Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-02, 07:44
  #1
Medlem
ace_secs avatar
https://www.expressen.se/nyheter/sve...lir-forbannad/

Den tidigare ministern Sven Otto Littorin går hårt åt sin tidigare chef Fredrik Reinfeldt i ett inlägg på Facebook. Han säger att han länge varit tyst, men att bägaren nu runnit över.
– Faktum är att jag blir förbannad på ett personligt plan. Det är mitt arv också som försnillas, skriver han.


Citat:
När den tidigare statsministern Fredrik Reinfeldt gästade veckans program av "Bara politik" i Expressen TV jämförde han asylinvandringen till Sverige med att skaffa barn och sade att "de som först sågs som en kostnad blir ditt livs bästa investering". Detta har fått hans tidigare arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin att se rött.
Citat:
"Faktum är att jag blir förbannad på ett personligt plan. Det är mitt arv också som försnillas. I åtta år levde jag och andades jag detta", skriver Littorin på sin Facebooksida.
Littorin fortsätter:
Citat:
Jag har låtit Fredrik Reinfeldts Expressenintervju sjunka in ett tag och har egentligen bara en enda fråga: vad tusan hände? Förmågan att problematisera och nyansera samtidens stora samhällsproblem - som vi gjorde rätt framgångsrikt med arbetslinjen för 15 år sedan - verkar totalt förlorad i en dimma av märkliga uttalanden om barnen som investering och jämförelsen mellan blöjor och kostnader för integrationen.
Citat:
"Fredrik Reinfeldt har en dubbelmoral då han å ena sidan hade "extremt hög svansföring i etiska frågor innan avgången – och sedan inga betänkligheter i att kvittera ut full ersättning och lägga till övriga inkomster i bolag".
Citat:
"Det är en himla tur att dagens partiledning verkar ha det betydligt bättre förspänt när det gäller att hantera dagens samhällsproblem".

Har Littorin rätt? Är Reinfeldt en hycklare? Är Reinfeldt förlorad i en dimma som jämför blöjor med kostnaden för integrationen?
__________________
Senast redigerad av ace_sec 2017-12-02 kl. 07:47.
Citera
2017-12-02, 07:53
  #2
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
https://www.expressen.se/nyheter/sve...lir-forbannad/

Den tidigare ministern Sven Otto Littorin går hårt åt sin tidigare chef Fredrik Reinfeldt i ett inlägg på Facebook. Han säger att han länge varit tyst, men att bägaren nu runnit över.
– Faktum är att jag blir förbannad på ett personligt plan. Det är mitt arv också som försnillas, skriver han.


Littorin fortsätter:

Har Littorin rätt? Är Reinfeldt en hycklare? Är Reinfeldt förlorad i en dimma som jämför blöjor med kostnaden för integrationen?

Vet inte om jag vill kalla Reinfeldt hycklare. Han var tydlig med att han vill förstöra det svenska välfärdssamhället och den svenska gemenskapen i sin bok ”det sovande folket”. Invandringen syftar till just det.

”Förrädare” är kanske ett bättre epitet.
Citera
2017-12-02, 07:58
  #3
Medlem
revodnebs avatar
I åtta år levde och andades han i det, varför gjorde han inget då? Jäkla hycklare, de är hycklare båda två och Littorin kan lägga till epitetet kappvändare till sin meritförteckning. Reinfeldt fortsätter på sin inslagna väg, han kan ju inte backa - det skulle innebära att han hade fel. Korthuset är på väg att rämna, nu sållas agnarna från vetet. Jag tror det här kommer att bli en blodig historia, tyvärr.
Citera
2017-12-02, 08:33
  #4
Medlem
Ingen människa gör allt rätt eller allt fel.
Nu vet jag inte om det var Alliansen eller Reinfeldt som formade de första 4 årens politik, men de ändringar som då genomfördes (jobbskatteavdrag etc) är de som skapade det ekonomiska uppsving som vi idag ser (och vars effekter börjar klinga av i ett träsk av överbelånade hushåll och hundratusentals objudna gäster).
Visserligen tar Maggan åt sig äran, men den som bryr sig om att kolla fakta ser att det var de tidigare åtgärderna som gav folk mer i plånboken och som startade den uppåtgående spiralen.

Att Reinfeldt själva har en mycket tvivelaktig etik och moral kunde man se långt före valet 2006. Men på samma sätt som Churchill (som var alkoholist bland mycket annat) så fick Reinfeldts regering jobbet gjort.
Det där med invandringen: Det var ett fruktansvärt misstag som nog mest berodde på att FR försökte kompromissa med (mp) för att få sitta kvar även 2014, men den ytterst ansvarige för migrationskatastrofen i Sverige 2015 är ändå Stefan Löfvén. Reinfeldt förberedde, men Löfvén genomförde.
Citera
2017-12-02, 08:38
  #5
Medlem
Hyr inte Latrin ut till flyktingar och tjänar fett på det?

Ansvariga för flyktingströmmen är USA och vasallstaterna inom Nato på uppdrag av israel.
Citera
2017-12-02, 09:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
Ansvariga för flyktingströmmen är USA och vasallstaterna inom Nato på uppdrag av israel.

Ansvarig för flyktingströmmen är hela västvärlden: Vi gav dem teknik och medicin, men utan motkrav. Vi trodde vi gjorde gott. Istället använde folken i Afrika och Mellanöstern gåvorna till att öka sin befolkning och skicka överskottet till oss.
Innan det västerländska biståndet var Afrikas befolkning ca 100 miljoner. Idag 1 miljard. År 2050 två miljarder. År 2100 har den enligt prognosen växt till 4 miljarder.
Det innebär fyrtio (!) gånger fler på bara 200 år.

I Afrika idag är mer än 50% under 15 års ålder. I Flera länder i Mellanöstern är andelen under 15 år så stor som 70%! Två av tre individer är barn!

Flyktingströmmarna beror på att dessa länder varken kan föda eller ge arbete till resultatet av den extrema, huvudlösa, befolkningsexplosion som vår västerländska teknik och medicin har möjliggjort. Man kan ge säker födsel åt många barn, man kan få dem att överleva, men man kan inte ge dem en framtid i sitt eget land. Därför har de bara att välja på att gå under eller migrera. Och så kommer dom hit och tar med sig sina egna olämpliga vanor hit.
Batikhäxorna är egoister och tänker bara på sig själva. Inte på sitt folk, sina grannar eller ens sina egna barns framtid.
Citera
2017-12-02, 09:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Ingen människa gör allt rätt eller allt fel.
Nu vet jag inte om det var Alliansen eller Reinfeldt som formade de första 4 årens politik, men de ändringar som då genomfördes (jobbskatteavdrag etc) är de som skapade det ekonomiska uppsving som vi idag ser (och vars effekter börjar klinga av i ett träsk av överbelånade hushåll och hundratusentals objudna gäster).
Visserligen tar Maggan åt sig äran, men den som bryr sig om att kolla fakta ser att det var de tidigare åtgärderna som gav folk mer i plånboken och som startade den uppåtgående spiralen.

Att Reinfeldt själva har en mycket tvivelaktig etik och moral kunde man se långt före valet 2006. Men på samma sätt som Churchill (som var alkoholist bland mycket annat) så fick Reinfeldts regering jobbet gjort.
Det där med invandringen: Det var ett fruktansvärt misstag som nog mest berodde på att FR försökte kompromissa med (mp) för att få sitta kvar även 2014, men den ytterst ansvarige för migrationskatastrofen i Sverige 2015 är ändå Stefan Löfvén. Reinfeldt förberedde, men Löfvén genomförde.

Misstag??

2002 kunde man läsa i SvD om vad Moderaterna önskade:

Moderaterna vill ha två miljoner invandrare på 15 år

Citat:
– 40-talisterna går i pension och det föds för få barn. Jag tror att vi behöver två miljoner nya invandrare de närmaste 15 åren, säger Göran Lindblad till SvD.
https://www.svd.se/moderaterna-vill-...drare-pa-15-ar

Så jag förstår inte vad misstaget skall ha varit. Att öppna gränserna är inget man bara gör av misstag och särskilt inte när det också är ens högsta önskan.
Citera
2017-12-02, 09:26
  #8
Medlem
Någon skrev här på forumet att han trodde att FR hade välvilliga avsikter men att det blev fel ändå. Det tror inte jag. Jag tror han har personliga problem på ett mycket djup plan. Troligen har det med hans familjebakgrund att göra. Han har aldrig riktigt känt sig som svensk och därför har han aldrig riktigt gillat svenskar. Det är svårt att tolka hans politik och retorik utan att komma till den slutsatsen. Hans bok "Det sovande folket" är på ytan en kritik av välfärdssamhället men bakom detta framträder ett förakt mot svenskar som folk.
Citera
2017-12-02, 09:41
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Misstag??

2002 kunde man läsa i SvD om vad Moderaterna önskade:

Moderaterna vill ha två miljoner invandrare på 15 år


https://www.svd.se/moderaterna-vill-...drare-pa-15-ar

Så jag förstår inte vad misstaget skall ha varit. Att öppna gränserna är inget man bara gör av misstag och särskilt inte när det också är ens högsta önskan.
Dock hade man 2002 en mer realistisk syn på det hela. Man talade om arbetskraftsinvandring, inte ekonomiska lågutbildade migranter. Dessutom skulle tillgången till trygghetssystemen begränsas för dessa nykomlingar. Några citat från artikeln:

Göran Lindblad, moderaternas talesman i integrationspolitiska frågor och riksdagsman från Göteborg, välkomnar en kraftigt ökad arbetskraftsinvandring:

– 40-talisterna går i pension och det föds för få barn. Jag tror att vi behöver två miljoner nya invandrare de närmaste 15 åren, säger Göran Lindblad till SvD.
Men den stora strömmen av arbetskraftsinvandrare ska inte på en gång få tillgång till alla sociala trygghetssystem. Istället ska de kanske få gå igenom en karenstid där de successivt omfattas av hela trygghetssystemet.


– Regeln som säger att man inte får vara arbetssökande utan godkänd SFI är befängd och ska bort, säger Göran Lindblad.
Den socialdemokratiska integrationspolitiken har misslyckats och blivit en eländesindustri där folk hålls fast i bidragsfällan, anser Göran Lindblad. Kärnpunkten i moderaternas integrationspolitik handlar om egenförsörjning.

- Redan från dag ett på förläggningen ska man ha rätt och skyldighet att arbeta, säger Göran Lindblad.
Han är också positivt inställd till folkpartiets nya integrationspolitik med krav på godkända språkkunskaper innan ett medborgarskap blir aktuellt. Med förra helgens utspel har folkpartiet närmat sig moderaterna i integrationsfrågorna, menar Göran Lindblad.

– Folkpartiet har ett bra förslag. Välkommen in i gänget, får man väl säga, menar Göran Lindblad.
Citera
2017-12-02, 09:47
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Misstag??

2002 kunde man läsa i SvD om vad Moderaterna önskade:

Moderaterna vill ha två miljoner invandrare på 15 år
Moderaterna ville ha två miljoner invandrare, men kanske inte två miljoner från en främmande kultur som dessutom lever på bidrag. (Moderaterna har väl aldrig varit ett bidrags-parti?).
Man hoppades antagligen på balter, polacker, ukrainare: Normala människor som skulle kunna bli en del av Sverige, på samma sätt som de krigsflyktingar som kom under andra världskriget.
Jag tror du försöker hitta en konspiration där det inte finns någon.

Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Någon skrev här på forumet att han trodde att FR hade välvilliga avsikter men att det blev fel ändå.
...
Han har aldrig riktigt känt sig som svensk och därför har han aldrig riktigt gillat svenskar.
Håller med om det. Han kände sig nog som en avvikare, på samma sätt som Olof Palme.
Palme ville nog ha in fler människor som också var annorlunda, så att det annorlunda skulle bli det nya normala. (Amerikanska kriminella som importerades under epitetet "desertörer", sydamerikanska kommunister som kallades "frihetskämpar", afrikanska rikemansbarn och palestinaska terrorister som kallades "flyktingar" etc). Man tar vad man kan få. Sverige var inte så attraktivt som migrations-mål på den tiden; bidragen gavs inte ut lika okritiskt, asylskälen var tajta (efter andra världskriget), folk förväntades arbeta (vilket inte är värdigt en revolutionär eller ett rikemansbarn) o.s.v.

På samma sätt är ju inte dagens migranter (EU- eller MENA) något att hurra för. Vi får inte samma välutbildade personer som Kanada eller USA.
Citera
2017-12-02, 10:01
  #11
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Jag tror att vi alla eller åtminstone de flesta av oss lät oss luras av Reinfeldt i början.
När han faktiskt delvis stod för en borgerlig/moderat politik med skattesänkningar och bidragsminskningar.
Invandringsbedrägeriet kom i skymundan och sedan var flodvågen över oss.
Ur en ”bedrägeriteknisk” synvinkel imponeras jag av FR, men medborgaren i mig kräver riksrätt och tukthus/hängning.
Citera
2017-12-02, 10:02
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
1. Schweiz har dubbelt så många utlandsfödda i landet som Sverige. När jag påtalar detta brukar folk bli upprörda och mena att det inte är samma sak då Schweiz har invandrare medan vi har invandrare.
Det är inte samma sak då Schweiz inte massimporterar svartskallar och gör det fan så mycket svårare att få medborgarskap eller påverka landet.

Citat:
Vad är det som säger att det Göran Lindblad inte avsåg var just sådan invandring som Schweiz har?
Att effekten inte är tillnärmelsevis lik den i Schweiz. Hade M velat ha liknande invandring hade det inte varit svårt att ordna det. Bara att direkt eller indirekt förbjuda invandring av människor med under 120 i IQ och göra det praktiskt omöjligt för lågkvalitetmänniskor att få fotfäste i landet.

Citat:
2. När har M öppnat några gränser?
(Referens till lagändringar)
Lag är underordnat praktik. I praktiken är gränserna öppnade och det är precis skit samma vad det står i lagboken om det inte resulterar i verklig handling. M har mycket hårt arbetat för att myndighetsarbetet ska utföras så att gränserna i praktiken öppnas för svartskallar, i synnerhet de allra sämsta sorternas svartskallar som hazarer, somalier, afrikaner och araber.

Citat:
3. Det M och C har haft intresse av är just arbetskraftsinvandring. Samma som SD nu säger att dom vill underlätta.
Arbetskraftsinvandring är extremt destruktivt om det ger lönedumpningseffekt eller minsta möjlighet för arbetarna att påverka värdlandet. Vad man säger är irrelevant, vad man menar är det enda som betyder något. Eftersom det är omöjligt att säga att man specifikt vill importera/deportera bruna människor med dålig genetisk kvalitet måste både sidor säga sak trots motsatt intention.
__________________
Senast redigerad av KomodoFall 2017-12-02 kl. 10:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback