liv, utan vara en del av en större livsform.

Finns vissa maneter som bara ser när det e ljust. De har inte ens ögon. Deras hjärna fungerar när det e ljust.

Alltså kan vi inte se vad som finns där ute antagligen .
Vi är ej skapta för att se eller känna. Å vi kan ej skapa saker som kan det heller. Inte än

Dessa maneter gjorde bra ifrån sej när ett akvarium va upptänt. Annars så klarade ingenting . Sjönk på botten typ.

Så när städer lyser upp havet. Så börjar de simma upp från botten.
Citera
2017-12-04, 04:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alltigenomgod
Jag tror vi är den mest utvecklade arten i denna galax.

Finns det annat liv så är det troligen väldigt primitivt.

Andra galaxer är alldeles för avlägsna.

Som många här påstår i tråden så finns de nog sannolikt. Finns vi så finns väl dem.. om det inte är så att det i snitt uppstår liv på 1 planet per 1000000000000000000000000000000000000000 nyfödda universum.

Det vill säga, de finns sannolikt, men är avlägset oss i tid och har dött ut för länge sedan eller kommer att födas om 10000000000000000000000000000000000000000000000000 000000000000000000000000 år.

Men jag tänker mig att om det är avlägset, men finns oändligt många av dem, så borde någon av dem ha utvecklats så mycket att de tagit över hela universum så att vi borde se dem, kunna bemästra hela universum. Det behöver inte ens vara intelligent liv, utan "rymdgräs" kanske.

Men som jag sagt så kanske det finns rätt under näsan på oss.. molekyler och sådant är kanske någon form av "rymdbakterie".

Rymden är fan riktigt jävla märkligt skit.
Citera
2017-12-04, 04:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Allt liv är nog som oss, fast på sin lilla stenbit mitt i ingenstans och kan inte ta sig särskilt långt därifrån.

Men tänk så här att "verkligheten" måste "bestå" av någonting och att de hittar ett "hål" i "systemet" och lyckas ta sig "ut" och få kontroll över hela skiten, typ bli gudar. Lite som att ett fetus inser att "vad fan, jag är instängd i en människokropp..." och gräver ut sig själv på något vis.

Kanske är vårt universum i mammas mage, blir intelligent på detta primitva sätt, och vi föds som gudar genom att slita hål i universum och ta oss ut?

Jag hatar denna skit! Jag vill veta vad fan det är som händer!

Jag är arg.
Citera
2017-12-04, 04:50
Medlem
Detta är en matematisk fråga. Är universium oändligt så finns det oändligt med liv,. Problemet är avståndet, inte intelligens. Även universium intelligenaste art måste underkasta sig fysikens fundenmentala lagar och de är begränsande.
Citera
2017-12-04, 05:48
Medlem
RadioDDR1s avatar
Antagligen förstör en avancerad civilisation sig själv när den når en viss teknisk utveckling. Tänk kärnvapenkrig eller kanske slukas av ett svart hål vid något sorts experiment. Eller så elimineras en sådan av imperialistiska aliens som ligger miljontals före oss i utvecklingen så fort den utgör ett hot mot deras egna rymdimperium.
Citera
2017-12-04, 06:23
Medlem
Bibeln ger oss inte anledning att tro att Gud skapat någon annan civilisation än den på jorden.
Med en evolutionistisk syn så är sannolikheten som att kasta in en handgranat på en bilskrot och hoppas på att atomerna far iväg så att en Boeing 747 står där, eftersom det borde kunna ske då rätt atomer finns där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in