Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-15, 15:08
  #1
Medlem
Hej!

Ska vara kortfattad!

Jag har länge varit intresserad utav en Systemkamera, och har läst många recensioner om att Sony A6000 är en utav de mest prisvärda kamerorna för en första kamera / Hobbykamera,

Men tänkte bara kolla för säkerhetsskull med er om det är den eller någon annan ni rekommenderar för ca 5000, vilket jag känner är ett riktigt bra pris

Tack!
Citera
2017-10-27, 10:35
  #2
Medlem
Intressesmurfens avatar
Jag har inte den själv men är också sugen på just den. Jag är en Canontjej egentligen men en smidig liten bra sak som Sony6000 kan jag verkligen tänka mig. Så lyssnar in på tråden.
Citera
2017-10-27, 19:24
  #3
Medlem
Jadå en A6000 är fortfarande en riktigt bra kamera och definitivt en riktigt bra instegskamera. Har en själv som resekamera. Med kit-objektivet liten och bekväm att ha med sig men utan tvekan presterar den bättre med ett bättre objektiv men då blir den större och lite framtung om man inte köper ett battergrepp.
Citera
2017-10-28, 12:17
  #4
Medlem
Se bara till att köpa rätt minneskort. Minst 64GB om man vill kunna filma i högsta kvalitet och vem vill inte det.
Citera
2017-12-02, 09:26
  #5
Medlem
Jahbrahs avatar
Då ger jag mig också in i tråden och hoppas att proffsen här har lust att hjälpa tacksam på förhand!

Jag har tittat på Nikon p900 eftersom jag är imponerad av zoomen och t.om. kan använda den för att identifiera båtar på långt avstånd, men då man inte kan byta objektiv och antagligen inte fota stjärnhimlen antar jag att den går bort....blivit rekommenderad Sony a6000 och den verkar väldigt intressant. Något likande i samma klass?

Inte mycket erfarenhet av fotografi förutom med digitalkamera/mobilkamera.
Jag jobbar som styrman på en yacht och vill inte åka ut igen utan en grym kamera. Då det kan vara långa ankarvakter under charter finns det mycket att fota såsom närliggande öar och stränder, men vill gärna kunna zooma in bra också. Annars diverse sjöodjur under korsningarna på öppet hav. Detta lär vara vad jag mest vill fota, samt stjärnhimlen, så bra mörkerfoton är i princip ett måste.


Som många andra vill jag helst inte lägga mer än 5000 på min första kamera, finns det några andra fina alternativ i den prisklassen?

Tack igen på förhand
Citera
2017-12-07, 16:01
  #6
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Då ger jag mig också in i tråden och hoppas att proffsen här har lust att hjälpa tacksam på förhand!

Jag har tittat på Nikon p900 eftersom jag är imponerad av zoomen och t.om. kan använda den för att identifiera båtar på långt avstånd, men då man inte kan byta objektiv och antagligen inte fota stjärnhimlen antar jag att den går bort....blivit rekommenderad Sony a6000 och den verkar väldigt intressant. Något likande i samma klass?

Inte mycket erfarenhet av fotografi förutom med digitalkamera/mobilkamera.
Jag jobbar som styrman på en yacht och vill inte åka ut igen utan en grym kamera. Då det kan vara långa ankarvakter under charter finns det mycket att fota såsom närliggande öar och stränder, men vill gärna kunna zooma in bra också. Annars diverse sjöodjur under korsningarna på öppet hav. Detta lär vara vad jag mest vill fota, samt stjärnhimlen, så bra mörkerfoton är i princip ett måste.


Som många andra vill jag helst inte lägga mer än 5000 på min första kamera, finns det några andra fina alternativ i den prisklassen?

Tack igen på förhand

Hur stor roll spelar storleken på paketet? Fördelen med en kamera som P900 är att den ger mycket zoom i ett litet paket. Nackdelen är att den är ljussvagare, sensorn är mindre och bildkvaliteten generellt blir sämre. Alternativet är väl en systemkamera som exempelvis A6000 med ett teleobjektiv för dina djur och öar. Men det blir ett avsevärt större paket att släpa på om du ska ha ett hyfsat långt tele. Det är nog en avvägning som bara du kan göra. Att fota stjärnhimlen är inte helt okomplicerat och kräver mer utrustning, men det skulle jag säga är klippt med en långzoomkamera så då är det systemkamera som gäller.
Citera
2017-12-14, 20:55
  #7
Medlem
Taurus-s avatar
Hallå, jag flikar in med en fråga om samma kamera, alltså Sony A6000 så slipper jag starta en ny tråd.

Har ledsnat på digitalkameror med foton som saknar den där "proffsiga" känslan, vill även lära mig redigera foton. Jag behöver en kompakt systemkamera för att fota under resor, men även porträtt!

Funderar på att vänta in mellandagsrean och köpa denna kamera i paket med 16-50mm zoomobjektivet, är detta allround för att fota vackra vyer och porträtt? Eller behöver jag komplettera med ett dedikerat porträttobjektiv (enligt butiken), typ "Sony NEX 50mm f 1,8"?

Tack på förhand!
Citera
2017-12-15, 07:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taurus-
Hallå, jag flikar in med en fråga om samma kamera, alltså Sony A6000 så slipper jag starta en ny tråd.

Har ledsnat på digitalkameror med foton som saknar den där "proffsiga" känslan, vill även lära mig redigera foton. Jag behöver en kompakt systemkamera för att fota under resor, men även porträtt!

Funderar på att vänta in mellandagsrean och köpa denna kamera i paket med 16-50mm zoomobjektivet, är detta allround för att fota vackra vyer och porträtt? Eller behöver jag komplettera med ett dedikerat porträttobjektiv (enligt butiken), typ "Sony NEX 50mm f 1,8"?

Tack på förhand!
Jag har precis skaffat en A6000. Kollade upp en massa recensioner inför köpet och bestämde mig till sist för Sigma 30mm f1.4 som mitt "allround-objektiv". Extremt prisvärt.

Kitobjektivet 16-50 har över lag fått usla recensioner. Den enda fördelen är att det är kompakt. Bästa allround-zoomen till A6000 verkar vara 18-105 f4, som dock kostar en del.
Citera
2018-04-03, 08:38
  #9
Medlem
jeffkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Då ger jag mig också in i tråden och hoppas att proffsen här har lust att hjälpa tacksam på förhand!

Jag har tittat på Nikon p900 eftersom jag är imponerad av zoomen och t.om. kan använda den för att identifiera båtar på långt avstånd, men då man inte kan byta objektiv och antagligen inte fota stjärnhimlen antar jag att den går bort....blivit rekommenderad Sony a6000 och den verkar väldigt intressant. Något likande i samma klass?

Inte mycket erfarenhet av fotografi förutom med digitalkamera/mobilkamera.
Jag jobbar som styrman på en yacht och vill inte åka ut igen utan en grym kamera. Då det kan vara långa ankarvakter under charter finns det mycket att fota såsom närliggande öar och stränder, men vill gärna kunna zooma in bra också. Annars diverse sjöodjur under korsningarna på öppet hav. Detta lär vara vad jag mest vill fota, samt stjärnhimlen, så bra mörkerfoton är i princip ett måste.


Som många andra vill jag helst inte lägga mer än 5000 på min första kamera, finns det några andra fina alternativ i den prisklassen?

Tack igen på förhand

Hoppas att du har köpt dig din kamera, vill bara flika in med att fotografera från båt kan vara mycket komplicerat då båten alltid är i rörelse. Ha därmed inte för stora förhoppningar till långa exponeringsbilder!
Citera
2018-11-08, 22:03
  #10
Medlem
Hoppas du skippade Sony a6000. Wake-up tiden är bedrövligt lång.
Citera
2019-03-01, 00:08
  #11
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taurus-
Hallå, jag flikar in med en fråga om samma kamera, alltså Sony A6000 så slipper jag starta en ny tråd.

Har ledsnat på digitalkameror med foton som saknar den där "proffsiga" känslan, vill även lära mig redigera foton. Jag behöver en kompakt systemkamera för att fota under resor, men även porträtt!

Funderar på att vänta in mellandagsrean och köpa denna kamera i paket med 16-50mm zoomobjektivet, är detta allround för att fota vackra vyer och porträtt? Eller behöver jag komplettera med ett dedikerat porträttobjektiv (enligt butiken), typ "Sony NEX 50mm f 1,8"?

Tack på förhand!
A6000 är definitivt fortfarande en köpvärd kamera .
en kamera som du kommer att uppskatta och älska .
För poträtt ska du välja 85 mm
85 mm 1.8 duger bra
se från 3:11 i filmen
https://www.youtube.com/watch?v=o2eCdDTD5JQ&t=4s
https://www.cyberphoto.se/foto-video...ing-fullformat
Citera
2019-03-18, 21:50
  #12
Medlem
Vilket objektiv med brännvidd upp till runt 200 -300 mm rekommenderas till A6000? Billigt ska det vara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback