Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-03, 14:49
  #61
Medlem
Glajjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sluggers
Samerna räknas idag som Sveriges ursprungsbefolkning och många svenskar, även nationalister, har en romantisk bild av det samiska folket - kåtor, jojk, renar och har färggranna kläder är något alla tänker på direkt när ordet same nämns. Att det samiska folket är en bluff uppbyggt på en generöst bidragsregler är det färre som vet. Fredrik och Patrik berättar i dagens avsnitt om sanningen om samerna.
Sluggers Podcast - SANNINGEN OM SAMER! (youtube)
2017-12-03, 19:22
  #62
Medlem
Jodå, klart veganer har åsikter om det. Däremot kan man slakta en ren precis som andra djur, behöver ju inte kväva den till döds genom att bita den i halsen eller något annat osmakligt.
2017-12-03, 20:52
  #63
Medlem
Hat är en av människans stora drivkrafter vilket gör dom flesta till lågliv.
2017-12-03, 23:37
  #64
Medlem
Eroticon6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlonnes
Ni norrlänningar är drygga och skitfula... Jag anser att samerna är de enda riktiga svenskar det samerna som invandrat till Sverige första gången i historien

LÄGG AV DET FANNS INTE ENS SAMER I FINLAND FÖR 2500 ÅR SEDAN. Numer är samer blonda, blåögda och heter typ nilspetter andersson och liknande. Men samernas riksförbund anser inte att samer är svenskar bara att de är sveriges urbefolkning vilket inte stämmer men något de kan dra nytta utav.
Veganer angriper först de som dem hatar mest, samerna får härja fritt så länge de finns andra köttätare veganerna hyser mer hat för.
2017-12-03, 23:38
  #65
Medlem
Eroticon6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlonnes
Ni norrlänningar är drygga och skitfula... Jag anser att samerna är de enda riktiga svenskar det samerna som invandrat till Sverige första gången i historien

LÄGG AV DET FANNS INTE ENS SAMER I FINLAND FÖR 2500 ÅR SEDAN. Dagen samer är blonda, blåögda och heter typ Nilspetter Andersson och liknande. Men samernas riksförbund anser inte att samer är svenskar bara att de är sveriges urbefolkning vilket inte stämmer men något de kan dra nytta utav.
Veganer angriper först de som dem hatar mest, samerna får härja fritt så länge de finns andra köttätare veganerna hyser mer hat för.
2017-12-04, 01:55
  #66
Medlem
Slåttermaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WebRTC
Nej men alla som äger renar är samer. Sen vad spelar det för roll om jag generaliserar att alla äger renar, tycker du att det är dåligt på något vis att äga renar? SÅ KLART SÅ GER INTE ALLA SAMER EN REN, ALLA HUNDAR HAR INTE SVANS, ALLA HAR INTE EN TUNGA, ALLA HAR INTE ÖRON. Håll bara käften. Ser du ner på dom? Ger jag en dålig bild av samer? Din rasism skiner bara igenom och du skriker ut det utan anledning. Du är så vek.

Det är viktigt att prata om deras näring och hur dom dödas, men det var inte det första du tog upp så uppenbarligen bryr du dig inte om det egentligen. Du är mer fejk än plastikoperation.

Haha! Men hujedamej så ilsk du blir. Månne för att du gjorde en grov tabbe? Du sa att samer till största del livnär sig på rennäring i samma mening som du frågade om inte det djurplågeriet upprörde vegetarianer/veganer. Därmed utmålade du en hel folkgrupp som djurplågare. Det är uppenbart att du inte fattar utifrån dina exempel. Om det finns 20 000 samer i Sverige har vi alltså 4657/20000=23,2 % renÄGARE, dvs antalet som sysslar med rennäringen är mycket färre. Om det däremot är 40 000 samer: 4657/40000=11,6 %. Den verkliga procentuella andelen samer som ÄGER en ren ligger alltså mellan 11,6 och 23,2 %. Vad du alltså borde göra är, som jag påpekade för dig, att byta ut samer mot rennäring. Annars funkar det ju jättebra att kalla alla svenskar för mördare, för det finns ju svenskar som mördar.

Att du kallar mig antisamisk är bara skrattretande.

Precis! Då får du ju komma med lite fakta om rennäringen och hur renar behandlas. Men för att överhuvudtaget göra det måste du för helvete bygga resonemanget på fakta och inte dina exotiska fantasier om samer.

Citat:
Ursprungligen postat av WebRTC
Allt dödande är inte djurplågeri, tycker personligen att nästan inget dödande är plågeri.
Men veganer gör.

Bra! NU besvarar du något reellt på ett vettigt sätt istället för att komma med dina smått patetiska pejorativa uttryck.

Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Jodå norrläningar hatar samer.

Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Fast det är inte riktigt sant.
Men det är vad Samerna tycker. Det finns fornlämningar äldre än Samerna.
Och det är allmänt känt att när älvarna byggdes ut så hittade man otaliga fornlämningsplatser som hade ytterligare talat för motsatsen om man inte sprängt dem för att inte riskera byggstopp och utgrävningar.

Sedan är ju kunskaperna i denna tråd pinsam. Stockholmare som tror att det lever ett naturfolk ute i skogarna som rastar renar iklädda folkdräkter.

Majoriteten av samer bor i STOCKHOLM.
Det finns ca 30 000 samer, av dessa är 4500 renägare. Vilket i verkligheten betyder 1000 familjer då man skriver innehav på fru och barn för att öka tillåten kvot.

Och inte alla Norrlänningar hatar Samer. De flesta bryr sig inte. Men de flesta samer hatar Svenskar.
Det gnälls ofta om diskriminering och rättigheter.
Det många av våra sydliga invånare inte verkar fatta är att det handlar inte om lika rättigheter, för det har redan samerna. Vad de pratar är om extra rättigheter i jämförelse med sina grannar som ej är samer. Men som har bott där minst lika länge

Du har helt rätt i att de flesta i tråden förefaller sakna basal kunskap om samer. Det är också en del av problemet. Varför är kunskapen så låg?

Huruvida "samer" eller "svenskar" var först går inte att besvara, för det går i praktiken inte att göra en sådan studie. När blev "samer" samer? När blev "kväner" kväner? När blev "svenskar" svenskar? Menar vi med svenskar svear, goter eller något annat? När nationalstaten Sverige bildades, fanns inte samerna då? Var norrlandslänen en del av Sverige då? Osv, osv, osv.

MEN - och detta är ett stort men som ingen i tråden kommer över - det spelar ingen roll, för i de definitioner om urbefolkning som används sägs finns inte krav på att folkgruppen rent konkret var "först" på en plats för att sägas vara urbefolkning. Se (det tyngsta?) dokumentet ILO:s (FN:s) Indigenous and Tribal Peoples Convention: http://www.ilo.org/dyn/normlex/en/f?..._ILO_CODE:C169 Notera likaså: Sverige har erkänt samernas status som Sveriges urbefolkning.

Det med att flest samer bor i Stockholm är en faktoid. De flesta samer bor i Väster- och Norrbotten.

Du säger att de flesta samer hatar svenskar. Märkligt. Jag har träffat många samer i mina dar och aldrig upplevt ett hat mot svenskar. Däremot finns det många som med rätta avskyr den assimileringspolitik, förtryck och övergrepp som den svenska staten ägnat sig åt och i viss mån fortfarande gör.

Du kommer här med en del egen okunskap. Erkänner du samerna som Sveriges urbefolkning (som staten gör)? Då är de rättigheterna okränkbara (men kränks ändå av staten).

Citat:
Ursprungligen postat av Eroticon6
LÄGG AV DET FANNS INTE ENS SAMER I FINLAND FÖR 2500 ÅR SEDAN. Dagen samer är blonda, blåögda och heter typ Nilspetter Andersson och liknande. Men samernas riksförbund anser inte att samer är svenskar bara att de är sveriges urbefolkning vilket inte stämmer men något de kan dra nytta utav.
Veganer angriper först de som dem hatar mest, samerna får härja fritt så länge de finns andra köttätare veganerna hyser mer hat för.

Se mitt svar till Bulkninja ovan.
2017-12-04, 02:11
  #67
Medlem
Slåttermaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrEfterklok
Är ju helt fel. Samerna lever enbart på bidrag och slaktar renar för nöjes skull.

Gäsp.

Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Rennäringen står för en förhållandevis skonsam köttproduktion.

Renarna lever ganska fritt, men de lär väl bli stressade nån gång ibland, när de ska transporteras med lastbil exempelvis, sen lär väl dödsögonblicket och närmaste tidsrymden innan det vara ångestfyllt, men det upplever alla slaktdjur.

I den mån det förekommer hat mot samer lär det baseras på klassiska motsättningar mellan bofasta och nomader. De motsättningarna förekommer i varierande grad överallt i världen.

Bra sagt! Renägares relationer (ja, relationer) till sina renar och hur de behandlas är något helt annat än svenska minkfarmar och köttindustrins slakt och djurtransporter.

Det förekommer samehat, ja, ett samehat som är nästintill obegripligt. Det tycks som om det bildligt talat nedärvs i vissa familjer, förstås som så mycket annat. "Nä, du vet, morfar min berättade ju om när han inte kunde plocka svamp pga en renflock. Min kusins svärmor såg en gång en same kissa mot ett träd! Så jag hatar dem också." Det är nog lite väl förenklat att tala om motsättningar mellan bofasta och nomader. Här handlar det också om ren och skär xenofobi, rasism och kolonialism. Kulmen nås under rasismens stora era 1800- och 1900-talet. Det fanns redan tidigt även bofasta samer, för en stor del av samerna assimilerades medvetet.

Citat:
Ursprungligen postat av WebRTC
Mjo, för att man bor närmre dom.

Eller kanske för att de blivit itutade en massa skit om samer.

Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nja - det är väl snarare så att det är renägare som är rätt impopulära? Särskilt bland skogsägare som fått Nina planteringar demolerade? Slöjdande och jojkande samer med vanliga jobb är väl inte särkilt avskydda? Är det inte så föresten att det är motsättningar mellan renägare, och samer utan renar?

Den rasism som finns och funnits, tidigare uttalad av svenska staten, har inte med det att göra. Vilka skogsägare har fått sina planteringar förstörda? Har de fått ersättning för det i så fall?

Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Ha, nej. Samerna kom österifrån, senare än Germanerna. Men visst, de var före oss i den delen av sverige. Men de var inte före oss i Sverige.

Se tidigare svar.

Citat:
Ursprungligen postat av RolfPeterAndersson
4567 låter lite påhittat... 1234

Jahadu, men om du hade följt länken i mitt inlägg hade du kunnat kontrollera källan. Här är den igen: http://www.samer.se/1094
__________________
Senast redigerad av Slåttermaskin 2017-12-04 kl. 02:18.
2017-12-04, 02:16
  #68
Medlem
Voelsens avatar
Sameflickor har den på tvären
2017-12-04, 05:54
  #69
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slåttermaskin
." Det är nog lite väl förenklat att tala om motsättningar mellan bofasta och nomader.

Förenklat, måhända, men ack så precist vad det handlar om.

Jag läste en bok om la Cosa Nostra på Sicilien en gång. En icke obetydlig faktor i uppkomsten av maffian var motsättningar mellan bofasta men egendomslösa lantarbetare och nomadiserande boskapsskötare. Det är ett ganska talande exempel på att nomader och bofasta hamnar i konflikt överallt i världen.

Det är så enkelt att renskötseln inkräktar på bofastas intressen och bofastas intressen inkräktar på renskötseln.

För att det ska kunna bo folk i Norra Sverige behövs det arbetstillfällen, ofta inom gruvnäringen, skogsindustrin och annat som gör intrång i naturen, det i sin tur stör renskötseln.

Sen stör renskötseln exempelvis jord och skogsbruket, det blir störningar i trafiken när renarna ska flyttas mellan sommar och vinterbete etc.
2017-12-04, 08:13
  #70
Medlem
nordicwraths avatar
Samer är en social konstruktion. De existerar inte.
2017-12-04, 10:04
  #71
Medlem
Zaedrewss avatar
Det är konstigt med samer. De kritiseras liksom aldrig trots att de inte då är särskilt djurvänliga (detta med tjuvjakt på t.ex varg i norra Sverige det är samer för det mesta) och sedan är de mest rasistiska som finns då ingen kan vara same utan att ha ett visst antal sameblod i sig. De kollar alltså hur mycket sameblod en person har innan denna då får rätt till att rösta i sametinget. Har du under ett visst antal procent så är du utesluten och får inte dela på kakan av statliga bidrag.
2017-12-04, 10:09
  #72
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WebRTC
Jag bor i Norrland, så jag kan verifiera att detta är sant.


Nej det är det inte. För jag, min syster och mina föräldrar bor i Norra Sverige och vi tycker om samer.

Varför skulle man inte gilla deras kultur?

Jag tror att många veganer respekterar deras djurskötsel mycket mer än exempelvis "hönsindustrin"
__________________
Senast redigerad av Feministerna 2017-12-04 kl. 10:18.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback