Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-01, 17:24
  #1
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Hallå

Jag jobbar på parkförvaltningen och kör runt med en 30-moppe (som gör 50km/h) Jag gillar moppen väldigt mycket (har en reservmoppe som är helt slut i motorn) Problemet med min moppe är att tändningen blir sämre o sämre efter kanske två veckors körning, till slut är den svårstartad eller startar inte alls. Då åker den in på verkstaden, mekanikern ställer in tändningen, den går bra ett par dagar sen börjar den tända sämre och allt börjar om.

Sist bytte mekanikern ut tändstift, tändhatt och justera tändningen. Nu gå moppen bra men jag hör att den tappar gnistan ibland, så jag får se om det blir värre.

Pallar inte köra till verkstaden och justera tändningen en gång i veckan, dom har mycket att göra.

Vad kan det bero på? Kan jag fixa det själv?
Citera
2017-12-01, 17:33
  #2
Medlem
Ni kanske kan uppgradera den till eldrift om den inte går många mil per dygn. Men det blir en hel del mekande med att bygga om den i så fall. Blir kanske till att lämna bort pärlan i några veckor eftersom elmotor, batteripack och styrteknik m.m. ska grejas fast på densamma.
Citera
2017-12-01, 17:37
  #3
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Jag har stått o kollat en gång när mekanikern justerar tändningen, han bankar av motorkåpan med en hammare och en stor skruvmejsel, justerar brytaren med en stjärnskruvmejsel, tror inte han mäter några avstånd.

Det borde man väl kunna fixa själv?
Citera
2017-12-01, 17:40
  #4
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Ni kanske kan uppgradera den till eldrift om den inte går många mil per dygn. Men det blir en hel del mekande med att bygga om den i så fall. Blir kanske till att lämna bort pärlan i några veckor eftersom elmotor, batteripack och styrteknik m.m. ska grejas fast på densamma.

Vi har ett par el-moppar, både 30-moppar och AM. Fast vi som är Osa-anställda får dras med dom gamla 2-taktarna.

Min moppe är den som går flest mil i hela staden, jag har ett stort område.
Citera
2017-12-01, 17:44
  #5
Medlem
Byt tändkabel. Finns det små sprickor i isoleringen, blir det lätt läckströmmar, när det är fuktigt ute.
Citera
2017-12-01, 17:53
  #6
Avstängd
56Kmodems avatar
Byt tändspole, kabel, hatt, och brytare!

Att byta och ställa in är en barnlek, lycka till!

När du ändå är igång så kan du borra förgasaren med ett 11-12mm borr från insug till luft, fila kolven i en halvmåne med radie 7mm, om du inte har ställbart munstycke så fixa det.

Oj höll på att glömma att du måste borra bort strypningen i luftkoppen, kör upp ett ordentligt hål ca 20mm.

Lycka till!
Citera
2017-12-01, 18:18
  #7
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Byt tändkabel. Finns det små sprickor i isoleringen, blir det lätt läckströmmar, när det är fuktigt ute.

Tändkabel och tändhatt är bytt, om det är det du menar.

Tack för svar!
Citera
2017-12-01, 18:22
  #8
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56Kmodem
Byt tändspole, kabel, hatt, och brytare!

Att byta och ställa in är en barnlek, lycka till!

När du ändå är igång så kan du borra förgasaren med ett 11-12mm borr från insug till luft, fila kolven i en halvmåne med radie 7mm, om du inte har ställbart munstycke så fixa det.

Oj höll på att glömma att du måste borra bort strypningen i luftkoppen, kör upp ett ordentligt hål ca 20mm.

Lycka till!

Tack, ska försöka ställa tändning själv nästa gång.

Moppen är redan olaglig så jag behöver inte mer kräm i motorn, bara en stabil tändning, kör 6-8 timmar var dag
Citera
2017-12-01, 18:29
  #9
Medlem
Toolmans avatar
"justera tändningen"

Du menar väl justera brytarspetsavståndet? Brytarspetsarna måste väl den sk mecken skiftat?
Citera
2017-12-01, 18:34
  #10
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
"justera tändningen"

Du menar väl justera brytarspetsavståndet? Brytarspetsarna måste väl den sk mecken skiftat?

Ja precis, brukar det inte finnas en markering med två pilar eller liknande? Där båda pilar ska mötas.
Citera
2017-12-01, 18:43
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsoxLucius81
Ja precis, brukar det inte finnas en markering med två pilar eller liknande? Där båda pilar ska mötas.

Brytaravståndet justerar man med hjälp av ett bladmått. När jag hade moppe, för rätt många år sedan, använde man höljet på en vanlig tändsticksask som grovt mått i brist på bladmått. Fast ingen har väl tändsticksask i fickan nuförtiden. Även tändstiftet bör kollas med avseende på elektrodavståndet som bör ligga mellan 0,8-1,0 mm sisådär.
Citera
2017-12-01, 18:45
  #12
Medlem
Toolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsoxLucius81
Ja precis, brukar det inte finnas en markering med två pilar eller liknande? Där båda pilar ska mötas.

Finns många videos på nätet på hur detta går till, eks denna 9 min in i videon. Mycket enkelt
https://www.youtube.com/watch?v=Kt4q23BSaB4
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback