Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-26, 01:13
  #25
Medlem
Vilka andra guider inom ämnet kan ni som har varit med förr rekommendera?
Citera
2017-11-26, 08:57
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Cervantes
Vilka andra guider inom ämnet kan ni som har varit med förr rekommendera?
[10L Guide]

ATT ODLA UTE I SVERIGE.
Kort guide. Ej avancerat.

SORTER/TYPER/STRAINS.
Auto. Möglar gärna. Tidig skörd. Låg vikt/planta. Blommar efter mognad ej ljus. Sällan över 120cm.
Ex. Dieselryder.

Early. Stora som faan. Sen skörd och lite av en chansning +61N. Potenta. Underbara. Går både efter ljus och mognad (där anser jag genetiken inte är helt 100% klarlagd). Tidiga stora damer helt enkelt. Jag har sett 800g på en planta 60N i Sverige. Kan bli +3m.
Ex Royal Dane , Thyphoon, Royal Nepal.

SPOT.
Fri sol sydost/syd (morgonsol är viktigt för att undvika mögel). Ej ren barrskog (kalka).
Helst inte en massa högt gräs (ökad marknära rh=mögel).

BÄDD
10autos 3 early
8x40L koskit/p-jord (ex granngårdens naturgödsel/p-jord) . Typ 400kr + ett paket benmjöl.

Trampa till gräset på din spot. Kratta/hacka lite om du pallar annars skit i det (jobb in=lön ut).
Häll ut all skit (4x40L) rätt på marken som en limpa.
Häll sen på en halv påse benmjöl och på med all p-jord.
Gör helst detta i mars-ish innan skit har börjat växa.
Täck din bädd med torrt gräs från spoten. 5cm tjockt helst.
Nu får din bädd koka till sig lite.

SÅDD
Naturen säger till när det är dags. Om du förgror inne eller direktsår så får inget fart innan det är varmt nog i jorden vid utplantering. När brännässlorna tittar upp är det varmt nog ute för att de ska braka iväg.
Förtidig utplantering kan ge senare och sämre skörd.
Vattna som faan (40-50L eller efter flera dagars regn) vid utplantering och låt dom sen sköta vattenbiten själva.
Repa gräs och skit som växer upp runt bädden och lägg det på bädden ( snabb gröngödsling N rik, vegg).

Vattna bara i extremfall +20-ish heta dagar utan regn, rötterna ska ner i backen. Det pajar du om du vattnar för mycket. Du binder ris vid egen rygg.

SKÖRDA. Kör fram till du ser första antydning till mögel sen hugger du dom. Autos vid ok säsong i augusti. Early från sep-okt.


Lägg inte alla ägg i samma korg. Dela upp bädden eller gör fler. Kör både early och auto.
Jag hade köpt frön på cannaseeds.dk eller seadheaven.net
Båda är grönare än mina fingrar och billiga som skam. Nej deras frön kommer inte i fancy paket men det är åratal av selektion bakom. En av få gånger pris och kvalitet ej hänger ihop.

Där har ni 1A enkel odling med bra skörd och minimalt med jobb.
Kopiera fritt till valfri slö idiot som inte orkar googla.
Citera
2017-11-29, 22:57
  #27
Avstängd
BroderQuetzalcoatls avatar
Plantera i samma jord där det normalt växer brännässlor, och blanda din köpta jord men den jorden! Cannabis växer riktigt bra där!

Planterade ut några plantor tidigt en gång i maj, åkte sedan utomlands och kom hem igen i augusti. Hade inte vattnat eller något och trodde plantorna hade dött, men tog mig ändå ut till stället för att kolla läget. Helvete vilken chock jag fick, dom var minst 2 meter långa med massiva blad och såg riktigt välmående ut, strainen var typhoon! Odlade på ett ställe omringat av brännäslor.

https://www.marijuana.com/news/2016/...inging-nettle/
Citera
2017-11-30, 00:07
  #28
Medlem
Luftgevars avatar
Tror ni det kommer bli en sommar med värme?
__________________
Senast redigerad av Luftgevar 2017-11-30 kl. 00:09.
Citera
2017-11-30, 00:10
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderQuetzalcoatl
Plantera i samma jord där det normalt växer brännässlor, och blanda din köpta jord men den jorden! Cannabis växer riktigt bra där!

Planterade ut några plantor tidigt en gång i maj, åkte sedan utomlands och kom hem igen i augusti. Hade inte vattnat eller något och trodde plantorna hade dött, men tog mig ändå ut till stället för att kolla läget. Helvete vilken chock jag fick, dom var minst 2 meter långa med massiva blad och såg riktigt välmående ut, strainen var typhoon! Odlade på ett ställe omringat av brännäslor.

https://www.marijuana.com/news/2016/...inging-nettle/
Kommer ej köpa någon jord. Funderar på att gräva upp jord från ett ställe där det kryllar med brännässlor, blanda den jorden med lite kogödsel. Lägga ner allt i ett hål med soppåse som har några hål i botten och plantera i det.

Alternativt gallra en cirkel med 1m diameter i ett hav med brännässlor sen plantera plantan där i den gallrade cirkeln mitt bland allting?
Hur låter det?
Citera
2018-01-14, 11:19
  #30
Medlem
Ni som kan utomhusodling, vad anser ni om min setup?
• Frö med auto & tidig flowering
• Änglamark jord

Tänkte traska ut i skogen tills jag hittar en yta som är någorlunda öppen för att få solljus. Sedan ta en spade och gräva sönder en hel kvadratmeter. Gräva ca 30cm neråt och fylla med änglamarks planteringsjord. Sedan planterar jag ca 5 plantor, en varsin planta i hörnen av kvadratmetern (men ej i hörnen, utan kanske så de är i mitten av mitten och hörnet) samt en i exakt mitten.

Sedan vattnar jag och håller koll?

Aldrig odlat tidigare.
Citera
2018-01-22, 08:08
  #31
Medlem
Greenwhites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFM8
Ni som kan utomhusodling, vad anser ni om min setup?
• Frö med auto & tidig flowering
• Änglamark jord

Tänkte traska ut i skogen tills jag hittar en yta som är någorlunda öppen för att få solljus. Sedan ta en spade och gräva sönder en hel kvadratmeter. Gräva ca 30cm neråt och fylla med änglamarks planteringsjord. Sedan planterar jag ca 5 plantor, en varsin planta i hörnen av kvadratmetern (men ej i hörnen, utan kanske så de är i mitten av mitten och hörnet) samt en i exakt mitten.

Sedan vattnar jag och håller koll?

Aldrig odlat tidigare.

Förbered dig på att plantorna kmr angripas avskadedjur som t.ex sniglar, ett par ölfällor gjorda av pet flaskor+öl fungerar skitbra mot sniglar.
Citera
2018-01-24, 19:24
  #32
Medlem
Rookie här, tänker testa att haka på.
Sitter med 6 st frön,4 white widow + 2 okända och planen är att pröva ett enkelt sätt få ut något nyttigt.
Snarast peta ner frön i krukor med blomjord och se om det kommer något,lite senare rigga upp ett gammalt lysrör i ett rum källaren i huset att ställa plantorna under så de får växa till sig ordentligt.
När det blir varmare ute får vi se för jag har ett växthus ute på tomten och även en skogsdunge bägge fri från obehörig insyn.
Citera
2018-01-25, 09:14
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4ad
Rookie här, tänker testa att haka på.
Sitter med 6 st frön,4 white widow + 2 okända och planen är att pröva ett enkelt sätt få ut något nyttigt.
Snarast peta ner frön i krukor med blomjord och se om det kommer något,lite senare rigga upp ett gammalt lysrör i ett rum källaren i huset att ställa plantorna under så de får växa till sig ordentligt.
När det blir varmare ute får vi se för jag har ett växthus ute på tomten och även en skogsdunge bägge fri från obehörig insyn.
Tänk på att det tar inte många dagar från det att du har petat ner fröet i jorden innan den börjar gro och sedan går det fort, på några veckor har ditt frö växt på sig ganska bra. Någonting att tänka på så du inte står med en planta men inget utrymme osv
Citera
2018-01-25, 11:47
  #34
Medlem
Greenwhites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4ad
Rookie här, tänker testa att haka på.
Sitter med 6 st frön,4 white widow + 2 okända och planen är att pröva ett enkelt sätt få ut något nyttigt.
Snarast peta ner frön i krukor med blomjord och se om det kommer något,lite senare rigga upp ett gammalt lysrör i ett rum källaren i huset att ställa plantorna under så de får växa till sig ordentligt.
När det blir varmare ute får vi se för jag har ett växthus ute på tomten och även en skogsdunge bägge fri från obehörig insyn.

Ska du försöka odla strains som ej är autoblommande får du räkna med att ha dem i växthuset om du vill kunna plocka ut nån skörd. Om jag vore du skulle jag lägga typ 500 spänn på ett gäng autoblommande feminiserade frön och sätta dom i växthuset, du får lätt tillbaka mer än fröna kostar i form av röka
__________________
Senast redigerad av Greenwhite 2018-01-25 kl. 11:50.
Citera
2018-01-25, 22:54
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenwhite
Förbered dig på att plantorna kmr angripas avskadedjur som t.ex sniglar, ett par ölfällor gjorda av pet flaskor+öl fungerar skitbra mot sniglar.
Ett effektivt skydd mot detta kan väl vara att klippa av toppen av en 2L PET flaska och sätta över där fröet planterats? Skall man ha korken på eller ta bort den för att tillföra syre innanför? Man kan väl sätta någon tät tråd över munstycket så ej sniglar och dylikt kan kräla in?

Funderar även på att plantera i hinkar för smidigt flyttande om det behövs. Kan man köra på 50/50 vanlig jord i toppen och vanlig koskit i botten?
Citera
2018-01-26, 00:26
  #36
Medlem
Skurken89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Cervantes
Syftade till de som skapar fröna alltså. ( :

Vilka är att rekommendera? Är sweet seeds något att ha?

Kan även passa på att rekommendera bulk seed banks autos.

De sorter jag lyckats ganska bra med är Jack herer, bubblegum, White dwarf och White russin utomhus. Deras auto Lime skunk rekommenderar jag inte utomhus dock den drog tyvärr till sig spinnkvalster.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback