Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Värdekonservativa gillar att tjata om gamla värderingar...bland annat den om kön och vad de olika könen ska få lov ägna sig åt ex. och nej finns nog ingen som kan se att dessa gamla värderingar är speciellt jämställda.
Krig i sig självt för övrigt är ju också en gammal sorts "värdering" av nationell karaktär...jättebra konserveras för då kan man ju "offra" människor och det är ju en "fin" värdering eller hur uven?
Att föra krig i avsikt att skydda Kung, Land, Folk och Familj kan mycket väl vara det hedersammaste och att därvid hellre offra män än kvinnor, om man måste välja, tycks mig vara både rätt och klokt. Sedan har vi i Sverige länge (alltid?) i de allvarligaste av stunder accepterat de kvinnor som kommer till vår hjälp. I en annan tråd delger jag gärna goda exempel härvid.
Citat:
1. det är få som namngetts i offentlig media...förmodligen fler som namngetts i #metoo, men dessa ( och deras politiska hemvits), har nog ingen av oss två större koll på.
Däremot sett till olika samhällstyper så är det nog väldigt lätt konstatera att de samhällen där man mest "glatt" utsatt kvinnor för mest sexuellt tvång, hot, trakasserier, våld etc. så ligger just de religiöst fundamentala, mest "värde"konservativa världen över rejält pyrt till och inte den mer socialt progressiva vänstern.
Sorry uven...du får allt vässa dina pennfjädrar lite bättre än så här.
När kommer 2.?
Du misstar religiositet för värdekonservatism. I många fall är det inte så, utan en felriktad religiositet kan leda till utopism och därmed en hel massa illdåd.
I alla händelser, så tycks det hittills i Sverige-MeToo, som är det Heimersson i första hand adresserar, vara så att den progressiva vänstern befinner i båda ändarna av kedjan anklagare-anklagade.
Jag konstaterar också att de umgängesformer som vi värdekonservativa i allmänhet upprätthåller, skulle förebygga mycket av de problem som härvid har ådagalagts. Ett gott uppförande, respekt, monogamism, sexualmoral osv. Till stor del torde de "strukturer" som det stundom talas om, ha möjliggjorts av de progressiva. Lösningarna däremot torde återfinnas hos oss värdekonservativa, som bättre vet hur vi människor bör uppträda.